به گزارش مشرق، پس از خودکفایی در تولید بنزین، با عبور ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور از مرز ۱۱۰ میلیون لیتر و باقی ماندن متوسط مصرف روزانه پایین تر از ۹۰ میلیون لیتر، فرصت ذخیره سازی و صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی برای کشور با هدف افزایش ارزآوری و ارتقای سهم ایران در تجارت جهانی فرآورده های نفتی فراهم شد.
بیشتر بخوانید
بارانداز طلایی؛ تجارت جدید ایران و ونزوئلا
ایران در اواخر سال ۹۷ صادرات محموله های بنزین را آغاز کرده و در سال گذشته با دستیابی به بازارهای باثبات و متنوع، به جمع کشورهای صادرکننده بنزین پیوست.
صادرات بنزین امروز در شرایطی که امریکا تلاش دارد از هر راه ناعادلانه و مغرضانه ای ایران را در تجارت آزاد جهانی محدود کند، به عنوان برگ برنده روزهای تحریمی استفاده شده و اسم ایران را در تجارت این فرآورده استراتژیک نفتی با ونزوئلا، تیتر یک روزنامه ها و خبرگزاری ها کرده است.
این مهم، دستاوردی است که در سایه توجه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی حاصل شده و در جای جای پروسه دستیابی به خودکفایی در تولید و تأمین بنزین، رد پای تکیه بر توان داخلی دیده می شود و این مهم، مصداق بارز درونزایی و برونگرایی اقتصاد مقاومتی است؛ چرا که با تکیه بر ظرفیت های داخلی و ارتقای سطح دانش فنی، پتانسیلی ایجاد شده که امروز می توانیم نتیجه و محصول آنرا در جهان عرضه کنیم.
"انتخاب مشتریان راهبری" و "افزایش صادرات فرآورده های نفتی" دو بند از تأکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ بود و امسال نیز دوباره رهبر معظم انقلاب، بر "توسعه ظرفیت پالایشگاهی"، "تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پاییندستی نفت" و "جلوگیری از خامفروشی" تأکید کرده اند. درحالی که نفت خام در شرایط آشفته جهانی، سیاسی کاری ها و تحریم ها، بازار مناسبی همچون گذشته ندارد، اقتصاد جهانیِ در تلاش برای حرکت در شرایط پساکرونا، محموله های فرآورده نفتی باکیفیت را با رغبت بیشتری خریداری و صرف چرخش اقتصاد می کند؛ این یعنی هنوز فرصت های بسیاری در بازار جهانی فرآورده های نفتی داریم که نمود کوچکی از آن در صادرات بنزین به ونزوئلا ظهور کرده و می توان ده ها فرصت مشابه را با توسعه ظرفیت های پالایشگاهی برای کشور به وجود آورد.