به گزارش مشرق، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت سه مسئله محوری داریم که همه برنامههای وزارت صمت بر اساس همین سه موضوع محوری حرکت میکند.
وی افزود: مورد اول بحث جهش تولید است که در حوزه صنعت و معدن و حتی در حوزههای خدماتی که به این دو مرتبط است پیگیری میشود. مورد دوم که مسئله مهم کشور هم هست بحث توسعه صادرات و مدیریت واردات است که البته هر دو آنها مکمل هم هستند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما معتقدیم که «جهش تولید» از راه توسعه صادرات اتفاق میافتد، اظهار داشت: ضمن آنکه برای صیانت از منابع ارزی و کمک به تأمین مواد اولیه و ما یحتاج کالاهای اساسی مردم حتماً باید از منابع ارزی خود حفاظت کنیم. با صراحت می گویم که حتی بحث ممنوعیت واردات در دستور کار است و با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.
مدرس خیابانی افزود: مسئله محوری سوم بحث مدیریت بازار است. کما فی السابق حتماً موضوع بازار خاص است و مورد توجه مسئولان و خاصه مقام معظم رهبری و آحاد مردم است، از این جهت مدیریت وکنترل بازار هم در دستور کار وزارت بازرگانی است و مجموعه این سه برنامه و سایر زیربرنامه ها در دستور کار وزارت صمت قرار دارد که توضیحات بیشتر را در برنامههای آتی اعلام خواهم کرد.
وی درباره برنامههای وزارت صمت برای کنترل قیمت خودروها، تصریح کرد: به مجرد اینکه مشغول و مستقر شدم چند جلسه فشره با خودرو سازها و مجموعه دستگاههای نظارتی و با شورای رقابت و دکتر شیوا برگزار کردم؛ در سه چهار حوزه و رکن اساسی خودرو همزمان نیاز به اصلاح است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نخست بخش تأمین است که به هر حال انتظاراتی که داریم کاهش تعهدات خودرو سازان به مصرف کنندگان هست و آنها باید تعهداتشان را به روز کنند، افزود: باید حواسمان باشد که در سال جدید هر تصمیمی که برای حوزه خودرو میگیریم حتماً محور اول آن باید حمایت از بخش تولید باشد.
مدرس خیابانی اضافه کرد: سالها بخش تولید ما دستش بر شانه شرکتهای خارجی بود اما دو سال است که شرکتهای خارجی کره و فرانسه از کشور رفته اند و خوشبختانه خودرو سازان یک استقلال نسبی پیدا کرده اند که البته باید تقویت شود.
وی با بیان اینکه اصلاحاتی در بخش ثبت نام و فروش و تحویل انجام گرفته است، گفت: برای اصلاح این شیوهها یک شعار محوری درست کرده ایم با عنوان «واقعی کردن تقاضا و عدالت در تولید».
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تقاضاهای کاذبی که میخواهند با خودرو کاسبی کنند، حذف شود. حتی در اولویت بعدی ما برای اینکه یک فاصلهای میان عرضه و تقاضا داریم باید اولویت در توزیع باشد.
مدرس خیابانی با اشاره به سه روش فروش فوقالعاده، پیش فروش و مشارکت در تولید، گفت: احتمالاً پیش از ایام عید فطر، فروش فوق العاده خودرو را خواهیم داشت که به متعادل کردن بازار و کاهش التهابات کمک میکند.
وی افزود: پیش فروش خودرو مانند گذشته ادامه دار بوده که مدت تحویل آن طولانی و حدود یک سال است. در شیوه مشارکت در تولید نیز تحویل خودروها مربوط به سال ۱۴۰۰ و پس از آن میشود.
سرپرست وزارت صمت اضافه کرد: بر اساس تصمیم جدید کمیته خودرو سود مشارکت به فروش فوق العاده تعلق نمیگیرد اما دو روش دیگر همچنان شامل سود مشارکت هستند.
مدرس خیابانی درباره حلقه کنترلی که برای قیمت خودرو گذاشته شده نیز گفت: باید اطمینان یابیم فرد ثبتنام کننده خودرو را برای استفاده و نه کاسبی تهیه میکند. به این منظور خودروهای صفر کیلومتر در فروش جدید تنها سه ماه گارانتی دارند و اگر کسی بخواهد به منظور سود آنها را نگه دارد، بعد از سه ماه گارانتی صفر کیلومتر خودرو از بین میرود.
وی تاکید کرد: در فروش فوق العاده در شیوه نامهای که کمیته خودرو تنظیم کرده یک سال سند در رهن شرکتهای خودرو ساز میماند و داریم تلاش میکنیم که صلح نامهای نوشته نشود، به این مفهوم که متقاضی واقعی پای کار بیاید. البته یک پیشنهاد دیگر این است که ما اولویت تحویلمان متقاضیانی باشند که پلاک فعال ندارند، یعنی کسانی که خودرو ندارند. آنهایی که چند خودرو در پارکینگ دارند و اقدام به ثبت نام میکنند در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.