به گزارش مشرق به نقل از شفقنا، دعايي افزود: آقای نصر یکی از شخصیتهایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامیمان استاد مطهری اصرار داشتند که از وجود ایشان در مجامع علمی استفاده شود، اما رئیس وقت دانشگاه به شدت مخالفت کرد و دست به حذف ایشان زد. شرایطی هم پیش آمد که ایشان نتوانست در ایران بماند. البته آن شرایط هم طبیعی بود. چون رژیم گذشته، ایشان را به عنوان مشاور عالی تشکیلات خود انتخاب کرده بود و آن بزرگوار هم به دلیل اینکه چنین تصور میکرد و چنین باور داشت که شاید از طریق نزدیکی و حضور در برخی موقعیتها بتواند افکار و اندیشههایش را در خدمت تمدن و علم و معارف گسترده اسلام و ایران و میراث کهن این سرزمین و این ملّت قرار دهد، آن مسئولیت را پذیرفته بود. استاد مطهری هم به این ایده اشاره کرده بودند که ایشان برای اینکه منشأ تأثیرگذاری باشد، بنا بوده در آن مجامع حضور پیدا کند.
او ادامه میدهد: آقای نصر در موقعیتهای ویژه، از جهان اسلام و تشیع دفاع کرد. یادم هست که بعد از صدور فتوای امام خمینی(ره) علیه سلمان رشدی، حرکت وسیعی در جهان غرب علیه این فتوا به عنوان یک حرکت خشن و غیرمنطقی آغاز شد. شبکههای مختلف تلویزیونی، برنامههای گستردة تبلیغاتی ساخته بودند و برای اینکه در سطح جهان و به شکل خیلی رسمی و تأثیرگذار علیه این فتوا حرکتی انجام شود از شخصیتهای مختلف و مؤثر با تبلیغات زیاد دعوت شده بود تا نظرشان را در مورد فتوای صادره بیان کنند. یکی از این شبکههای پرمخاطب نیز از آقای نصر دعوت کرده و از قبل هم تبلیغات بسیار کرده بود. دکتر سیدحسین نصر، فیلسوف و اسلامشناس برجسته قرار بود در مورد این فتوا اظهار نظر کنند. باور هم نداشتند که آقای نصر بتواند متفاوت از آن چه خود آنها فکر میکنند، صحبت کند. دکتر نصر در این قبیل برنامههای پرمخاطب تلویزیونی و رسانهای، با بیان علمی، زیبا، منطقی و تأثیرگذار و به زبانی که افراد منصف و اهل استدلال بتوانند موضوع را درک و هضم کنند، از فتوا دفاع کرد و توطئه را از بین برد.
به هرحال آنها فکر میکردند که چون دکتر نصر با جمهوری اسلامی مشکل دارد و اموالش مصادره شده و از این نظام آسیب دیده، نظری مخالف با نظر امام(ره) ارائه میدهد، اما او برعکس کاملاً هم دفاع کرد.
بعد از ماجرای 11 سپتامبر که تبلیغات خیلی وسیعی علیه جهان اسلام شده بود، باز هم آقای دکتر نصر، کتابی را درباره مبانی فکری اسلام و در جهت دفاع از اسلام و بیان ماهیت علمی و معرفتی آن چه متفاوت است با آن چه در عمل اتفاق افتاده بود، منتشر کرد که خیلی بجا و مناسب بود. به هرحال در جهان اسلام، امثال چنین شخصیتهای تأثیرگذاری را میتوان سراغ گرفت که در مجامع علمی، آکادمیک و پیشرفته جهانی حضور دارند و باید از دانش آنها بهره برد. معمولاً در مناسبتهای جهانی که از شخصیتهای بلندپایة ادیان دعوت میکنند، از آقای نصر نیز دعوت میشود. آنگاه ایشان در کشور ما و در مهد تشیع غریب است. این قبیل تندرویها و سختگیریهای ما جفاست.
ما، در روزنامه اطلاعات، به دلیل شناختی که خودم داشتم و احساس مسئولیتی که میکردم، نگذاشتم به امثال ایشان جفا و بیحرمتی شود. سعی کردم نظریات دینی ایشان و نظایر را منعکس کنم، اما متأسفانه برخی از بخشهای دیگر در کشور به ایشان جفا کردهاند. البته من اطلاعات خیلی خوبی دارم و میدانم که از نظر مقامات عالی هم نسبت به ایشان توجه و التفاتاتی بوده است و برخی از نگرانیهایی که دکتر نصر داشته برطرف شده است، اما هنوز کانونهایی هستند که نسبت به ایشان بیمهری میکنند.
او ادامه میدهد: آقای نصر در موقعیتهای ویژه، از جهان اسلام و تشیع دفاع کرد. یادم هست که بعد از صدور فتوای امام خمینی(ره) علیه سلمان رشدی، حرکت وسیعی در جهان غرب علیه این فتوا به عنوان یک حرکت خشن و غیرمنطقی آغاز شد. شبکههای مختلف تلویزیونی، برنامههای گستردة تبلیغاتی ساخته بودند و برای اینکه در سطح جهان و به شکل خیلی رسمی و تأثیرگذار علیه این فتوا حرکتی انجام شود از شخصیتهای مختلف و مؤثر با تبلیغات زیاد دعوت شده بود تا نظرشان را در مورد فتوای صادره بیان کنند. یکی از این شبکههای پرمخاطب نیز از آقای نصر دعوت کرده و از قبل هم تبلیغات بسیار کرده بود. دکتر سیدحسین نصر، فیلسوف و اسلامشناس برجسته قرار بود در مورد این فتوا اظهار نظر کنند. باور هم نداشتند که آقای نصر بتواند متفاوت از آن چه خود آنها فکر میکنند، صحبت کند. دکتر نصر در این قبیل برنامههای پرمخاطب تلویزیونی و رسانهای، با بیان علمی، زیبا، منطقی و تأثیرگذار و به زبانی که افراد منصف و اهل استدلال بتوانند موضوع را درک و هضم کنند، از فتوا دفاع کرد و توطئه را از بین برد.
به هرحال آنها فکر میکردند که چون دکتر نصر با جمهوری اسلامی مشکل دارد و اموالش مصادره شده و از این نظام آسیب دیده، نظری مخالف با نظر امام(ره) ارائه میدهد، اما او برعکس کاملاً هم دفاع کرد.
بعد از ماجرای 11 سپتامبر که تبلیغات خیلی وسیعی علیه جهان اسلام شده بود، باز هم آقای دکتر نصر، کتابی را درباره مبانی فکری اسلام و در جهت دفاع از اسلام و بیان ماهیت علمی و معرفتی آن چه متفاوت است با آن چه در عمل اتفاق افتاده بود، منتشر کرد که خیلی بجا و مناسب بود. به هرحال در جهان اسلام، امثال چنین شخصیتهای تأثیرگذاری را میتوان سراغ گرفت که در مجامع علمی، آکادمیک و پیشرفته جهانی حضور دارند و باید از دانش آنها بهره برد. معمولاً در مناسبتهای جهانی که از شخصیتهای بلندپایة ادیان دعوت میکنند، از آقای نصر نیز دعوت میشود. آنگاه ایشان در کشور ما و در مهد تشیع غریب است. این قبیل تندرویها و سختگیریهای ما جفاست.
ما، در روزنامه اطلاعات، به دلیل شناختی که خودم داشتم و احساس مسئولیتی که میکردم، نگذاشتم به امثال ایشان جفا و بیحرمتی شود. سعی کردم نظریات دینی ایشان و نظایر را منعکس کنم، اما متأسفانه برخی از بخشهای دیگر در کشور به ایشان جفا کردهاند. البته من اطلاعات خیلی خوبی دارم و میدانم که از نظر مقامات عالی هم نسبت به ایشان توجه و التفاتاتی بوده است و برخی از نگرانیهایی که دکتر نصر داشته برطرف شده است، اما هنوز کانونهایی هستند که نسبت به ایشان بیمهری میکنند.