به گزارش مشرق، سعید محمد، اظهار کرد: راهآهن چابهار - زاهدان یکی از کریدورهای خیلی مهم شمال - جنوب کشور است و جزیی از یک کمربندی یک جاده بزرگ چین محسوب میشود.
وی ادامه داد: این پروژه سالها مغفول مانده بود، که رهبر معظم انقلاب با تخصیص اعتبار از صندوق ذخیره ارزی به این پروژه موافقت کردند. به همین دلیل هم از سال گذشته ساخت این پروژه سرعت گرفته و امیدواریم تا خرداد سال آینده تکمیل شود.
بیشتر بخوانید:
وی در عین حال افزود: تقریباً ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از راه آهن چابهار - زاهدان متعهد شد منابع مالی مورد نیاز تأمین شود. در صورت تأمین منابع مالی راه آهن چابهار - زاهدان خرداد ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا بیان کرد: در بحث ساخت آزادراهها، قرارگاه به کمک دولت آمده است و در اکثر آزادراهها سرمایهگذاری کردهایم. در کنارگذر جنوبی تهران قرارگاه ۷۰ درصد و وزارت راه ۳۰ درصد سرمایهگذاری کرده است. ضمن اینکه هماکنون در آزادراه اراک - خرمآباد، مراغه - هشترود، حرم تا حرم و... در حال فعالیت هستیم.
محمد با بیان اینکه پروژههای آزادراهی در دست ساخت قرارگاه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند،گفت: امسال کنارگذر جنوبی تهران و آزادراه اراک - خرمآباد از بروجرد تا خرمآباد تکمیل شده و به بهرهبرداری میرسد که ظرفیت آزادراهی کشور را افزایش میدهد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد ساخت راهآهن رشت - آستارا در حال نهایی شدن است، افزود: البته قبل از امضای قرارداد عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و در منطقه آستارا زمین موردنیاز تملک شده و دستگاههای اجرایی در حال فعالیت هستند.
وی در خصوص میزان طلب قرارگاه خاتمالانبیا از دولت نیز اضافه کرد: دولت سامانهای در وزارت اقتصاد دارد به نام سماد (سامانه مدیریت اطلاعات بدهی ها و مطالبات دولت) که هماکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبات قرارگاه از دولت در آن ثبت شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا همچنین با تأکید بر اینکه بر افزایش تابآوری اقتصاد باید به سمت صنایع پایین دستی نفت برویم که سالهاست مغفول مانده است، گفت: ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه این بخش در کشور وجود دارد.
محمد افزود: پتروپالایشگاهها یکی از موضوعات مهمی برای جلوگیری از خامفروشی نفت است. سالهاست این موضوع مطالبه رهبر معظم انقلاب است، اما با این وجود به دلایلی مغفول مانده است.
وی با یادآوری اینکه از قدیم مقداری با ساخت پالایشگاهها مخالفت میشد، تصریح کرد: به همین دلیل است که کشور در فروش نفت مشکل دارد، اما در فروش بنزین،گازوئیل و فرآوردههای نفتی هیچ مشکلی نداریم. لذا اگر این تدبیر از گذشته میشد که به سمت پتروپالایشگاهها میرفتیم، امروز تابآوری کشور دربرابر تحریمها بسیار بیشتر بود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در این حوزه خیلی پروژهای از سوی وزارت نفت تعریف نشده است، قرارگاه خاتمالانبیاء برای ورود به این حوزه به صورت سرمایهگذاری اعلام آمادگی کرده است. یعنی سرمایهگذاری کنیم، سهامدار شویم و بهرهبرداری کنیم. اصل این است که پروژهها عملیاتی شود به دنبال مالکیت در آنها نیستیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با یادآوری اینکه ۴۰ درصد بنزین کشور در پالایشگاه خلیجفارس تولید میشود، اظهار کرد: هماکنون روزانه ۱۰۵ میلیون تن بنزین در کشور تولید میشود که مصرف داخلی خیلی از این میزان کمتر است.
محمد با بیان اینکه بحث صادرات بنزین نه فقط ونزوئلا برای همه کشورها ادامه پیدا میکند، اضافه کرد: با وجود تحریم، خیلی از کشورها متقاضی بنزین تولید ایران هستند؛ هماکنون حجم زیادی از بنزین ایران به عراق، افغانستان و ترکیه صادر میشود.