به گزارش مشرق، رهبر انقلاب در دیدار ویدئوکنفرانسی خود خطاب به نمایندگان فرمودند: «این مجلس - مجلس یازدهم- مجلس امید و انتظار مردم است، نقطه امید مردم و مظهر امید مردم است؛ چرا؟ چون مردم در شرایط سخت اقتصادی پای صندوقها آمدند و به شما نمایندگان محترم رأی دادند؛ در شرایط سخت اقتصادی. علاوه بر این، امواج تبلیغات گوناگون از اطراف از سوی دشمنان خارجی، بعضاً هم عدّه قلیلی در داخل [بود]، حرفهایی زده میشد، تبلیغاتی میشد که مأیوسکننده بود، ناامیدکننده بود و به طور طبیعی بایستی مردم را از آمدن به عرصه انتخابات مانع میشد. با همه این شرایط، مردم با یک درصد قابل قبولی - که باز در دنیا جزو درصدهای خوب است- پای صندوقها آمدند و نمایندگان خودشان را انتخاب کردند و به شماها رأی دادند؛ چرا؟ چون امیدوار بودند. علیرغم همه این عواملی که دست به دست هم داده بود تا مردم را از صندوق و از مجلس و از انتخابات مأیوس کند و ناامید کند، مردم آمدند و امیدوارانه به تشکیل مجلس شورای اسلامی رأی دادند و شماها را انتخاب کردند. پس این مجلس مظهر امید مردم است، مظهر انتظار مردم است؛ این بسیار نکته مهمّی است.»
ایشان در این دیدار بر معیشت مردم و اقتصاد تأکید ویژه داشتند. ایشان از مجلس این موضوع را مطالبه کردند که در جهت رفع مشکلات مردم اقدام جهادی و عاجل انجام دهد. اما عواملی که باعث شده تا رهبرانقلاب و مردم به مجلس یازدهم امید داشته باشند چه چیزهایی است؟ در اینباره باید گفت در زمانی که هنوز مجلس یازدهم شکل نگرفته بود و تنها منتخبان این مجلس مشخص شده بودند، آنها به میان مردم رفته و در روزهایی که همهگیری کرونا بر معیشت مردم اثرات بدی گذاشته بود در پی راههایی برای کاستن از این مشکلات بودند.
این یکی از مواردی است که منجر به این امیدواری شده است. یکی دیگر از آن موارد وابستگی اکثریت نمایندگان این مجلس به انقلاب و آرمانهای آن است. انقلابی که خدمت به محرومین را بزرگترین عبادت میداند. در رابطه با مطالبات رهبر انقلاب از مجلس یازدهم و همچنین ویژگیهایی که ایشان درخصوص مجلس به کار بردند با برخی از نمایندگان گفتوگو کردیم.
ایجاد پایههای عدالت مالیاتی
«محمدرضا پورابراهیمی» نماینده کرمان و راور در گفتوگو با خبرنگار کیهان گفت: «درخصوص فرمایشات و مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار ویدئوکنفرانسی ایشان با مجلس باید بگویم که چند موضوع را در کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار دادیم که انشاءالله بتوانیم در موضوعات مربوط به مباحث اقتصادی پیگیریها را انجام دهیم.»
وی در ادامه گفت: «اولین موضوعی را که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دادیم بهعنوان اولین طرح اقتصادی اعلام وصول شده مجلس یازدهم موضوع سهام عدالت بود. همانطور که میدانیم چندمیلیون نفر که اینها جزو آن ۶ دهک بودهاند و به این واسطه مشمول دریافت سهام عدالت هستند به دلایل مختلف این سهام را دریافت نکردهاند. الان تمام تلاش ما این است که این افراد را که شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر، جانبازان و خانواده شهدا و... هستند صاحب سهام عدالت کنیم. خوشبختانه کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و جزییات آن نیز به زودی به تصویب میرسد. یکی از اقدامات مهم این مجلس میتواند این باشد که چندمیلیون نفری را صاحب سهام عدالت کنیم.»
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «دومین موضوعی که برای ما بسیار مهم است موضوع زیرساختهای بحث عدالت اجتماعی در مورد مالیات است. الان در کشور ما اغنیا از منافع کشور بیشتر استفاده میکنند و فقرا کمتر. اقدامی که ما الان داریم پیگیری میکنیم این است که بتوانیم با اصلاح نظام مالیاتی کشور این رابطهای که طبیعتاً یکی از موضوعات خاص جامعه است را بتوانیم به شکلی مدیریت کنیم.»
وی افزود: «الان مالیات اقشار پردرآمد که تقریبا ۵ در هزار جمعیت را شامل میشوند اکنون در کشور ما وجود ندارد. پایه مالیاتی مثل مالیات بر مجموع درآمد و یا مالیات بر عایدی که خوشبختانه پیشنویس طرحهای آن آماده شده و مورد موافقت دولت نیز قرار گرفته است. مفهوم ساده آن این است که در کشور عدم وجود این پایه مالیاتی عملاً امکان اخذ مالیات از ثروتمندان را از دولت گرفته و این طرح کمک میکند که امکان ایجاد عدالت اجتماعی در مالیات بیشتر تحقق یابد. بازتوزیع این منابع ناشی از اجرای پایههای جدید مالیاتی بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی و امثال اینها خواهد بود. این هم یکی از موارد مهمی است که توسط کمیسیون اقتصادی دنبال میشود و اثر آن در میانمدت قابل مشاهده خواهد بود برخلاف سهام عدالت که اثرات آن در کوتاهمدت حاصل میشود.»
نماینده کرمان سپس گفت: «مبحث بعدی که بسیار حائز اهمیت هست در موضوع مباحث اقتصادی این است که منابع درآمدی ایجاد کنیم برای ردیفهایی از بودجه که به نوعی اقشار کمبرخوردار جامعه را دربر میگیرد. هرساله در بودجه عمومی کشور هرچه عددش بالاتر رود به نظام این امکان را میدهد که به محرومین جامعه در قالبهای مختلفی مثل کمکهای بلاعوض و پرداخت تسهیلات اشتغال به دهکهای حمایتی خدمت نماید. این محقق نمیشود مگر با اصلاح ساختار بودجه که این در دستور کار کمیسیون اقتصادی هست. ایجاد درآمدهای پایدار کمک خواهد کرد که منابع برای سرفصلهای بودجه که یکی از آنها حمایت از خانوادههای کمدرآمد است و نیز اشتغال محرومین است فراهم گردد.»
انقلابی بودن در خدمت به محرومین است
پورابراهبمی در ادامه اضافه کرد: «البته امروز یکی از مهمترین موضوعات جامعه افزایش و تلاطم نرخ ارز است که آثار تورمی آن در جامعه مشهود است. ما طی هفتههای گذشته در کمیسیون اقتصادی به این موضوع پرداختهایم. کارگروه مشترکی هم با دولت تشکیل دادهایم که بتوانیم در کنار دولت تصمیمات لازم و درست را برای کنترل ارز و به تبع آن بازار اتخاذ کرده و بر اجرای درست آن نظارت داشته باشیم.»
او خاطرنشان ساخت: «امیدوارم این تلاشها چه از جانب مجلس و چه از جانب دولت به رضایت مقام معظم رهبری ختم شود که میدانیم رضایت ایشان در پی خدمت به مردم و خصوصاً محرومین و ایجاد شرایط مناسبتر برای زندگی این اقشار فراهم میآید.»
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به خبرنگار کیهان گفت: «درخصوص ویژگیهایی که مقام معظم رهبری برای مجلس یازدهم مورد اشاره قرار دادند؛ مانند مجلس انقلابی و متشکل از نیروهای جوان کاربلد و باتجربههای آشنا به مسایل و اینکه چه کاری باید کرد تا این ویژگیها همچنان تا پایان مجلس حفظ شود باید گفت که معیارها و مبانی که معظمله در دیدار با مجالس مختلف فرمودهاند مدنظر قرار دهیم.»
