کد خبر 10532
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵

يک روزنامه سريلانکايي از سوختگيري جنگنده هاي چيني در ايران و پاکستان در جريان مانور عقاب آناتولي خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردين چاپ سريلانکا در گزارشي از مانور ترکيه و چين موسوم به عقاب آناتولي نوشت:منابع اگاه اعلام کردند هواپيماهاي نيروي هوايي چين ماه گذشته در مسير ترکيه براي حضور در تمرين نظامي مشترک با نيروي هوايي ترکيه در ايران و پاکستان سوخت گيري کرده اند.
اين منابع همچنين افزودند جنگنده هاي چيني در مسير بازگشت خود از اين تمرين مشترک نظامي که پيش از سفر اخير ون جيابائو نخست وزير چين به ترکيه برگزار شدتنها در ايران سوخت گيري کرده اند.
به گزارش اين روزنامه،رسانه هاي ترکيه در گزارشهاي خود از اين تمرين نظامي حضور بي سابقه جنگنده هاي نيروي هوايي چين را در تمرين هاي سالانه نظامي ترکيه موسوم به عقاب اناتولي در مناطق مرکزي اين کشور برگزار مي شود تاييد کردند.
تامارا پارکر سخنگوي پنتاگون گزارشهاي رسانه هاي اروپا درباره برگزاري تمرين هاي هوايي غير عادي با حضور جنگنده هاي ترکيه و جنگنده سوخوي بيست و هفت چين را تاييد کرد.
جنگنده هاي دو کشور در اين تمرين نظامي يک جنگ هوايي را شبيه سازي کردند. اين سخنگو گفت ترکيه از جمله اعضاي متعهد سازمان پيمان اتلانتيک شمالي ناتو است و به امريکا تضمين داده است درباره فناوريهاي امريکايي و ناتو که در اختيار اين کشور است بيشترين احتياط را صورت دهد. وي با اين حال به اين مسئله اشاره نکرد که ايا ارتش چين به اطلاعات حساس نبرد هوايي ناتو دست پيدا کرده است يا خير.
هفته نامه جينز ديفنس به نقل از منابع ديپلماتيک ترکيه نوشت در اين تمرين ها از هواپيماهاي قديمي اف چهار امريکا و نيز جنگنده هاي سوخوي بيست و هفت چين استفاده شده است و هواپيماهاي پيشرفته اف شانزده در اين تمرين نظامي به کار گرفته نشدند.
اد تيمبرليک از خلبانان سابق امريکايي که در پنتاگون نيز سابقا مسئول فناوري هاي امنيتي بوده است گفت اينکه به نيروي هوايي چين اجازه داده شود با ترکيه که از متحدان ناتو است تمرين مشترک نظامي برگزار کند يک ريسک امنيتي است.
وي گفت اينکه نيروي هوايي ترکيه به نيروي هوايي چين اجازه دهد تاکتيک هاي جنگ ناتو را مشاهده کند و با چين تمرين نظامي برگزار کند يک ايده بسيار بدي است و تهديدي جدي به شمار مي رود.
وي افزود: اين تمرين ها و نيز گرم شدن مناسبات ايران و ترکيه مي تواند موجب شودپنتاگون درباره فروش جنگنده هاي اف سي و پنج به اين کشور تجديد نظر کند.
ريچارد فيشر کارشناس مسايل چين در مرکز تحقيقاتي ارزيابي بين المللي و استراتژيک نيز از ارتش ترکيه به علت برگزاري تمرين نظامي با چين که تهديد کننده منافع امنيتي امريکا و متحدانش در شرق اسيا است انتقاد کرد.
وي همچنين به اين مسئله اشاره کرد که در اواخر دهه هزار و نهصد و نود ميلادي ترکيه از فناوريهاي چين براي توليد مشترک موشکهاي کوتاه برد بي ششصد و يازده استفاده کرده است.
شبکه پرس تي وي ايران نيز در وب سايت خود نوشت ايران حريم هوايي خود را براي جنگنده هاي ترکيه و چين باز کرده است.
روزنامه حريت چاپ ترکيه نيز گزارش داد ايران به طور غير مستقيم از اين تمرين نظامي مخفيانه نيروي هوايي ترکيه و چين حمايت کرده است.
چهار فروند هواپيماي سوخوي چين در مسير عزيمت به اين تمرين هاي نظامي در ايران سوخت گيري کرده اند. اين نخستين بار در تاريخ جمهوري اسلامي ايران است که اين کشور به جنگنده هاي خارجي اجازه مي دهد در پايگاههاي هوايي اين کشور سوخت گيري کنند. اين جنگنده هاي ساخت روسيه مجبور بودند که هم در ايران و هم در پاکستان سوخت گيري کنند زيرا برد پروازي انها تنها سه هزار و پانصد کيلومتر است.
پيش از برگزاري اين تمرينها نامه هايي رسمي به اين دو کشور ارسال شده بود و طي انها درخواست براي استفاده از حريم هوايي عبور و نيز درخواست سوخت گيري در پايگاههاي دو کشور مطرح شده بود. جنگنده هاي چيني در مسير بازگشت نيز بارديگر در ايران سوخت گيري کردند.
روزنامه حريت در گزارش خود افزود اين تمرين نظامي پس از دو سال بررسي جزييات برگزار شده است و هدف اصلي انها تنها بهبود همکاري دو جانبه ميان دو کشور دوست بوده است.
واشتگتن پيش از اين تمرين ها با انکارا تماس گرفته و نگراني خود را از استفاده احتمالي از جنگنده هاي اف شانزده در تمرين نظامي مشترک با چين اعلام کرده بود. امريکا در اين سند از ترکيه خواسته بود به بندي از توافقنامه که ترکيه براساس ان متعهد شده است فناوريهاي خريداري شده از امريکا را به کشور ثالث انتقال ندهد پايبند باشد. ترکيه اين نگراني امريکا را مد نظر قرار داد و از هواپيماهاي اف چهار در اين تمرين نظامي استفاده کرد .
روزنامه چاينا ديلي در شماره پانزدهم اکتبر خود نوشت قرار است در نشست اتي سران ناتو که در ليسبون برگزار مي شود يک محتواي استراتژيک جديد مورد بررسي قرار گيرد که در ان پيشنهاد شده است ناتو با کشورهايي نظير چين و هند رايزنيهاي مشترک صورت دهد.
اين روزنامه همچنين به نقل از تائو ونژائو استاد امور امريکا در دانشگاه علوم اجتماعي چين نوشت با اين حال همچنين اين اميدواري وجود دارد که چين نيز همکاري با ناتو را در برنامه کاري خود قرار دهد. وي گفن ناتو مدتها است به دنبال تعميق مناسبات با چين است زيرا اين کشور به دنبال کمک چين براي بهبود اوضاع در افغانستان است. با اين حال حتي اگر پکن در اين باره با ناتو حمايت کند باز هم همچنان متعهد به عدم عضويت در ناتو خواهد بود.
وي گفت به علاوه بعيد است چين همکاريهاي عميقي با ناتو صورت دهد چراکه دور شدن دو طرف از پيامدهاي اصلي جنگ سرد به شمار مي رود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس