ترکیه

در روزهای نخست تهاجم مشترک معارضین پهپادهای مسلح ارتش ترکیه نظیر Bayraktar و Anka اقدام به پشتیبانی عملیات تروریست‌ها و بمباران تجهیزات ارتش سوریه میکردند.

سرویس جهان مشرق - پس از گذشت حدود ۱۰۰ روز از آغاز عملیات ارتش سوریه و محور مقاومت در استان ادلب و حلب و علیرغم دخالت‌ نظامی مستقیم ارتش ترکیه در حمایت از تروریست‌های بین المللی در این منطقه، ارتش موفق به دستیابی به اهداف اصلی حود یعنی تامین امنیت شهر حلب و تصرف کامل حاشیه بزرگراه راهبردی حلب-دمشق شد.

آخرین وضعیت میدانی حومه سراقب تا قبل از اعلام آتش بس

پس از آغاز هجوم سراسری تروریست‌ها با همراهی ارتش ترکیه در هفته گذشته و اشغال شهرک نیرب، صالحیه، آفس، معره علیا و صالحیه در حومه سراقب و سرانجام اشغال شهر سراقب، رسانه‌های حامی تروریست‌ها موجی از تبلیغات و شادی فراوان را برای این پیروزی به راه انداختند. اما این خوشحالی دیری نپایید و در روزهای اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با ضد حمله‌ای سنگین ابتدا شهر سراقب را از اشغال تروریست‌ها خارج کردند و سپس اقدام به پاکسازی حومه جنوبی و شمالی شهر کردند.

آخرین نقشه میدانی حومه شهر سراقب
قرمز: ارتش سوریه
سبز: تروریست‌ها


ارتش با بازپس گیری کارخانه برق سراقب، صالحیه، معره علیا و آفس یکبار دیگر امنیت بزرگراه M۵ را که از مرکز سراقب عبور میکند تامین کرد و اکنون تنها منطقه‌ای که از زمان عملیات پرهیاهوی تروریست‌ها در این منطقه تحت کنترل آنها باقی مانده است شهرک نیرب خواهد بود. در واقع حاصل تمام تلاش تروریست‌ها و ارتش ترکیه تا قبل از مذاکرات آتش بس کنترل یک شهرک و جلوگیری از ادامه پیشروی ارتش سوریه (البته به شکل موقت) بوده است.

بررسی جزئیات لشکرکشی ارتش ترکیه برای حمایت از تروریست‌ها در عملیات اخیر

تقریبا از ابتدای ماه فوریه میلادی نقل و انتقالات گسترده نظامی ارتش ترکیه و ورود تجهیزات مختلف نظامی از گذرگاه‌های مرزی این کشور به خاک سوریه تحت عنوان عملیات "سپر بهار" آغاز شد.

طبق تخمین منابع معتبر تا کنون حدود ۲ هزار دستگاه انواع تجهیزات نظامی از جمله حدود ۲۰۰ عراده تانک اصلی میدان نبرد از دو مدل M۶۰-T و Leopard۲-A۴ وارد استان ادلب شده است.

تانک M۶۰-T ارتش ترکیه


ارتش ترکیه تقریبا هر آنچه که تروریست‌ها برای عملیات و شکستن خطوط دفاعی ارتش سوریه نیاز داشتند را به میدان آورده بود. تعداد زیادی از نفربرهای زرهی M۱۱۳  و ACV۱۵ به شکل مستقیم به تروریست‌ها اهدا شد. توپخانه ارتش سوریه در مناطق شمالی ادلب و خطوط مرزی این کشور با هویتزرهای T۱۵۵ و راکت‌اندازهای سری T۱۲۲ Sakarya و T۳۰۰ Kasirga حجم آتش بسیار وسیعی بر خطوط ارتش سوریه در اطراف سراقب و جبل الزاویه اجرا می‌کردند.

راکت‌انداز T۱۲۲

همچنین به مانند تمامی سال‌های گذشته مقادیر بیشماری انواع موشک‌های ضد زره توسط این کشور به گروه‌های مختلف ارسال شد تا اقدام به هدف‌گیری قوای زرهی سوریه و جلوگیری از تک زرهی ارتش این کشور کنند.

نمودار شلیک موشک‌های ضد زره در جنگ سوریه و شلیک ۱۱۳ موشک توسط تروریست‌ها در ماه‌های ژانویه و فوریه

اگرچه به علت حضور جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه در آسمان ادلب، نیروی هوایی ترکیه توان ورود جنگنده‌های F۱۶ خود به عمق مناطق درگیری را نداشت اما حداقل در ۳ مورد جنگنده‌های این کشور اقدام به سرنگونی جنگنده‌های ارتش سوریه با شلیک موشک از مناطق مرزی کردند. همچنین سامانه‌های کوتاه برد Atilgan و موشک‌های دوش پرتاب استینگر نیز اقدام به شلیک به سوی هواگردهای ارتش سوریه می‌کردند.

نیروهای ارتش ترکیه و موشک دوش پرتاب استینگر در ادلب

برای تکمیل حلقه حمایتی و آسان شدن پیشروی تروریست‌ها، یگان پهپادی ارتش ترکیه نیز با ده‌ها فروند پهپاد مدل بایراکتار و آنکا اقدام به پشتیبانی نزدیک هوایی و هدف قرار دادن ادوات زرهی و توپخانه‌ای ارتش سوریه میکردند.

پهپاد Bayraktar ارتش ترکیه

بر روی زمین نیز ترکیه با تشکیل اتاق عملیات مشترک میان نیروهای تحت فرمان خود موسوم به SNA و زیرشاخه‌های جبهه وطنی تحریر و تکفیری‌های عضو هیات تحریرالشام با هزاران نیروی رزمی تصمیم به تهاجم گسترده با هدف عقب راندن ارتش سوریه تا پشت پست‌های دیده بانی ارتش ترکیه که تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارند آغاز کردند.

سیستم پدافندی کوتاه برد Atilgan ارتش ترکیه

اما نتیجه تمامی این اقدامات چه بود؟ قوای مهاجم به مدت ۳ روز شهر سراقب و برخی مناطق حومه آن را تحت اشغال خود داشتند اما طی ضد حمله ارتش سوریه و حزب الله لبنان تمامی مناطق فوق بازپس گرفته شد. تنها منطقه‌ای که از آغاز هجوم مشترک ترکیه و تروریست‌ها تحت کنترل آنها باقی مانده است شهرک نیرب در شمال غرب سراقب است.

ورود یگان‌های پدافندی ارتش سوریه و کاهش فعالیت پهپادی ترکیه

در روزهای نخست تهاجم مشترک معارضین، پهپادهای مسلح ارتش ترکیه نظیر Bayraktar و Anka اقدام به پشتیبانی عملیات تروریست‌ها و بمباران تجهیزات ارتش سوریه می‌کردند.

این پهپادها با پرتاب بمب‌های هدایت لیزری سری MAM-L و راکت‌های هدایتی CIRIT شروع به هدف قرار دادن تجهیزات زرهی و توپخانه‌ای ارتش سوریه به عنوان بازوی اصلی تهاجم ارتش این کشور کردند. در این میان رسانه‌های ترکیه و برخی حامیان تروریسم نیز با انتشار فیلم و تصاویر عملیات این پهپادها بازی رسانه‌ای و جنگ روانی شدیدی را به راه انداخته و تلاش میکردند روحیه نیروهای ارتش سوریه را تضعیف کنند.

راکت ضد زره CIRIT

با این وجود و علی رغم خسارات وارده به ارتش سوریه از سوی این پهپادها، ورود یگان‌های پدافندی ارتش سوریه به این منطقه و سرنگونی پیاپی پهپادهای ترک موجب شد تا فعالیت این پهپادها بر فراز آسمان منطقه نبرد شدیدا کاهش پیدا کرده و در نتیجه پیشروی‌های ارتش در محور سراقب مجددا از سر گرفته شود.

خدمه سامانه پدافندی Buk-M۲ ارتش سوریه

رسانه‌های رسمی سوریه از سرنگونی حداقل ۱۰ فروند پهپاد گران قیمت ترکیه در روزهای اخیر خبر می‌دهند که از میان حداقل ۴ فروند پهپاد پس از سرنگونی در مناطق تحت کنترل ارتش سقوط کرده و تصاویر واضحی از لاشه آنها موجود است.

پهپاد مدل Anka-S سرنگون شده ترکیه

این ۴ پهپاد شامل ۲ فروند مدل Bayraktar و ۲ فروند از مدل Anka-S بودند. هر پهپاد سری Bayraktar حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد و پهپاد Anka-S اگرچه قیمت دقیقی برای آن ذکر نشده اما با توجه به ابعاد و ظرفیت حمل مهمات آن حداقل ۲ برابر این قیمت دارد.

لاشه پهپاد Bayraktar ارتش ترکیه پس از سرنگونی توسط پدافند سوریه

مذاکرات صلح در مسکو و آینده تحولات ادلب

 مذاکرات میان رجب طیب اردوغان و هیات همراهش با مقامات روسیه حول وضعیت نبرد در ادلب انجام گرفت. علی رغم اصرار مقامات ترک به بازگشت ارتش سوریه به منطقه عاری از سلاح توافق شده در مذاکرات سوچی، اما با توجه به نقض توافق آتش بس توسط تروریست‌ها و آزادی مناطق وسیعی از استان ادلب و حلب توسط ارتش سوریه، دولت سوریه و مقامات روسی همواره بر ادامه نبرد تا پاکسازی کامل خاک سوریه از تروریسم تاکید کرده و اقدامات مداخله جویانه ارتش ترکیه و ادامه حمایت چندین ساله آنها از تروریسم تکفیری در این کشور اراده نظامیان ارتش سوریه برای پاکسازی قلب استان ادلب و مناطق مرزی این کشور با ترکیه را سست نخواهد کرد.

شلیک سامانه پدافندی Buk-M۲ ارتش سوریه و رهگیری پهپاد متجاوز ترکیه

در سوی مقابل نیز مقامات ترکیه همواره ثابت کرده‌اند توانی برای کنترل تروریست‌ها به خصوص اعضای هیات تحریرالشام و تضمین عدم حمله این نیروها به مواضع ارتش پس از اعمال آتش بس را ندارند. شاید وقفه‌ای کوتاه و آتش بسی شکننده موقتا در استان ادلب برقرار شود اما تجربه سالهای گذشته همواره نشان داده است تنها راه بازگشت ثبات و آرامش به خاک سوریه، ادامه نبرد تا نابودی کامل تروریسم تکفیری خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    برو عمو. سه تا هواپیمای سرنشین دار سوریه رو زدند. فکر می کنی هر سوخو 24 ارزشش معادل چند تا پهپاد است ؟
    • US ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      22:07 :))))))))) خیلی بدبختی
    • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      زرت مزدور
    • مجاهد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      22 15
      مهم اینه که نزدیک به 3 هزار کیلومتر مربع از مناطقی که دست تروریست ها بود آزاد شد، اردوغان سر جاش نشست و شکست خورد، امنیت حلب تامین شد و بزرگراه M5 آزاد شد.
    • DE ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      25 31
      پهبادها تووورچیه شاید برای ارتش متجاوز مغولی آتاتووورچ ها پهباد باشند ولی در مقابل پدافند سوریه ته بادی بیشتر نیستند.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    اتش بس فقط به نفع تروریست ها ست، عقب نشینی ترکیه به زودی برای عربستان هم اتفاق می افتد و سرنوشتی بهتری در انتظار این دولت های متوهم وجود نداره
  • عارف IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    نصرمن الله وفتح القریب
    • کارشناس علوم اقتصادی IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      با سلام. برادران و خواهران عزیزم که غیرت و شجاعتتان در تشعیع پیکر پاک سردار عزیزمان حاج قاسم بر همگان هویدا گردید. ازهمه شما خواهش میکنم به احترام خون کودکان مظلوم سوری و عراقی که در گور های سرد آرمیده اند فقط یک سال کالای ترکیه ای نخرید. تا اردغان به دست مردم خودش به زباله دانی تاریخ سپرده شود. انشاالله در این جهاد بزرگ نزد خداوند سربلند شوید. باتشکر
    • بهزاد GE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      این کارشناس علوم اقتصادی اصلا هم پژاکی نیست. مدیونید اگه شک کنید دمش آتیش گرفته بخاطر اینکه ترکیه رویای کردستان رو روسرشون خراب کرده
    • رامین IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      16 3
      میگم آقای کارشناس در بین همه کشورها فقط ترکیه با ما رابطه داره اونم قط کنیم میخای از بورکینافاسو یا کنگو برازاویل مواد مورد نیازو وارد کنیم؟ البته موریتانی و ساحل عاج هم هستش میتونیم از توان مهندسی اونها هم استفاده کنیم
  • محمد رضا معصومی گودرزی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    این اردغان بی صفت نمی دانم از جان مردم سوریه چه می خواهد آره ارواح پدر عوضی ات می توانی امپراتوری عثمانی را با این جنایات و کثافت کاری هایت زنده کنی ای اردوغان خیلی............................... ....... هستی
    • بابک IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 0
      ترکیه کشور بسیار نیرومندی هست و مسلمان .اگر بتوانیم اتحادمان را با آن کشور بدست بیاریم قطعا در مقابل آمریکا پیروز مط شیم
  • علی خدایی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    باید ما هم سامانه های پدافندی خودمان را بفرستیم ما قدرت و توانمندی پدافند های هوایمان را در سوریه بکار بگیریم و خودمان جدا از پدافند های روسیه و سوریه داشت باشیم
    • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      8 7
      بزار این مجلس فینیش بشه وطن پرستان واقعی بیان سر کار اونوقت از این رذالت و خواری در میاییم لعنت و مرگ بر خائنین وطن فروش
  • Ar68 IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    79 25
    اون اولای جنگ سوریه گزارشای بسیار جالبی میدادین از مناطق نبرد. بعد گزارشاتون افت کرد. این گزارشتون جالب بود. مرسی
    • بهزاد GE ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      6 2
      آره مثلا در مورد به رسمیت شناخته شدن حفتر از طرف رژیم بشار اسد چیزی نمینویسه مشرق! ادعای شرافت قلم هم داره!
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 1
      بشار هم عرب حفتر هم عرب شمای مغول پانتورچ تو سوریه ولیبی چه ...میخورید ؟؟
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    بعد از ادلب می ریم سراغ جولان :)
  • US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    اینم مینوشتی که تو همین سراقب دیگه نیروهای سوری حق ورود ندارن و روسیه و ترکیه قراره گشت مشترک داشته باشن یعنی چیزی که رو زمین بدست نیاوردن با سیاست موفق شدن و دیگه ترکیه حق داره در هر سطحی جواب شکسته شدن آتش بس رو بده و کسیم بازخواستش نکنه
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      104 2
      توافق نامه رو نخوندی انگار. تمام مرزهای فعلی تثبت شده. در ضمن. حاشیه ام 4 در گشت مشترکه نه M5
    • DE ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      94 22
      :)))))تو اگر می دونستی سراقب چطوری و با چه ترفندی و توسط چه نیروهایی آزاد شده هیچوقت این جوک رو نمی گفتی منتهی نادانی دست خودت نیست
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      8 1
      فکر کنم از سه کیلومتری توافق نامه هم رد نشدی، متن توافقنامه میگه تمام مناطق آزاد شده (از جمله سراقب) توسط ارتش سوریه تحت کنترل دولت سوریه خواهد ماند و مبارزه با تروریست ها تا آزادی کامل ادلب ادامه خواهد داشت.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    ارتش سوریه ۱۰ سال تو میادین جنگ تجربه کسب کرده و کاملا آماده هست نقطه قوت عثمانی ها همون پهباد بود که از کار انداختنش تو زمینی خیلی ضعیف هستن،، اگه اردوغان می دونست تو میدان جنگ پیروز میشد هیچ وقت گردن خم نمیکرد و پیش پوتین خودش رو تحقیر نمیکرد بدبخت چاره ای دیگه نداشت
    • بهزاد GE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      9 10
      ۳۵۰۰ تا جنازه سرباز گذاشت رو دستتون هنوز از رو نرفتید؟
    • مهدی IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      1 3
      فکر کنم تو یک شب کل منطقه ای که ترکیه چندروز زور زد وباتروریست ها گرفت . ارتش سوریه ومقاومت ازدست اونا گرفتند واردوعان فهمید مرد جنگ شب نیست.
  • NL ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    102 9
    آخ ضربه بزنید به اینا ...
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    23 13
    مشرق یک مقاله در باره سامانه الینت افتوبازدا در سایت بزار من در هیچ سایتی در مورد این سامانه مقاله ندیدم وایا این سامانه بهتر از کورال ترکیه است اگر مقاله دربارش بزاری بسیار پر بیننده میشود
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    دم همشون گرم و دم سردار قاآنی عزیز گرم که اینقدر عالی دارن پیش میرن انشاالله هرچه زودتر ادلب را آزاد میکنیم و حمله میکنیم به جولان و البته نابودی آل سعود از همه مهمتره بعد از پیروز ی بر تروریستهای خونخوار و اردوغان خائن انشاالله نابودی آل سعود یعنی ظهور امام زمان و آماده شدن جبهه مقاومت برای برقراری اسلام جهانی با رهبری امام زمان و تا اون موقع دست رهبر عزیز و حکیم و شجاع جمهوری اسلامی ایران قدرتمند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    بچه های مدافع حرم با توجه به عنایات رهبر انقلاب روحی فداه باز هم پیروز خواهند بود
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    ترکیه کیه بگید ناتو
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    53 21
    ببخشید کسانی که اطلاعات نظامی دارند می توانند بکند ارزانترین و موثرترین سامانه برای زدن پهبادها چیه؟
    • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      6 25
      در ارتفاع پایین پدافندهای لیزری
    • رضا کیانوش IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      27 1
      تیرکون سیمی
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      34 3
      فکر کنم ارتش های پیشرفته با جنگ الکترونیک خیلی راحت از کار میندازن پهپادهارو ...سامانه های اخلالگر الکترونیکی
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    95 17
    اولا قبول داری پس با اینهمه نیرو نتونست کاری بکنه. دوم سراقب دست نیروهای سوریه اشتباه به محضرت رسوندن سوم نقش آتش بس! برو داداش تو توافق نامه گفته ارتش سوریه میتونه النصرت تحریر الشام و حزب ترکستانی رو بزنه این یعنی توافق نامه شمال اونا نیست پس یعنی پیش روی / در ضمن یه سری مسائل هست... نگم بهتره
  • مرتضی IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    67 68
    در اینکه اردوغان توهمات هیتلر را در سر میپرواند شکی نیست ،ولی تو این جنگ بی فایده مردم سوریه هم اسیب زیادی دیدن و متاسفانه دوسر باخت است یا شاید هم سه سر باخت ،پس جنگ بیهوده است و امیدوارم زودتر تمام بشود ،
  • NZ ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    نباید جای تنفس به اشغالگر داد. عملیات سپر بهار باید تبدیل به پاییز شود.
  • رضا خدابخشی IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    اردوغان احمق،فکرنمیکنی خیلی کوچک هستی،درمقابل فقط سپاه قدس ایران،کل ترکیه یکطرف،سپاه قدس یکطرف کمی فکرکن احمق!!!
    • کریمی IL ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      1 3
      احسنت
  • س IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    35 11
    Bayraktar چیه ؟؟؟؟ بگو پهپاد بیرقدار - که توسط داماد اروغان و کمپانی نظامی ش تولید میشه - فامیلی دوماد اردوغان بیرقدار هست
  • آراز FR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    فاز شما چیه؟ ترکیه با این قدرت همه رو نشونده سرجاش یه تنه با روسیه، اتحادیه اورپا، آمریکا مقابله میکنه، با کمترین تلفات و خسارت، چقدر میگیرن دروغ تحویل میدین گیریم که همه حرفای شما درست چرا پس تو واقعیت همه چی به نفع ترکیه هست،فقط میدونم عامل پیشرفت ترکیه اینه که دروغ گفتن، از زیر کار در رفتن، تخدی از قانون جرمه و بشدت مجازات میشه واسه همینه همیشه پرچمشون بالاست تو این روزا اسلام واقعی رو فقط میشه تو ترکیه دید والسلام
    • آزاد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      فعلاً که مشخصه کدوم جبهه دست برتری داره.اون عررردوغانتونم که همه چیشو مدیون ایرانه وگرنه تو کودتا به فنامیرفت.سردار سلیمانی رو با نامردی تمام شهید کردید فکر کردین تمومه؟!نخیر اینجا سرزمین سردار سلیمانیهاست.از نبرد حران تاااااااااااااا 8سال جنگ و......تا الآن هر نقشه ای کشیدین ساویده به الک.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      9 4
      اسلام و ترکیه؟؟؟ عردوغان رو به اسلام ربط میدی بی خِرَد؟ یا یک قوم گرای ابلهی یا یک وهابی نفهم که عردوغان رو به اسلام ربط میدی! عردوغان همون قدر به اسلام ربط داره که داعش!
    • عباس IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      حاجی ساقی تو عوض کن اسلام توی ترکیه!!؟؟ ترکیه شده... خانه کشورهای دور و بر یه سر برو آنتالیا ببین اینقدری مشروب اونجاست که...
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    89 17
    ما باید یه پهباد بسازیم دو موتوره کارایی تاندربولت آی 10 آمریکا رو انجام بده با وضوح دوربین بالا برای نبرد پشتیبانی زمینی
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    86 7
    توقف اشتباه محضه .بایدباقدرت مناطق پاکسازی وتروریستها نابودبشن نباید تعلل کنند .تاکی واخرش چی؟بایدباقدرت ادلب بازپس گرفته بشه وقضیه به کل تمام شه ودست ترکیه هم براهمیشه قطع شه
  • US ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    78 22
    چند سال پیش ترکیه شهرها و روستاهای مرزی ایران در آذربایجان غربی را به طور مداوم بمباران می کرد. اگر آنروز ترکیه پاسخ قاطع ایران را دریافت نکرده بود تا امروز این حملات ادامه داشت. ترکیه دارای این عادت دیرینه و تاریخی هست که اگر توی دهنش نزنید پر رو می شود.
    • ابراهیم محمودی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      3 2
      چه زمانی بمب باران می کرد شهر روستاهی ایرانو ترکیه
  • کامران IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    4 10
    80 درصد عناصر تروریست ها ترکمن و چچنی و قفقازی و ترک هستن
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      1 0
      بزرگترین تروریستها هزاره و پشتون و فارس و طالبان هستند
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    ترک عثمانی در باطلاق گیر کزده..
  • امیر محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    3 5
    آقا نمیدونم شما چی میگین ولی ترکیه بخاطر چندتا کشته وارد جنگ شد و چند منطقه رو از دست نیروهای افراطی(ارتش سوریه)در اورد الانم روسیه ازش خاهش کرد ادامه نده مهم. ترین بزرگراه جنگ و تعیین کننده در پیروزی که m4 هست رو هم دادن دست ترکیه چند روز دیگ هم اتحادیه اروپا و ناتو ازش خاهش میکنن سوریه باید بدونه خودشو با هر کس نگیره
    • من IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      بیسواد خواهش نه خارش،حالا کجای تنت به آب نیاز داره؟
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    7 5
    از مزدوران عثمانی میخوام برن کمی تاریخ عثمانی رو بخونن که چطور شیعه های ترکیه رو قتل عام میکردن ی سرچ ساده
  • کاظم IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    5 7
    لعنت بر عرعردوغان متجاوز کودک کش
  • Ebx maxi IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    11 6
    ارتش سوریه نه ارتش روسیه اگه روسیه نبود اسد هیچ غلطی نمی تونست کنه
  • Ebxmaxi IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    6 2
    از چی می ترسی چرا نظر من نمی زارید بعد ادعای آزادی بیانم می کنید
  • وحید یوسفی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    9 9
    دورودبر بشار اسد
  • احمد IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    1 6
    روسیه از اسد دفاع میکنه وگرنه ارتش آزادیبخش سوریه خیلی وقت پیش سوریه را آزاد میکرد
    • مجید IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      3 0
      احمق عقب مانده ارتش امریکا و کشورهای عربی با اروپا و داعش القاعده بسیج شدن نتوانستن ارتش سوریه و متحدانش رو عقب برانن جنگ رو نیروی نظامی روی زمین تایین میکنه ایران و جبهه مقاومت حرف اول رو میزنه تو اسمان نمیتونی تا ابد باشی هفده ساله امریکا اسمان خاورمیانه را در کنترل دارد ولی روی زمین ایران حاکم منطقست پس خفه
    • حسن NL ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      سال ۷۷ ترکیه شهرپیرانشهرایرانو باهواپیماموشک باران کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس