سرویس اقتصاد مشرق- جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ آقای روحانی رئیسجمهور در گفتوگو با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستور ساماندهی قیمت خودرو را صادر کرد.
آقای روحانی در گفتوگو با مهندس حسین مدرس خیابانی عنوان کرد: طبق یک برنامهریزی روشن و شفاف که هم برای تولیدکنندگان خودرو و هم برای مردم کاملاً آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطهگری، خودرو با قیمت منطقی از تولیدکننده به دست مصرفکننده برسد. این مسیر باید بهگونهای طراحی شود که به حذف نقشآفرینی کاذب واسطهها و دلالان در تعیین قیمت خودرو و ارجحیت یافتن منفعت مردم و تولیدکنندگان خودرو منجر شود و قطعاً تحقق این موضوع عمل به مصوبه ستاد اقتصادی دولت خواهد بود.
روحانی تاکید کرد: به هیچ وجه از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهشهای غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشور با قیمتی گزاف به دست مردم برسد.
البته این تنها دستور روحانی برای مدیریت بازار خودرو نبود. او یک هفته قبل از آن هم در تاریخ جمعه ۱۹ اردیبهشت دستور ساماندهی و رسیدگی سریع به موضوع افزایش قیمت خودرو را خطاب به رضا رحمانی وزیر سابق صنعت صادر کرده بود.
روحانی در گفتوگو با رضا رحمانی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی فوری به موضوع افزایش قیمت خودرو را بسیار حائز اهمیت دانست و با اشاره به اینکه تاکنون ۲ بار در جلسات ستاد اقتصادی دولت این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق بر قیمت خودرو تاکید شده دستور داد افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل پذیرش نیست و وزارت صمت موظف است سریعاً برای کنترل این موضوع ورود کرده و با هرگونه اقدام متخلفانه در افزایش قیمت خورد مقابله نماید.
البته رحمانی فرصتی برای اجرای دستور روحانی پیدا نکرد چراکه ۳ روز بعد از کار برکنار شد که رسانههای حامی دولت یکی از علل برکناری وی را ناتوانی در مدیریت بازار خودرو عنوان کردند. هرچند خود رحمانی عدم لابی با مجلس برای رأی آوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی را دلیل این برکناری مطرح کرد.
اکنون با گذشت ۱۰ هفته از دستور روحانی خطاب به مدرس خیابانی، بازار خودرو همچنان رو به افزایش قیمتها حرکت میکند.
قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در ۳ مرداد نسبت به ۲۵ اردیبهشت به طور متوسط ۲۲درصد رشد کرده است. این میزان افزایش به طور میانگین معادل بیش از ۴۰ میلیون تومان است.
نکته مهم دیگر خبرسازی رسانههای حامی دولت است که پس از دستورات روحانی اخباری منتشر کردند و مدعی شدند که دستور روحانی باعث شده تا شوک جدیدی در بازار ایجاد و قیمتها در برخی از خودروهای داخلی ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند. اکنون اما مشخص میشود که خبرسازی این رسانهها نیز غیرواقعی است و بازار بیتوجه به دستورات روحانی و خبرسازی رسانههای حامی دولت، راه خود را به سمت گرانی میرود.
به نظر میرسد دستورات روزهای جمعه آقای روحانی خطاب به مسئولان وزارت صنعت، فایدهای به حال مردم ندارد و بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو، نیازمند مدیریت جدی و مدبرانه است، نه دستورات نمایشی.
رئیسجمهور به جای آن که مجددا در یک روز تعطیل خطاب به سرپرست وزارت صنعت، دستور ساماندهی بازار خودرو را صادر کند، بهتر است علت عدم اجرای دستورات قبلی خود را پیگیری نماید و وزارت صنعت نیز به مردم گزارش دهد که چرا در سال جاری قیمت خودرو اینگونه بالا میرود.
قیمت خودرو پس از دستورات روحانی برای ساماندهی بازار خودرو
نام خودرو |
۲۵ اردیبهشت ۹۹ |
۳ مرداد ۹۹ |
درصد افزایش |
مبلغ افزایش |
سایپا ۱۱۱ (سفید) |
۶۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۴ |
۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۳۱ (سفید) |
۷۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۲ |
۸,۵۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۳۲ (سفید) |
۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۴ |
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا (رینگ فولادی) |
۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۹۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۷ |
۶,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ (سفید) |
۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۶ |
۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا (فول) |
۹۰,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۰۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵ |
۱۳,۵۰۰,۰۰۰ |
کوییک دنده ای |
۹۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۷ |
۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دنده ای R |
۱۰۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶ |
۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد |
۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ |
۲۷,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد گازسوز (ساده) |
۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۲ |
۲۹,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد دیزل. یورو ۵ |
۱۵۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵ |
۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
آریو (دنده ای) |
۱۶۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۰ |
۶۷,۰۰۰,۰۰۰ |
چانگان |
۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۹ |
۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
کیا سراتو ۲٬۰۰۰ - اتوماتیک (آپشنال) |
۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۸۵۰۰۰۰۰۰ |
۲۶ |
۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت آریسان |
۸۸,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۹ |
۱۶,۵۰۰,۰۰۰ |
سمند ال. ایکس |
۱۲۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۳۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰ |
۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند ای. اف. سون |
۱۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ |
۳۱,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند سورن |
۱۵۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۱ |
۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا (تیپ ۱) |
۱۴۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۰۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۴ |
۶۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس (تیپ ۱) |
۱۷۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۳ |
۷۶,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو (تیپ ۱) |
۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۲ |
۱۰۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس |
۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۳۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۹ |
۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ دوگانه سوز |
۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶ |
۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس |
۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۳ |
۳۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس |
۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ |
۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس دوگانه سوز |
۱۳۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۸۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۲ |
۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ال. ایکس کد ۲۱ |
۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۹ |
۵۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس اتوماتیک |
۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶ |
۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای |
۱۸۸۰۰۰۰۰۰ |
۲۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۸ |
۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک |
۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۴ |
۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ صندوقدار |
۲۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۷ |
۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) |
۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۰ |
۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) |
۱۶۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۹۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵ |
۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (فول) |
۱۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۹۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶ |
۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار (ساده) |
۱۶۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰ |
۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا |
۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۳ |
۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ (بدون رینگ) |
۲۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۲ |
۶۹,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر |
۱۸۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ |
۴۳,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس اتوماتیک (بدون رینگ) |
۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۸ |
۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۵ توربو |
۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ |
۴۷۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۵ |
۹۴,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۷ توربو |
۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۲۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۲ |
۹۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ دوکابین فوتون، بنزینی |
۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۱۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۰ |
۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ دوکابین فوتون، دیزل |
۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۷ |
۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
متوسط افزایش قیمت |
- |
- |
۲۲ |
۴۰۵۶۹۷۶۷ |