داریوش قنبری

یک فعال چپ تأکید کرد: اصلاح‌طلبان در جاهایی که گزینه ندارند باید از گزینه‌های معتدل و مستقل حمایت کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دستور حجاریان درباره هر اصلاح‌طلبی که در انتخابات شرکت کند

تنی چند از اعضای ستاد اصلاحات در ادامه راهبرد "تحریم خاموش انتخابات" (رأی می‌دهیم ولی لیست نمی‌دهیم!) چپ‌های مایل به حضور در انتخابات را در آماج حملات خود قرار داده‌اند.

عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در همین رابطه گفته است: به نظر من اصلاح‌طلبان در این دوره نباید لیست ارائه کنند... در این شرایط لیست‌دادن شورای سیاستگذاری از تهران به معنای همراهی با شورای نگهبان است.

به گزارش مشرق، او تصریح می‌کند:بخشی از هواداران اصلاحات بر این باورند که همه اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی می‌خواهند با حکومت تعامل کنند. ما اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری باید این باور مردم را یک‌بار برای همیشه اصلاح کنیم.

ناصری درباره این‌که موضع او موجب انشقاق و دودستگی در جریان اصلاحات می‌شود، گفت: «بله، ولی اصلاح‌طلبان واقعی نمی‌توانند به بهانه انشقاق یا شکاف این مسیر لاپوشانی و غیرصادق‌بودن با مردم را ادامه دهند. درست است که به احتمال زیاد انشقاق ایجاد می‌شود اما بالاخره یک روزی باید اصلاح‌طلبان واقعی از اصلاح‌طلبان حکومت‌محور و قدرت‌طلب جدا و متمایز شوند.»[1]

در همین رابطه، سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاحات که واضع تئوری "تحریم خاموش انتخابات" است نیز طی اظهاراتی در شماره اخیر نشریه ایران فردا گفته است:

"البته انتخابات آتی معیار خوبی خواهد بود برای تصفیه نیروهای اصلاح‌طلب. یعنی شورای نگهبان زحمت ما را کم می‌کند و خودش، اصلاح‌طلبان رقیق را از مابقی جدا خواهد کرد."

*اظهارات این دو عضو ستادی جریان اصلاحات به روشنی گویای حقد و کینه ستاد جریان سیاسی خاص از نظام اسلامی و عزم آنها برای ناامن‌سازی کشور با "کم‌رمق‌سازی انتخابات" است.

البته این نکته تحلیلی را بایستی به مخاطبان محترم گفت که حتی با وجود شرکت افرادی از جریان اصلاحات در جریان انتخابات، اما ستاد اشاره شده با بستن بوق کامیون روی پراید خود؛ داغ ننگ تحریم خاموش را بر پیشانی اصلاحات خواهد چسبانید.

و در ادامه اینکه برخورد نظام اسلامی با این رفتار خائنانه چه باشد و یا فرجام "خروج از دموکراسی توسط جریان چپ" به چه بهایی برای آنها تمام شود؛ را باید منتظر ماند و تماشا کرد.

تهدید نامزدهای شرکت کننده در انتخابات از سوی ستاد جریانی که این نامزدها وابسته به آن هستند در ادبیات سیاسی "دیکتاتوری حزبی" تلقی می‌شود.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اعلام تصفیه سازمانی از سوی حجاریان در قبال اصلاح‌طلبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، به این دلیل است که ستاد جریان چپ بوی «فتنه اقتصادی» را استشمام کرده و می‌رود تا مهیای سیاست خیابانی شود. فلذا دلیلی بر ماندن در حیطه دموکراسی و رفتارهای قانونی نمی‌بیند! (زیرا ستاد جریان خاص حتی حاضر به رفتارهای سیاسی خود در انتخابات‌های 92 و 94 هم نیست)

گفتنیست، عبدالله ناصری، پیش از این حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات با شرایط قانونی شورای نگهبان را "پفیوزی" خوانده بود.

***

یک فعال چپ:

اصلاح‌طلبان در جاهایی که گزینه ندارند باید از گزینه‌های معتدل و مستقل حمایت کنند

داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس طی یادداشتی در سرمقاله شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به تأکید افرادی از اصلاح‌طلبان بر "تحریم خاموش انتخابات" نوشته است: اصلاح‌طلبان در این اوضاع و احوال نباید به فکر انتظارات حداکثری باشند و باید با توجه به وضعیت موجود تصمیم بگیرند و یک مقدار عملگرایانه‌تر رفتار کنند تا اینکه آرمانگرایانه فکر کنند. درحقیقت مشخص است که گزینه‌های درجه یک اصلاح‌طلبان تایید نشده‌اند و در خیلی از حوزه‌ها، حتی گزینه‌های درجه دو و سه هم ندارند و در این اوضاع اینکه به فکر گزینه‌های صددرصد اصلاح‌طلب باشند، امکان‌پذیر نیست.

او در ادامه می‌افزاید:

"منتها جز اینکه وضعیت را به اطلاع مردم می‌رسانند باید به سمت حمایت از چهره‌های معتدل و مستقل پیش روند و اعلام کنند که ما با این هویت به این چهره‌ها رای می‌دهیم. گرچه هویت‌شان اصلاح‌طلبی نیست اما احساس می‌کنیم این افراد کشور را از خطر، دور می‌کنند. حداقل باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد. به نظر می‌رسد جاهایی که اصلاح‌طلبان گزینه ندارند باید از گزینه‌های معتدل و مستقل حمایت کنند. در واقع همان استراتژی که برای مجلس دهم در نظر گرفته شد را اصلاح‌طلبان برای مجلس آینده هم در پیش بگیرند. حمایت از چهره‌های مستقل هم می‌تواند مطلوب باشد تا اینکه اصلاح‌طلبان کلا بخواهند هیچ کاندیدایی نداشته باشند."[2]

*همانطور که مشاهده می‌شود آقای قنبری جزو کسانی خواهد بود که انگشت حجاریان برای تصفیه به سمت او نیز دراز شده است. یعنی قنبری هم از رجالی در جبهه اصلاحات است که گویا با تحریم خاموش مخالف هستند، نمی‌خواهند اپوزسیون نظام باشند و طرح و نقشه‌ای برای "فردای براندازی" ندارند.

ما در مجموعه وبلاگ مشرق نیز طی ماه‌های گذشته کراراً بیان کردیم که فرض بر صحّت ادعای ستاد اصلاحات مبنی بر نداشتن کاندیدا، این جریان بر اساس قاعده سیاست مکلف به رفتار ائتلافی و یا حمایت از نامزدهای نزدیک است.

دقیقا نظیر رفتاری که جریان چپ در انتخابات‌های 92 و 94 از خود بروز داد.

ما البته این سؤال را هم مطرح کرده و خواهیم کرد که ستاد اصلاحات باید به مردم توضیح دهد که چرا قصد تکرار آن رفتارهای قانونی را ندارد و منش خائنانه تحریم خاموش را برگزیده است؟

پیش از این، کسانی از رجال اصلاحات اعلام کرده‌اند که تحریم خاموش یک تهمت است و کسانی در جناح مقابل قصد دارند با طرح این عبارت، اصلاح‌طلبان را وادار به حضور در انتخابات کنند![3]

این در حالیست که اولا تحریم خاموش نه یک تهمت بلکه یک واقعیت است که البته اصلاح‌طلبان دوست نداشتند کسی از آن مطلع باشد! و ثانیا حضور در انتخابات نیز وظیفه ذاتی طیف‌ها و احزاب سیاسی است و آنها هرگز نباید به این وسیله منّتی بر سر مردم و حکومت‌ها داشته باشند.

***

1_ mshrgh.ir/1038459

2_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/282181

3_ mshrgh.ir/1035158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سید IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    88 11
    اصلاح طلبان یا همان اصلاح طالبان جملگی تهوع آورند و حجاریان ...ایشان!!!!
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      24 1
      خاله زنک اعظم غربزده اصلاحات کتابای خارجکی می خونه ! اوه چه باشکوه ! . merci beaucoup صدتا از این اداها هم دربیاری بازم شارلاتان و بیسوادی .
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      21 2
      حجاری تو تنها کتابی که خوب بلدی جنگ روانیه که سرفصل اصلی ان هم عبارت اند از دروغ،دریوزگی و تهمت..برو بدبخت دیگه حنات رنگی نداره..
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    2 31
    از احمدی نژاد شکایت کنید او خطرناک است او تروریست است
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      6 0
      وا ، از ترامپ یاد گرفتی ؟؟
    • حمید IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      24 1
      با سلام نتیجه عملکرد اصلاح طلبان نادان و ناتوان و حقوق نجمومی بگیرو اشرافی گر تورم کمرشکن،گرانی ، بیکاری جوانان،تعطیلی کارخانجات و صنایع تولیدی،بی ارزش شدن پول ملی و....
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      4 0
      ببینم شما پسر عموی ترامپ نیستی
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      4 0
      ببینم شما پسر عموی ترامپ نیستی
    • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      1 0
      چرا تهمت می زنی ؟اوتروریست است یعنی چی؟بیچاره چی کارکرده ؟من با برخی سیاستهای موافق نبودم ولی درکل نقاط قوتش بیش از نقاط ضعف بود
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    48 1
    من نمی دونم چه اصراری هست تو هر مصاحبه کتابهایی رو کنار دستتون قرار بدید که نخوندید؟ کسی که اون کتابها رو خونده باشه اینقدر اراجیف نمیگه عمو جون، شما برو همون چگونه ثروتمند شویم و چه کسی پنیر مرا خورد رو بخون.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    46 1
    ما مطیع امر ولایت هستیم نه شما تحریم کنندگان .
  • حمیــد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    24 1
    حالا نمیشه عکس اون یارو رو نذارید حالمون‌رو بهم نزنید؟!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    15 1
    داد از اون کاندیداهایی که امثال حجاریان ازشون پشتیبانی کنند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      24 1
      بجای داد به کاندیداهای انقلابی و دلسوز مردم رای بدهیم که در مقابل این کاندیداهای مورد حمایت فتنه‌گران افسادطلب قرار دارند
  • مرصاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    18 1
    این فسیل در کما هم ، رفع زحمت نمی کنه ، ملتی آسوده بشن !!
  • حمید IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    26 1
    با سلام خداحافظی اصلاح طلبان با تمام پستها این گروه نادان و ناتوان برای همیشه به زباله دان تاریخ رفتند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    18 1
    شرکت در انتخابات چه ربطی به جناح بندی دارد؟! اگر به نظام اعتقاد دارید بروید و رای سفید بیاندازید. عدم شرکت در انتخابات نشاندهنده عناد است نه اعتراض
    • حمید IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      13 0
      با سلام شرکت در انتخابات یک وظیفه انسانی و اسلامی و ملی است. همه با شرکت در انتخابات وظیفه ی دینی و ملی را انجام داده و مشت محکمی بردهان دشمنان خواهیم زد. انشاالله با انتخاب اصلح
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    14 0
    منظور آقای حجاریان : اگر گزینه ضد انقلابی گیرتان نیامد به گزینه های غیر انقلابی رای بدهید !!!!
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    25 1
    خاک بر سر این حجاریان که اخرت و دنیایی خودش را به خاطر دنیایی دیگران خراب کرد . چون نهد خشت را معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      18 1
      آقا سعید کپک زده بیدین یه هدف بیشتر تو زندگیش نداره : حذف اسلام و از بین بردن جمهوری اسلامی. تا توی گور دنبال این هدفه.
  • پ IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    21 0
    یعنی شورای نگهبان زحمت ما را کم می‌کند و خودش، اصلاح‌طلبان رقیق را از مابقی جدا خواهد کرد." تو این شرایط اگر تحریم هم بکنید هیچ وضعیتی تو مشارکت مردم ایجاد نمیشه هم تمایل شما به مستقل شدن باعث پیدا شدن دم خروس و تابلو دار شدن میشه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    19 0
    کنارشون و یا تو قفسه هاشون پر کتاب نو و باز نشده هست علتش چیه؟
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    10 0
    چهارپایی کتابی بر آن چند نه محقق بود نه دانشمند
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    10 0
    از کی تا حالا عمروعاص کتابخون شده ؟!
  • حسين DE ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    6 0
    عدم ارائه ليست از جانب اصلاح طلبان نهايت ترس و هراس اين جريان ضد انقلاب از قضاوت توده مردم است.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 0
     وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌ //هرگاه به آنان (منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‌گويند: همانا ما اصلاحگريم. //1- گرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است آنها را مؤعظه و نهى از منكر كرد. «قِيلَ لَهُمْ» //2- نفاق، عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ» //3- منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى واصلاح‌طلبى مى‌داند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» //4- منافق، فقط خود را اصلاح‌طلب معرّفى مى‌كند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» (ممكن است كسى دچار بيمارى سخت روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.) //5- منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق ديگران و توجيه خلافكارى‌هاى خويش است. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 0
    جناب حجاریان هر کاری کنید هیچ سرانجامی برایتان نخواهد داشت غیر از دوری مردم از شما ...
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 0
    حجاریان با کتاب چینی درکنارخود درحال اثبات چه چیزی است ؟؟سنگ بزرگ برداشتن علامت نزدن است .این همه کتاب علامت نخواندن است .چون اگر می خواندی سفسطه چینی های دروغین نمی کردی
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    1 0
    حجاریان که ازعقل به کل معاف بود سیاست او مانند عقلش
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 0
    نخبه اصلاحات که حجاریان بااین سطح فکری باشد ازمابقی انتظار دیگری نمی رود
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 0
    تاجزاده وحجاریان غیرقابل تحمل با افکار پوچ ونیهیلیسم .اصلا چنین آدمهایی را نمی پسندم .ظاهربین ودنیاپرست ودین ستیز وکتابهای پراز خالی درکنارشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس