کد خبر 1081435
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
بی بی سی نمایه

«محمدحسین جعفریان»، کارشناس امور افغانستان در واکنش‌ به تلاش مجری و کارشناس بی‌بی‌سی برای متهم کردن ایران به اذیت‌وآزار اتباع افغانستانی در ایران با پاسخ‌های منطقی خود آنها را به چالش کشید.

به گزارش مشرق، راننده یک خودروی حامل مهاجران غیرقانونی افغانستانی در یزد که به هشدار پلیس برای توقف اعتنا نکرده بود با شلیک پلیس به لاستیک خودرویش مواجه شد که پس از طی مسافتی این خودرو آتش گرفت و سه نفر از مهاجران غیرقانونی جان باختند.

این حادثه به سوژه بی بی سی فارسی تبدیل شد و مریم سما عضو مجلس نمایندگان افغانستان و محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان درباره آن به اظهارنظر پرداختند.مجری بی بی سی فارسی که دائم به حرف‌های جعفریان وارد می‌شد و نمی‌گذاشت وی حرف خود را به پایان ببرد با اعتراض این کارشناس مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

تیتر های سراسر تحریف بی‌بی‌سی +عکس

بی‌بی‌سی اصل خبر را تغییر داد!+ عکس

وی در بخشی از این گفت و گو در پاسخ به اظهارات این نماینده افغانستانی گفت : «من سوال می پرسم که چرا این حساسیت را نسبت به ۱۰۷ کشته اتباع افغانستانی در این کشور به دست آمریکائی‌ها ندارید؟ اما این موضوع تا این حد برایتان جذاب است؟ دائما از دولت ایران انتظار همراهی و همدلی دارید اما یک کلام از دولت خود حرفی نمی زنید ؟ آنجا مرز است یا خانه خاله که هر موقع دلشان خواست بیایند و هر موقع خواست بروند ؟»

در اینجا مجری برنامه صحبتهای جعفریان را قطع می کند که جعفریان در واکنش به این اقدام مجری می گوید: « بگذارید مسئله روشن بشود نه اینکه به نتیجه دلخواهتان برسید، شما هیچ وقت صحبتهای خانم سما را قطع نمی‌کنید اما خیلی علاقه‌مندید حرف من را درست در جایی که می خواهد به نتیجه برسد قطع کنید . این یک نیرنگ رسانه ای است .»

عضو مجلس نمایندگان افغانستان در ادامه از جورج فلوید سیاه پوستی که توسط پلیس مینیاپولیس در ایالت مینه سوتای آمریکا کشته شد، یاد کرد و گفت جورج فلویدها در نزدیک ایران هم هستند که این حرف وی با پاسخ جالب جعفریان همراه شد.

وی خطاب به عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت : «خانم سما ! جورج فلوید قاچاقی وارد یک کشور نشده بود،  سه میلیون هموطنش در ایران ساکن نبودند،  شما دقت کنید! ما با یک حکومت در افغانستان مواجه ایم یا یک فرقه؟!  تمام مرزهای شما خالی است، هیچ پاسگاه مرزی شما نیرویی ندارد ، تا به حال یک قاچاقچی که مهاجر غیر قانونی افغانستانی به ایران می آورد در آن سوی مرز دستگیر نشده، گفته اید پول ساخت پاسگاه مرزی نداریم و ایران بیش ار ۱۰۰ پاسگاه مرزی برایتان ساخته است، تمام این پاسگاهها سال ۹۷ تخلیه شده است، چرا ؟  ایران چکار باید بکند ؟ یک میلیارد دلار در سال فقط هزینه تحصیل دانش آموزان افغانستانی را پرداخت می کند ، بیماری کرونا در افغانستان بیداد می کند و مسئولان این کشور مستاصل و عاجز شده اند، اما بیماران افغانستانی در ایران رایگان درمان می شوند. یک چوپان ایرانی به اشتباه وارد خاک ترکمنستان شده ۹ سال است در آنجا زندانی است ، بنده یک‌بار بدون ویزا وارد خاک افغانستان شدم دادگاه شما ۱۴ سال برای من حکم حبس داد، بنابر این اظهارات شما بیشتر شبیه شوخی است ».

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ایران IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    66 1
    احسن، درود به شرافتت، کارشناس خبره آقای محمدحسین جعفریان که با منطق و استدلال، نماینده نمک نشناس مجلس افغانستان خانم مریم سما و مجری مزدور بی بی سی را منزوی، ضایع و خلع سلاح کردی و سرجاشون نشوندی.
    • هادی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      9 6
      حرفای درستی زد آقای جعفریان اما چرا باید با رسانه روباه پیر بی بی سی خبیث مصاحبه کند و در مشروع بخشی به ان مشارکت نماید؟!
  • سرباز IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    37 1
    با تمام احترامی که برای مهاجران قانونی افغانستانی قائل هستیم ولی با مهاجران غیرقانونی افغانستانی داره خیلی خوب هم رفتار میشه همه جای دنیا مهاجران غیرقانونی زندانی میشن ولی تو ایران حداکثر کاری که میشه برشون می گردونن به افغانستان شما نماینده مجلس افغانستان هم اگه مشکلی دارید پاسگاه های مرزیتون رو پر کنید و جلوی مهاجرت غیرقانونی شهروندانتون رو بگیرید نه اینکه بیاید سر ما غر بزنید ما کم بدبختی و هرج و مرج نداریم شما زیاد ترش نکنید
    • TR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      20 0
      یکی از برنامه های مهم استعمارگران در افغانستان ، اخراج وشیعیان و فارسی زبانها و یا حداقل کاستن هر چه بیشتر از نسبت جمعیتی آنها است. الانجریان قدرت فرهنگی در افغانستان به دست پشتونها افتاده است. اکثر نخبگان پشتون در افغانستان هستند در حالیکه نخبگان فارسی زبان عمدتا مقیم ایران یا اروپا هستند. وقتی بدانیم نخبگان فارسی زبان تعدادشان خیلی بیشتر از نخبگان پشتون است اما متاسفانه در افغانستان حضور ندارند، عمق فاجعه را خواهیم فهمید. حالا اضافه کنید جریان مهاجرت دایمی پشتونهای پاکستان به افغانستان را که با هدف کاملا واضحی در حال پیگیری است. به همین دلیل است که می بینید که چرا سرود ملی افغانستان به طور کامل به زبان پشتوشده است ( در حالی که حداقل می شد نیمی به فارسی و نیمی به پشتو باشد ) و چرا به کار بردن کلماتی نظیر دانشگاه جرم محسوب می شو چون کلمه بیگانه تلقی می شود و در عوض آن پوهنتون باید به کار رود!! و چرا کردبدن کلمه شهرستان جرم است و باید از کلمه ولسوالی استفاده کرد و صدها مورد دیگر. پس اینکه می بینید عده ای در ایران سعی دارند جلوی جذاب شدن حضور این مردم در ایران را بگیرند دلیل مهمی دارد. حتی با وجود این سختگیریها و بدرفتاریها هنوز جریان مهاجرت افغانستانیها به ایران ادامه دارد و این بزودی یعنی فاجعه ای بزرگ در منطقه. هر چند می پذیرم که راه درستش این نیست که با برخوردهای نادرست مردم افغانستان را به ایران بدبین کنیم. راه صحیح این است که خود نخبگان فارسی زبان افغانستان را توجیه کرد که مردم خود را تشویق به بازکشت به افغانستان کنند. مردم محترم هزاره و تاجیک باید شرایط حساس کشورشان را درک کنند و متوجه باشند که افعانستان به آرامی در حال پشتونیزه شدن است و خروج یک نسل از فارسی زبان افغانستان دامی استعماری بود که متاسفانه جمهوری اسلامی هم به همین دام افتاد و اجازه ورود گسترده مهاجران افغان را به ایران داد. درست شبیه دام خروج اعراب فلسطین در سال 1948 از کشورشان. پس اگر می بینید که اروپاییان تلاش می کنند برای دادن خدمات رفاهی به مهاجران افغانستان ، هدفی جز تخلیه افغانستان و ایجاد تغییرات قومی در آن کشور ندارند. دقیقا شبیه اعطای شهوندی اردن به اعراب آواره فلسطین. پس با یک توطئه سازمان یافته بین المللی طرف هستیم .
  • هاشم هاشمی. IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    41 1
    بنده یک مهاجر اهل کشور افغانستان هستم سه ملیون مهاجر افغانی در جمهوری اسلامی ایران باارامش وامنیت کامل زندگی می کنند. ازین بابت برای همیشه تاریخ ازملت ایران وحکومت ایران قدر دانیم. افغانستان چهل سال است در اتش تجاوز واختلاف قومی ومزهبی وقبیله ای میسوزد. مشکلات بسیار دارد وگرفتار خشونت ناتمام شده. این ملت رنجور است ورنج بی پایان را با گرسنگی وبیچارگی واوارگی لمس می‌کند. که در تمامی این موارد نقش اول را بی کفایتی حکومت دارن خود افغانستان دارند آنها چهل سال است بر ویرانه ها وبدبختی های مردم حکومت داری میکنند.
  • محمد IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 34
    دمش گرم .... این افغانی ها واقعا پررو و بی شرف تشریف دارند. همون بهتر که با آمریکایی ها و طالبان هم نشین باشند
    • مانی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      37 1
      افغانی ها برادران و خواهران خوب ما هستند اگه بعضی از سیاستمدارانشون بی کفایتند دلیل بر توهین به این مردم شریف و زحمتکش نیست !
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    46 0
    از بی بی سی حرومزاده تر هم تو دنیا هست: عنترنشنال سعودی! خخخخ.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 2
    به بدهکار که رو بدی طلبکار میشه.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      27 0
      بی بی سی فارسی آخور بهائیان خوک صفت حرامزاده و نجس!
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    4 1
    بی بی سی که رسوا هست... کاش بجای این همه هزینه برای تذکر اشتباهات بی بی سی که دقیقا به نفعش هم میشه، روی اشتباهات قلمبه و سلمبه خودمان متمرکز میشدیم که اوضاع بهتر بشه...
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    24 0
    من که اساسی رفتم پیج بی بی سی رو قهوه ای کردم
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    7 0
    احست
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 6
    افغانی ها دوستار اشغالگران و طالبان و داعشند. همان هایی که هر ماه از مردم افغانستان می کشند و هر وقت دلشان میخواهد از صلح حرف می زنند و افغان ها تابع محض آنها هستند. آمریکا در افغانستان توطئه ترتیب می دهد و افغان ها با جان و دل در آن همراهی میکنند.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 0
    تا به حال یک قاچاقچی که مهاجر غیر قانونی افغانستانی به ایران می آورد در آن سوی مرز دستگیر نشده، گفته اید پول ساخت پاسگاه مرزی نداریم و ایران بیش ار ۱۰۰ پاسگاه مرزی برایتان ساخته است، تمام این پاسگاهها سال ۹۷ تخلیه شده است، چرا ؟
  • ℳahsoon IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    14 1
    درود به شرفت..این افغانی هارو هم بهشون یاد دادن هر اتفاقی افتاد درباره ایران شروع به مظلوم نمایی کنید..سالی هشت میلیارد یورو هزینه سه میلیون افغانی بدون جواز اقامت در ایران میشه در صورتی که کل بودجه نظامی ایران چهارمیلیارد یورو هستش..اگه ایران بد هستش چرا میاید ایران؟؟؟؟ایران هشت ساله داره با داعش تو دو کشور میجنگه کلی نیروی نظامی رو ساپورت میکنه ولی تا الان دومیلیارد یورو هم هزینه نکرده ولی کلی امنیت واسه ایران داشته..حالا فهمیدین هشت میلیارد یورو چقدر زیاده و اگه خرج افغانها نشه در سال میشه چقدر واسه جوانان خودمون کار راه بندازیم..لطفا شما افغانهای همیشه طلبکار برید به کشورهای دیگه تا ببینید چطوری لب مرز شون سوراخ سوراختون میکنن...حکومت ایران دیگه از بس به دولت افغانستان رو داده فردا میان میگن باید بودجه سالیانه افغانستان رو هم ایران تامین کنه..این سه میلیون افغان باعث بیکاری و در ادامه طلاق کلی از جوانان ایرانی شدن چرا به فکر مانیستن..چون اینا بیست نفری یک اتاق میگیرن ماهی سی هزارتومان دونگ کرایه میدن ولی جوان بدبخت ما باید حداقل یک میلیون در پایین ترین نقطه شهر کرایه بده..بعد اینا کمتر پول میگیرن چون پولشون رو در افغانستان خرج میکنن و اونجا یک میلیون تومان پول ایران خرج یک ماه هفت نفر رو میده ولی تو ایران خرج یکنفرم نمیده..باید فکری کرد برای این افغانها که قاچاقی وارد ایران شدن..بسه دیگه چهل وپنج ساله ازشون حمایت کردیم همش میگن مهمان هستن....مهمون یکروز دورزو سه روز نه چهل وپنج سال
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 26
    ایرانی های بدبخت ترسو. ببینید ترکیه مرز ایران را دیوار کشید و چگونه ایرانی های مهاجر را تحقیر میکند اما شما افغانستانی ها را راحت راه و خدمات میدهید و بدهکار شان هم میشوید
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 11
    همه اش رو بذار كنار اينو بچسب همون بي بي سي كه داري بد و بيراه ميگي يه برنامه گذاشته در اين مورد تازه موافق و مخالف رو هم مياره پشت ميز! صدا و سيماي شما كجاست؟! اصلا تا حالا توي عمر بي بركتش چنين برنامه اي داشته؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      16 0
      آره آقای رئیس دستور دادن ثریا و جهان آرا رو تعطیل کنید. برو بی بی سیت رو ببین کیفور شو :)
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    8 0
    آفرین آفرین عالی است
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    9 1
    وقتی دولت افغانستان آمریکاییهاراباآغوش بازمی پذیرد ودرافغانستان ناامنی وکشتارمی کنند! برای این نماینده افغانستانی مهم نیست ! بایدگفت اینها واقعا نمک می خورندونمکدان می شکنند.
  • AF ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 0
    مریم سما... ای بیش نیست او ارتباطات گسترده ای با سفارت انگلیس دارد و بعد از... با فضلی در ارگ ریاست جمهوری, به انتصاب در مجلس رسیده است مریم سما با فضلی در افغانستان قضیه ای مشهور است.
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    13 0
    احسن به حاضر جوابی آقای جعفریان
  • رضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    7 0
    بی بی سی که تکلیفش معلومه. فقط مردم افغانستان نباید فریب شیطنت غربیها رو بخورن کلی مهاجر افغان دارن تو شهر ما زندگی میکنن کسیم ندیدم کاریشون داشته باشه.افغانها باید یقه آمریکارو بگیرن بگن مرتیکه تو خاک ما چیکار میکنی؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 3
    آمریکا 20 میلیون مهاجر غیر قانونی داره.. هرروز داره همشون را آتیش میزنه.. یک دیوار بین مرز خودش ومکزیک کشید دردوره ترامپ ببین چه دربدری وشلوغ بازاری شد... منم با آقای جعفریان موافقم... باید مهاجرین غیر قانونی راآتش زد.. مگه اینجا خانه خاله است هرکسی وارد شود و..... تقصیر راننده بوده که فرار کرده....
  • م. ص IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 3
    با سلام. یک جو شرف و انصاف داشته باشید نظرات ناقدین و مخالف رو هم منتشر کنید.
  • م.ص IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 1
    عجب! چقدر حقیر هستید و جرات ندارید نظرات منطقی مخالف رو منتشر کنید. اینم یک قطره از دریای مظلومیت مهاجرین در ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس