به گزارش مشرق، «حدود ۸۳ درصد از مشترکین تلفن همراه از فیلترشکن استفاده میکنند و با یک حساب سرانگشتی و با توجه به کاهش منابع درآمدی که در وزارت ارتباطات داریم، [فیلترشکن فروشها] از فروش فیلترشکن بین ۳ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند.» این یک اظهار نظر رسمی از سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تراکنشهای مالی حاصل از فروش vpn است.
در حالیکه وزیر ارتباطات اعلام کرده فروش فیلترشکنها بین ۳ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما برخی چهرههای سیاسی، از جمله عزتالله ضرغامی، وزیر پیشین ارتباطات و عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم بر رقم بالاتر یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان تأکید کردهاند. این در حالی است که هیچ کدام از آنها منبع مشخص و مستند برای این درآمدها ارائه نکردهاند و مشخص نیست که این رقم چگونه محاسبه شده است یا از کجا به دست آمده است.سوال این است که چرا این چهرههای سیاسی بدون شفافسازی و ارائه اطلاعات دقیق، بر چنین رقمی اصرار میکنند زیرا این موضوع ممکن است سبب سردرگمی در میان مردم و تحلیلگران شود.
از سوی دیگر همین عدم شفافیت در منابع درآمد، موجب میشود تا مباحث مرتبط با فیلترشکنها و تأثیرات مالی آن در فضای سیاسی و رسانهای کشور پیچیدهتر و بحثبرانگیزتر شود.
فتاحی: ۸۰درصد از فیلترشکن استفاده میکنند
فتاحی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم همین موضع را تکرار میکند و میگوید بیش از ۸۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده میکنند هر چند او حرفی از میزان درآمدها حرفی به میان نمیآورد اما از سوی دیگر هم نمیگوید این آمار از کدام منبع به دست آمده است.
تجارت گسترده فیلترشکنفروشی!
بازار داغ فیلترشکن فروشی در این چندسال توانسته برای برخی سود سرشاری داشته باشد و با وجود اینکه چنین کسب و کاری غیرقانونی است اما ظاهراً کسی مایل به معرفی آنها نیست و از مدیران دولت روحانی تا دولت پزشکیان همه تنها به اظهارنظرهای توییتری و خبری بسنده کردهاند.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از گذشته تا امروز بارها به موضوع تجارت فیلترشکنها اشاره کرده و آن را یک بازار بسیار سودآور و چندین هزار میلیارد تومانی دانسته و مدعی شده که عدم مقابله با مافیای فروش فیلترشکنها باعث گسترش این تجارت شده است.
او از نهادهای مسئول خواسته است که اقدامات جدیتری در این زمینه انجام دهند اما هرگز نامی از دستگاههای متولی یا کلان فروشندگان فیلترشکن به زبان نیاورده است.
گام کوتاه دولت سیزدهم برای مقابله با فیلترشکنفروشی
در دولت سیزدهم هم وضع بر همین روال بوده و مدیران ارتباطی کشور جسته و گریخته صحبت از سودهای کلان فروش فیلترشکن کردهاند اما اینکه چه کسانی پشت این معرکه خطرناک هستند را کسی نمیشناسد. هر چند در این دولت اقداماتی صورت گرفت تا جایی که شهید رئیسی با تعیین کارگروهی متشکل از اعضای حقیقی شورایعالی فضای مجازی و نهادهای امنیتی وزارت ارتباطات را مکلف کرد تا گزارشی از وضعیت پالایششکن فروشها در کشور تهیه و به شورا ارائه کند. ظاهراً این گزارش تهیه و اعلام شده است اما منتشر نشده است در حالی که این یک مطالبه عمومی است.
نبود قانون برای مقابله با فیلترشکنفروشی
در همین راستا هم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات سابق نیز همچون همتایان خود در بدنه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به فیلترشکن فروشی در کشور معترض بوده و در اظهار نظری گفته بود فیلترشکنفروشی به دلیل نبود قوانین مشخص به یک کسبوکار قانونی تبدیل شده و برای برخورد با آن نیاز به وضع قوانین جدی وجود دارد.
او در پاسخ به کسانی که به هر مخالفی، انگ فیلترشکنفروشی میزنند، میگوید «اگر واقعا دغدغه مقابله با پدیده فیلترشکن فروشی و فعالیتهای غیرقانونی مرتبط با فروش فیلترشکن را دارید هر فرد یا نهادی که از محل فروش فیلترشکنها درآمدی کسب میکند را معرفی و به عنوان مجازات، ده برابر مبلغ درآمد حاصل شده را به خزانهداری کل کشور پرداخت نماید. مبالغ جمعآوری شده از این جرائم به صورت مستقیم و متناسب با میزان دریافت هر خانواده، به عنوان یارانه به مردم پرداخت خواهد شد.»در مجموع اینکه اظهارنظرهای گنگ و غیرشفاف متولیان، این موضوع را به یک کلاف سردرگم تبدیل کرده و حالا نیاز است با اطلاعرسانی دقیق و شفاف، ابعاد مختلف آن مشخص شود؛ در شرایطی که کارشناسان معتقدند دولت و وزارت ارتباطات، ابزارهای این شفافسازی را به طور کامل در اختیار دارد.