به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژههای خود نوشت:
سعید لیلاز، اقتصاددان که از مدیران صنعت خودروسازی (قائممقام ایران خودرو دیزل) محسوب میشود، طی یادداشتی افزایش قیمت خودرو را با افزایش لبنیات مقایسه کرده، مینویسد: «آیا افزایش قیمت فقط در مورد خودرو اتفاق افتاده یا قیمت کالاهای دیگر هم دچار افزایش قیمت شدهاند؟ در ایران طبق آمار بانک مرکزی سطح عمومی قیمتها نسبت به سال ۱۳۹۵ که شاخص ۱۰۰ بوده بیش از ۲/۲ برابر شده است. شما مثلاً در مورد لبنیات قیمتها را بسیار بسیار بالاتر میبینید و از رشد قیمت محصولات فلزی بسیار بیشتر محصولات پتروشیمی همین طور. در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.»
بیشتر بخوانید:
سومین تغییر در وزارت صمت؛ مشکل از بازیکنان است یا مربی؟
پیشنهاد قالیباف برای مهار قیمت خودرو
وعده جدید سرپرست وزارت صمت درباره بازار خودرو
به گزارش روزنامه «جوان»، او برخورد احتمالی دولت با افزایش قیمت خودرو را تعبیر به «سرکوب» میکند و مینویسد: «اگر دولت به هر دلیلی با هر انگیزهای بخواهد قیمت خودرو را سرکوب کند طبیعی است که از یک طرف مقادیر عظیمی رانت به بعضی خریداران خاص منتقل میشود و از طرف دیگر مقدار انگیزه و نیرومندی برای افزایش تولید را از خودروسازها میگیرد یعنی سرمایه در گردش خودروسازها در سه سال گذشته در حالی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تحت سیاستهای سرکوب قیمت از دست دادند که بانک مرکزی محترم و دولت و بانکهای دیگر با نذر و نیاز و صدقه گردان ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان به صورت وام به این صنایع تزریق کرده است. این ریشه اصلی ماجراست.»
او میافزاید: «مجموعهای از سیاستگذاریها و اتفاقاتی که تماماً خارج از کنترل خودروسازها هستند، قیمت خودرو را افزایش داده همین اتفاق در مورد لبنیات و مواد غذایی افتاده...»
لیلاز در دولت اول روحانی، او را قهرمان عدالتپروری دانسته بود. حالا هم دفاع او از افزایش بیرویه قیمت خودرو دور از ذهن نیست. آنچه در مواضع سرمایه سالاران اهمیتی ندارد، وضعیت اقتصادی مردم است. خودروساز میگوید چرا شیر گران شد و همچون کودکی دبستانی بدش نمیآید بگوید که اول با آنها برخورد کنید و بعد سراغ من بیایید! در همین حال روزنامه اعتماد وابسته به الیاس حضرتی نیز یک روز پس از آنکه تیتر یک «عزیز صد میلیونی» را برای گران شدن پراید برگزید، به توجیه گران شدن خودرو در مقایسه با نرخ تورم پرداخت و نوشت: افزایش تورم در بسیاری از سالها از قیمت پراید جلو افتاده است.
این روزنامه همچنین از قول رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی تیتر زد «پراید گران نیست».
مفهوم دیگر تحلیلهایی نظیر تحلیلهای عضو مرکزیت کارگزاران در روزنامه حضرتی (رئیس رد صلاحیت شده کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو حزب اعتماد ملی) این است که افزایش سرسامآور قیمت خودرو کافی نیست و باید بیشتر از اینها گران شود.