کد خبر 1072753
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
چالش جدید جنگنده‌های سپاه برای پدافند هوایی دشمن/ نقطه‌زن‌ها این‌بار از آسمان شلیک می‌شوند

تجهیز جنگنده‌های سوخو-22 نیروی هوافضای سپاه به موشک بالستیک جدید را می‌توان چالشی جدی برای پدافند هوایی دشمن برشمرد.

به گزارش مشرق، جنگنده‌های سوخو-۲۲ که با نام فیتر هم شناخته می‌شوند، چند سالی است که با ارتقاء چشمگیر در حوزه تسلیحات هواپایه، به خدمت نیروی هوافضای سپاه درآمده و امروز تبدیل به یکی از سلاح‌های کاربردی و البته راهبردی سپاه شده است.

هواپیمای سوخو-۲۲ (به انگلیسی Sukhoi Su-22) و با نام ناتو فیتر-اف (به انگلیسی Fitter-F) یک بمب‌افکن ضربتی با بال متغییر و قابلیت پرواز «مافوق صوت» است که نسخه صادراتی بمب‌افکن ضربتی سوخو-۱۷ محسوب می‌شود و برای نخستین بار در نیروی هوایی شوروی به خدمت در آمد.

بیشتر بخوانید:

این جنگنده که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۶ انجام داد، از یک دستگاه پیشرانه AL-21F (و در برخی نمونه ها R-29) با توان رانش ۱۷۰۰۰ پوند در حالت عادی و ۲۴۵۰۰ پوند در حالت پس‌سوز نیرو می‌گیرد که به آن توانایی دستیابی به سقف پرواز ۴۶۵۰۰ پا (۱۴ کیلومتر) ،‌ سرعت کروز ۱۸۶۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا و ۱۴۰۰ کیلومتر بر ساعت در سطح دریا و نهایت سرعت ۲ ماخ (دو برابر سرعت صوت) را می دهد.

برد پروازی این جنگنده با ۲ مخزن سوخت خارجی و با تسلیحات متعارف بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر و برد انتقالی آن بدون حمل سلاح، ۲۳۰۰ کیلومتر است. این جنگنده همچنین می‌تواند تا ۸ هزار پوند (۳۶۰۰ کیلوگرم) سلاح را با خود حمل کند.

از جمله تسلیحاتی که این جنگنده قادر به حمل آنها است می‌توان به موشک‌های هوا به هوای هدایت حرارتی R-60، موشک‌های هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی Kh-25 و Kh-29 و ضد رادار Kh-58، بمب‌های سقوط آزاد خانواده FAB اشاره کرد.

داستان به خدمت درآمدن سوخوی-۲۲ به جنگ اول خلیج فارس و حمله نیروهای ائتلاف به عراق باز می‌گردد، آنجا که ده‌ها فروند هواپیمای عراقی از جمله سوخو-۲۲ برای در امان ماندن از آسیب‌های حملات آمریکا و ائتلاف به پایگاه‌های عراقی،‌ به ایران گریختند. فیترها پس از پناهنده شدن به ایران، برای سالیان متمادی غیرعملیاتی و خارج از خط پروازی بودند؛ البته تلاش‌هایی در همان سال‌ها ابتدایی برای عملیاتی کردن این جنگنده‌ها صورت گرفت که در مراحل ابتدایی نیز با موفقیت همراه بود،‌ اما در ادامه به دلایل نامشخص مجددا این جنگنده‌ها کنار گذاشته شدند.

تجربه موفق نیروی هوایی سوریه در استفاده از جنگنده‌های سوخو-۲۲ برای مقابله و انهدام مواضع تروریست‌های تکفیری و داعش، حاکی از کارآمد بودن این جنگنده‌ها در صورت عملیاتی شدن‌شان بود، به همین منظور اینبار نیروی هوافضای سپاه پای کار فیترها آمد.

اولین حضور رسمی سوخو-۲۲ و اعلام عملیاتی شدن این جنگنده‌ها، رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ در شهر بندرعباس بود که در این رژه ۳ فروند فیتر اورهال شده از مقابل جایگاه عبور کردند. گام بعدی مرداد ۱۳۹۷ بود که با اورهال و ارتقاء و عملیاتی کردن ۱۰ فروند از جنگنده‌های سوخو-۲۲ که سالها در آشیانه‌ها رها شده بودند، مجددا این جنگنده‌ها وارد فاز عملیاتی و البته رزمی شدند.

طی سال‌های گذشته طیف متنوعی از تسلیحات مختلف بر روی جنگنده‌های سوخو-22 سپاه نصب شده که از جمله آنها می‌توان به بمب‌های هدایت ماهوراه‌ای JDAM، بمب ۷۵۰ پوندی خوشه ای «سیمرغ»،‌ موشک هوا به سطح لیزری «بینا»، بمب‌های یاسین و... اشاره کرد.

موشک بینا، بمب یاسین، موشک آر۶۰، بمب خوشه ای سیمرغ، بمب فاب۵۰۰، بمب تمرینی فاب۲۵۰ و راکت های اس۸
بر روی جنگنده نیز غلاف هدایت لیزری و راکت انداز نصب شده است.
 

اما اخیرا در سالروز بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در سال ۱۳۹۳،‌ کلیپی از این بازدید منتشر شد که حاوی تصاویر جدیدی از برخی دستاوردهای جدید این نیرو بود. در بخشی از این کلیپ تصاویر شلیک یک راکت هواپایه از جنگنده‌های سوخو-۲۲ نیروی هوافضای سپاه منتشر شد که در حقیقت نمونه هواپایه راکت هدایت شونده فجر-۴ محسوب می‌شود.

استفاده از موشک‌های بالستیک به صورت پرتابه‌ای هواپایه ایده‌ای است که قدمت آن به سال‌های پایانی دهه 50 میلادی و موشک Bold Orion باز می‌گردد. در آن زمان پس از چندین تست موفق و ناموفق این پروژه به دلیل ضعف سیستم هدایت و دقت پایین کنار گذاشته شد. اما با پیشرفت فناوری‌های هدایتی مبتنی بر ماهواره در سالهای گذشته؛ مجددا موضوع استفاده از موشک‌های بالستیک هواپرتاب در دستور کار نیروهای نظامی قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به موشک کینژال روسی که بر پایه موشک بالستیک زمین به زمین اسکندر توسعه یافته و موشک EXTRA رژیم صهیونیستی که در قالب پروژه رمپیج از جنگنده F-16 این رژیم شلیک می‌شود اشاره کرد.

موشک کینژال نصب بر زیر جنگنده میگ-۳۱


 

چرا باید به سمت موشک‌های بالستیک هواپایه رفت؟

پرتاب موشک‌های بالستیک از سکوهای پرنده می‌تواند قابلیت‌های خوبی در اثرگذاری این موشک‌ها ایجاد کند. افزایش ارتفاع پرتاب موشک و همچنین سرعت بالای جنگنده در هنگام پرتاب سبب ذخیره شدن انرژی قابل توجهی در موشک می‌شود که با رها کردن موشک این انرژی انباشته شدن آزاد و در نهایت بر روی مولفه‌هایی چون برد و سرعت سلاح اثر می‌گذارد.

بعنوان مثال موشک کینژال روسیه که بر اساس موشک اسکندر توسعه یافته است در صورت شلیک از جنگنده میگ-۳۱ بردی معادل ۲ هزار کیلومتر و در صورت شلیک از بمب‌افکن Tu-22M3 بردی معادل 3 هزار کیلومتر خواهد داشت این در حالی است که بیشترین برد موشک اسکندر ۵۰۰ کیلومتر است که به معنای افزایش ۵ تا ۶ برابری برد موشک در نسخه هواپایه است.

علاوه بر برد؛ افزایش سرعت پرتابه نیز دیگر مزیت شلیک موشک‌های بالستیک از سکوهای پرتاب هوایی است. به دلیل سرعت هواپیما در حین پرواز پس از پرتاب موشک انرژی جنبشی بیشتری درون موشک ذخیره می‌شود که پس از برخورد با هدف موجب آزاد شدن این انرژی و در نتیجه اثربخشی بیشتر سرجنگی خواهد بود.

حالا نیروی هوافضای سپاه در ابتکاری کم‌نظیر؛ یکی از راکت‌های توپخانه‌ای کشور را بعنوان یک پرتابه بالستیک هواپایه بر روی جنگنده‌های سوخو-۲۲ خود نصب کرده است؛ راکت فجر-۴ یکی از اعضای خانواده نام آشنای راکت‌های فجر است که کالیبر آن ٣٣٣ میلیمتری و در نمونه‌ غیر هدایت شونده و دو نمونه هدایت شونده وجود دارد. نمونه هدایت شونده راکت فجر-۴ دارای بالکهای هدایتی در قسمت میانی بدنه و بالک‌های انتهایی شبیه به بالک‌های انتهایی موشک‌های خانواده فاتح است.

طول این راکت حدودا ۵ متر است و در سال‌های گذشته گونه‌ای دیگر از نمونه هدایت شونده آن تحت عنوان F4CL رونمایی شد که به صورت هدایت ترکیبی بود و از یک سیکر اپتیکی در قسمت ابتدایی خود برخوردار بود.

راکت‌های فجر-۴

اطلاعات چندانی پیرامون برد،‌ وزن سرجنگی و ... راکت فجر-۴ در دسترس نیست؛ اما با بررسی برد دیگر اعضای خانواده راکت‌های فجر درباره راکت های فجر ۴ می‌توان بردی حداقل ۱۰۰ کیلومتری را برای این مدل برآورد کرد. از سوی دیگر پرتاب چنین راکتی از یک سکوی پرتاب هوایی مانند جنگنده به دلیل همان مولفه سرعت و انرژی اولیه که پیشتر از آن سخن گفته شد، می‌توان برد و سرعت بیشتری را نسبت به نمونه‌های زمین پایه برای این موشک در نظر گرفت.

در کلیپ منتشر شده همچنین نشان داده می‌شود که همزمان با موشک فجر-۴،‌ یک بمب سقوط آزاد FAB-250 نیز پرتاب می‌شود که این بمب در حقیقت برای سنجش سرعت کاهش ارتفاع برای بررسی پارامترهای پروازی موشک به کار می‌رود.

بمب FAB-250 و موشک فجر-۴ پس از جدایش از هواپیما

از جمله کاربردهای اصلی که می‌توان برای دستاورد جدید موشکی سپاه برشمرد؛ سرکوب پدافند هوایی دشمن و اجرای حملات موشکی هواپایه دورایستا با قابلیت اطمینان بالا از اصابت به هدف و همچنین اثرگذاری و قدرت انفجار بیشتر سرجنگی است.

ذکر این نکته ضروری است که در سال‌های گذشته کشورمان دستاوردهای قابل توجهی در انواع سامانه‌های هدایتی داشته که از جمله آنها می‌توان به سیکرهای (جستجوگر) اپتیکی و فروسرخ مانند موشک خلیج فارس و فاتح مبین، راداری مانند موشک هرمز و ... اشاره کرد که در صورت توسعه راکت فجر-۴ با استفاده از این سیکرها می‌توان از ترکیب سوخو-۲۲ و این موشک بعنوان ابزاری برای اجرای عملیات سرکوب پدافند هوایی، ضد کشتی و ... نیز استفاده کرد.

دقت اصابت موشک فجر-۴

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 17
  • سید IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    توانایی در جنگ به ایمان، اراده، شجاعت، ابتکار و خلاقیت در وهله نخست و سپس به جنگ ابزار است! احسنت به نیروهای نظامی ایران!
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      57 2
      09:53 دستشون درد نکنه، اکثر مردم نمیدونن این کارها به چقدر تخصص و اراده احتیاج داشته و براشون چقدر زحمت کشیده شده و متأسفانه قدرشو نمیدونن.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      16 2
      البته جنگ افزار به روز و مدرن
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      28 6
      آدم اگه وطن پرست باشه با چوب و چماق هم از مملکتش دفاع میکنه!! اگه چهارتا گردن کلفت با قمه حمله کردن به خونت، با هرچی دم دستته از خانوادت دفاع میکنی یا وای میستی نگاه میکنی میگی من که قمه ندارم پس بزار هر بلایی خواستن سر خونوادم بیارن؟؟
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    37 3
    دمشون گرم که از داشته ها به درستی و با خلاقیت بهره میبرند و چشم به داخل دارند
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      7 25
      به نظر من باید هواپیما رو پر کنن از مواد منفجره برن خودشونو بکوبن به نقاط دشمن و گرنه کار دیگه ای از این ابگرمکن های پرنده عهد جنگ جهانی اول برنمیاد
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      12 5
      روسیه عجب اشتباهی کرد 25 سال پیش همچین هواپیمای راهبردی و استراتزیکی با برد 800 کیلومتر رو بازنشسته کرد و به جاش سوخو 34 رو به کار گرفت.باید سلاحهای جدید رو روش نصب میکرد یه 50 سال دیگه کار میکرد.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    43 48
    زرشک ، این فرغون یا آبگرمکن می خواهد با f35 مقابله کند ؟؟
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      45 37
      اون اف 35 که خودش فرغونه!! با اف 35 قراره با تفنگ بادی مبارزه کنیم بسشه!! خخخخخخ
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      37 16
      اف 35 ؟ همون که ژاپن هنوز پی لاشه اش تو اب میگرده؟؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      34 25
      مقایسه ی سوخو22 و اف 35 مثل مقایسه ی پیکان با بوگاتی هست. از قیاسش خنده آمد خلق را کو چو خود پنداشت صاحب دلق را
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      34 1
      البته قابل مقایسه با جنگنده های بروز نیستند، اما برای جنگ با امثال داعش که پدافند و نیروی هوایی ندارند، کفایت میکنه.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      21 8
      نزن این حرفو سوخو22 از اف35 پیشرفته تره و اف35 در نبرد هوایی با سوخو22 هیچ شانسی نداره خخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      2 2
      در عمل مشخص می شه اف۳۵ هم میبینیم
  • DE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    16 12
    موشک رعد را که بردش بیشتر است و وزنش هم خیلی کمتر چرا استفاده نمیکنید؟ بعلاوه این موشکها پلتفورم هوبی هم برای سلاح شد ماهواره هواپرتاب هستند.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      18 4
      جا نمیره داداش . تایر بنز 911 روی پراید نمیزنن
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      6 1
      اگر دقت کرده باشی خود روسیه فقط یک تیر کینژال رو روی میگ ۳۱ میتونه نصب کنه میگ سی و یکی که خودش در مقابل سوخو ۲۲ از نظر اندتزه یه غوله...از نظر فنی برای ما شدنیه تبدیل رعد به یک موشک هایپرسونیک مقل کینژال اما مسئله اینه که باید هواپیمای مناسب جهت پرتاب رو داشته باشیم...برای ساخت موشک هایپرسونیک نمونه df41 چینی اگر اشتباه نکنم مناسب هست با توجه به شرایط ما در بحث جنگنده بمب افکن...
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    26 17
    توانایی بچه های ما خیلی بیشتر از این جنگده هاست (با اطلاعات این حرف و میزنم)خوب دست پنهان همه جا هست.
  • آریا IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    12 6
    ببین حالا رو قاهر313 چیا نصب میکنن! ای کاش زودتر پروژه قاهر رو تموم کنن، خیلی کنجکاوم بدونم کی میشه راجب قاهر حرف زد. مشرق هم کهانگار خبرنگار دفاعیش تو تعطیلات نوروز گیر کرده (^_-) خب پاشو برو از قاهر گزارش بگیر دیگه میام براتا
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      14 2
      قاهر رو تا حسن اومد قفلش کرد دم تکون داد براشون فکر کرد الان چیکار میکنن تا ۱۴۰۰ قفله پروژه های بزرگ فعلا باید پروژه پول دور ریزی تا ۱۴۰۰ اعمال شه الانم بهونه داره کرونا اومد کل خزانه رو خالی کرد جاش تولید ماسک کرده که البته اونم خود مردم تولید کردن تو مسجد ها شرکت های دانش بنیان با پول خودشون
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 8
      قاهر فقط روزمین راه میره تا هوا
  • 56 IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    26 1
    مطمئنن توانایمون بیشتره از ایناست . خداقوت
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      8 0
      این هواپیما بالاترین تلفات رو در جنگ تحمیلی با سلاحهای 50 سال پیش ایران داشت و همینطور بالاترین میزان خسارت رو در سایر نیروهای هوایی.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    25 3
    ان شاالله زمان نابودی صهیونیسم چند تا خوشگلش رو میزنن تو سر صهیونیست ها
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    18 15
    سوخو22 در زمان جنگ در برابر فانتوم های قدیمی و اف14 های ارتش ایران بادبادک هم محسوب نمیشد. حتی میراژ و سوپراتاندارد هم مغلوب تامکت های ایرانی میشدند پس بهتره به دنبال جنگنده های روز دنیا بود و لااقل سوخوهای نسل جدید را به خدمت گرفت نه هواپیماهای دوره تیرکمونشاه
    • US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 35
      در جنگ با آمریکا سوخو هم به کارتون نمیاد . مگر صدام جنگنده های روز شوروی و فرانسه را در اخیار نداشت ؟ در جنگ اول خلیج فارس . خرید سوخو۳۰ یا۳۵ و ۳۴ فقط سقوط شما را چند رو عقب می اندازه و زحمت مارو زیاد میکنه . اما در نهایت ما در پایگاه های شما مستقر میشیم . حالا دو ماه دیرتر.
    • مصطفی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      9 7
      اگه دوست داری بگم همه کامیونها وتریلی ها رو از سطح شهر جمع کنن چونکه سرعتشون به بنز و بی ام و نمیرسه. جدی داری مقایسه میکنی و یا همیشه بدون فکر حرف می زنی
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      12 5
      امریکا قبل از حمله به یک جایی تا میتونه از طریق تحریم ها ضعیفش میکنه و همچنین با موشک کلی زیر ساخت ها رو نابود میکنه و مضافا با برتری هوایی قابل ملاحظه ای در حد 3:1 یا 4:1 وارد جنگ میشه هواپیماها هم بدون پشتیبانی لازم زمینی فاقد کارایی لازم اند و امریکا هیچ گاه تو حالت برابر وارد جنگ با کسی نشده که بشه دقیق مقایسه کرد، اولای جنگ 91 که هنوز عراق ضعیف نشده بود میگ 25 عراقی اف 18 امریکایی به خلبانی سروان اسکات اسپچر رو پودر کرد و جسد خلبان حدود 18 سال بعد پیدا شد
  • f22 raptor US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 46
    به ۵۰۰ فروند سوخو ۳۰ و ۳۴ و ۳۵ و ۵۷ هم مجهز بشید نمیتونید جلوی مارو بگیرید . ما می آییم . برای استقرار در پایگاه های نیروی هوایی ایران می آییم .
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      22 2
      بیا خوشگلم خخخ
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      17 2
      زر مفت نزنید بیاید من حداقل خودم رو میگم صبح و شب برای نبرد شما یانکی ها و صهیونیست ها بی قراری میکنم بیایید تا بفهمید قدرت سربازان حزب الله یعنی چه ...
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      10 2
      بیا کَسَکم بیا،فقط حرف اومدن نزن عملیش کن
    • جعفر تیموری IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      14 3
      ای وطن فروشان بی ناموس . جون هیچ انسانی برای حیوونایی مثل شما اهمیت نداره و خودفروشی کردید تا نون از استکبار بخورید.چون وجدان و تعصب ندارید بدن عرضه هم ندارید.مطمئن باش .
    • ناشناس IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      10 2
      باز باد تو دماغ تروریست های پژاک پر شده
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      1 0
      جاانم کی میای عزیزم؟ اصلا کجایی خودم بیام دنبالت
    • رضا IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      1 2
      بیا ببینم میخای چه غلطی بکنی
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      0 0
      بیا، جالوت بیا، داودمنتظرت هست با فلاخن عمودی میایید و افقی می روید! قبول ندارید؟ امتحان بکنید! ملتی که شهادت برایش آرزوست از چه می ترسانیدش از مرگ؟
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      1 0
      بیا اما با تابوت
  • بنده خدا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    8 1
    ضمن تقدیر از دانشمندان هوا و فضای کشور و از مشرق بخاطر این مقاله. اما همگان میبایست در نظر داشته باشند که این طراحی ابتدایی و مناسب شلیک های زمین به زمین است و حتما پس از گردآوری داده‌های پروفایل پروازی بالستیک هوا پرتاب طرح عملیاتی نهایی میبایست مناسب جنگنده باز طراحی گردد. همچون ارتقا اسکندر به کینژال. اما در کل برای عملیاتهای دور ایستا بالاخص در جنگنده های قدیمی بسیار مناسب است. خسته نباشید و خدا قوت
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 8
    سوخو22 رو خلیفه حفتر هم تو لیبی داره که ترکیه مدام با پهپاد رو زمین! منهدمشون میکنه
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      11 3
      رو زمین که اف۱۶ های ترکیه رو هم میشه منهدم کرد
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      11 3
      بستگی داره کی ازشون استفاده کنه :)
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      6 2
      طالبان بدون هیچی 9 تا جنگنده ائتلاف رو رو زمین پودر کرد
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 9
    این موشک در کناربمب شلیک شده فتوشاپه یکی از بمب ها را حذف کردن موشک جاش فتوشاپ کردن چه لزومی داره برای تست موشک بمب هم پرتاپ بشه
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 2
      فتوشاپ نیست ولی اشتباه کردن که یه تاکتیک هم کنارش نشون دادن به نظرم قراره پدافند بزنه پس گمراه کردن هم جزوشه
    • مصطفی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      0 0
      اصلا مطلب رو نخوندی نه؟؟؟
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    7 6
    خود روسیه ازین جنگنده به عنوان هدف تست موشکهای جدیدش استفاده میکنه. کاربرد دیگه ای براشون نداره.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 2
    درست میگه فتوشاپه
  • م IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 6
    سپاه پاسداران یاران واقعی باران هستند
  • NL ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    10 4
    این طیاره ها سالها در اختیار نهاجا بود و انقدر بدردنخور بودن انداختش به سپاه
  • علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    3 2
    مهم سیستمها و سلاح و مهمات هست که بروز شدن ماموریتش هم مشخصه حالا شما بسوزید. دمشون گرم دست مریزاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس