به گزارش مشرق، حالا یک سالی میشود که اساسنامه فدراسیون فوتبال در دست اصلاح است. سال گذشته نمایندگانی از فیفا و AFC به ایران آمدند و با مسئولان فدراسیون اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران را بهروزرسانی کردند، اما انگار این اساسنامه طلسم شده است.
سال 90 برای آخرین بار اساسنامه فدراسیون تغییر کرده بود که بعدها مشخص شد این اساسنامه نه تأییدیه فیفا را دارد و نه هیئت دولت آن را به تأیید رسانده است. این مسئله نشاندهنده این بود که فدراسیون فوتبال بیش از هشت سال به اساسنامهای غیرقانونی فعالیت کرده و حتی دو دوره انتخابات با این اساسنامه برگزار شد. نوبت به برگزاری انتخابات سوم که رسید، فیفا حساسیت خود را بیشتر کرد و این حساسیت هنوز تمام نشده است.
پس از حضور مسئولان فیفا و AFC برای بهروزرسانی اساسنامه، فیفا چهار بار درباره اساسنامه پیگیری کرد که در دوران ریاست مهدی تاج، هیچ وقت پاسخ مناسبی در مورد اصلاح اساسنامه داده نشد. آخرین بار هم که پس از استعفای تاج این پیگیری صورت گرفت، پاسخ فدراسیون اصلاح اساسنامه پس از برگزاری انتخابات 25 اسفند 98 و خروج فدراسیون از بلاتکلیفی بدون رئیس بود. با این حال فیفا به دلیل حساسیت زیاد روی اساسنامهای که از سال 90 ایرادهای اساسی داشت، این مسئله را قبول نکرد و خواستار اصلاح اساسنامه و سپس برگزاری انتخابات شد. در این مدت هم اساسنامه بارها در رفت و آمد بوده و هر بار ایرادهایی به آن وارد شده است.
بیشتر بخوانید:
آخرین ایراد وارده فیفا به اساسنامه در دست اصلاح فدراسیون فوتبال ایران، مربوط به ماده یک آن بوده که از این تاریخ هم بیش از یک ماه گذشته است. فیفا در آخرین هشدار خود اعلام کرده بود فدراسیون فوتبال نمیتواند نهاد عمومی غیردولتی باشد و فدراسیون فوتبال برای اصلاح آن از فیفا مهلت خواست. 23 تیر ماه 99 (13 جولای 2020) آخرین مهلت ارسال اصلاحیه نهایی فدراسیون فوتبال در ارتباط با ماده یک اساسنامه بود، اما با گذشت 24 روز از ارسال نهایی اساسنامه از سوی فدراسیون فوتبال هنوز پاسخی از فیفا دریافت نشده است.
طبق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران، نوع فعالیتها در ایران به چهار حوزه تقسیم میشود که شامل وزارتخانهها، سازمانها، نهادهای عمومی غیردولتی و مؤسسات خصوصی میشود. فدراسیونهای ورزشی طبق قوانین نهاد عمومی غیردولتی محسوب میشوند که این قانون شامل فدراسیون فوتبال هم میشود، اما با وجود اینکه فیفا تأکید دارد به قوانین داخلی کشورها احترام میگذارد، مشخص نیست ایراد آنها به این ماده از اساسنامه چیست.
مسلماً فدراسیون فوتبال نمیتواند یک مؤسسه خصوصی باشد، چراکه قابل فروش و انتقال نیست و از نظر قوانین داخلی تنها شکل قانونی آن، قرار گرفتن در دایره نهادهای عمومی غیردولتی است. حالا با تمام این چالشها، آخرین پاسخ فدراسیون فوتبال ایران به فیفا درباره ماده یک، عمل به خواستههای فیفا بوده به شکلی که از قوانین داخلی عدول نشود.
اینکه با وجود پاسخ فدراسیون فوتبال به فیفا درباره ماده یک اساسنامه و رعایت خواستههای آنها چرا هنوز پاسخی از سوی فیفا نیامده است، جای سؤال دارد. فدراسیون 24 روز پیش پاسخ نهایی خود را به فیفا ارسال کرد و حالا که منتظر تأیید اساسنامه، برگزاری مجمع برای اصلاح آن و سپس برگزاری انتخابات است، فیفا با عدم پاسخگویی خود فوتبال ایران را در بلاتکلیفی قرار داده است. حتی در وبینار روز گذشته کشورهای آسیای مرکزی با اینفانتیتو و شیخ سلمان، حیدر بهاروند ماجرای اساسنامه را پیگیری کرده است که این یعنی هنوز پاسخ روشنی از سوی فیفا نیامده است. در شرایطی که فیفا هر بار سریعاً پاسخ فدراسیون فوتبال را درباره اساسنامه ارسال میکرد، این انتظار طولانی چه معنایی دارد؟
اگر فیفا بر موضع قبلی خود باشد و آخرین پاسخ آنها به فدراسیون فوتبال آخرین مهلت برای اصلاح اساسنامه بوده است، این شرایط مبهم دو راه بیشتر ندارد. یا تأیید اساسنامه یا تشکیل کمیته عادیسازی یا همان کمیته انتقالی سابق که به نوعی معنای تعلیق را خواهد داشت. البته تعلیق نه به معنای تعلیق فعالیتهای فوتبال ایران، بلکه تعلیق هیئت رئیسه فعلی و جایگزین کردن نفرات جدید برای پیش بردن بحث اساسنامه و سپس برگزاری انتخابات. در این بین، اینکه فیفا به خواست خود تأیید اساسنامه را عقب انداخته است یا افرادی پشت پرده در این ماجرا نقش دارند هم نکته حائز اهمیتی است که جای تأمل دارد.