چهره‌ها و آقازاده‌ها

سال ۹۸ را می‌توان سال پر کار دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی دانست، سالی که بسیاری از متهمان آن از چهره های سرشناس بودند.

به گزارش مشرق، سال ۹۸ یکی از سال‌های پرکار برای دستگاه قضائی بود در آغاز امسال اگر چه چند ماهی از استجازه رهبری به قوه قضائیه برای برگزاری دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌گذشت اما روند رسیدگی‌ها با سرعت بیشتری طی و دادگاه‌های بسیار زیادی هم برگزار شد.

اگر چه سال ۹۷ سال بازداشت، محاکمه و در نهایت اعدام برخی سلاطین فساد بود، اما عمده متهمان پر حاشیه‌ای که در سال ۹۸ محاکمه شدند، یا از آقازاده‌ها بودند و یا با نسبت داشتن با آنها به نحوی به قدرت وصل بودند.

برخلاف سال ۹۷ که عمده متهمان پر سر و صدای آنها از افراد عادی و باندهای فساد بودند اما در سال ۹۸ چهره‌های زیادی بازداشت، محاکمه و در نهایت زندانی شدند.

شبنم نعمت زاده بی شک آقازاده جنجالی سال ۹۸ بود، متهمی که پرونده قضائی و تعزیراتی داشت به اتهام اخلال در نظام توزیع دارویی کشور محاکمه و در نهایت به بیست سال حبس محکوم شد

از همان ابتدای سال دادگاه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی با قدرت کار خود را آغاز کرد و در یکی از همان پرونده‌های اولیه دادگاه، پسر یکی از مسئولان دولت فعلی که داماد مسئول دیگری هم بود محاکمه شد.

امیر حسین آزاد که به گفته نماینده دادستان متهم ردیف اول پرونده مؤسسه مالی البرز ایرانیان بود، فرزند استاندار سابق و داماد استاندار کنونی بندرعباس بود که محاکمه شد. این متهم از طریق مسئولان استانی اعمال نفوذ می‌کرد. این متهم همچنین به جزیره‌های شخصی خود به واسطه پولی که از مردم به جیب زده بود، سفر می‌کرد.

شبنم نعمت زاده بی شک آقازاده جنجالی سال ۹۸ بود، متهمی که پرونده قضائی و تعزیراتی داشت به اتهام اخلال در نظام توزیع دارویی کشور محاکمه و در نهایت به بیست سال حبس محکوم شد.

جدول زیر، ۵۰ پرونده مهم قوه قضائیه در سال ۹۸ است که با یک نگاه به آن می‌توان فسادهای مختلف در حوزه‌های گوناگون را دید.

اگر چه پرونده‌های زیادی در سال ۹۸ روی میز قضات قوه قضائیه قرار گرفت، اما برخی از این پرونده‌ها از جمله پرونده‌های آقازاده‌هایی مثل شبنم نعمت زاده، روح الله زم، عمار صالحی، هادی رضوی، امیر حسین آزاد و یا متهمانی که به نوعی یا مسئول بودند و یا با مسئولان در ارتباط بودند از جمله حسین فریدون، مهدی جهانگیری، پوری حسینی، دو نماینده مجلس و.... باعث شد سال ۹۸ سال پرونده افراد خاص و چهره‌ها باشد. البته در این میان پرونده‌هایی از جمله پرونده برخی مدیران بانکی هنوز مفتوح است و انتظار می‌رود در سال جاری در رسیدگی به آنها تسریع شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    50 13
    خوبه. یه زمانی ب ز م ه ن خ میکردن، الان داداشا رو می گیرین میندازن تو. این جای امیدواری داره. به هر حال ما توقع مون رفته بالا و درشت ترهاش رو هم می خواییم.. دوره شون که تموم شد باید محاکمه بشن. باااااااااید. دمت گرم سید می خوامت
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      4 0
      اولا که ممنون ولی تا اعدام و یا حداقل قطع ید برای چپاولگران بیت المال تعطیل باشد حبس نتیجه ای نخواهد داشت ثانیا شبنم نعمت زاده، هادی رضوی، حسین فریدون الان کجا هستند؟
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    23 13
    اینا همش تسویه حساب داخلیه وگرنه همه میدونن اگر واقعا بخوان مفاسد را بگیرن باید کیا را بگیرن که امکان نداره ازین کارا کنن
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      10 2
      ۰۴:۱۵ چرند نگو
  • پیمان IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    8 0
    فقط یک نکته اگر این جرایم رو یک فرد عادی انجام می‌داد آیا هنوز همون حکم برایش صادر میشد یا نه
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    14 1
    نکنه به خاطره کرونا اینارو آزاد کردین تا فرار کنن
  • من IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    3 0
    فقط اعدام اینا سال دیگه بیشتر میشن لیستت به جا 50 نفر میشه 100
  • علی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    9 9
    محاکمات تنی چند از آقا زاده ها امید آفرین بود.اما اطلاع رسانی پرونده ها و ریز محاکمات اصلا مطلوب نبود.می بایست همان طوری که محاکمه کرباسچی به صورت پخش سراسری از سیمای جمهوری اسلامی بود این محاکمات هم همین گونه انجام می شد.نکته دیگر این که چرا محاکمه برادر معاون اول رییس‌جمهور جمهور مهدی جهانگیری اینقدر به طول انجامیده و چرا قوه قضاییه از ماهیت فردی که ۱۰۰۰میارد وثیقه برای وی گذاشته سخنی به میان نیاورده؟ آیا با سکوت در برابر قارون های حرام خوار نظام اسلامی به نظامی سرمایه داری تقلیل نمی یابد؟ چرا به فساد اقتصادی شخص وزرا ، نماینده ها و وابستگان آن ها بی اعتنایی شده و محاکمات با محدودیت روبه رو شد؟ حقوق های نجو می رها شده و اعضای کابینه گران و گرانی هم چنان با حقوق های نجومی هویت عدالت طلبانه انقلاب اسلامی را به چالش کشیده اند.اقای نوبخت با آلوده ساختن جمعی به حقوق های عثمانی به گونه ای فریاد رهبری علیه حقوق های نجومی را خنثی ساخت.قوه قضاییه خیلی ستگین و ثقیل عمل می کند و سبک بار نیست.ضمن این که راست و چپ با ازدواج های مصلحتی به گونه ای برای خود مصونیت ایجاد کرده اند.بایسته است رسانه های ازاده ای چون شما آرمان عدالت گستر شهید مظلوممان سلیمانی را همواره با افشای صریح اژدهای هزار سر فساذ زنده نگه دارد.رحمت خدا بر امام خمینی که فرمود یک تار موی کوخ نشینان به همه شخصیت کاخ نشینان می ارزد.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    8 13
    وقتی اعدامی ندارد . موثر نیست.
  • ناشناس IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    10 0
    فرض محال كه محال نيست...گيريم كه محاكمه كرديد..اونم عادلانه....حكم زندان هم داديد..اون پولهايي كه غارت كردند كجاست؟؟؟چطوري و با كمك چه كساني اين رانت شكل گرفته؟؟؟چطور حقوق از دست رفته و پايمال شده مردم جبران ميشه؟؟؟چطور جلوي فسادهاي بعدي گرفته ميشه؟؟ اينها سوالات بي جوابه...
  • امیر IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    14 1
    مهدی جهانگیری که سر و مر و گنده داره برای خودش ول میچرخه کجا به پرونده اش رسیدگی شده!!!!
  • هما US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    15 1
    از پرونده طرفهاي خودتان مثل عيسي شريفي و اكبر طبري چه خبرا ؟
  • GB ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    6 0
    مشرق چرا چیزی در باره بازرگانی پرونده پتروشیمی ننوشتی؟ مگه قرار نبود رای دادگاه هفته دوم شهریور ماه صادر بشه؟ تازه در خبر ها بود که یکی از متهمانش هم به خارج فرار کرده است . چرا هیچ خبری از این پرونده که بزرگترین پرونده اختلاس در جمهوری اسلامی است،نیست. نکنه با رشوه فراوان پرونده بسته شده و مدیر های دو تابعتی اش هم صیغه فرار جاری کرده اند؟
  • یزد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    4 12
    جناب ایت الله رئیسی خدا خیرت بده نقطه امید مرد م هستی خدا خیرتون بده .نگذارید مفسدان و دزدان اقتصادی راخت بخوابند .راستی از موسسه دزد کاسپین چه حبر؟ پول مارا برد و خورد ولی هیچ خبری نشد .
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    انگار مجازات ها خیلی ناچیزه مخصوصا پرونده جاسوسان محیط زیست اینا باید اعدام میشدن همین تخفیف ها رو میدن که دست دزدها کوتاه نمیشه و دوباره اختلاس میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس