به گزارش مشرق، محمد سرشار، فعال رسانه ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روابط عمومی صداوسیما یافته‌های نظرسنجیهای بهار 1399 را منتشر کرد. این اقدام قابل تقدیر، هدیه خوبی برای کارشناسان است تا با تحلیل یافته‌ها، به شبکه کودک کمک کنند بهتر از قبل شود.

نمودار اول نشان می‌دهد در فصل بهار 1399، کانالهای پویا و نهال «انتخاب اول» خردسالان، کودکان و نوجوانان بوده است. هر چند در سه سال اخیر، این «انتخاب اول» بودن برای شبکه کودک تثبیت شده اما در سالهای 1394 و 1395، وضعیت اینگونه نبود و برنامه‌ریزی شبکه کودک توانست آن را به این جایگاه برساند.

نمودار اول گزارش می‌دهد 75% خردسالان و 73% کودکان بیننده شبکه کودک بوده‌اند و با اینکه شبکه کودک برنامه‌های مناسب زیر 12 سال را پخش می‌کند اما 42% نوجوانان هم برنامه‌های شبکه کودک را تماشا کرده‌اند.

از سوی دیگر، 4% خردسالان و کودکان شبکه کودک را تماشا نمی‌کنند که احتمالا علت آن، دارا بودن تلویزیون آنالوگ است. (شبکه کودک برخلاف شبکه‌های دو، پنج، آموزش و قرآن، فقط پخش دیجیتال دارد).

 به بیان دیگر با افزوده‌شدن پخش آنالوگ شبکه کودک، احتمالا مخاطب شبکه به مرز 80% خواهد رسید و وارد مرحله «اشباع مخاطب» خواهد شد. (در مرحله اشباع مخاطب، کمیت مخاطب یک شبکه به حداکثر ممکن رسیده و دیگر باید تمرکز بر ارتقای کیفیت برنامه‌های شبکه باشد).

در نمودار دوم، تفکیک هر رده سنی نمایش داده شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد بیشترین مخاطب شبکه کودک در رده سنی 6 و 7 سال هستند و 83% کودکان سالهای اول و دوم دبستان، شبکه کودک را تماشا می‌کنند.

جالب است که 58% نوجوانان 12 و 13 ساله (یعنی پایه‌های هفتم و هشتم) هم بیننده شبکه کودک هستند و برنامه‌های پایینتر از سن خودشان را می‌بینند.

یکی از کارهای ما در شبکه کودک، تحلیل دقیق این یافته‌ها و تطبیق آن با دیگر داده‌ها و تحلیلهاست تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای فصل آینده داشته باشیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس