کد خبر 1062738
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
‌

الان نهادهای آماری خارج هم در حال استفاده از دیفلیتور مشکل‌دار بانک مرکزی هستند. راه فائق آمدن بر این مشکل استفاده از دیفلیتور مناسب از یک نهاد بین‌المللی معتبر است.

ه گزارش مشرق، صادق الحسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

این ادعای برخی اقتصاددانان خوب نظیر ‎مسعود نیلی و دوستان دیگر درباره اینکه درآمد سرانه ایران الان ۷۰٪ مقدار سال ۱۳۵۵ است ادعای نادرستیه. دکتر ‎جواد صالحی اصفهانی بارها به این ادعا پاسخ و نشان داده‌ درآمد سرانه ایران تقریبا ۲برابر ۱۳۵۵ است.

اما صالحی چه میگوید و چرا درست میگوید؟

‏جواد صالحی استادتمام ‎ویرجینیا تک است. دکتریش را در سال ۱۳۴۹ گرفت و چون بورسیه بانک مرکزی بود به ایران برگشت ولی پس از انقلاب او و بسیاری را مجبور به خروج از بانک مرکزی کردند!همه اساتید نورچشمند ولی معتقدم فهم او از اقتصاد ایران با فاصله بیشتر از دیگرانه.

‏جواد صالحی معتقده سری زمانی بانک مرکزی از تولید ناخالص داخلی، دوران بعد از انقلاب را بدلیل عدم بکارگیری شاخص درست تنظیم‌گر (deflator) کمتر از حد نشان داده و اگر از یک تنظیم‌گر معتبر استفاده شود قضیه کاملا متفاوته و درآمد سرانه ایرانی‌ها تقریبا ۲ برابر قبل از انقلابه.

 
الان نهادهای آماری خارج هم در حال استفاده از دیفلیتور مشکل‌دار بانک مرکزی هستند. راه فائق آمدن بر این مشکل استفاده از دیفلیتور مناسب از یک نهاد بین‌المللی معتبر است. صالحی معتقد است داده‌های پن (PWT) بهترین تخمین را در این زمینه بدست می‌دهند.

او دلیل این اشتباه را این میداند که اولا دیفلیتور بانک مرکزی بخش خدمات که ۵۰٪ اقتصاد ایران است را کمتر از حد تخمین میزند و ثانیا بکار بردن قیمتهای ثابت برای واقعی‌سازی بدون درنظر گرفتن حجم بشدت فزاینده یارانه‌های انرژی گمراه کننده و کاهنده تخمین تولید ناخالص داخلی ایران است

او در بروکینگز نشان میدهد با استفاده از یک دیفلیتور مشترک و درست برای ایران و ترکیه  تا سال ۱۳۸۹ رشد اقتصاد ایران بعد از جنگ مجموعا بهتر از ترکیه بوده و دلیل اصلی افت ایران تحریم‌های بعد از ۲۰۱۰ است. نمودارهای زیر را ببینید(نمودار بالایی گمراه‌کننده است).

‏برای این البته شواهد میدانی هم هست. مثلا در جدول و نمودار زیر می‌بینید شرایط خانواده‌های ایرانی بلحاظ سطح رفاه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. از دسترسی به آب و برق گرفته تا ماشین و یخچال و کولر و ماشین لباسشویی. در سال ۱۹۷۲ تنها ۲٪ مردم جاروبرقی داشتند ولی ۲۰۱۶ حدود ۹۰درصد.

‏اگر درآمد ایرانیان ۷۰٪ سال ۵۷ بود که نباید دارایی‌ها و سطح مصرف و رفاه سرانه متبلور شده در خرید مثلا کالاهای بادوام اینقدر بهبود می‌یافت! خصوصا که جمعیت شدیدا رشد داشته و نزیک ۳ برابر شده است. از طرف دیگر فقر بشدت کاهش یافته و تعداد فقرا از ۲۰٪ جمعیت به ۵٪ در ۲۰۱۴ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    27 7
    سال ۱۳۵۵ نه جنگی بود نه تحریمی روزی ۶ میلیون بشکه صادرات نفت چهل دلاری داشتیم با جمعیت ۳۰ میلیون نفر، با اون درآمد همه ایرانیها باید تو قصرهای طلایی زندگی میکردن نه فقط شاه و فرحش، حالا چرا ۵۰ درصد ملت زاغه نشین بودن و بیسواد چون..
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      5 1
      گل گفتی
  • مهدی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    9 4
    در امد سرانه بالای ایرانیا قبل از انقلاب رو باید تو هلبی اباد دید و بس.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    9 7
    سال ۱۳۵۵ نه جنگی بود نه تحریمی روزی ۶ میلیون بشکه صادرات نفت چهل دلاری داشتیم با جمعیت ۳۰ میلیون نفر، با اون درآمد همه ایرانیها باید تو قصرهای طلایی زندگی میکردن نه فقط شاه و فرحش، حالا چرا ۵۰ درصد ملت زاغه نشین بودن و بیسواد چون اون درآمد میرفت تو جیب آمریکا و تفاله های تهش هم به شاه و خاندان هزار فامیلش میرسید
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 0
    اولا دیفلیتور بانک مرکزی اتفاقا بیشتر از حد تخمین میزند و ثانیا می توان بحای ایده پردازی تلاش کرد با استفاده از قیمتهای متغیر حجم بشدت فزاینده یارانه‌های انرژی را درست برآورد کرد. البته هدر رفتن بیشمار منابع سرمایه ای و ناکارآمدی و توزیع نادرست ثروت باعث می شود که بین تولید ثروت و رفاه مردم رابطه خطی ایجاد نگردد.
  • FR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    10 6
    به نظر من هم که اقتصاد دان نیستم و فرمول های اقتصادی را نمیدانم ، مردم از نظر رفاهی و خوراک و پوشاک خیلی بهتر از زمان قبل از انقلاب هستند. با اینکه جمعیت سه برابر شده خانواده هایی که قبلا سه برادر با فرزندانشان در یک منزل زندگی میکردند و هر کدام یک اطاق داشتند و از حمام و دستشویی و اشپزخانه مشترک استفاده میکردند امروز به برکت انقلاب و خون شهدا اکثرا حتی برای فرزندانشان حد اقل یک آپارتمان جور کرده اند. و خیلی ها هم هر کدام بیش از 200متر ساخت و ساز دارند.البته استثنااتی هم هست ولی خیلی کمتر از قبل از انقلاب میباشد.بیش از 70 درصد مردم یخچال ،تلویزیون،ماشین لباسشویی و خودرو نداشتند و یا فقط یکی دو تا را داشتند ولی امروز کمتر خانواده ای است که این اقلام را نداشته باشد.در گذشته خانواده ها در هفته بیش از دو سه بار غذای کامل مثل چلومرغ وکباب و خورشت نمیخوردن امروز خوشبختانه یا بد بختانه اگر این غذا ها سر سفره مردم نباشد بچه ها قهر وچیزی نمیخورند هر چند به نظر من همان ساده خوری اگر دربرنامه مردم باشد سالم ترند.از نظر شغل و کاسبی هم الحمدالله وضع مردم خیلی بهتر از زمان قبل از انقلاب و اصلا قابل مقایسه نیست.امروز اگر یک کارگر بخواهی برای بعضی از امور به زحمت میتوانی پیدا کنی و بایستی از کارگران غیر استفاده شود تا کار ها بچرخدو متاسفانه بسیاری از شغل های هنرمندانه بعلت تنبلی جوانان و ندانم کاری به فراموشی سپرده میشود و امور زیان ده مثل قهوه فروشی،فست فودی و انواع و اقسام کافی شاپ های که معلوم نیست چه چیزی را به مردم میدهند رونق گرفته ااست.از بابتی آنچه مایه نارضایتی در بعضی مردم میشود نه کمبود بلکه بیعدالتی در توزیع است که بعضی ها که سوادش را دارند یا به مراکز قدرت وصلند یک شبه میلیاردر و عده های متاسفانه نمیتوانند برای خود کاری یا در امدی دست و پا کنند و این هم متاسفانه از نوع تفکر حاکم بر دولت ها در آزاد سازی بی مدیریت شده اقتصاد میباشد
  • US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    7 7
    از ارزش پول کشور بگو . سال پنجاه و پنج را بگذار وببین در سال هزار وسیصد و شصت قیمت یک عدد نان چقدر بود حالا قیمت چند است تا ببینی که چقدر باید به دست اوری تا برابر با ان سالها شود . قیمت نان سال شصت اگر پنج ریال نباشد با یقین کامل و شواهد کافی یک تومان بود حالا قیمت یک عدد نان دویست و پنجاه تومان . دویست و پنجاه تومان امروز برابر است با یک تومان دیروز . به همین طریق درامد امروزت را حساب نما ببین وضعیت نسبت به گذشته چطور است .
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      3 2
      چه ربطی دارد. ارزش پول معیار وضعیت رفاه مردم نیست. شما کافی حد رفاه ، تفریحات و نحوه خرج کردنت رو با جوانی پدر و مادرت مقایسه کنی. تفاوت بسیار زیاد است. تنوع در پوشاک وسایل رفاهی و تفریحات مردم بسیار بسیار بیشتر شده. تازه اصل تغییر در مناطق محروم بوده. بحث در مورد جنگ و تحریم و مقدار صادرات نفت و ... هم هست
  • FR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    5 1
    پاسخ به : 12.37 برادر عزیز اولا سال 60 بعد از انقلابه . دوما سال 60 هم مردم از نظر داشتن امکانات هنوز زیاد با سال 55 فرقی نداشتند. هر چند وضعیت خیلی بهتر شده بود . و به اندازه تمام دوره رژیم پهلوی امکانات گرفته بودند.در همان سالهای اول انقلاب به همت جهاد سازندگی کلیه روستاه جاده سازی ،برق رسانی و دارای اب اشامیدنی سالم شدند.قیمت ها را با هم مقایسه نکن . امروز دلار آمریکا بدون هیچ پشتوانه ای چاپ و اقتصاد دنیا را تحت سلطه خود گرفته است .مسلم است بر اقتصاد کشور ما هم که رو در رو با ان هستیم تاثیر فراوان دارد .از نظر واقعی یک دلار آمریکا یک تومان هم ارزش ندارد.ولی چون سلطه گری سرمایه داران صهیونیست بر اقتصاد جهان است قیمت ها را خودشان تنظیم میکنند.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 0
    بله موافقم! قبلاً به هزارتومن حقوق میگرفتیم و اکنون به میلیون تومن.
  • سعید IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 2
    اینکه مردم انقلاب کردند بخاطر بی عدالتی و فقر و توزیع نامناسب ثروت بود الان هم ناراحتی همینه یعنی پول فقط دست چند نفر هست بعد هم قیاس الان با چهل سال قبل غلط می باشد مبنای محاسبه باید ارزش پول باشد ریال ما الان در قبال ارزهای معتبر چه وضعیتی دارد سرعت رشد اقتصادی و خیلی عوامل وگرنه مخالفان انقلاب می گویند از کجا معلوم اگر انقلاب نشده بود الان وضعیت اقتصادی بهتر بود چون چهل سال زمان زیادی هست
  • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    10 5
    فقط این می تونم بگم به عنوان یک دهه ۷۰ هیچ اینده واسه خودم تو این مملکت نمی بینم با این وضعیت
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      1 0
      تو دیگه ناشکری نکن دهه هفتادی مث ما اگه دهه شصتی بودی عمق بدبختی را درک میکردی
  • ایرانی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 2
    اختلاف درآمد یک مدیر در سال ۵۷ و کارمند ساده رو هم بگید.ضمنا تلویزیون و ... سرمایه محسوب میشن چون خونه و ماشین جزو اصول اولیه زندگی هستن.الان چند ماهه و اونوقت چند ماهه میشد خرید
  • NL ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 3
    زمان شاه روزانه 6میلیون بشفت با قیکه نمت هر بشکه 40 دلار صادر میشد و همه آن تو جیب امریکایی ها میرفت . وضع اقتصادی و معیشتی مرد بسیار بدتر از حالا بود .و امروز اگر امریکا یی ها ناراحتندبخاطر از دست دادن آن منافعشان هست.و امروز هم عامل نا رضایتی بی عدالتی است نه کمبود.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    بابا مسعود نیلی تئوریسن اقتصاد آزاد اصلاحطلب هاست نئو لیبرالیسم کسی است که گفته باید عده ای زیر جرخ اقتص له شوند تا کشرفت پیشرفت کنه این آش دست پخت خودشه حالا اومده انتقاد میکنه
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 0
    در این محاسبات شبه نئولیبرالیستی، جای محاسبه یک گروه چند میلیون نفری بیکار و کارگری خالی است که: 1- هیچ پوشش قانونی قرارداد کاری و بیمه ای ندارند و در نتیجه نه تنها از حقوق حداقلی دستمزد برخودار نیستند (گاه تا کمتز زا یک سوم دستمزد میگرند)، بلکه براحتی اخارج میشوند و بیکار. 2- مجردانی که به دلایل مختلف دیگر به سن میانسالی بالای 40 سال رسیدن! دیگر نه امیید برای زندگی دارند و تشکیل خانواده! نه امیدی برای آینده مرفه، آیا باید خودکشی کنند؟!
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      0 0
      با نظر شما کاملا موافقم
  • مجید IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    میشه دوست اقتصاد دان ما بجای استفاده از روشهای تعدیل کننده یک مقایسه ساده انجام میدادند؟ مثلا درآمد سرانه هر سال را با نرخ دلار همان سال محاسبه می کردند اون موقع متوجه میشدند که درآمد 80 هزار ریالی سال 57 برابر 11 هزار دلار بوده است در حالیکه درآمد سرانه 25 میلیون توامنی فعلی برابر 5000 دلار امریکاست این یعنی فلاکت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس