کد خبر 1087176
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
یادداشت نمایه

نویسنده یادداشت مذکور با ارجاع به شهید بهشتی(به‌عنوان شخصی که ریاست قوه قضائیه را برعهده داشته است) و ماجرای ورامین، این‌گونه القاء کرده است که اکنون کشور از انسان‌های بزرگ خالی است.

به گزارش مشرق، مسعود اکبری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

دیروز روزنامه جمهوری اسلامی به بهانه هفته قوه قضائیه در یادداشتی با عنوان «بهشتی و حکمرانی اسلامی» نوشت:«آیت‌الله بهشتی می‌گفت: «جمهوری اسلامی، تا زمانی که موفق به ایجاد عدل اقتصادی و عدل سیاسی و اجتماعی نشود، این بعد از رسالت انبیا را تحقق نداده است.» حکمرانی اسلامی از نظر شهید بهشتی را باید در تحقق عدالت همه‌جانبه جست‌وجو کرد. بدین‌ترتیب اگر اکنون آیت‌الله بهشتی در میان ما بود، وضعیت امروز ما را حکمرانی اسلامی نمی‌دانست».

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «بهشتی در زمانی که در رأس قوه قضائیه قرار داشت، به دادستان ورامین اعتراض کرد که چرا افرادی که سخنرانی مرا در مسجد جامع ورامین مختل کردند و علیه من شعار دادند و مرگ بر بهشتی گفتند و به خودروی من حمله کرده‌اند را بازداشت کرده‌ای! و دستور داد فوری آنها را آزاد کنند. بهشتی حکمرانی اسلامی را این‌گونه می‌خواست».

محتوای این یادداشت تأمل‌برانگیز، که از قضا نویسنده آن لباس روحانیت نیز بر تن دارد، از چند جنبه قابل بررسی است:

نویسنده یادداشت مذکور تأکید کرده است که عدالت در کشور به‌صورت همه‌جانبه اجرا نشده است. این حرف به هیچ عنوان اظهارنظر تازه و عجیبی نیست. هیچ‌کس مدعی این نیست که عدالت در کشور به‌صورت همه‌جانبه اجرا می‌شود. رهبر معظم انقلاب به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور تاکنون بارها به این مسئله تأکید کرده‌اند.

برای نمونه ایشان- 18 اردیبهشت 84-  فرمودند: «در اسلام، عدالت مسئله‌ بسیار مهمی‌ است. ارزشی که از نظر اسلام به ‌هیچ‌ وجه و در هیچ شرایطی مورد مناقشه قرار نمی‌گیرد، عدالت است. عدالت، هدف پیغمبران است؛ هدف انقلاب اسلامی هم بوده است. در سایه‌ عدالت، زندگی مردم می‌تواند با رفاه و توسعه‌ مادی به سمت اهداف معنوی هم حرکت کند. ملت ایران در راه ایجاد جامعه‌ عادلانه مبارزه و تلاش کرد. نظام مقدس جمهوری اسلامی هدف اصلی خود را ایجاد جامعه‌ عادلانه قرار داده؛ عدالت با تعریف اسلامی؛ عدالت، همان‌گونه که اسلام معرفی کرده است؛ بدون انحراف به چپ و راست؛ یعنی صراط مستقیم الهی. در این راه، ما پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌ایم؛ اما برای استقرار نظام عادلانه‌ اسلامی هنوز باید تلاش شود».

مقام معظم رهبری همچنین- 14 خرداد 99-  در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمهًْ‌الله) نیز فرمودند: «یکی از مسائلی که امروز باید حتماً تحوّل در آن به‌وجود بیاید، مسئله‌ عدالت است».

عدالت از نظر مصداق، امری نسبی است  اگرچه به لحاظ مفهوم امری مطلق است. اما نویسنده یادداشت مذکور در رویکردی تأمل‌برانگیز، با نگاهی صفر و صدی، عدالت را امری مطلق انگاشته و مدعی شده است که چون عدالت در کشور به‌صورت همه‌جانبه اجرا نمی‌شود، پس نتیجه می‌گیریم که عدالت اصلا اجرا نمی‌شود!

رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ گام دوم تأکید کردند:«باید کفّه‌ عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به‌دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ دیگر گذشته قابل مقایسه نیست».

در حقیقت، پس از انقلاب اسلامی تاکنون گام‌های بسیار مهم و ارزشمندی در اجرای عدالت در کشور برداشته شده است، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد. به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی ایران در اجرای عدالت، مسیر صحیحی را در پیش گرفته است و متوقف نشده و یا عقبگرد نداشته است، اما سرعت کند است که قطعا باید شتاب گیرد.

نویسنده ادعا کرده است که چون حکومت، عدالت را به‌صورت تام اجرا نمی‌کند، پس وضعیت امروز ما، حکمرانی اسلامی نیست!

این در حالی است که ادعای اسلامی نبودن حکومت به دلیل عدم اجرای عدالت تام، منطقی و درست نیست. با این نگاه و شیوه استدلال می‌توان نعوذبالله ادعا کرد که حکومت امام علی(ع) هم اسلامی نبود!

عدالت و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم یکدیگرند و این در حالی است که فساد امری نفسانی است و هیچ حکومتی ولو حکومت امیرالمومنین(ع) هم یارای صفر کردن فساد را ندارد.

نویسنده یادداشت مذکور با ارجاع به شهید بهشتی(به‌عنوان شخصی که ریاست قوه قضائیه را برعهده داشته است) و ماجرای ورامین، این‌گونه القاء کرده است که اکنون کشور از انسان‌های بزرگ خالی است.

این ادعا در حالی است که تنها در یک نمونه، امروز کسی در راس قوه قضائیه است که از قضا کاملاً نگاهی این‌چنینی (از نوع شهید بهشتی) دارد. آیت‌الله رئیسی-  2 تیر 99-  در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اظهار داشت: «اگر کسی امروز به مسئولی، به وزیری، به قاضی یا به بنده حرفی زد، اینکه بر علیه نظام نیست؛ بر علیه نظام حرف زدن یا بر علیه نظام اقدام کردن، غیر از بر علیه یک فرد یا مسئول حرف زدن است».

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد:«ما هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضائیه نداریم؛ جز یک نکته که من در جلسات‌ اشاره کرده‌ام و در محضر مردم عزیز عرض می‌کنم و به قضات محترم عرض کردیم که فقط خط قرمز شما بی‌استناد حکم کردن و بی‌استناد نظر دادن است وگرنه در مورد هرکس و در هر جایگاه، پرونده‌ای مستند باشد و سخنی مستند باشد، قابل پیگیری و تعقیب است و برابر قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد... وعده‌ای را که ما قبلاً دادیم و ادامه پیدا می‌کند، این است که هیچ پرونده‌ای را زیر میز نمی‌گذاریم».

به لطف خدا، جمهوری اسلامی ایران در مسیر اجرای عدالت و مبارزه با فساد گام‌های بلندی برداشته است که قطعا این حرکت باید با سرعت بیشتر استمرار یابد. دشمنان ملت ایران با دستگاه‌های عریض و طویل تبلیغاتی در تقلا هستند تا با پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش و بزرگ کردن عیوب، این روند مثبت و امیدبخش را وارونه نمایش دهند. متأسفانه در این میان عده‌ای در داخل، چشمان خود را بر حقایق موجود بسته و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    10 3
    بی عدالتی یعنی مسیح مهاجری که با رانت...دهه هاست بر روزنامه جمهوری اسلامی . چنبره زده است و اصلا قصد ترک این امپراتوری را ندارد
  • سید IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    9 2
    مسیح مهاجری مدت هاست که از کسانی همچون مسیح علینژاد انتقاد نمی کند، البته اگر خجالت نمی کشید شاید تمجید هم می کرد! اما تا بخواهید از خدمتگذاران صدیق نظام همچون آقای رئیسی با نیش کنایه سخن می گوید! آیا از سر غفلت است یا کینه!؟ بعید است کسی در لباس روحانیت از سر غفلت چنین رفتاری داشته باشد!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    14 2
    بهشتی یک ملت بود...
  • عاشق ایران IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    2 0
    هان مسیح . خوب می شناسیم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    5 0
    انشالله اینجور که شما میگید باشه اما..
  • DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 1
    رسانه های اسما اصولگرا هم نباید به این حرف ها ضریب بدن چون مردم هم از این حرف ها خسته شدن...
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    4 4
    مثل همیشه خوب و متین ...
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      3 2
      آسمون ریسمون بافتن قراره یه روز بشه.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      4 1
      عالی بود.احسنت
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 3
    نوسنده کیهان محترم تو یا معلوماتت در حدی نسیت که نظر بدی یا اینکه خودت و به اون کوچه زدی! دروه امیر المومنین دوره ای بود که معاویه حاکم بود، پس نیازمند اصلاحات در حاکمیت بود و این مسیر کج رفتن ها از حاکمیت نشات میگرفت. و در دوره خود حضرت امیرالمومنین یا شما سوادش رو نداری بری مطالعه کنی یا اینکه... منحرفی ! حداقل نهج البلاغه بخون تا متوجه شی که در دوره امام علی اگر هم عدالت 100 نبوده ولی تبیین کننده بوده .عدالت دوره امام علی رو هر کسی مطالعه کنه حتی فقط رفتار ان حضرت را، میفهمد دیگه نیازی به توضیحات امسال تو نیست. وجای شرح اینجا ندارد ولی بنده شمار ا به نهج البلاغه ارجا میدم مطالعه کنی. ایا در مملکت شما تیین کننده بوده؟؟؟؟؟؟؟ و از طرفی گفته های اقای بهشتی در ان زمان منعکس عین عدالت و بیشتر به نظر من رفعت ایشان و اینده نگری اجتماعی و حتی روانشناسی اجتماعی بوده که مشکل را باید در عین واقع حل کرد تا موکول کردن به وقت دیگر. که این اشتباه در حکومت ما ثابت شده و الان این مشکلات در دو راهی ملت و حکومت مانده است. (که اسمش را گذاشتند اغتشاش گر. جدای عده ای که گول میخورن و به بیراه میزنن ) اگر کسی بگوید اقای بهشتی می دانسته که اعتراضات خیابانی متعددی که در ایران به وقوع خواد پیوست و این چنین هم شد و برای همین از ابتدا موضع همه گیرانه تری داشته. بی راهه نگفته. اقای بهشتی یک تعوریسین بوده نه اینکه امثال تو بیاد و ایشان را تجزیه تحلیل بکند. و اگر شیخی این سخنان را استناد قرار داده کار خوبی بوده. نمیشه به خاطر اینکه کسی جایی چیزی گفته و تو بنا به گفته او بگی عدالت امکان پذیر نیس و یا اینکه دیگه فلانی گفته دیگه نیازی نیست کسی تکرار کنه. در ضمن اقای ریسی مطالبی که گفتند چرا در بین خبرنگاران حاضر نمیشوند تا جواب خبرنگارن را بدون محدودیت جواب بدهند باز میرسیم به تعوری : فلانی گفته دیگر نیاز نیست کسی بازگو کند. جوابگو بدن مهم است. نویسنده کیهان شما با این نظرت تو یک بن بست فکری به سر میبری.
    • US ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      5 1
      تو اول کمی ادبیات فارسی یاد بگیر! عربی و نهج البلاغه خواندن باشد طلبت! البته تفسیر نهج البلاغه را اجازه بده از اساتیدش بیاموزیم! شما خودت را حیران ما نکن! ضمناً اگر می دانی که آخرت چیست، از خودت را به دنیای دیگران مفروش!!!!!
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      3 3
      مفسر نهج البلاغه کیه؟ حتما تو و آخوندای درباری!
    • خوارج نادان IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      1 3
      بدبخت نویسنده این مطلب خودش در حادثه بمب گذاری سال 60 بوده. و الانم تو روزنامه جمهوری اسلامی مدیره.! پس آدم کمیه ! چرا اونجا تو جمهوری اسلامی نشسته و تو بهش میگی آخوند درباری! الان حکومت شما درباریه پس.! تکلیفت با خودت مشخص نیست بدبخت. اگه واقعا چیزی حالیشه داره مطلب میزنه پس تو خفه شو. همونجوری که حضرت امیرالمومنین نسبت به خوارج نظرش این بود که در تاریخ اسلام با کم فهمیشون جامعه اسلامی رو متضرر کردن . شما هم مثل خوارج خفه شین و حرفی نزنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس