جان کری نمایه

مدیر روزنامه بزک‌کننده برجام ادعا کرد به عقل جن هم نمی‌رسید آمریکا از برجام خارج شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

مهدی رحمانیان مدیر روزنامه شرق به روزنامه فرهیختگان گفت: ما آن مسیر مذاکرات را که به برجام ختم شد، یک پیروزی برای کشور می‌دانستیم، آن هم یک پیروزی که بدون جنگ حاصل شده و محصول گفت‌وگو و مذاکره بود و همچنان آن را یک پیروزی می‌دانیم و حتی در اجلاس اخیر سازمان ملل که از محصولات برجام بود، تحریم‌های تسلیحاتی ایران محدودیتی داشت و دوره آن تمام می‌شود، آمریکایی‌ها دنبال این بودند که این را دائمی یا حتی اگر نتوانستند طولانی‌مدت کنند، اما برجام باعث شد روسیه، چین و حتی کشورهای اروپایی منتقد آمریکا باشند و اجازه ندهند آمریکا به این هدف دست یابد.

بیشتر بخوانید:

سخنی با «ویلیام برنز» دیپلمات نامرئی آمریکایی

بنابراین همین الان که گفت‌وگو می‌کنیم همچنان برجام عایداتی برای کشور دارد، اما منتقدان و مخالفان داخلی عقیده دیگری دارند.

وی در پاسخ این سوال که آیا فکر می‌کردید آمریکا از برجام خارج شود؟، گفت: من فکر می‌کنم به عقل جن هم نمی‌رسید که آمریکا از برجام خارج شود یا اگر کسی  این را پیش‌بینی می‌کرد، دیگر کسی فکرش را نمی‌کرد او از سازمان بهداشت جهانی یا از اجلاس پاریس خارج شود. آنقدر رفتار ترامپ غیرحرفه‌ای است که در اجلاس گروه ۷ امضا کرد و بعد امضای خود را پس‌گرفت. این فرد غیراستاندارد و نامتعادل است که بر راس یک کشور قدرتمند نشسته و رفتارهای اینچنینی نشان می‌دهد، قطعا کسی مسئول رفتارهای او نیست.

 رحمانیان افزود: شاهد بودید که آمریکایی‌ها چه رفتاری کردند و نامناسب‌ترین رفتار هم مربوط به خود ترامپ بود که از برجام خارج شد، ضمن اینکه او اخیرا از سازمان بهداشت جهانی هم خارج شده است. این ربطی به ما ندارد، یعنی انسان یا شبه‌انسانی که خارج از هر مدل حرفه‌ای رفتار می‌کند، رئیس‌جمهور یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان شده و هر رفتار نامربوطی می‌کند و این به برجام و غیربرجام و ظریف و روحانی هم کار ندارد.

وی می‌گوید: داستان پرت ‌شدن خودکار را در خاطرات جان کری می‌خوانیم که می‌گفت روی میز زدم و خودکار پرت شد و به سینه عراقچی خورد و در اوج عصبانیت دیدم کار بدی بود و عذرخواهی کردم و آنها هم پذیرفتند. از سوی دیگر ظریف خیلی بلند صحبت می‌کرد.

می‌خواهم بگویم جلسات آنها سخت، پیچیده و پردعوا بود. جلسات گل و بلبلی نبوده و نهایتا روی تک‌تک کلمات ساعت‌ها کارشناس‌ها بحث می‌کردند و حاصل آن برجام شد. من همچنان معتقدم برجام یکی از پرافتخارترین کارهای دیپلمات‌های ما در طول تاریخ کشور بوده است.

استناد رحمانیان به موضوع لغو تحریم‌های تسلیحاتی و احتمال تمدید آن، در حالی است که هدف از برجام طبق تیترهای پیاپی روزنامه شرق و هم‌طیفانش، برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بود چنانکه این روزنامه از خسارت روزانه چند ده میلیون دلاری به خاطر تاخیر در اجرای برجام خبر می‌داد و پس از اعلام توافق تیتر «اینک بدون تحریم» را در تمام صفحه اول خود جای داد. این روزنامه همچنین تیترهای «امضای کری تضمین است» و «موگرینی: اروپا پای برجام ایستاده است» را به یادگار گذاشته که همگی جزو طنزهای تلخ به یادگار مانده برای تاریخ است.

مدیر روزنامه شرق در حالی می‌گوید «به عقل جن هم نمی‌رسید آمریکا از برجام خارج شود»، که پیش از این در مقابل استدلال‌های دقیق حقوقدانان و متخصصان مسائل دیپلماتیک و هسته‌ای و حقوق بین‌الملل، سرگرم بزک‌ مطلق اعتماد به آمریکا بود. او بعدها در مصاحبه‌ با حسین دهباشی اعتراف کرد که روزنامه‌اش برای جا انداختن توافق، مجبور به اغراق و بزک و دروغ شده است!

این نکته هم گفتنی است که اعتماد به آمریکا در مذاکرات و نگارش یک متن نامتوازن و فاقد ضمانت، طبیعتا با پرتاب کردن خودکار و گلایه و بلند کردن صدا جبران نمی‌شود؛ همچنان که اصرار بر توافق به هر قیمت و حفظ و اجرای آن به هر قیمت، آمریکا را تشویق به زیر پا گذاشتن همه وعده‌ها و تعهداتش کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    24 3
    چرا قابل پیش بینی بود وخیلی ها هم گفتند خود فروشان وخائنان گوش ندادند
    • حسن IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 16
      مشرق جان همین برجام برای شما زمان خرید وگرنه نسخه شما تا حالا پیچیده شده بود
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      8 1
      خورشید تابان برجام زندگی همه رو به آتیش کشیده اینو بفهم رحمانیان تضمین کری
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 3
      کیهان و حسین کیهانی: مگر امریکا مغز خر خورده که از برجام خارج بشه. اقا شماها که مدام میگفتید برجام به نفع امریکاست و باید ازش خارج بشیم دقیقا کی گفتید امریکا میخواد ازش خارج بشه؟
  • سید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    16 3
    مگر اصلاح طلبان تهوع آور اساساً عقل دارند که به آن برسد که بتواند حدس بزنند در آینده چه خواهد شد! اصلاح طلبان تهوع آور را چه به این حرف ها؟!؟!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    16 5
    حماقت محض از این جمله پیدا است: "امضای کری تضمین است"
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    10 4
    آدم اگه وطن فروش و خائن نباشه مطمئنا عقلش به این جور جاها هم می رسه. بی غیرتی، بی وطنی و بی ناموسی این روزها تو جبهه ی اصلاحات به وفور یافت می شه.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    10 16
    بزرگ ترین مخالفان برجام شامل امریکا اسراییل و عربستان هستند . البته مشرق و دوستانش هم مخالفان داخلی برجام هستند . مخالفان خارجی با شرف تر از داخلی ها هستند . چون حداقل منافق نیستند
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      14 2
      دیگه شما انگل های برجامی دم از شرف نزنید تا ۱۴۰۰ خفه شو
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      2 2
      انگل های کثیف مخالف برجام باید خفه شن .ببینید بعد از شکست برجام چه بلایی سرتون اومد.
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      1 2
      بزرگترین دشمن کل ایران هم امریکا و عربستان و اسراییل و نوکرای داخلیشون غربگراهای اصلاحاتی هستند
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      0 4
      آیا برای همین می گویند ایران باید در برجام بماند و حق ندارد از آن خارج شود وگرنه از روند ماشه استفاده می کنیم!؟!؟!؟!!؟!
  • بیژن IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    12 4
    جناب مدیر مسئول شکر خوردی . به عقل خیلی ها رسید ولی شما ورئیس جمهورتون اونهارو دلواپس خواندید وترسو و حواله دادید به جهنم. یادتونه؟ پس نیاز به جن وجنگیری نبود شما عقل و فهم وکیاست وسیاست نداشتید.
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      2 3
      هاجی چرا این مجلس جهادی و انقلابی برجام رو اتیش نمیزنه؟ خوب شما ساندیس خورا رو بازی میدن
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    8 3
    تمام کارشناسانی که سرشون به تنشون می ارزید چه در داخل و چه در خارج و حتی در شبکه ی بی بی سی و صدای آمریکا می گفتند که برجام ضمانت اجرایی ندارد و ایران نباید آن را امضا کند، اونوقت این احمق ها چطور به عقلشون نمی رسید؟
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    6 1
    البته خروج امریکا وحتی بدعهدی وتمسخر اروپا قابل پیش بینی بود در آنزامان عده ای متفکر و صاحب نظر پیش بینی خروج امریکا را کردند اما متاسفانه ذوق مرگی برجامیون اجازه نداد که برجام به سبکی مکتوب و انجام گردد که کمترین خسارت به طرف ایرانی وارد گردد ایران به تمامی تعهدات خودش در برجام انچنان پایبند بود که طرفین مقابل به هیچ تعهد حتی اینستکس که همان نفت در برابر غذا بصورت خفت بارش میباشد هنوز اعتقادی ندارند برجام باید بعنوان یک واحد درس عبرت در دانشگاه ها ی کشور تدریس گردد تا آیندگان ایرانی بفهمند روی هیچ کشوری در این جهان نباید حساب ویژه باز کرد جز مردم ایران ... قرار بود از برکات برجام تا ابد بهره برده شود اما متاسفانه کوته فکری عده ای غربگرا باعث شد تا از مکافات برجام تا ابد نصیب کشور گردد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    6 5
    همان روز اول رهبر مخالفت خود را اعلام کرد گو گوش شنوا
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    امریکا واروپا بوسیله شبکه نفوذ خودشان توانستندبا تحمیل برجام به یک تک بزرگ و مهم اطلاعاتی امنیتی از وضعیت سرزمینی و ساختار گسترده ان که عبور از خط قرمز کشورها ست در تمام زمینه های موجود برسند انها تقریبا با برجام بیش از نیاز حرفه ایشان دریافت کردند اما هنوز عده ای غرب گرا خسارات محض برجام را بزک میکنندهنوز قرار نیست غرب اعتراف کند چگونه به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرده است
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      4 2
      خدا پدرت رو بیامرزه .دقیقا همینه .کار آمریکا و انگلیس همینه که در برابر ملتها از چهار تا نفوذی کمک میگیره برای به تسلیم وادار کردن اونها. ... از نوجوانی جذب سرویس اطلاعاتی انگلیس شده و همه شواهد و قرائن اینو میگه .انگلیسی ها اونو فرستادند ... ، انگلیسیها بدون کنکور او رو فرستادند رشته ... دانشگاه ، انگلیسی ها به ساواک گفتند مجوز رو به او بدید وقتی برای بقیه انقلابیون .انگلیسی ها اونو بردند ، تمام اینها ردپای انگلیس رو داره .
  • علیرضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    باسلام،باوربفرماییدهمین دیروزیعنی درمورخه۲۳تیرماه۹۹بودکه آقای توکلی عضومجمع تشخیص درگفتگویی بایکی ازرسانه ها،میگفت زمانیکه بنده نماینده مجلس بودم وآقای ظریف هم برای توضیحات برجام به مجلس آمده بودودردفاع ازبرجام میگفت که تحریم ها لغومیشوند،بنده(توکلی)درمتن دیدم که کلمه«تعویق»دربرجام ذکرشده نه«لغو»(البته به انگلیسی).به همین دلیل اینرا عنوان کردم وحتی متن رابه آقای لاریجانی(رئیس مجلس وقت)دادم وایشان هم تأییدنمودند.زمانیکه متن برجام رابه آقای ظریف نشان داده و«تعویق تحریمها»راتذکردادیم،آقای ظریف باتعجب گفت:«ئه ئه من این رااصلاًندیده بودم ،باورمیکنید!»وجالبتراینجاست که دلیل راهم سختی وفشردگی جلسات عنوان کرده اند،حالا اینجا اینگونه میشنویم!!!که دائم بایدبگوییم خدایاخودت ماراحفظ فرما،آمین،باتشکر
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    9 0
    حضرت آقا همان اول فرمودند که شما به هر توافقی با آمریکا برسید پایبند نخواهد بود. این اوج بصیرت است اما گویا دوستان برجامی اعتقادشان بر فرد دیگری بوده است! حداقل می توانستید از لحاظ حقوقی برجام را درست بنویسید تا یک یانکی بی عقل (ترامپ) آنرا کاغذ پاره فرض ننماید. ننگ بر شما
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 1
    چرا اینقدر به روحانی و ظریف وعراقچی و بقیه برجامیان گیر میدیم، اینها دقیقا دستور سرمایه‌گذارشان را انجام دادند. خداوکیلی از اینها توقع می رفت ،به هشدارهای رهبری گوش کنند و به کار گیرند؟؟؟؟حاشا وکلا
  • ح US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 1
    این ها فقط برای خام کردن است
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    نیت شوم آمریکا برای همه روشن است وآن هم دشمنی همیشگی باایران وعدم تعهدآنهابه قوانین بین المللی لذا بااین وصف نه می توان باآنهامذاکره کرد ونه می توان باآنهاقراردادبست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس