روحانی نمایه

دولت آینده در همان ابتدای فعالیت خود باید حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اوراق بدهی که دولت روحانی منتشر کرده، کنار بگذارد، رقمی بیش از نصف کل بودجه عمومی دولت!

سرویس اقتصاد مشرق- برنامه دولت برای رفع کسری بودجه، انتشار حجم عظیمی انواع اوراق مالی است که بازپرداخت آن‌ها به دوش دولت بعد خواهد بود به طوری که فقط برای اوراقی که امسال منتشر می‌شود، دولت سیزدهم باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌اش را کنار بگذارد.

دمیدن در تنور انتشار بی‌محابای اوراق جهت تأمین مالی دولت در حالی است که دولت دوازدهم، سال پایانی خود را سپری می‌کند و آقای همتی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به طور مستمر در صفحه  شخصی خود در فضای مجازی، با اعلام آمادگی برای این موضوع، دولت را به انتشار حجم عظیم اوراق بدهی تشویق و ترغیب می‌نماید. قرار داشتن در سال آخر خدمت بدان معناست که تسویه حجم قابل‌توجهی از اوراق مذکور، بر عهده دولت آتی قرار خواهد گرفت. لذا بار مالی منتقل‌شده، جزء مهم‌ترین چالش‌هایی است که دولت بعد در روزهای ابتدایی باید با آن دست‌وپنجه نرم کند. ازآنجاکه آقای روحانی تا روزهای پایانی تیرماه سال آینده بر مسند دستگاه اجرایی حضور خواهد داشت و دولت سیزدهم از مرداد ۱۴۰۰ کار خود را آغاز خواهد کرد، این سؤال مطرح می‌شود که «میراث بدهی دولت تدبیر و امید» برای دولت بعدی چند هزار میلیارد تومان خواهد بود؟

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد از مجموع اوراق منتشرشده توسط دولت دوازدهم، بخشی سررسید شده، سررسید بخشی دیگر مربوط به سال ۱۳۹۹ و چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و سررسید مابقی مربوط به دولت سیزدهم خواهد بود.

بررسی اسناد خزانه به‌عنوان عمده‌ترین اوراق دولتی نشان می‌دهد که سهم دولت سیزدهم در بازپرداخت اوراق مذکور به ارزش ۵۳.۵ هزار میلیارد تومان است که ۴۶ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اصل و ۷.۵ هزار میلیارد تومان سود آن می‌باشد.

اما همه ماجرا به ارقام فوق ختم نمی‌شود زیرا طبق قانون بودجه ۱۳۹۹، دولت مجوز انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق جدید را دریافت کرده است. به‌علاوه، بنا بر اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، مجوز انتشار ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق دیگر به‌منظور اجرای عملیات بازار باز از سوی سران دریافت شده است. حال آنکه با توجه به آثار و تبعات منفی و قابل پیش‌بینی آن، ضرورت دارد سایر اعضای سران قوا در خصوص صحت‌وسقم این موضوع پاسخگو باشند.

شایان‌ذکر است چنانچه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مذکور که بیش از درآمدهای مالیاتی در سال گذشته هست منتشر شود، مجموع مجوز اوراق منتشرشده توسط دولت به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و با احتساب سود سالیانه ۱۵ درصد، رقمی معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان نیز در هرسال به آن افزوده خواهد شد و مجموع این بدهی در صورت سررسید یک‌ساله  اوراق به حداقل ۲۵۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته سررسید این اوراق معمولا سه ساله است، بنابراین اگر سود سه سال را حساب کنیم مجموع رقمی که دولت سیزدهم باید بازپرداخت کند به بیش از این رقم می‌رسد.

در هر حال اگر حداقل ارقام فوق را هم مدنظر قرار دهیم (۵۳.۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه + ۲۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی) دولت بعد باید در ابتدای فعالیتش به دنبال بازپرداخت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جای مانده از دولت روحانی باشد. اگر نرخ دلار را ۲۰۰۰۰ تومان لحاظ کنیم، این رقم معادل ۱۵ میلیارد دلار می‌شود که دو برابر درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ بوده است.

نکته حائز اهمیت اینکه سود اوراق در کشورهای سرمایه‌داری نهایتاً بین ۲ تا ۳ درصد است که بااین‌وجود بدهی این دولت‌ها را به ارقام تریلیون دلاری رسانده است. حال با نرخ سود ۱۵ درصدی که هر ۵ سال رقم بدهی را دو برابر می‌کند، اقتصاد کشور را در آینده نزدیک در این زمینه با بحران‌های جبران‌ناپذیری روبرو خواهد نمود که دولت‌ها نه‌تنها با درآمدهای حاصل از فروش نفت، حتی با مجموع درآمدهای مالیاتی از عهدهٔ بازپرداخت این بدهی‌ها نیز بر نخواهند آمد.

از الزامات مواجهه با معضلات و چالش‌های اقتصادی دولت‌ها در وهله اول آن است که در هزینه‌ها به‌ویژه جاری صرفه‌جویی نمایند لیکن همان‌گونه که در ارقام بودجه مشاهده می‌شود، بودجه جاری طی ۷ سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است که می‌توان با ساماندهی و شفاف‌سازی بودجه جاری ده‌ها هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه‌ای صورت داد. از سوی دیگر تمرکز بر بخش‌های مالیاتی ازجمله جلوگیری از فرا مالیاتی و نیز ایجاد پای‌های جدید می‌تواند درآمد قابل‌توجهی برای دولت فراهم نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • مسعود IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    36 7
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      18 2
      اگه قصر در بره خیلی خرفه
    • قریشی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      15 3
      تزویر و ناامیدی محض
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      19 5
      ۱۰۰روزه درستش میکنم !‍!!!!!
    • GB ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      6 31
      مگه این دولت خزانه پر تحویل گرفت!!!!! اون دولت هم با نفت ۱۳۵ دلاری خزانه را خالی تحویل داد
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      10 2
      الان مجلس دست انقلابی ها و اصولگراهاست چرا حسن روحانی را استیضاح نمی کنید ؟
    • احمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      11 2
      این خائنین فقط جمع کنن برن، برکت از خدا میاد. کلا هر وقت اصلاحطلبها سرکار بودن، قیمت نفت شد ده بیست دلار، تحریم شدیم، خشکسالی، زلزله، تعطیلی صنایع، رونق دلالی، وادادگی، رانت، فساد، شلوغ بازی خیابونی و همه اینا. به محض این که میرن، نفت میشه صد دلار، صنایع زیربنایی رشد چشمگیر می کنن، شرکای تجاری در بین همسایه ها و قاره های دیگه پیدا می کنیم. کلا این این جماعت باعث رنج و بدبختی و نکبت هستن. فقط باید هر چه سریعتر با کاردک کندشون.
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      6 1
      نتیجه انتخاب آزموده یارو ۴سال امتحانشو پس داده بود. مردم بازم انتخابش کردن. یعنی با زبون بی زبونی گفتن پوست ما رو بککککککن
    • به 14.17 IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      5 0
      خزانه خالی دروغ بسیار گنده ای بود برای امضا و تحمیل برجام و البته باورداندن دروغهای گنده راحت تر است. خزانه و انبارها نه تنها خالی نبود که آنقدر پر بود که بشود هم از آن سبد کالا داد و هم تشریفات ریاست جمهوری را چندین برابر کرد. فقط معادل 18 میلیارد دلاری که فقط بابک زنجانی با دور زدن تحریمها در دولت احمدی نژاد به ایران رسانده بود را روحانی با ارز 4200 تومانی بر باد داد و از 650 تن طلایی که در زمان بهمنی وارد شد یکشبه 60 تن را به فنا داد.
  • خسارت محض IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    34 8
    دولت روحانی کشور را 150 سال به عقب بُرد و اقتصاد را نابود کرد.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      11 2
      +خلق زمین سوختهُ برای دولت بعدی .
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 2
      کجاش جلو بود
  • اخمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    18 13
    عیبی نداره دولت بعدی هم میاد با شعبده بازی روی دلار و ماشین و مسکن و دزدی از جیب مردم خزانه را پر میکنه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    20 4
    مجلس،نامه نگاری وسخنرانی وبیانیه وحرف زدن راکنارگذاشته واساسی ورودکند!!!
  • محسن IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    28 2
    اقای روحانی در صحبتهایش از وضعیت مسکن وارز خودرو تورم بسیار گله داشت ،این رییس جمهور ایران کیه؟ که باعث این همه نابسامانی شده واقای روحانی ناراحت وعصبانی کرده
  • DE ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    30 7
    اینها فهمیدن که در انتخابات بعدی کسی تف هم نثارشون نمیکنه، پس هدف رو ایجاد زمین سوخته برای دولت بعدی قرار دادن. این حجم از دزدی، فساد، دروغ و خیانت به ملت و وطن در طول تاریخ چندهزار ساله کشورمون نظیر نداشته یا کم نظیر بوده.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    24 2
    أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
  • عباس IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    12 2
    قابل توجه مجلس یازدهم
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 7
    روحانی کار بدی می کند . قالیباف کار خوبی در شهرداری کرد .‌از همه اینها بهتر صندوق توسعه ملی است که ذخایر ارزی آن هی افزایش پیدا کرده است .
  • محمد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    13 3
    اینا از الان اینقد بدهی برا دولت بعد میزارن که دولت بعد باید سالها تلاش کنه که فقط بدهی ها رفع بشه و وقت نداشته باشه برای کشور کاری کنه و بعد اصلاحات بکن دیدید دولت بعدی از ما بدتر بود.....
  • رضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    12 6
    اگر نمایندگان مجلس سکوت کنند و دست روحانی را در این ویران کردن کشور باز بذارن در جرمش شریک هستن یک ساعت هم نباید از نظارت بر این دولت و کارهای خطرناکش چشم پوشید وگرنه در دنیا و آخرت موجب خسران و بیچارگیست
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 14
    دولت پاک دستان سنگین ترین بدهی را به جا گذاشت به اضافه تحریم ها فقط چون دوستان سهم داشتند خوب بود حالا بده!!
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      28 4
      در مورد خزانه و میزان بدهی دولت و هر موضوع دیگری هیچ جوابی شایسته امثال شما گنده گویان تخریب گر نیست ! تنها یک حرف ، از رئیس جمهور فعلی بخواهید مرد و مردانه و بدون لرزش دست به پای میز مناظره ای که احمدی نژاد چندین سال در انتظارش نشسته برود. رو در رو با سند و مدرک در پیشگاه ملت هرچه دارید رو کنید.
  • سیدایرانی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    4 3
    خداکندملت هرچه زودترازشراین دولت دروغ وتنبل ولاکچری منش و...و...خلاص شودزیراهیچ دولتی به اندازه این دولت شعاری وبی تدبیر مردم رابه زجروفغان نکشید.کلیدش فقط قفل مشکلات وگرفتاری بروی مردم گشودوبس.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    6 2
    میشه بفرمایید علت چی بوده. و بدهی دولت قبلی به دلار چند بود؟؟
  • سوسان IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    4 3
    تا نصف دولت تعطیل نشه و هزینه هاش یک سوم نشه و مدیران مفت خور حقوقهاشون قطع نشه و سازمانها و بنیادهای بدرد نخوز تعطیل نشه و پاکسازی هزینه ای در دولت روی نده وضع هر سال بدتر از پارسال میشه و دزدی از جیب ملت بیشتر و بیشتر میشه و دولت تبدیل به رئیس دزدها و راهزنها میشه
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    3 6
    اولین کار دولت بعد افزایش یارانه باید باشه، مردم انقد شعار رونق اقتصادی واشتغال شنیدن خسته شدند والا، فقط پول نقد از بیت المال به مردم بدید اگر به عدالت معتقد هستید، تو این مملکت جلوی تورم رو نمیشه گرفت فقط جیب مردم باید توانمند بشه وگرنه له خواهند شد.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    9 2
    کار لیبرالها همیشه ابتر است. منادی تدمیر هستند نه تدبیر. سراب هستند نه امید.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 3
    یعنی دیگه بر سر رییس جمهور شدن درسال۱۴۰۰ دیگه دعوا وجج جدال نمیشه؟؟؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    7 7
    آنانکه به این آقا رای دادن وبا اصرار دوبار هم رای دادند وگفتن ما از لج به این آقا رای می دهیم حالا هم پای لجشون بایستند ما که همیشه به خدای خودمان حسن ظن داریم ودرتمام شرایط شاکر هستیم حسبن الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر
    • آدریان دریا IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      3 0
      این دولت هرچی عملکرد داشته باشه یک کارکرد دیگه داشت اون هم ناراضی کردن ملتی که قدرت تحلیل بالایی ندارند از نظام.واقعا تو کوچه و بازار برخی از مردم این بدبختی ها رو پای نظام می نویسند.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    12 3
    نتیجه راه حل ریختن بتن
  • مجید IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    12 1
    از این دولت جز خیانت هیچ ندیدیم
  • محمد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    6 0
    ایشون بعداتمام ریاست جمهوری بایدعملکردشون وخودشون بررسی بشن که چه کردندبرای چی بودکاراش؟ازکجاخط وربط می گرفتن؟براستی ایشون که هستن
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    2 0
    چرا تواین مملکت هیچ دولتی بعاز تموم شدن عمرش جوابگو شیطنتها وهزینه هاش نیست ...
  • کارشناس IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    4 8
    کدام خزانه. محمود که خالی تحویل داده بود.بعد از روحانی مخالفان برجام مثل سگ دنبال برجام خواهند بود شاید هم مذاکره با امتیازی بیشتر
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      1 0
      قرار نیست دروغهای خودتان را خودتان هم باور کنید. این دروغ را گفتید که برجام را امضا کنید که کردید. اما خزانه کاملا پر بود. آنقدر تشریفات ریاست جمهوری چندین برابر شود و به مردم سبد کالا هم داده شود!
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      1 0
      جناب کارشناس اگر خزانه خالی بود در حالی که برجامی هم نبود و به قول شما تحریم شورای امنیت و تحریم های جداگانه امریکا و اروپا و سایه جنگ بر سر کشور بود کشور با چه پولی اداره میشد؟چرا از همون روش برای حال حاضر که تحریم شورای امنیت و اروپا نیست و فقط تحریم امریکاست استفاده نمیشه ؟ کارشناس جان یه ذره فکر کن
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    2 2
    چرا هیج نهاد و یا سایر ارکان نظام مانند دیوان محاسبات ویا سازمان بازرسی و غیره تا قبل از اتمام دوره روحانی جلوی اقدامات مخرب وی را نمی گیرد
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    5 32
    سال 92 نیز دولت محمود 250 هزار میلیارد تومان بدهی به جا گذاشت و رفت اونم در شرایطی که ته صندوق ذخیره ارزی را جارو کرده بود. اگه قرار بود همون رقم رو به نرخ امروز تبدیل کنیم 4 برابر رقم بدهی فعلی می شد
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      1 0
      این کامنت را چهار بار تکرار کردی. خسته نشدی؟ ادعای خزانه خالی دروغ بزرگ خودتان بود. بدهی داخلی دولت به خودش هم بدهی واقعی نیستو بدهی واقعی سودی است که باید برای اوراق قرضه به مردم داده شود. چیزی که زمان احمدی نژاد نبود. صندوق ذخیره ارزی هم مابه التفاوت اختلاف قیمت نفت فروخته شده با قیمت نفت بودجه بود که با یکسان شدن قیمت نفت فروخته شده با قیمت نفت در بودجه در سال 87 ورودی آن به صفر رسید و موجودیش هم در طرحههای مختبلف خرج شد. در عوض احمدی نژاد صندوق توسعه ملی را ایجادکرد که درصد ثابتی از محل درآمد ارزی کشور بود و برای همین هیچگاه ورودی آن صفر نمی شود.
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      2 0
      ذخیره صندوق توسعه ملی 55 میلیارد دلار و حداقل 500 تن طلا در سال 92 بوده بهتره کمتر دروغ بگیم
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      1 0
      این فقط مربوط به اوراقه بدهی های دیگه رو نگفته در ثانی مگر قرار نبود به عقب بر نگردیم
  • مهدی NL ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    10 0
    اونننننننننننننچچچچچچچنان رونق اقتصادی درست کنم که نصفتون از گرسنگی بمیرین.لعنت بر حماقت لعنت بر اعتماد لعنت بر رای احساسی لعنت بر دنباله روی از سلبریتی
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 8
    پفیوز بازی در میارید تا گند زدن دولت بعدیتان را از الان توجیه کنید؟
    • فانی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      کلمه ی پفیوز و فحاشی از ادبیات دولت تدبیر است . مودبانه و با معادلات ریاضی جواب دادن کاری عاقلانه است . حالا هم برو حساب کن ببین چقدر این مطلب درست است .
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      خوبه خودتان از الان به شکست در انتخابات بعد اعتراف دارید در ضمن شما غربگداهای بدبخت بیشتر لایق اونی که گفتی هستید.
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    در فاز اول تضعیف انقلاب و ایران مذاکره با آمریکا و دادن امتیازات قابل توجه در دستور کار دولت تدبیر امید بود .در فاز دوم تخلیه خزانه و چوب حراج گذاشتن به ذخایر ارزی و طلای کشور در دستور کار قرار گرفت . در فاز سوم عدم اقدام جدی در حل مشکلات کشور و ایجاد بحران های تصنعی و گرانی بیکاری و تورم فزاینده در دستور کار قرار دارد و در فاز چهارم انتقال کوهی از مشکلات و بدهی ها به دولت بعدی تا اگر خود موفق به مذاکره با آمریکا نشده است بالاجبار دولت بعدی را وادار به این کار نماید .
  • محمودرضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 0
    دولت های جناب روحانی چنان ویرانه ای از اقتصاد ایران درست کردند که حتی با فرض اینکه دولت بعدی هم کاربلد باشه (البته اگر باشه) 2سال فقط باید آواربرداری از خرابکاری آقایون رو انجام بده
  • مهدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 0
    دولت تبخیر امید
  • DE ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    1 0
    اونچنان روغن به اقتصاد زدی که لیز شد از دستتون در رفت .یک کمی خاک بپاچ داداچ تا باز بتونی بگیریش .دیگه هم جایی رو روغنکاری نکن مگه تو تعویض روغنی هستی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس