کد خبر 1097923
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
وزنه‌بردارای ایران همچنان «تنیده» در دوپینگ/ چسبیده‌ها به آلودگی!

آمار نتایج مثبت نمونه‌گیری‌های به عمل آمده از ورزشکاران ایران در سال جاری میلادی حکایت از آن دارد که وزنه‌برداری کماکان در صدر رشته های آلوده به مواد نیروزا قرار دارد.

به گزارش مشرق، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) همزمان با آغاز سال میلادی جاری و به رغم ادامه کش و قوس ها در رابطه با پرونده دوپینگ ورزش ایران در سال ۲۰۱۹، کنترل دوپینگ ورزشکاران در این سال را با اعزام افسر به محل مسابقات و اردوها در برنامه قرار داد. 

بیشتر بخوانید:

نادو حکم ۸ ورزشکار دوپینگی را اعلام کرد

البته در میانه راه ظهور کرونا و فراگیری جهانی این ویروس منجر به توقف ۴ ماهه فعالیت های نادو شد اما این فعالیت ها از اوایل تیرماه مجدد از سر گرفته شد. 

۱۶۶ تست دوپینگ در سال جاری میلادی

در مجموع تا به امروز که سال ۲۰۲۰ میلادی از نیمه گذشته، ۱۶۶ تست دوپینگ توسط ماموران نادو از ورزشکاران رشته های مختلف گرفته شده است. این آمار حکایت از این دارد که از ۱۱۶ ورزشکار در جریان مسابقه نمونه گیری شده و ۵۰ تست هم خارج از میادین گرفته شده است. همچنین افرادی که از آنها نمونه گیری شده شامل ۱۳۹ ورزشکار مرد و ۲۷ ورزشکار از بخش بانوان می‌شود. 

دیگر اینکه مجموع ۱۶۶ تست دوپینگ نادو در سال جاری میلادی، نمونه گیری از ورزشکاران فهرست RTP را هم شامل می شود؛ نادو ۷۲ ورزشکار را در این فهرست قرار داده تا کنترل دوپینگ ویژه روی آنها داشته باشد. از این تعداد ورزشکار و طی سال جاری میلادی تا به امروز از ۷ نفر (رشته های دوومیدانی و قایقرانی) نمونه گیری شده است.

۵ نمونه مثبت

از مجموع نمونه هایی که افسران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) تا به امروز در قالب پرونده دوپینگ ۲۰۲۰ ورزش ایران از ورزشکاران گرفته اند، برخی از نمونه ها هنوز برای آنالیز به آزمایشگاه های کلن و قطر ارسال نشده اند. اینها نمونه هایی هستند که طی همین دو سه هفته گذشته و بعد از سر گیری دوباره فعالیت های نادو از فینال فوتسال، دیدارهای لیگ برتر فوتبال و ورزشکاران حوزه نظارت ویژه گرفته شد. 

سایر نمونه ها که پیش از بحران کرونا گرفته شده بود به طور کامل به آزمایشگاه های طرف قرارداد نادو ارسال شده و نتایج آنها هم مشخص شده است. بر اساس اعلام پزشکان دو آزمایشگاه کلن و قطر، نتیجه ۵ نمونه از مجموع ۱۴۶ نمونه ارسالی برای آنها - از پرونده ۲۰۲۰ میلادی - مثبت است. 

وزنه برداری همچنان پیشتاز در دوپینگ 

محسن رسایی (هندبال) و علیرضا مصلح آبادی (والیبال) دو نفر از ورزشکارانی هستند که نمونه تست دوپینگ آنها در سال جاری مثبت اعلام شده است. نادو هفته گذشته رای خود را در مورد هر یک از دو ورزشکار - به ترتیب ۴ سال محرومیت و توبیخ کتبی - اعلام کرد.

در مورد سه ورزشکار متخلف دیگر هنوز اعلام رای نشده و به همین دلیل نادو اشاره ای به نام آنها نکرده است اما کسب اطلاع شد که ۲ نفر از این ورزشکاران وزنه بردار هستند یک نفر هم کشتی گیر. 

با این حساب وزنه برداری با دو ورزشکار دوپینگی از میان ۵ ورزشکاری که تخلف آنها در سال جاری میلادی محرض شده، صدرنشین رشته های آلوده است. این در حالی است که از مجموع ۵۷ نمونه مثبت تشخیص داده شده ایران در سال گذشته، ۱۲ نمونه متعلق به وزنه برداری بود و از این حیث وزنه برداری در صدر ۱۵ رشته آلوده ورزش ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی قرار داشت. 

البته که سال گذشته وزنه برداری (۲۸۰ نمونه) بعد از فوتبال (۳۰۰ نمونه) دومین رشته ای بود که افسران نادو بیشترین نمونه گیری را از ورزشکاران شان داشتند. این اقدام هم بنا به درخواست مسئولان وزنه برداری و به منظور کنترل دوپینگ این رشته در برنامه نادو قرار داده شد. با این اوصاف شاید تعداد نمونه های مثبت به نسبت مجموع نمونه‌گیری‌ها در وزنه برداری، قابل توجه نباشد اما به هر حال این رشته پیشینه ای ناخوشایند در دوپینگ دارد چراکه به خاطر دوپینگ ۹ نفر از ورزشکارانش دو سال از حضور در میادین محروم شد و در نهایت هم همین مسئله کاهش سهمیه های المپیکی این رشته را به همراه داشت. 

بنابراین به جا است مسئولان نظارت و برنامه ویژه‌تری برای دوپینگ وزنه برداری و کنترل آن داشته باشند. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس