کد خبر 1074249
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
اصلاحات بر مدار منویات کارگزاران/ زمزمه‌های تَکرار نامزد اجاره‌ای ریاست جمهوری

تکلیف انتخابات مجلس مشخص شده و اکنون تنها امید پیش روی اصلاح‌طلبان برای باقی ماندن در دولت انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است.

به گزارش مشرق،  تکلیف انتخابات مجلس مشخص شده و اکنون تنها امید پیش روی اصلاح‌طلبان برای باقی ماندن در دولت انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است.

این مسئله البته با چالش‌های زیادی برای اصلاح‌طلبان همراه است که بزرگترین آن، همان چالشی است که آنها را در سال 92 مجبور کرد که از کاندیدایی غیر اصلاح‌طلب حمایت کنند.

بیشتر بخوانید:

کاندیدای اجاره‌ای همان گزینه‌ای است که اصلاح‌طلبان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی بدان روی آوردند که در صحنه رقابت محمدرضا عارف را به عنوان یک اصلاح‌طلب خالص داشتند.

این مسئله در ماه‌ها و روزهای اخیر نیز مطرح شده و نظرات گاه متضادی در این مورد بین سلایق مختلف اصلاح‌طلبی در جریان است.

*اولین جرقه حمایت از لاریجانی

مهرماه 97 بود که یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفته بود «اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که  اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم».

اظهار نظری که آذرماه 98 محمد عطریانفر دیگر عضو شورای مرکزی کارگزاران آن را تکرار کرده و گفت: «درباره آقای لاریجانی باید این را در نظر داشت که شرایط‌ او نسبت به سال 84 در کل فرق کرده است. به هر حال تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به عنوان یکی از نامزدهای اصلی و شاخص انتخابات 1400 مطرح شود».

اما تقریبا می‌توان گفت که کارگزارانی‌ها در اعلام حمایت از لاریجانی برای انتخابات 1400 تنها بودند و از تندترین تا معتدل‌ترین اصلاح‌طلبان هم با آنان در این مسیر هم‌نوایی نداشتند.

*مخالفان استقراض

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در این‌باره صراحتا می‌گوید: «به دلیل هویت اصلاح طلبی که داریم در انتخابات آتی (مجلس یازدهم) لیست ائتلافی نخواهیم داشت و در انتخابات ریاست جمهوری نیز لاریجانی کاندیدای ما نیست».

همچنین محمود میرلوحی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت صراحتا می‌گوید: «شورای نگهبان بپذیرد که اصلاح طلب واقعی وارد صحنه شود، نه اینکه ما از جناح مقابل دوباره کاندیدا استقراض کنیم. ما نمی توانیم کاندیدا اجاره کنیم».

*کرباسچی: اجاره نکنیم در خیابان بخوابیم؟

این اظهارنظرها اخیرا هم بالا گرفته و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در پاسخ به اظهارات اخیر موسوی لاری که گفته بود دیگر کاندیدای اجاره‌ای نخواهیم داشت، تصریح می‌کند که «در سال ۹۲ هم اگر آقای هاشمی تایید می‌شد همه نیروها سمت او می‌رفتند اما خب نشد، باید چه کار می‌کردیم؟ اجاره نمی‌کردیم هم باید در خیابان می‌نشستیم. اینکه کاندیدای اجاره‌ای نداریم حرف معقولی نیست.

همه از این کشور هستند، اختلاف‌نظر سیاسی داریم اما باید دید که در پیشبرد مسائل کشور کدام یک از این نیروها می‌توانند مفیدتر باشند و بهتر عمل کنند. باید دید کدام نیروها می‌توانند هماهنگی بهتری را با سایر نیروهای کشور ایجاد کنند».

*اصلاحات بر مدار منویات کارگزاران

تا همین چند وقت پیش جای حمایت غیرکارگزارانی‌ها از ایده حمایت از لاریجانی در 1400 خالی بود ولی در روزهای اخیر به نظر می رسد برخی کنش‌گران سیاسی اصلاح‌طلب به دلایلی که باید آن را به زمان آینده واگذار کرد، زمزمه حمایت از لاریجانی سر می‌دهند.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق می‌گوید: «تا سال ۱۴۰۰ امکان ترمیم سرمایه اجتماعی از سوی اصلاح‌طلبان وجود ندارد. در حال حاضر چشم‌انداز روشنی پیش روی اصلاح‌طلبان نیست و جامعه تا سال ۱۴۰۰ اقبالی به آنها نشان نمی‌دهد».

او برخلاف برخی اصلاح‌طلبان که کاندیدای اجاره‌ای را برنمی‌تابند تاکید دارد:

«اگر منصفانه قضاوت کنیم، سیاست ائتلافی اصلاح‌طلبان با آقای روحانی شکست نخورد. شاید اکنون که در اوج بحران‌ها قرار داریم، چیزی جز انتقاد به آقای روحانی و اصلاح‌طلبانی که از او حمایت کردند به ذهنمان نرسد اما پس از این دولت و در شرایطی که از این بحران‌ها دور شده باشیم، ‌می‌توانیم داوری دقیق‌تری انجام دهیم.

واقعیت این است که سیاست اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم خودشان و هم روحانی و هم مردم را منتفع کرد زیرا اگر روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد، یک نیروی تندروی اصولگرا بر کرسی ریاست جمهوری می‌نشست و معلوم نبود متعاقب سیاست‌های چنان فردی در تمام این سال‌ها چه بر سر ایران می‌آمد.

هنر یک جبهه سیاسی بازی با ممکنات است نه غرق شدن در آرزوها؛ پس اگر اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰ باز هم سیاست ائتلاف را در پیش بگیرند، چندان عجیب نخواهد بود».

اما آخرین اظهار نظر روزهای اخیر در این مورد از سوی الیاس حضرتی منتشر شد. او در پاسخ این سوال که آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 باز هم به‌سراغ کاندیدای به‌تعبیر خودشان اجاره‌ای می‌روند؟ تصریح می‌کند: «البته کاندیدای اجاره‌ای کلمه خوبی نیست. امروز هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی اصلاح‌طلب هستند و هر دو آنها از گفتمان اصولگرایی عبور کرده‌اند».

هرچند اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی فاقد تشکیلاتی منسجم برای تصمیم‌گیری در مورد گزینه مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری هستند، ولی معدل اظهارنظر شخصیت‌های اصلاح‌طلب حاکی از این است که ایده  حزب کارگزاران سازندگی در استقراض کاندیدا از جناح رقیب، تاکنون بر نظر بخش مهمی از اصلاح‌طلبان اثر گذاشته و فعلا درِ اصلاحات بر پاشنه کارگزارانی‌ها می‌چرخد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    اصلاح طلبان تهوع آور در ایران، پنجره ای برای بازگشتن استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیست هایی که به یمن انقلاب اسلامی از درب، بیرون رفتند!!!!
    • امیر IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      13 42
      اینقدر پای تمام مطالب با یک لحن مطلب نوشتی و نوشتی تهوع اور خسته نشدی ؟ فندقی اخه به تعداد زیادی از مردم توهین میکنی. نکنه خودت هرشب تو خم گلاب میخوابی و بوی خوش میدی ؟؟
    • رضا IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      1 7
      صهيونيست كجا بود عمو ؟! از يه مشت توهم خود ساخته كى رها ميشيد شما ؟!
  • سید IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    60 20
    انشاءاللّه این بار حافظه تاریخی ملت ایران دچار بیماری نسیان نشود تا با سوء استفاده از آن اصلاح طلبان تهوع آور بتوانند بر خر مرادشان برای سلطه بر کشورمان سوار شوند!!
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      50 12
      فک می کنم به اندازه ی کافی تو این 7 سال خانوما استادیوم رفتن، مردم هم از رقصیدن تو خیابون سیر شدن. امیدواریم که عقل هامون یه کمی تکوم خورده باشه. بسه هر چی کنسرت رفتیم و رقصیدیم. :/
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    28 15
    عین بازی بچه ها.یار گیری از بچه های کوچه بالایی.سیاستمداران سکولار همشون فکر میکنن که متفکر هستند.در حالی که همان بچه های سی چهل سال پیش هستند که سقف خواسته هاشون از آبنبات چوبی رسیده به دوچرخه.از دوچرخه رسیده به موتور سیکلت .از موتور به ماشین و الی ماشالله.الان هم رسیده به پست و مقام و سعد آباد و نیاوران.همچین سیاستمدارانی همان بهتر که عاقبتشان به استخر فرح ختم شود.
    • امیر IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 13
      سیاستمدار اسمش روش هست خوب وبد نداره. تو فکر کردی اگه به جایی رسیدی (که نمیرسی ) اموراتت چجوری میگذره تو سیاست، نکنه خودت تنها وبدون لابیگری همه کارها رو انجام میدی ؟
  • SE ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    11 1
    رحم اجارهای چنین دولتی بدنیا آورد اینبار راست رود اجاره ای چه گندی بدنیا خواهد آورد
  • هموطن IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    18 7
    لعنت خداوند بر تمام اون متظاهرینی که به اسم اصول گرا و اصلاح طلب ( درواقع کاسب کاران قدرت سیاسی و دزدان اقتصادی ) که به دروغ دم از انقلاب و رهبری و منافع ملت و خط امام راحل میزنند و در اصل تنها به جیب خودشان و خانواده خوشان هستند و هرگز غم ملت و کشور را نداشته و ندارند و برای بدست آوردن قدرت حاضرند دست به هر کثافتی همچون چوب لای چرخ اقتصاد ملی /خوش خدمتی به روسیه و چین توسط اصولگراها و اروپا و آمریکا توسط اصلاح طلبان دروغین میزنند. لعنت خدا بر وطن فروشان از هرحزب و جناح که باشند.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    4 22
    چه قبول داشته باشیم چه نه اصلاح طلبان درانتخابات ریاست جمهوری یاخودشون پیروزن یاازکسی که حمایت داشته باشندپیروزخواهدشد اینوتوتجربه چهل ساله انقلاب ثابت شده
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      7 2
      اصلاحات مُرد. غرق شد..
  • احمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 13
    نیاز به اظهار نظر نیست اینها دنبال یک حکومت مثل کره شمالیهستند ولاخیر
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    12 2
    نامزد اجاره ای ، رهن کامل یا هر چیز دیگر بنویسید اصلاح طلبان با این دورویی و عملکرد منفی قطعا به زباله دان تاریخ پیوسته اند.
    • رضا IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      1 2
      مفت ميزنى عموجان ! اصلاحات اگه نبود مملكت گرفتار خوارى و خفت ميشد !
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    13 4
    به لطف خدا دیگه کار اصلاح طلبا تمومه هرچقدر دست و پا بزنن فایده نداره ، خدا رسواشون کرد
  • امیر IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 5
    کلا حالم از سیاست به هم خورد
  • کاربرجدید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 10
    مشرق خفه شو . اشغال
  • مرصاد IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    9 2
    " اصلاح " ؛ از نظر قوم اصلاحاتی ، یعنی بازگشت به ضد ارزش های قبل از انقلاب !!
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    8 2
    اصلاح طلبان باید از خود انتخاب داشته باشند.یارد صلاحیت میشود .یاتایید صلاحیت. اینگونه که باشد کارنامه شان مشخص است دیگر پس از ناتوانی نمیگویند اجاره ای.درضمن هرکس مانند مرحوم هاشمی و آقای روحانی به اجاره آنها درآید.شکستش قطعی است .چنانچه مادیدیم همین اصلاح طلبان درمجلس ششم مرحوم هاشمی راکوبیدندوگفتند اگر به مجلس بیاید اعتبارنامه اش را باطل می کنیم.پس کسانی که برای به قدرت رسیدن به حمایت اصلاح طلبان چشم دوخته است بداند که شکست او بسیار سخت است.وآقای لاریجانی هم از هر طرفی وچه مستقل بیاید.شکستش قطعی است وخود اوهم میداند.
    • رضا IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      1 1
      شوخى نكن عمو جان ! هيچ سياستمدارى بدون اصلاح طلب ها موفق نخواهد شد. نمونه زنده اش انتخابات مجلس
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    10 0
    لاریجانی به تاریخ پیوست ...
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    5 1
    نگو به خاطر کشور بگو ........ به خودتان بیایید همه زورگوییتان به پایان خواهد رسید قدرت طلب دزد ....یک کلمه خلاصه گرگ
  • سهند IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    13 1
    ما هیچوقت قبول نداشتیم و نداریم در انتخابات 88 تقلب صورت گرفته ولی اگر لاریجانی در انتخابات شرکت کنه و بالای2میلیون رای بیاره بخدا قسم شک نکنید تقلب و تخلف صورت گرفته
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 5
    نگران نباشید دیگه کسی رای نمیده این بازی ها هم قدیمی شده
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 0
    سال92: _عشقه روحانی! سال96: رای ندی به اونا دیوار میکشنا! آدم تاریخ رو که میبینه هی حرص میخوره چقدر عبرت ها زیاد و عبرت پذیرها کم!
  • محمد رضا معصومی گودرزی IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 1
    اگر در سال ۹۲ یک کاندیدای اصول گرا رای می آورد معلوم نبود چه بر سر مملکت می آمد؟! این مسخره ترین حرف که تا کنون زده شده این بیشرمانه ترین بیان روی صحنه گیتی است ۱- پراید ۹۰ میلیون تومان ۲-قرداد برجام چای (ترکمن چای) ۳-غارت اموال عمومی و دولتی به‌عنوان واگذاری به بخش خصوصی ۴-تورم کمر شکن ۵- فتنه تخم مرغ در سال ۹۶ وفتنه بنزین در سال ۹۸ ووووووووو حقا که خیلی پررو تشریف دارید.
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    3 1
    ۱۳:۴۷ حرف مفت نزن اصلاح طلبان هم تهوع اور هستند هم جنایتکار و خائن و حرام لقمه
  • ناشناس AE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    2 0
    حقم حرامتان الی ابد ای روحانی و لاریجانی های حق الناس فروش، الهی در آتش جهنم تکه پاره شوید تا ابد...
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 1
    با مطالعه نتیجه انتخابات مجلس باید بگم هیچ کدوم از طرفین چپ و راست کذایی هیچ شانسی ندارن چون گفتمانهایی که دم از شفافیت و انقلابی گری زدن رای آوردن دلم میخواد ببینم آقایون حالا که تمام وعده های ممکن رو دادن و با فراموشی و انکار عملیش کردن دیگه سراغ کدوم تپه خواهند رفت
  • حسین IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    4 0
    با اجازه تون من با جایگزینی سازمان(مجاهدین خلق) به جای کشور، متن را رمزگشایی و اصلاح نمودم: کرباسچی : همه از این سازمان هستند، اختلاف‌نظر سیاسی داریم اما باید دید که در پیشبرد مسائل سازمان کدام یک از این نیروها می‌توانند مفیدتر باشند و بهتر عمل کنند. باید دید کدام نیروها می‌توانند هماهنگی بهتری را با سایر نیروهای سازمان ایجاد کنند! یادآوری : اصلاح طلبان سرمایه اسرائیل در ایران هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس