به گزارش مشرق، «سیروس همتی» نویسنده و بازیگر تئاتر بهبهانه انتشار کتاب «ایست تردست» یادداشتی را در اختیار ما قرار داد.
به نام او
به بهانه چاپ نمایشنامه «ایست تردست»
سیروس همتی
ایست- تردست
خارجی-داخلی
بعد ازمدتها «ایست» به روی کاغذ آمد و با تردستیِ تمام «ایست-تردست» چاپ شد. کتابی رقعی فوق حاوی دو نمایشنامهی «انتقادی-اجتماعی»، «مردمی» و «امروزی» است.
«ایست»:
نمایشنامه خیابانی
«تردست»:
نمایشنامه صحنهای
*«ایست»:
دراغلب جشنوارههای بینالمللی و ملی(خیابانی) بعنوان داور، بازبین و بازخوان حضور مستمر داشتم. در طول داوری و ....متوجه یک نکته و معضل مهم در تاتر خیابانی شدم و آن لزومِ اتفاق درخیابان است. متاسفانه اغلب نمایش های خیابانی، براحتیِ آب خوردن، قابل اجرا در سالن هستند.
«نمایش خیابانی» باید«مولفه خیابانی» داشته باشد و فقط و فقط در خیابان قابل اجرا باشد. قصه و موضوع آن درفضای بازاتفاق بیفتد و ساده «عامه پسند»باشد. در تئاتر خیابانی تماشاگر انتخاب نمیکند. ناخواسته جذب و انتخاب میشود. این جذب ناخواسته، بهخاطر مطرح شدن موضوعاتی از جنس: مردم، فقر،کارگری، اقتصاد، معضلات شهری، مالک و مستاجری، بیکاری و.... در تاتر خیابانی است.
تاتر خیابانی، محدودیت سنی ندارد و نمیشناسد. گرچه کتابهای متعددی در زمینه تئاتر خیابانی (انواع و اقسام آن) تالیف، ترجمه و به چاپ رسیده است، اما بیاغراق و به جرات میتوان گفت که؛ نمایشنامه «ایست» اگر اولین نمایشنامه خیابانیِ چاپ شده نباشد. بلاشک، در زمره اولین هاست.
اضافه میکنم که: «ایست» دارای تمام ویژگیها و مولفههای مهم تئاترخیابانی است.
«نقد شرایط اجتماعی»
«بی عدالتی»
و «جسارت»
خلاصه:
با سوت افسر نیروی انتظامی، موتورسواری که بسرعت ازخط ویژه درحال عبور است، میایستد.
افسر به موتورسیکلت مشکوک میشود و ...
*«تردست»
اصل داستان و حتی بخشی ازنمایشنامه طنز «تردست»، درکتاب تخصصی ومرجع «درپی عشق دویدن» (داستانهای دراماتیک درباره دفاع مقدس) به کوشش استاد نصرالله قادری آمده است. که به تعداد بسیارمحدود، توسط بنیاد روایت منتشرشد.
قصه این اثر درباره تردستی است که درجنگ سوتی میدهد. اشتباهات او سبب بروز اتفاقات جالب میشود تاجایی که....؛ از زمان ارایه خلاصه داستان تردست به «درپی عشق دویدن» تا ارایه آن به نشر وزین «کتاب نیستان» سه سال تمام گذشت.
این من نبودم که هر فصل به داستان و خلاصه نمایشنامه رجوع میکردم و آن را کامل و کاملتر میکردم بلکه این «تردست» بود که در اوج ازدحام کاری، با تردستی تمام به سراغم میآمد.
«تردست» یک اثر دراماتیک و منحصر بفرد در ژانر جنگ است. طنز موقعیت، نقد جنگ، جسارت در پرداخت از ویژگیهای «تردست» است.
موارد فوق قرارِ من با تردست بود. هر دو دست در دست هم دادیم تا اتفاقی مهم در طنز جنگ روی دهد و داد؛ این ادعا را از روی بازخوردِ خوانشی که داشتیم، میگوییم نه از روی هوا .... بعد از«فیش آباد»، تردست دومین اثر در ژانر«طنز جنگ» است.
امید آن دارم که به سه گانه برسد
«تردست»
نمایشنامه ایست جامع وکامل و بی نقص.