کد خبر 1081628
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
image-20200609120106-2.jpeg

من کم می خوابم پس قوی هستم؟!

گاهی میشنویم افرادی که چند شب را با بیخوابی می گذرانند به خودشان افتخار می کنند که قادرند با خواب مبارزه کنند! حتی برخی از افراد مشهور مانند روسای جمهور و برخی سیاسیون برای نشان دادن تلاش زیادشان اعلام می کنند که مثلا فقط 4 ساعت در شبانه روز می خوابند و بقیه شبانه روز را مشغول خدمت رسانی هستند!

به نقل از دکتر مصطفی امیری، فلوشیپ اختلالات خواب،  در واقع کسی که به چنین چیزی اعتراف می کند، نه تنها 20 ساعت کار مفید نمی کند که حتی از حالتی که 8 ساعت بخوابد، قطعا عملکرد بدتری خواهد داشت!

دلیلش ساده است: با بیخوابی توانایی مغز برای تصمیم گیری کمتر می شود و طبیعتا تصمیمات گرفته شده در زمان بی خوابی، کیفیت پایینتری دارند.

در واقع کسی که به خواب کم در شبانه روز اعتراف می کند به نوعی در حال اعلام عمومی بر عدم توانایی مغزی اش است!

به طور خلاصه ،  بیخوابی و کم خوابی ناشی از کمبود مداوم خواب یا کاهش کیفیت خواب است.  کمتر از 7 ساعت خوابیدن در نهایت می تواند منجر به عواقب  نامطلوب سلامتی شود که بر کل بدن شما تأثیر می گذارد.

همانطور که به هوا و غذا احتیاج دارید، بدن شما نیاز به خواب دارد  تا  بصورت ایده آل کار کند. در طی خواب، معمولا مغز و سایر اعضای بدن شما بهبود می یابد و تعادل شیمیایی  اش را بازیابی می کند. مغز شما اتصالات فکری جدیدی را ایجاد می کند و این اتصالات جدید، به حفظ  و تقویت حافظه کمک می کند.

بدون خواب کافی ، مغز و بدن شما به طور عادی کار نمی کنند و در صورت مزمن شدن بی خوابی، کیفیت زندگی شما  به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

حتی اثبات شده که خوابیدن خیلی کم شبانه، خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد.

اولین نشانه های کمبود خواب

برخی از اولین علائم کمبود خواب شامل موارد زیر است:

● خواب آلودگی بیش از حد

● خمیازه های مکرر

● افت حافظه

● ضعف سیستم ایمنی و بیماری های مکرر

● تحریک پذیری و زود عصبانی شدن

● خستگی روزانه

شاید موارد بالا برای همه افراد مشخص باشد، اما اغلب افراد نمی دانند که کمبود خواب مزمن  و عدم درمان بی خوابی می تواند ریسک بیماری ها و مشکلات زیر را هم افزایش دهد:

علائم کمبود خواب مزمن

اختلالات خواب و از بین رفتن مزمن خواب می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد:

● بیماری های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی

● نارسایی قلبی

● ضربان قلب نامنظم یا همان آریتمی قلبی

● فشار خون بالا

● دیابت

● بیماری های خود ایمنی

● بیماری های مزمن پوستی

● تشدید چین و چروک های پوستی (طبق نظر پزشکان tehranskin)

محرک هایی مانند کافئین می توانند کمبود خواب را بدتر کنند، اما چرا؟

به عقیده مدیر کلینیک خواب بهرست، این محرک ها باعث کاهش کیفیت خواب شبانه می شوند و  در صورت استفاده بیش از حد، به مرور اثر تحریکی شان روی بیدار ماندن و افزایش انرژی روزانه را هم از دست می دهند.

بی خوابی به راحتی قابل تشخیص و معمولا قابل درمان است. در بیشتر بیماران، درمان اصلی و انتخابی بی خوابی، درمان های غیردارویی هستند. خواب رو جدی بگیرید تا بیداری تون بهتر بشه! برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب، همیشه بهتره به یک کلینیک خواب مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس