پوتین اردوغان

توافق جدید ادلب نشان داد، پیروزی هایی که با خون «سلیمانی» ها در سوریه به دست آمدند، درحال مصادره توسط روس هاست و این نیازمند حضور به موقع و قدرتمند ایران در عرصه سیاسی و دیپلماسی سوریه، همانند عرصه م

سرویس جهان مشرق - همان طور که رسانه ها اعلام کردند، پنج شنبه ۵ مارس «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، در مسکو با همتای روس خود، «ولادیمیر پوتین» دیدار و درباره ی پرونده ی «ادلب» در سوریه و تحولات جاری در این شهر که به رویارویی نیروهای نظامی این دو کشور منجر شده بود، گفتگو کردند.

حاصل این دیدار بنابر اعلام رسانه ها توافقی بود که به موجب آن دو طرف متعهد شدند، ضمن پایان دادن به رویارویی نظامی، راهبردهایی اتخاذ کنند که باز شدن گره کور ادلب کمک کند.

صرف نظر از عواملی که اردوغان را به مسکو کشاند و او را وادار به پذیرش توافق آتش بس با پوتین کرد، آنچه در اینجا بیش از هر چیز مهم به نظر می رسد، موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات سوریه و حفظ دستاوردهای آن است.

نگاهی به عملکرد و رویکردهای ترکیه در معادلات منطقه ای و بازی قدرت در منطقه عموما و سوریه به طور خاص نتوانست، اهداف خود را با ترفند پنهان شدن پشت پرونده ی «ادلب» محقق کنند و اردوغان مجبور شد، نه تنها از مواضع قبلی خود در توافق جدید با روسیه عقب نشینی کند، بلکه تن به بندهایی در این توافق دهد که با مواضع قبلی اش در تعارض کامل و آشکار قرار دارد.

اینکه چرا ترکیه راضی به چنین امتیاز دهی و امضای چنین قراردادی شد، کاملا واضح و روشن است. تعامل آمریکا و غرب با اردوغان در پرونده ی ادلب، علی رغم اینکه ادعای هم پیمانی با ترکیه در سوریه را داشتند، به رئیس جمهوری ترکیه ثابت کرد که هیچ حامی و پیشتیبانی در عرصه بین المللی و منطقه ای ندارد و برای خروج از باتلاق ادلب که هروز بیشتر در آن فرو می رفت، تنها می تواند، به روند آستانه و مسکو و تهران تکیه کند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت «اردوغان در آنکارا» و «اردوغان در مسکو» / بلایی که ادلب بر سر رئیس جمهور ترکیه آورد/ اردوغان در مسکو از کدام حیوان اسم برد؟ +عکس و فیلم

تحرکات اخیر اردوغان در ادلب و تهدیدها و خط و نشان کشیدن هایش برای آمریکا و غرب، بار دیگر به او ثابت کرد که از دویدن دنبال آمریکایی ها و اروپایی ها چیزی عایدش نخواهد شد و چه بسا اگر حقیقتا خواستار تحقق بخشی از منافع و اهدافش در سوریه است، باید بار دیگر به روند آستانه باز گردد که با سفر رئیس جمهوری ترکیه به مسکو و دیدار با پوتین و توافق جدید صورت گرفته، عملی شد.

اما آنچه درباره این دیدار و این توافق باید به آن توجه ویژه کرد، این است که «روسیه» به دنبال تامین منافع ملی خود به صورت حداکثری است، موضعی که باید دولتمردان جمهوری اسلامی نیز به آن دقت ویژه داشته باشد و همانطور که در میدان حضور خود را تثیت کرده است با حضور به موقع و قاطع در محافل سیاسی، و دیپلماسی فعال، نقش و تاثیر خود را در بحران سوریه به رقبا گوشزد کند.

تاکید بر این نکته به این جهت صورت می گیرد که آنچه از موفقیت ها و پیروزی ها در سوریه شاهد آن هستیم، بدون تردید بخش اعظم آن، دستاورد مجاهدت ها و خون های مدافعان حرم و در راس آنها سردار حاج «قاسم سلیمانی» است. اگرچه در توافق جدید روسیه با ترکیه ملاحظات و منافع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شده، اما روسیه نشان داد که زمام تامین امنیت نظام سوریه در ادلب را به دست گرفته است.

اگرچه به شدت این اعتقاد وجود دارد که این توافق راه به جایی نخواهد برد و بار دیگر شاهد تقابل روس ها و ترک ها در ادلب خواهیم بود، چون هریک از دو طرف دلایل و انگیزه های لازم برای نقض آن را دارند.

به عنوان مثال بعید به نظر می رسد، براساس یکی از بندهای مذکور در توافق گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» و تروریست های ترکستانی و قفقازی راضی شوند، مناطق تحت تصرف خود در حاشیه ی «بزرگراه ام ۴» که استان حلب، در شمال سوریه را به استان ادلب، در غرب این کشور ارتباط می دهد، را تخلیه کنند. چون به خوبی می دانند، تخلیه این مناطق چقدر موقعیت آنها را تضعیف خواهد کرد. لذا بسیار بعید است که به این خفت تن دهند و شرایط خود را از قبل سخت تر و دشوارتر کنند. به ویژه آنکه مخالفت خود را هم با توافق اخیر بین پوتین و اردوغان اعلام کردند و این همچون توافقات گذشته ی حاصل شده در آستانه باعث می شود، ترکیه نتواند، به تعهدات خود عمل کند و توافق را به شکست و بن بست بکشاند.

اگرچه در توافق اخیر ترکیه پذیرفته که گروه هایی مانند جبهه النصره و یا گروه های ترکستانی و قفقازی، گروه های تروریستی هستند و در صورت مقاومت و تن ندادن به توافقات صورت گرفته، نظام سوریه می تواند، برای پاکسازی ادلب آنها را هدف قرار دهد.

لذا به نظر می رسد، پس از مدتی کوتاه بار دیگر شاهد بازگشت اوضاع به وضعیت پیش از توافق و رویارویی مجدد روسیه و ترکیه در ادلب باشیم. در این مدت بعید نیست، ترکیه به وضعیت خود رسیدگی کند و به آن سر و سامانی دهد و در این چارچوب شاهد تماس های مجدد اردوغان با آمریکایی ها و اروپایی جهت تغییر در دیدگاه هایشان در قبال آنکارا باشیم.

البته این بدین معنا نیست که در طرف مقابل نظام سوریه و روسیه و ایران ساکت بنشینند و نظاره گر اقدامات ترکیه باشند. بی شک در جبهه ی مقابل نیز اقداماتی برای تقویت مواضع و بررسی دقیق شرایط و تثبیت و تقویت مواضع خود در مناطق آزاد شده صورت خواهد گرفت و آمادگی هایی برای مواجهه با مراحل بعدی انجام خواهد شد.

از جهت دیگر، گفته شده بخشی از جزئیات و تفاصیل این توافق قرار است، توسط وزیر خارجه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده و به اطلاع اعضای این شورا برسد. بالطبع از جمله موضوعاتی که طی دیدار اردوغان و پوتین به آن پرداخته شد و در چارچوب توافق قرار می گیرد، منطقه ی شرق فرات است. بنابراین آگاه ساختن اعضای شورای امنیت از جزئیات و تفاصیل این توافق توسط وزیر خارجه روسیه به این معناست که روس ها به خوبی از موضع تضعیف شده اردوغان بهره داری کرده و به جز نقشه راهی که برای ادلب ارائه دادند و در قالب توافق ادلب آن را به اردوغان تحمیل کردند، برای این منطقه شرق فرات هم دارای نقشه راه هستند. این بدین معناست که روس ها پایه های ورود به مرحله ی جدید در منطقه ی شرق فرات را ریخته و برای این مرحله تدارکات لازم را دیده اند.

آنچه در این بین حائز اهمیت است، اینکه تهران در چارچوب سیاست های خود و به دو صورت دیپلماسی رسمی که آشکار و علنی می باشد و دپیلماسی امنیتی و ایدئولوژیکی که غالبا غیر مستقیم و غیر علنی است، باید به سرعت شرایط و جایگاهش را در پرونده سوریه و در عرصه ی منطقه ای بازیابی کند و همانند نقشی که در عرصه میدانی به خصوص در نبردهای اخیر ایفا کرد و منجر به آزادسازی مناطق راهبردی و متعددی شد و با حضور قدرتمند نیروهای مقاومت در این نبردها مانند نیروهای فاطمیون و زینبیون و نیروهای رضوان حزب الله لبنان که همگی تحت فرماندهی ایران می باشند، ضربات سنگینی را به ارتش ترکیه وارد کند و جایگاه واقعی ترکیه در سوریه را به آنکارا گوشزد کند و باعث شود، از موضع ضعیف در مسکو حضور پیدا کند، در عرصه دیپلماسی و سیاسی نیز انتظار می رود، دستگاه دیپلماسی حضوری قدرتمند و به موقع و اثر گذار داشته باشد، تا از نتایج و تحولات جدیدی که درحال رقم خوردن است، باز نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    از این دولت شل و ول و عاشق غرب توقع زیادی نداشته باشید. مگه اینکه مجلس کاری کنه (مجلس جدید)
    • ایران DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      3 16
      به نظرم این نویسنده طرفدار ترکیه هست که میخواد به نفع ترکیه ، بین ایران و روسیه اختلاف ایجاد کنه
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      23 38
      خجالت بکشید. مردم تو کشور دارن تلف می شوند و آنوقت هنوز از سوریه و اسد جنایتکار حرف می زنید.
    • ایران DE ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      8 5
      بله مردم سختی میکشند ، اما این به معنای واگذاری نتیجه خون شهدا در جنگ ادلب به سلطان رجب نخواهد بود ، خب در ترکیه هم مردم تلف میشوند
    • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      12 4
      خطاب به اونی که میگه مردم دارن تلف میشن: یه کمی از شبکه های مجازی و ماهواره ای فاصله بگیر میبینی که تلف نمیشیم. البته اگر مزدور اینترنتی نباشی چون این روز ها تعدادشون خیلی زیاد شده.
    • رامین IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      1 3
      بالاتر از وضعیت مردم و رفاه اونها هیچ قانونی نمیتواند تبصره صادر کند بقول... چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است پس امنیت و سلامت بهداشتی و اقتصادی مردم ایران باید اولیت همه قرار بگیره
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    77 24
    با این دولت بی رمق امیدی به هیچ نیست اون سردار سلیمانی مرد خدا بود که منطقه زیر دستش میرخید افسوس که یتیم شدیم
    • علی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      71 2
      سپاه قدس زیر نطر رهبری هست دولت چیکارست
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    9 20
    نگرانی شما صحیح و بجا هست اما سابقه و تجربه نشون داده که محور مقاوت از دستاوردهای خود کوتاه نمیاد و حرکت این محور پله ای و مرتب می باشد چه کسی فکر میکرد حلب بعد ریف حلب و بعد بخشی از ادلب با همین روش مذاکر و صلح ....آزاد بشه؟!
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    47 14
    بله متاسفانه روسیه به دنبال بیرون انداختن ایران از سوریه است. روسیه هرگز دوست ما نیست و با اسرائیل روابط خیلی نزدیکی داره نباید گذاشت زحمات سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم بر باد بره
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      5 2
      چرا باید پوتین اس400 به اردوغان بده ؟
    • SE ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      8 4
      اگر اینطوری باشد که روسیه و اصلاح طلبان برای اولین بار همصدا شده اند!
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    47 29
    روسیه کیه دیگه عزیزان من. به خدا ایران ابرقدرت واقعی اگر قدر بدانیم
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      2 1
      باید تبلیغات بهتر بشه تا مردم عزیز دستاورد های نظام رو بدونن.
  • NZ ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    23 16
    دستگاه دیپلماسی و حضوری قدرتمند!!! اینم میزاریم بحساب لطیفه تلخ آخر سال وسط این توطئه بیولوژیک! در این مورد خاص بهترین اهرم از طرف ما باید همان نیروی ارزشمندی باشد که شهید سلیمانی او را مسلط بر امور این منطقه می دانست!
  • حسين DE ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    20 9
    ظريف ميره يك لبخند "ظريف" ميزنه ما برنده ميشيم !
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    13 24
    روسها فعلا آتش جنگ را کم حرارت کرده اند در نتیجه منتظرند ترکیه سر عقل بیاید و متوجه شود که سوریه جای مهمان ناخوانده (ترکیه) نیست - ترکیه نیز دیر یا زود عقب نشینی خواهد کرد روسها نیز بدنبال دسترسی از ارمنستان و ترکیه و سوریه دنبال دسترسی به آبهای گرم در شرق آسیا این بار در مدیترانه هستند این محال نیز ناشدنی است روسها نیز سرعقل خواهند آمد حفظ نظام سوریه بنفع همه است این نیز شده و خواهد شد.
  • مهدی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    11 18
    سلام شاید ایران به خاطر حساسیتی که نصبت بهش تو قضیه سوریه وجود داره میخواد از طریق روسیه منافعشو تامین کنه و ما از کجا می‌دونیم شاید بعضی مفاد قرارداد توسط ایران دیکته شده (هر چقدر ما روی هدف اصلی که اسراییل هست تمرکز کنیم بهتره ) در ضمن بهتره روسیه کارای فرعی بعهده بگیره که البته به نظر اونها مهمتره . اگه ما به هدف اصلی مون برسیم بقیه موارد اتوماتیک به نفع ما برمیگرده (اندکی صبر سحر نزدیک است)
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    8 23
    مشرق خاک بر سرت با این حرفات. خون شهید سلیمانی اصلا هم هدر نرفته و برکتش باعث پیروزی ارتش سوریه میشه. جایگاهی که شهید سلیمانی پیدا کرده بخاطر اینه که تنها چیز مهم براش راحتی مسلمونای جهان از ظلمه و اینکه بخاد بگه فلان پیروزی مال من بود اصلا توی مرامش نبوده. خیلی بدبختی مشرق
  • AT ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    11 5
    پیروزی نزدیک است
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    29 15
    آیا در روس جماعت شرافت و غیرت هست؟ هرگز!
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    19 3
    روسیه و امریکا و اسرائیل، همشون جهان خوار هستند
  • سجاد IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    6 2
    روسیه و امریکای لاشخور سوریه رو بین خودشون قسمت کردن
    • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      3 1
      امریکا خیلی بدتره. به صورت کاملا غیر قانونی و فقط برای نفت رفته اونجا.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    3 4
    در ۲۰۰ سال گذشته هیچ وزارت خارجه ای به ضعیفی این تیم فعلی نبوده. انشاالله به یاری خداوند هر چه سریعتر این افراد مستاصل و درمانده و منفعل و وابسته شدید فکری به غرب از این مناصب مهم کنار بروند و افراد با غیرتی سرکار بیایند که پایبند به ارزشهای اسلامی و آرمانهای امام و شهدا باشند.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    27 18
    گویا پوتین به خلیفه رجب اجازه حمله به کوبانی و اشغال کامل شمال سوریه را داده
  • ایران DE ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    15 19
    پوتین اردوغان را تحقیر کرد
    • ناشناس RO ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      4 0
      فکر نمیکنی ما بیشتر تحقیر شدیم بدون حضور مسئولان ما توافق کردن یعنی ما اصلا مهم نبودیم
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    7 3
    تركيه با دخالت نظامي روسيه رو عقب روند.روسيه هم ديگه مجبور بود با تركيه راه بياد.اسد هم كه اگه روسيه حمايت نكنه تواني نداره و روسها هم همينو ميدونن و اگه خدايي نكرده حمايت نكنه تركيه راحت با نيروي هواييش سوريه رو ميزنه و راحتتر نيروهاي اسد و حزب الله رو ميزنه.با اين توافق ديگه محاله تركيه از سوريه خارج بشه و تمام شد .
    • ایران DE ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      2 2
      ارتش سوریه به زودی به داخل خاک ترکیه حمله خواهد کرد و ناتو هم دیگر کاری نخواهد کرد ، سوریه بعد از ده سال جنگ چیزی برای از دست دادن ندارد اما ترک ها خیلی چیز ها دارند که از دست بدهند ، یه ضرب المثل معروف هست که میگه وقتی تو کاخ شیشه ای نشستی به طرف دیگران سنگ پرتاب نکن
  • SE ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    14 13
    چه کسی؟ روحانی یا ظریف؟ یکی خسته و نابلد یکی هم بی سیاست انگلیسی بلد
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    17 14
    از وزارت برجام انتظاری نداشته باشید فعلا دوباره فعال شده تا با التماس و گریه از کرونا دل غربی های خیانتکار را بدست آورد و التماس پشت پرده را نتیجه بخشد
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    2 5
    اگر قرار باشد ایران نادیده گرفته شود، سوریه برای هیچ کشوری امن نخواهد بود...
  • س خلیلی هستم IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    2 5
    بله نیروی مقاومت دست برتری دارد همانطور که چندساله گذشته نشاندااست ومیتواند ازاین مرحله بخوبی عبورکند وطیب رابه زوباله دان تاریخ بفرستد
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    9 5
    روسیه خودش بهتر میدونه بدون ایران اوضاع سوریه به هم میریزه
    • ناشناس RO ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      5 2
      برعکس گفتی بدون حضور ... امنیت و آرامش به سوریه برمیگرده
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    7 0
    شده همون داستان ما سه تا رو کجا میبرید
  • DE ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    3 0
    سیاست صبر و همه مشکلات را یکجا نخواستن حل کردن سیاست درستی است. سوریه باید تعیین کند با که نزدیکتر همکاری خواهد داشت. روسیه یا ایران نه. روسیه و ایران آری.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    5 1
    هیچ لزومی فوری نداره، تراوشات ذهنی خود تحلیلگر پندارِ مشرق!
  • JP ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    3 0
    باید به ترکیه یادآور شد زمانی همین رژیم اسد بیشترین منافع و امتیازات را برای ترکیه قایل بود، مسایل کلان جهان اسلام را درنظر بگیرید، ما باید با مردم ترکیه مستقیم صحبت کنیم، از بوسنی تا میانمار و حالا هند، حتی مسایل مسلمانان در ترکستان چین...، واقعا انسان تاسف می خورد از این همه نادانی و خیانت درون جامعه اسلامی و همین طور جوامع انسانی خاورمیانه...
  • بابک IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    3 1
    بعد از ترور و شهادت سردار بزرگ خاورمیانه که بعید میدونم روس ها با اشراف اطلاعاتی و جاسوسی بالایی که داشتند و دارند از این طرح و توطئه بی خبر بوده باشند! کاملا مشخص روس ها دارند نقش ایران رو کمرنگ می‌کنند کاملا " مشهود موقعیت ایران تضعیف شده در سوریه .. روس ها هیچگاه قابل اعتماد نبودند نیستند واقعیت این است که روحیه استعمارگری در روسیه و پوتین کاملا زنده است تفاوتی با انگلستان و آمریکا ندارند فقط چند سالی روس ها منافع مشترکی با ایران پیدا کردند که قطعا دائمی نخواهد بود، ایران باید خودش از منافعش در سوریه دفاع کند و روس ها باید بدانند نمی‌توانند ایرانیان را دور بزنند !
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    1 2
    متاسفانه شهادت سردار باعث شد ایران نتونه استراتژی مناسبی در برخورد با اردوغان لحاظ کنه و ما خیلی محتاطانه عمل کردیم و این باعث شد پوتین از فرصت استفاده کنه از طرف دیگه بعید نمیدونم گروهک هایی از خود جبهه النصره و ... با اسمهای جعلی مثلا خوارج از دل این گروهک ها در بیان که مثلا اردوغان از اونها بی اطلاعه و به مواضع سوریه پاتک بزنن اماچیزی که منو میتروسه خود روسیه هست روسیه بارها نشون داده همه رو بخاطر منافعش میفروشه ما که یه پای معامله نباشیم خطر قربانی شدنمون کم نیست
  • فرشاد. رحیمی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 5
    روسیه بعد از چند سال توسط سردار سلیمانی به قائله سوریه دعوت و وارد شد و پوتین نیک میداند اگر شجاعت و مقبولیت رزم آوران زمینی ایران نبود.روسیه در سوریه سرنوشتی بهار از افغانستان را پیدا نمی‌کرد.وپشتییانی صد درصد ملت ایران از سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه قدرت چانه زنی ایران را بسیار بالا می‌برد .وحتما همانگونه که نویسنده مقاله خواهان آن است دیپلمات های ایران باید شاداب وبا روحیه بالا در مذاکرات شرکت نمایند ..آنچه که که دیپلمات های ما باید به آن توجه داشته باشند معامله گر بودن رئیس جمهور آمریکاست که اگر مذاکره در مورد هسته ای با او حرام است اما مذاکره در مورد منطقه میتواند نفوذ وراهی جدید با کردهای سوریه که هرچه باشد آریایی نژاد و ایرانی تبارند .قدرت ایران را دو چندان نماید ..به هر حال دیپلمات های ما زیرک و آگاه و موقعیت شناسند و حتما اجازه نخواهند داد ثمره خون شهیدان بخصوص سردار دلها شهید سلیمانی .خدای ناکرده مورد دستبرد قرار گیرد .حتی به قیمت جنگی بزرگ تر و خون بار تر که ملت رشید ایران آماده پرداخت هزینه انند .دولت باید با هر طرفندی که شده اجازه ندهد کرونا وحوادث اخیر روحیه ملی را تضعیف نماید
  • ناشناس IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 0
    وزارت خارجه در حال عملیات نفس دهی به برجام است و فرصت ندارد
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 0
    دولت فعلی چه در زمان قبل از شهادت سردار و چه حال حاضر حاضر نیست در منطقه حضور فعال داشته باشد دوست دارد در حیاط خود بجنگد و این یعنی جنگ در داخل خانه .بی خود خود را خسته نکیند.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 0
    روسیه نباشه ترکیه دمشق رو تسخیر میکنه
  • روبرتو IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 0
    روسیه نباشه تیم ملی مالدیو هم دمشق رو تصرف میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس