عارف زیر تیغ!/ احزاب دو قلوی اصلاحات به دنبال سیاست «رومی روم یا زنگی زنگ»

مشارکتی‌های سابق در قالب حزب اتحاد ملت ایران بر شورای عالی سیاست‌گذاری و رئیس آن یعنی محمدرضا عارف فشار می‌آورند که برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی آنها لیستی ارائه نشود.

به گزارش مشرق، نشست شب گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای بستن لیست انتخاباتی در حالی برگزار شد که مشارکتی‌های سابق که امروز در قالب حزب اتحاد ملت ایران به دبیرکلی علی شکوری‌راد فعالیت می‌کنند، در این نشست بر این تاکید داشتند که اصلاح‌طلبان به دلیل آنچه که اعلام می‌کنند یعنی «کمبود نامزدهای انتخاباتی» از ارائه لیست انتخاباتی بپرهیزند.

*مشارکتی‌های سابق در شورای عالی چندنفرند؟

نماینده حزب اتحاد ملت ایران در شورای عالی اصلاح‌طلبان یعنی آذر منصوری قائم مقام این حزب که مدام در رسانه‌ها اعلام می‌کند: «اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی نمی‌دهند»، نیست، بلکه افرادی همسو با این طیف هم حضور دارند و به تعبیر برخی از اصلاح‌طلبان با یک کودتای نرم توانسته‌اند به عنوان « اعضای حقیقی» در این شورای مشورتی و تصمیم‌گیر حضور داشته باشند. اعضای حقیقی شورای عالی در رای‌گیری‌ها هم وزن یک حزب سیاسی چند صد نفره هستند. البته همین موضوع هم چندی پیش عاملی شد تا دعوای احزاب سیاسی با این شورا بالا بگیرد.

حزب اتحاد و احزاب اقماری آن همچون سازمان عدالت و آزادی، حزب زنان نواندیش، مجمع نمایندگان ادوار، انجمن اسلامی جامعه پزشکی و ... در حالی در جلسات شورای عالی اصلاح‌طلبان برطبل لیست ندادن می‌کوبند که دیگر احزاب اصلاح‌طلب تاکید دارند که حتما شورای عالی لیست انتخاباتی بدهد؛ حتی به صورت ناقص! یعنی به جای 30 نفر 17 نفر را در لیست به مردم معرفی کند.مرتضی مبلغ، مرتضی حاجی، الهه کولایی، محمد سلامتی (دبیرکل سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی)، سیدمحمود میرلوحی، محسن صفایی فراهانی و عماد بهاور و ... از جمله اعضای حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان متمایل به مشارکتی‌ها و مجاهدینی‌های سابق هستند که حالا در قالب حزب اتحاد ملت ایران و مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب به فعالیت تشکیلاتی می‌پردازند.

* اصلاح‌طلبان واقعی و بدلی!؟

همین اظهار نظرها سبب شده که عبدالله ناصری عضو شاخص شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و عضو بیاد باران بگوید که بلاخره باید بین اصلاح‌طلبان واقعی و اصلاح‌طلبان حکومتی فرق باشد! البته اصلاح‌طلبان حکومتی در این اظهار نظر همان اصلاح‌طلبان بدلی معروف سال‌های 88 تا 92 است و از نگاه آنان محمدرضا عارف هم سردسته اصلاح‌طلبان بدلی است. شاید همین بدلی و واقعی بودن سبب شده تا بین اظهار نظر رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و آنچه که تیم رسانه‌ای این شورا اعلام می کند تفاوت فاحش وجود داشته باشد به گونه‌ای که عارف می‌گوید: «هرجا نامزد اصلاح‌طلب داشتیم، لیست می‌دهیم.» اما در بیانیه این شورا می‌آید که «نمی‌توانیم زینت‌المجالس انتخابات باشیم». گزاره‌ها نشان می‌دهد آنهایی که دیروز دور عارف حلقه زدند تا وی را در ریاستی تزئینی بگمارند حالا قصد دارند او را زیر بگیرند.

*احزاب اصلاح‌طلب میدان دار می‌شوند؟

این کشاکش بین عارف و مشارکتی‌های سابق اما تکلیف را برای احزاب اصلاح‌طلب مشخص کرده است. عده‌ای از احزاب اصلاح‌طلب همین چندی پیش به خاطر برخی از رفتارهای تندروهای جریان اصلاحات با این شورا به طور کلی قهر کردند به گونه‌ای که در حزب اعتماد ملی انشقاقی وسیع صورت گرفت و دو دسته طرفداران شورای عالی و مخالفان آن به وجود آمد و در نهایت رسول منتجب نیا که قائم مقامی دبیرکل این حزب را برعهده داشت با طرفداران خود از این حزب جدا شد و الیاس حضرتی که طرفدار شورای عالی بود توانست به قائم مقامی حزب برسد و منتجب‌نیا هم حزب جمهوریت را تاسیس کند.

مجمع نیروهای خط امام به دبیرکلی سیدهادی خامنه‌ای نیز از دیگر احزاب منتقد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است، به‌گونه‌ای که هنوز هم نماینده این حزب در جلسات شورای عالی شرکت نمی‌کند و حزب اسلامی کار نیز به دبیرکلی حسین کمالی چند وقتی است که به این شورا نمی‌رود. بنابراین به گفته تحلیلگران سیاسی این فرصت مناسبی است تا دوباره احزاب اصلاح‌طلب به جای شورای عالی که اعضای حقیقی آن هم وزن یک حزب سیاسی است دوباره پرچم انتخابات را بدست بگیرند.

پیگیری‌ها حکایت از این دارد که اغلب احزاب منتقد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان موافق ارائه لیست انتخاباتی هستند.

«شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان»

محمدرضا عارف رئیس: موافق ارائه لیست

عبدالواحد موسوی لاری نائب رئیس: ممتنع

احزاب موافق احزاب مخالف ممتنع
حزب کارگزاران سازندگی حزب اتحاد ملت ایران حزب اراده ملت ایران 
حزب پیشرو اصلاحات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم حزب اسلامی کار
حزب ندای ایرانیان مجمع زنان اصلاح‌طلب حزب همبستگی دانش آموختگان (هدی)
حزب جوانان ایران اسلامی جمعیت زنان مسلمان نواندیش مجمع نیروهای خط امام (ره)

انجمن اسلامی معلمان

انجمن رزا انجمن اسلامی مهندسان ایران

مجمع فرهنگیان

مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
حزب مردم سالاری مجمع نمایندگان ادوار انجمن اسلامی جامعه پزشکی
حزب همبستگی مجمع دانش آموختگان حزباعتماد ملی
حزب وحدت و همکاری ملی
خانه کارگر
حزب آزادی

اصلاح‌طلبان قرار است چهارشنبه هفته جاری در قالب یک جلسه فوق‌العاده تصمیم نهایی خود را برای رائه لیست انتخاباتی یا عدم آن تصمیم‌گیری کنند و باید دید شورای عالی اصلاح‌طلبان همچنان پرچم‌دار اصلاح‌طلبان خواهد بود یا پرچم را به خود احزاب واگذار می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    6 1
    اصلاح طالبان تهوع آور!
    • علیرضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      اینها اصلاح طلب نیستن ادم چیزی را اصلاح میکنه که به نفع مردمش باشه نه که مردم رادربدر کنن برای تهیه مایحتاج خانه اینها یک مشت کثافت بودن که مردم بادست خودشون به جون خود انداختند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس