به گزارش مشرق، حجتالاسلام سیدجواد حسینیکیا اظهار داشت: نخستین مشکل در حوزه خودرو عدم استراتژی است زیرا در این حوزه تاکنون هیچ استراتژی مشخص و کارآمدی وجود نداشته است.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: با توجه به این موضوع طبیعی است که از کشورهایی که در حوزه خودروسازی قوی هستند ما عقب بمانیم و نبود یک سازمان در حوزه قطعهسازی خودرو یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو است زیرا یک نظام جامع با مدیریت قوی در حوزه تولید قطعات خودرو در کشور وجود ندارد.
حسینیکیا اظهار کرد: از سوی دیگر انحصار واردات در دست عدهای معدودی از افراد بوده و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات وارد شده تنها در دست پنج تا ۶ نفر از افراد است و طبیعی است که وقتی انحصار به وجود میآید به طور قطع پشت سر آن فساد ایجاد خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
هزینه مالی ۱۰ میلیون تومانی به ازای تولید هر خودرو
جزئیات افزایش تولید خودرو در بهار امسال +جدول
وی با اشاره به اینکه زمانی که انحصار باشد به طور قطع یک مافیایی به وجود میآید که هر جا که آنها اراده کنند خودروسازی را به تمام معنا تحت سلطه خود بگیرند گفت: دولت باید در این حوزه فضای رقابتی ایجاد کند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک شرایطی را در خودروسازی ایجاد کنیم که خودرو به صورت رقابتپذیر، ارزانقیمت و صادرات محور تولید شود بیان کرد: در این صورت براساس ذائقه مشتری خودرو تولید خواهیم کرد زیرا اکنون بر اساس ذائقه مشتری این خودروها تولید نمیشود بلکه ما این خودروها را به مشتری تحمیل کردهایم.
وی با بیان اینکه به نظر بنده در عرصه خودرو یک مافیا شکل گرفته که اگر قرار باشد این مافیا از ریشه خشکانده شود نیازمند این است تدابیرمان را درست کنیم گفت: یکی از تدابیری که باید به طور جدی درست شود این است که باید نقدینگی جامعه را به سمت تولید و اشتغال جهتدهی کنیم.
حسینیکیا بیان کرد: اکنون قوه قضائیه به طور جدی برای رسیدگی به پرونده تخلفات عرصه خودروسازی پای کار آمده و یک بارقه امید را در دل همه مردم زنده کرده اما دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی باید پای کار بیایند و به سمت نجات عرصه خودروسازی حرکت کنیم.
وی با انتقاد از گرانی مجدد خودرو، رشد نرخ ارز، نقدینگی سرگردان و کاهش عرضه خودرو را از جمله دلایل افزایش قیمت خودرو برشمرد و گفت: مادامیکه نقدینگی سرگردان موجود در جامعه به سمت تولید سوق داده نشود و بخش دلالی و سفته بازی اعتبارات را ببلعد، وضعیت صنعت نه تنها بهبود نمییابد بلکه روز به روز بدتر نیز می شود.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید با ایجاد زیرساختهای مناسب نقدینگی سرگردان موجود در کشور را به سمت رونق تولید هدایت کند درغیر این صورت سیل این اعتبارات موجب نابودی بیشتر بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن خواهد شد.
وی با بیان اینکه به دلیل وجود برخی از مافیاهای خارج از خودروسازی این مافیاهای نمیگذارند خودرو یک سروسامان مناسبی داشته باشد گفت: باید چارهاندیشی شود تا در حوزه خودرو یکی اینکه شیفت کاری آنها و ظرفیت تولیدی آنها به حداکثری خود برسد و باید برویم یه این سمت که اگر لازم شد همانطور که دولت یک زمانی به این نتیجه رسید که برای ناوگان حملونقل عمومی خودروهای دسته دوم وارد کند شاید یک روزی هم به نقطهای برسد که دولت به صورت محدود یک سری ماشین ارزانقیمت را وارد کند.
حسینیکیا با بیان اینکه خودروسازان از ظرفیت افزایش تولید در ساماندهی بازار غافل شدهاند عنوان کرد: ایران خودرو در کشور مراکزی دارد که می توان با تولید سه شیفت نه تنها نیاز بازار را تامین کرد بلکه اشتغالزایی را نیز بهبود بخشید.
نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه دولت باید به جای تخصیص ارز دولتی برای واردات تایر، از این اعتبار برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی استفاده کند عنوان کرد: مادامیکه زمینه تولید لاستیک خودروهای سنگین در داخل کشور فراهم نشده، نمیتوان از واردات تایر جلوگیری کرد اما با حمایت از تولیدکنندگان داخلی زمینه تحقق این مهم فراهم خواهد شد.