نماینده کرمان افزود: «یکی از مواردی که ایشان فرمودهاند این است که این دوره چهارساله خیلی زود میگذرد قدر فرصتهای آن را بدانیم برای خدمت. این یعنی مراقب باشیم حواشی ما را به خود مشغول نکند؛ چه حواشی فردی، چه حواشی گروهی و حزبی، اینها همه عوامل بازدارنده از خدمت به مردم است.»
وی تأکید کرد: «نکته دوم این است که اولویتهای مجلس باید کمک به حل مشکلات محرومین جامعه باشد. انقلابی بودن در خدمت بیشتر به محرومین است و انقلابی ماندن در ایجاد رویکرد صیانت از مواضع انقلاب و مسیر حرکت آن است. یکی دیگر از این موارد صیانت از جایگاه نمایندگی است به این معنا که مواظبت کنیم که چیزی ما را وسوسه نکند. نماینده دچار وسوسه قدرت، شهرت و شهوت نشود که اینها ویژگیهای کارآمدی را از بین خواهد برد.»
داشتن نقشه راه؛ لازمه مجلس قوی
«سیدعلی موسوی» نماینده مردم ملکان در پاسخ به سؤالات خبرنگار کیهان خاطرنشان ساخت: «اولا اینکه لازمه مجلس قوی و کارآمد این است که کار قوی و درست و به موقع انجام دهد. مجلس قوی و انقلابی این است که شرایط را به خوبی بسنجد و با توجه به آرایش جبهه دشمن و تواناییها و امکانات خودمان مسیر حرکت دولت و نهادهای اجرایی را مشخص کند. امروز اصلیترین مرکزی که مورد اصابت دشمن قرار گرفته اقتصاد است. البته فرهنگ هم مهم است اما چون فعلا هجوم دشمن به اقتصاد است و هم اینکه در شرایط خیلی بد اقتصادی شاید کار فرهنگی هم خیلی خوب جواب ندهد لذا در این برهه تمرکز بر روی مسایل اقتصادی و معیشت مردم است.»
این عضو کمیسیون صنایع افزود: «چنانکه رهبر انقلاب نیز فرمودند اولویت بر اقتصاد است و در اقتصاد نیز اولویت مجلس یازدهم طبقات ضعیف و کمبرخوردار جامعه و مستضعفین هستند. مجلس یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی ضمن در نظر گرفتن شرایط جامعه و مشکلات و کمبودها نقشه راهی را برای رسیدن به اهداف ترسیم کرده است. این اهداف در حقیقت همان خواستهها و منویات رهبر انقلاب است. میدانیم که در تفکر بنیانگذار انقلاب و نیز رهبر انقلاب مستضعفان و قشرهای ضعیف جامعه تا چه اندازه مهم و مورد تأکید بوده و هستند.»
موسوی افزود: «در میان نیازهای اقشار آسیبپذیر و کمبرخوردار جامعه مهمترین نیاز «مسکن» است. رهبرانقلاب نیز بر دو موضوع مسکن و معیشت مردم و نیز نهضت تعاون تأکید داشتند. لذا مجلس نیز باید بر این مباحث تأکید داشته باشد و بر روی آنها کار کند. اگر موضوع مسکن را بتوانیم تا حدود زیادی در کوتاهمدت کنترل کنیم این به آن معناست که جلوی افزایش اصلیترین دغدغه و عامل فشار به اقشار ضعیف جامعه گرفته میشود.»
مجلس عامل اتصال صنعت و شرکتهای دانشبنیان
وی تأکید کرد: «یکی دیگر از جاهایی که از جانب اقدامات دشمن به آن آسیب رسیده، صنعت است. البته باید توجه داشته باشیم که اگر با تمام این تهدیدها با برنامهریزی دقیق و نظارت جامع برخورد شود میتوانیم از دل آن تهدیدها، فرصتهایی بزرگ را به دست آوریم. چنانکه میدانیم در موضوع صنعت، بحث خودروسازی یکی از مهمترین مواردی است که مستقیما با تمام جامعه سروکار دارد.»
موسوی گفت: «ما وقتی موتور موشک میسازیم، وقتی جوانان ما میتوانند طراحی موشکهایی را انجام دهند که صدها کیلومتر آن طرفتر دقیقاً به هدف اصابت کند به طریق اولی حتما میتوانیم خودرویی با پلتفورم ایرانی بسازیم که از نظر کیفیت هم با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد. اگر دشمنان ما امروز با تحریم مانع رسیدن قطعات به صنعت خوردوسازی ما شدهاند این تهدید میتواند با برنامهریزی دقیق به فرصتی بینظیر تبدیل شود.»
وی خاطرنشان ساخت: «یعنی با اعتماد به جوانان و شرکتهای دانشبنیان میتوانیم ساخت قطعات مورد نیاز شرکتهای خودروسازی را به آنان بسپاریم که با این کار هم از خارج بینیاز شدهایم و هم از خروج ارز جلوگیری کردهایم و هم برای جوانان ایرانی کار ایجاد کردهایم و حتی در بلندمدت میتوانیم به فکر صادرات آنها نیز باشیم.»
موسوی در پایان افزود: «برای این موضوعات باید سازوکاری داشته باشیم و سازوکار ما در این مورد این است که ابتدا نیازهای صنعت را شناسایی کنیم و سپس آن نیازها را به شرکتهای دانشبنیان که متشکل از جوانان نخبهای است که در دانشگاههای خودمان پرورش یافتهاند، این شرکتها نیازهای صنعت را به فناوری تبدیل میکنند و سپس آن فناوری را به صنعت ببریم.»
تاییدات رهبر مسئولیت نمایندگان را دوچندان کرد
«مهدی شریفیان» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرنگار کیهان گفت: «رهبری در انقلاب اسلامی» چه در زمان امام راحل(ره) و چه در زمان کنونی و زعامت داهیانه مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای بزرگترین امتیاز نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و ولایتفقیه فرصت تاریخی است که در اختیار جامعه، کشور و جهان اسلام قرارگرفته تا گامهای استواری را به سمت تمدن نوین اسلامی برداریم و از این منظر باید، هم در قول و هم در عمل شکرگزار این نعمت باشیم.»
او افزود: «مردم هم انصافاً و خارج از شعار و تعارف در تمام عرصهها در سختترین لحظات حضورداشته و یاریگر مدیران و مسئولان نظام و انقلاب بودهاند و در شرایط سخت اقتصادی باانگیزه و با امید پای صندوقهای رأی آمدند و در انتخابات شرکت کردند.»
این نماینده تهران خاطرنشان ساخت: «تفاوت دو پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به مجلس یازدهم نشاندهنده این است که مبنای رفتاری و ساختاری مناسبی برای نیل به اهداف متعالی انقلاب و یک تفاوت مطلوبی نسبت به دورههای قبل ایجاد شده و تاییدات رهبر انقلاب موجب مباهات مجلس یازدهم است و مسئولیت نمایندگان را دوچندان میکند.»
وی گفت: «با توجه به تجربیات بیش از چهل سال گذشته انقلاب اسلامی و بررسی آنچه از سر گذراندهایم و آنچه در پیش رو داریم به این نتیجه میرسیم که باید در مجلس یازدهم در چند حوزه بهخصوص، یک نگاه تحولگرا حاکم شده و امور کشور با نگاه و نگرشی متفاوت برنامهریزی شود.»
شفافیت؛ دغدغه مهم مجلس انقلابی
شریفیان در ادامه افزود: «یکی از عرصههای مهمی که باید در آن اقدامی عملی و اثرگذار انجام شود مسئله «شفافیت» است. این موضوع که مدتی است بهواسطه توجه مردم و جامعه نخبگانی به یکی از محورهای گفتمان در سطح جامعه تبدیلشده، از همان ابتدای پیروزی انقلاب در شیوه مناسبات حاکمیت و مردم در نظر گرفته شده بود و مسئلهای نیست که بهتازگی ساختهوپرداخته شده باشد؛ اما شاید آنطور که بایدوشاید در برنامهریزی و اجرا درست عمل نشده باشد. حال دیگر به آن نقطهای رسیدهایم که میبایست از این ظرفیت مهم برای افزایش مشارکت مردم در امور از طریق شفافسازی روندها و ارائه نتایج بهره ببریم. اساساًً ریشه شفافیت و شفافسازی و مطلع بودن مردم ازآنچه در روند تصمیمگیریها و تصمیمسازی میگذرد بر پایه حقی است که مردم نزد حاکمیت دارند و احقاق این حق برای نهاد مجلس تکلیفی ایجاد میکند که به آن بیشتر و جدیتر بپردازد و زمینهها و بسترهای مورد نیاز دستیابی درست و کامل به مسئله شفافیت حداکثری را فراهم بیاورد.»
وی تأکید کرد: «عرصه دیگر که باید بهصورت زیر بنایی در مجلس یازدهم به آن توجه شود مسئله «هوشمند سازی» است. هم هوشمندسازی فرایندها و هم هوشمندسازی اجرا مهم است. هوشمندسازی فرایندها بهخصوص در حوزههایی مانند حوزههای اقتصادی و کسبوکار، بازرگانی، واحدهای تولیدی و مالیات بسیار مهم است. باید شرایطی ایجاد شود که به تغییر یا حذف برخی از فرایندهای زائد در این حوزه توجه شود. ساختار بوروکراتیک باید کوچکتر، چابکتر و البته دقیقتر شود. بهعنوان مثال در حال حاضر دریافت مجوزهای مختلف برای یک تولیدی کوچک، یا یک مغازه معمولی باعث سرخوردگی تولیدگران و کاسبان جامعه میشود و اینها باید اصلاح شوند. اساساًً هوشمندسازی فرایندها باعث دقیق و درست عمل کردن ساختارها میشود که نتیجه آن نیز حذف هزینههای غیرضروری خواهد بود.»
این نماینده تهران در تشریح هوشمندسازی گفت: «در بخش هوشمندسازی اجرا، نقش منابع انسانی کارآمد بسیار اهمیت دارد. باوجود این خیل پُرشمار نیروی انسانی تحصیلکرده، آموزشدیده و کارآمد، وقت آن رسیده است تا استفاده از نیروهای متعهد و متخصص به جد دنبال شود و رانتها و واگذاری پستها و مسئولیتها بر اساس نگرش قبیلهای و طایفهای و یا حتی سیاسی کنار گذاشته شود. با هوشمندسازی است که میتوان امیدوار بود دخالت عامل انسانی در امور مختلف کاهش پیداکرده و از این طریق مانع ایجاد موقعیتهای فسادآور شد.»
وی خاطرنشان ساخت: «بخشی از این هوشمندسازی مربوط به قوانینی است که مجلس تصویب میکند و دستگاهها را مکلف به اجرا میکند و بخش دیگر نیز مربوط به دولت است که فعالیتهای خود را از حالت سنتی خارج کند و به سمت هوشمندسازی حرکت کند.»
نظارت و بازرسی تقویت کارآمدی
شریفیان در بیان محور دیگر فعالیتهای مجلس گفت: «محور دیگر فعالیت مجلس یازدهم قطعاً افزایش «کارآمدی» خواهد بود. در مورد کارآمدی باید تأکید کرد که نیل به این امر مهم با مشروعیت نظام گره خورده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودهاند «مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه و کارایی در انجام وظیفه است» و در جایی دیگر فرمودهاند «هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت.»
او افزود: «البته کارآمدی باوجود همزمان تعهد و تخصص شکل میگیرد. در نظر گرفتن دو محور تعهد و تخصص در تصمیمگیریها برای انتخاب مدیران و مسئولان در جایگاههای مختلف بسیار مهم است و در ادامه آن حتماً باید نظارت مستمر وجود داشته باشد و اصولاً یکی از تکالیف ذاتی مجلس نظارت بر حسن انجام امور است. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم اشاره فرمودند باید این نظارت در خود مجلس هم باشد که راهها درست و بدون لغزش طی شود. قطعاً نتایج این نظارت و بازرسیها هم باید حتماً در تصمیمات بعدی لحاظ شود. این نکته را فراموش نباید کرد که تأکید رهبر انقلاب بر اهمیت وجود مرکز پژوهشها نشاندهنده لزوم بررسی دقیق و کارشناسی امور است و رسیدن به حد مطلوب عنصر کارآمدی از مسیر کار کارشناسی و دقیق میگذرد. باید با مطالعه و بررسی دقیق و موشکافانه، از تجربههایی که برای کسب آنها گاهی هزینههای گزاف و سنگینی هم پرداخت شده استفاده کرد. اینها کارآمدی را افزایش میدهد. هدف تمام دستگاهها باید اثبات کارآمدی ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد و برای تحقق آن باید به فعالیتهای شبانهروزی و جبران عقبماندگیهای گذشته و بهخصوص چند سال اخیر پرداخته شود. ما بهعنوان یک کشور مسلمان باید موجب اثبات کارآمدی دین در عرصههای مختلف زندگی جامعه باشیم و مجلس نقش عمده، مهم و تأثیرگذاری در این زمینه را برعهده دارد.»
نماینده تهران تصریح کرد: «محور کلی و مهم دیگر که باید این مجلس آن را به پیوست تمام برنامهریزیهای خود درآورد مسئله «مردمیسازی» امور است. به جرأت میتوان گفت که هیچ دستاورد مثبتی در جمهوری اسلامی به دست نیامده، مگر آنکه مردم در آن نقش محوری داشتهاند که پیروزی در انقلاب و در دفاع مقدس، موفقیت در مقابله با کرونا مثالهایی از این دست هستند. گاهی حضور مردم در راهپیمایی، انتخابات یا امثال آن، چنان مهم و اثرگذار است که معادلات برنامهریزیشده بینالمللی را تغییر میدهد و این صرفاً به برکت حضور مردم است. بهدفعات دیدهایم که در پدیدههایی مانند سیل و زلزله، مردم بسیار پیشگامتر و بیشتر از دستگاههای عریض و طویل فعالیت انجام دادهاند. متأسفانه از این پتانسیل در خیلی از حوزهها غافل شدهایم. مهمترین بخشی که در آن از حضور مردم غفلت شده است، موضوعات اقتصادی است و میبینیم که اکنون بیشترین آسیب نیز در همین حوزه است. سپردن اقتصاد به مردم باید محور فعالیتهای اقتصادی کشور باشد. ظرفیت عظیم مردمی اگر وارد اقتصاد شود باعث جهش تولید و رونق و امنیت اقتصادی مدنظر رهبر معظم انقلاب خواهد شد.»
شریفیان در پایان سخنانش گفت: «اگر قرار باشد نهضتی در حوزه خدمات اجتماعی صورت بگیرد هم نیازمند حضور مردم و مسئولین در کنار یکدیگر هستیم. تأکید میکنم اصولاً هیچ فعالیتی در کشور بدون حضور مردم به نتیجه مطلوب و حداکثری نخواهد رسید اما باید مراقبت کنیم که نقش مردم یک نقش تزئینی نشود. مردمیسازی در تمامی بخشهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و... باید اتفاق بیفتد و به حول و قوه الهی مجلس یازدهم قطعاً سعی خواهد کرد در این خصوص پیشگام باشد.»