صدا وسیما

یک نماینده مجلس گفت: شبکه های برون مرزی ایران در حقیقت تریبون رسمی نظام هستند و هر نوع خدشه ای به این شبکه ها به نظرم خدشه به حیثیت فرهنگی - سیاسی نظام جمهوری است.

به گزارش مشرق، شبکه های برون مرزی ایران از ابتدای راه اندازی تا به حال تاثیر شگرفی در فضای رسانه ای دنیا داشته اند. در زمانی که رسانه های بزرگ دنیا سعی می کردند تا حقیقت را وارونه جلوه بدهند، شبکه های برون مرزی توانستند تک صدایی را بشکنند و پیام انقلاب را به تمام دنیا برسانند و در کنار آن اخبار و رویدادهای جهان را آن گونه که هست به گوش مخاطبان خود برسانند.

اما پس از سالها سرمایه گذاری صداوسیما در این زمینه و موفقیت هایی که شبکه های برون مرزی در سراسر دنیا پیدا کرده اند، حالا به دلیل انباشت بدهی همه این شبکه ها یا تعطیل شده اند و یا در نوبت تعطیلی قرار گرفته اند. در همین رابطه با «سیدنظام الدین موسوی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی داشتیم و او با تاکید بر اینکه پرس تی وی و دیگر رسانه های دیداری و شنیداری برون مرزی رسانه ملی طی سال های فعالیتشان توانسته اند انحصار رسانه ای غرب را بشکنند و صدای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در جهان باشند، موضع گیری های این رسانه ها در مسائل حساسی مثل برجام و جنگ سوریه را نمونه ای از این حضور دانست و بر لزوم حمایت نهادهایی همچون وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی از شبکه های برون مرزی صدا و سیما  تاکید کرد.

او همچنین معتقد است شبکه پرس تی وی در کاهش ایران هراسی و اسلامی هراسی که شبکه های معاند به مخاطبانشان القا می کنند نقش بسیار موثری داشته است. در این زمینه هم شبکه پرس تی وی تلاش قابل توجه ای داشته است، البته با توجه به آن هجمه و سرمایه گذاری سنگینی که رسانه های غربی صهیونیستی،  اروپایی و امریکایی ها روی بحث اسلام هراسی داشته اند، نمی توان انکار کرد که مقابله با این ها نیاز مند یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ و متقابل است.

آنچه می خوانید ماحصل این گفت و گوست:

-شبکه پرس تی وی به عنوان تریبون رسمی جمهوری اسلامی در این سال ها توانسته این نقش را به خوبی ایفا کند و شکل گیری شبکه پرس تی وی یک نیاز و ضرورت برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بود. امروزه بخش عمده ای از دغدغه های گفتمانی ما در سیاست خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از یک سو به عنوان یک نظام گفتمانی و به عنوان یک نظام فعال در عرصه بین الملل حتما نیاز دارد که گفتمان و در واقع پیام خودش را از طریق رسانه های معتبر به دنیا برساند. از طرف دیگر به دلیل اثر گذاری انقلاب و نظام اسلامی در فضای بین المللی به طور طبیعی تهاجماتی از طرف دشمنان علیه ما در حوزه فرهنگی و رسانه ای در بستر های مختلف شکل می گیرد که ما باید ابزار متقابل را داشته باشیم.

**پرس تی وی ابزار مهم انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل

-همانطور که شکل گیری شبکه برون مرزی پرس تی وی یک ضرورت بود، تداوم آن نیز یک ضرورت دو چندان است، به طور طبیعی هر رسانه ای و هر پدیده دیگری از جنس رسانه فراز و فرود هایی دارد و ممکن است در مقاطعی ضعف و قوت داشته باشد اما من حیث المجموع من عملکرد پرس تی وی را یک عملکرد موفق و قابل قبول ارزیابی می کنم و فکر می کنم که جزو مهم ترین ابزارهای رساندن پیام جمهوری اسلامی و انقلاب در سطح بین المللی است.

بیشتر بخوانید:

تلویزیون‌های فراملی از کجا تامین مالی می‌شوند؟

-پرس تی وی تاکنون در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی داشته است، به هر حال دیپلماسی عمومی یکی از ابزارهای مهم در دنیای امروزی است که تکمیل کننده و حتی یک جاهایی برابری کننده با دیپلماسی رسمی کشور است؛ پرس تی وی به رغم اینکه محدودیت های زیادی هم در خارج و هم در داخل کشور برایش ایجاد شده اما خوشبختانه در بعضی از مقاطع توانسته در عرصه دیپلماسی عمومی فضای خوبی را ایجاد کند و به یک نوعی در این حوزه به عنوان یک منبع و یک مرجع معتبر خودش را جا بیندازد.

**پرس تی وی در بحث برجام زبان دیپلماسی کشور بود

-همچنین باید بگویم که پرس تی وی در برجام به نوعی زبان دیپلماسی کشور هم بود اگر چه در آن مقطع نگاه های متفاوتی نسبت به برجام وجود داشت و عده زیادی از نیروهای انقلاب به آن منتقد بودند و طبیعتا باید رسانه ای مثل پرس تی وی جمع بین هم نگاه رسمی دولتی را و نگاه نیروهای انقلابی منتقد را به یک نوعی منعکس می کرد، اما در آن مقطع در حوزه برجام موفق بود و در حوزه مسئله سوریه و کلا جبهه مقاومت نیز انحصار رسانه ای استکبار را شکست.

-یعنی اگر در آن مقطع تقریبا قاطبه رسانه های بین المللی چه غربی چه عربی تلاش می کردند تا در سوریه جریانات تروریستی را به عنوان جریان دموکراسی خواه و آزادی خواه معرفی کنند و حکومت سوریه را در جایگاه یک حکومت ظالم و سرکوبگر و ضد مردمی بنشانند رسانه هایی مثل پرس تی وی توانستند این انحصار را بشکنند و با واژگون سازی واقعیت ها مقابله کنند و تصویر درستی از آنچه که در سوریه می گذرد نشان دهند و مشخص کنند که آنچه در سوریه با نظام و دولت سوریه مقابله می کند یک جریان تروریست خشن و تکفیری است . این کار بزرگی بود که رسانه هایی مثل پرس تی وی انجام دادند.

آسیب به شبکه‌های برون مرزی خدشه به حیثیت فرهنگی- سیاسی ایران است

-متاسفانه این روزها مسائلی مثل مشکلات بودجه ای شبکه ها و انباشت بدهی برای معاونت برون مرزی به وجود آمده و این موضوع خدشه جدی بر روند فعالیت های رسانه ای ایران در سطح بین الملل وارد می کند. قطعا این مدل برخوردی که بعضی ها در دولت با مجموعه صدا و سیما به خصوص با برون مرزی دارند یک کار غیر مدبرانه است که منجر به تراکم بدهی ارزی آنها و نهایتا مشکلات و موانعی در پخش ماهواره ای و .... دیگر معضلات می شود. شبکه های برون مرزی ایران در حقیقت تریبون رسمی نظام هستند و در جایگاهی واقع شده اند که حرف نظام و انقلاب را به دنیا معرفی می کنند و هر نوع خدشه ای به این شبکه ها به نظرم خدشه به حیثیت فرهنگی - سیاسی نظام جمهوری است و لذا حتما باید با این مدل برخوردهای غیر مدبرانه برخورد شود.

-در مجلس شورای اسلامی ۲۰۲ نفر از نمایندگان بیانیه ای را امضا کردند و به روند عدم تخصیص بودجه ارزی به شبکه های برون مرزی اعتراض کردند، نمایندگان مجلس این موضوع را از مراجع ذی ربط پیگیری خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که این شبکه ها دچار مشکل شوند.

-راه حل برون رفت از این بحران های مالی بسیار مهم است. همانطور که باید پرچم دستگاه دیپلماسی مان در خارج از کشور همواره بالا باشد و نمایندگی های ما در خارج از کشور علی القاعده باید به عنوان رابط سیاسی ما با دنیا ایفای نقش کنند و در واقع دیپلماسی رسمی ما هستند، باید برای دیپلماسی عمومی مان که رسانه های رسمی مان بخش عمده ای از آن تلقی می شوند هم  بودجه ثابت و مشخصی داشته باشیم و آن ها را تامین کنیم زیرا جزو گلوگاه های جدی ما در عرصه سیاست خارجی هستند و به هیچ عنوان نباید مسوولان دولتی برخورد حاشیه ای و ساده انگارانه با این رسانه ها داشته باشند. لذا حتما باید بودجه های مشخص رسمی و سر فصل های کاملا مشخص بودجه ای برای این رسانه ها در نظر گرفته شود.

**پرس تی وی گفتمان آزادی خواهانه به مردم دنیا ارائه کرده است

-بستر شکل گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع رسانی استوار است  درباره نقش این شبکه در بیان حقایق از جمهوری اسلامی برای مردم جهان،گفت: به هر حال شبکه پرس تی وی به عنوان یک شبکه خبری که پیام جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت بر روی آن متمرکز است، همچنین در نمایندگی مبارزه و مقابله با امپریالیسم خبری که رسانه های غربی دنبالش هستند، در حد مقدور در ایفای رسالت خودش توفیق داشته است، البته با توجه به امکاناتی که در اختیار مجموعه های رسانه ای برون مرزی از جمله پرس تی وی است شاید انتظار بالایی نمی شود از این شبکه داشت که بتواند به صورت کامل در برابر شبکه هایی که به صورت میلیاردی از سرمایه های صهیونستی، غربی و سعودی بهره مند می شوند، عمل کند.

-به نظر من بزرگ ترین کاری که پرس تی وی کرده شکست انحصار این رسانه ها بوده؛ یعنی مردم دنیا به صورت یک طرفه و کانالیزه شده تحت تاثیر آن شبکه های غربی، عبری و عربی قرار نمی گیرند و تریبونی که برای پرس تی وی وجود دارد با همان زبان بین المللی این انحصار را شکسته و توانسته خطوط رایج خبری و امپریالیسم خبری دنیا را بشکند و خطوط جدیدی را مبتنی بر گفتمان استقلال خواهانه و آزادی خواهانه به مردم دنیا ارائه کند.

-شبکه پرس تی وی در کاهش ایران هراسی و اسلامی هراسی که شبکه های معاند به مخاطبانشان القا می کنند نقش بسیار موثری داشته است. در این زمینه هم شبکه پرس تی وی تلاش قابل توجه ای داشته است، البته با توجه به آن هجمه و سرمایه گذاری سنگینی که رسانه های غربی صهیونیستی،  اروپایی و امریکایی ها روی بحث اسلام هراسی داشته اند، نمی توان انکار کرد که مقابله با این ها نیاز مند یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ و متقابل است.

تصویری که شبکه هایی مثل پرس تی وی از ایران و انقلاب به دست داده اند توانسته آن فضا را بشکند و اجازه ندهد به صورت مطلق آن ها اسلام هراسی و ایران هراسی را به عنوان سکه رایج دنبال کنند، مخصوصا اینکه به هر حال حتی در خود کشور های غربی، اروپایی و امریکایی هم بر اساس فطرت پاک انسانی افراد زیادی وجود دارند که واقعیات را حس می کنند و منتقد گفتمان سرمایه دارانه حاکم بر کشورهای خودشان هستند. پرس تی وی توانسته این آلترناتیو را تقویت کند و حتی تریبون حرکت های آلترناتیو در خود غرب، آمریکا و اروپا باشد و این دستاورد کمی نیست.

-بر اساس آنچه می بینیم تلاش هایی که برای تحریم، تهدید و فشار بر شبکه پرس تی وی و سایر شبکه های جبهه مقاومت در حال شکل گیری است، به نوعی نشان دهنده تاثیر گذاری آن ها است و قطعا اگر این ها اثر گذاری نداشتند به طور طبیعی شاید جریان مقابل خیلی کاری با آن ها نداشت، اما اینکه اینقدر برایشان مهم است که کشور های مختلف در حوزه های مختلف پرس تی وی را به لحاظ فنی دچار مشکل کنند، این معنا و مفهوم را می دهد که شبکه هایی مثل پرس تی وی، هیسپان تی وی و ....در شکست سیطره و هژمون رسانه ای غرب  نقش موثری داشته اند.

وزارت امورخارجه موظف به دفاع از شبکه های برون مرزی است

-درباره اقداماتی که وزارت امور خارجه به عنوان نهاد دیپلماسی جمهوری اسلامی در جهت یاری رسانی به پرس تی وی و شبکه های برون مرزی می تواند داشته باشد، باید بگویم وزارت امور خارجه به طور طبیعی در برابر هر اقدامی که علیه هر شهروند و نهاد ایرانی بخواهد صورت بگیرد موظف است که دفاع و حمایت کند.

شبکه های برون مرزی بخشی از دیپلماسی عمومی کشور هستند، شبکه های برون مرزی صدا و سیما از جمله پرس تی وی در واقع بخشی از دستگاه دیپلماسی عمومی کشور و نهاد های رسمی کشور به شمار می آیند و لذا وزارت خارجه موظف است و تکلیف دارد که در دفاع حقوقی از این شبکه ورود پیدا کرده و بستر رسمی را در جاهای مختلفی که نیاز است برای ورود این شبکه فراهم کند، هم چنین حمایت از خود شبکه و خبرنگارانش داشته باشد، چون این رسانه ها بخشی از بدنه نظام مقدس جمهوی اسلامی هستند و همانطوری که وزارت امور خارجه خودش، کنسول گری و سفارت خانه هایش باید مورد توجه قرار بگیرد، بخش رسانه ای ما هم جزو لاینفکی از نظام است که باید حتما وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های مسئول از آن حمایت جدی به عمل بیاورند.

-من تیم مدیریتی برون مرزی را یک تیم خوب و حرفه ای می بینم و اگر این مشکلات بودجه ای و ارزی حل شود قطعا در آینده همانطوری که تا الان بوده به نحو بهتر هم خواهند درخشید. حمایت دولت و به طور مشخص وزارت امور خارجه از این شبکه ها می تواند آینده درخشان تری را برای آنها رقم بزند، مجلس یازدهم هم با عزم جدی حقوق این شبکه ها را دنبال خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس