f35b uk

جزییات نحوه فروش اف-۳۵ به انگلیس نشان داده، آمریکا برای سود بیشتر حتی بر سر متحد بزرگ خود نیز کلاه گذاشته و جنگنده را گرانتر از مبلغ توافق، دیرتر از زمان مقرر و با توانایی‌هایی پایین‌تر تحویل می دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه تصور می شد با تبلیغات و سانسورهای هدفمند رسانه های غربی، طرح فروش جنگنده اف ۳۵ به متحدان آمریکا سرعت گرفته و این کشور، سود زیادی از این معامله اقتصادی- نظامی به جیب می زند اما سناریوی ایالات متحده به خوبی که تصور می شد پیش نرفت و همچنان مشکلات و افزایش هزینه های استفاده از این جنگنده، موجب اعتراض کاربران آن شده است. در جدیدترین حاشیه و مشکلی که درباره این جنگنده پیش آمده، به نظر می رسد نزدیک ترین متحد آمریکا در جهان یعنی انگلستان نیز از این جنگنده خسته شده و به دنبال تمام کردن مشارکت خود در این طرح است. اما قبل از رسیدن به بحث های مربوط به انگلستان و اف ۳۵ بد نیست در ابتدا نگاهی به ریشه های مشکلات پروژه مورد نظر داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

صف طولانی محافظان نفتکش‌ها در مراکز تعمیراتی انگلستان/ ارتش بی غروب ملکه فقط ۱۰ شناور عملیاتی دارد! +عکس

کلیت برنامه جنگنده تهاجمی مشترک یا JSF که از ابتدای قرن جدید آغاز به کار کرد، بر پایه یک هواپیمای منظوره در سه مدل اصلی بود که بتواند جایگزین چندین جنگنده غربی خصوصا، اف ۱۶، اف ۱۸، هریر و آ ۱۰ شود. این جنگنده در سه مدل A، B و C توسعه پیدا کرد که مدل آ در حقیقت گونه نشست و برخاست عادی مخصوص نیروی هوایی، گونه بی در حقیقت مدل نشست و برخاست کوتاه و عمودی و مدل سی نیز گونه ناونشین این هواپیما به حساب می آید. از همان ابتدای طرح، تاخیرها و افزایش هزینه ها یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در خصوص این پرنده بود و در بحث هزینه های خرید در سری های اولیه، قیمت هر جنگنده به بالای ۱۰۰ و حتی گاهی حدود ۱۲۰ میلیون دلار هم می رسید. البته با افزایش تعداد تولید این جنگنده قیمت تولید کاهش پیدا کرد اما مشکلات، در بخش دیگری خود را نشان داد.

جنگنده های اف ۳۵ بی در مسیر انتقال از آمریکا به انگلیس در سال ۲۰۱۸ میلادی

جنگنده اف ۳۵ در حقیقت متکی به یک رایانه خاص است که باید برای استفاده از هر بخش آن و یا اضافه کردن هر سیستم جدید به آن، یک سری تغییرات و ارتقاء های نرم افزاری انجام داد. بخشی از این ارتقاء ها با عنوان بلوک ها شناخته می شوند. در حال حاضر یکی از جدیدترین ارتقاء ها به اسم بلوک ۴ شناخته می شود. بسیاری از جنگنده هایی که در این سالها به خود نیروهای مسلح آمریکا یا برخی از مشتریان بین المللی آن تحویل شده در بلوک های پایینی تحویل شده و عملا کشورهای خریدار بایستی در یک هزینه جدید دوباره با صرف رقم های قابل توجه ارتقاء نرم افزاری پرنده ها را انجام دهند.

انگلستان شریک بزرگ یا بازنده بزرگ؟

اگر بخواهیم به ابتدای عصر موتورهای جت بازگردیم، انگلستان به نوعی یکی از پایه گذاران و اصلی ترین سازندگان هواپیماهای جت جنگی به حساب می آید. در سالهای جنگ سرد و به دلیل فشارهای بعد از تمام شدن جنگ جهانی به اقتصاد این کشور و از دست دادن بخش زیادی از مستعمره ها توسط این کشور، عملا انگلیسی ها از رقابت مستقل برای طراحی و ساخت جنگنده خارج شده و به سمت طرح های مشترک با دیگر کشورهای اروپایی رفتند که طرح هایی مثل جنگنده تورنادو و یا یوروفایتر تایفون از جمله این برنامه ها بوده اند. در برنامه اف ۳۵ انگلیسی ها به عنوان اولین شریک در این طرح بزرگ وارد شده و آمریکایی ها بارها تاکید کردند که دسترسی های بسیار خاصی را هم به موارد طبقه بندی شده جنگنده اف ۳۵ به انگلستان به عنوان شریک راهبردی خواهند داد.

از همان ابتدای کار، انگلیسی ها به دنبال زنده کردن نیروی دریایی رو به ضعف خود بود اما جنگنده های عمود پرواز هریر که در سالهای قبل از روی ناوهای هواپیمابر انگلیسی پرواز می کردند عملا توانایی مقابله با تهدیدات جدید را نداشته و انگلیس نیز به سمت بازنشسته کردن ناوهای هواپیمابر قدیمی و جنگنده های هریر و ساخت نسل جدید ناوهای هواپیمابر به اسم ملکه الیزابت در دو فروند و مجهز کردن آنها با جنگنده اف ۳۵ مدل بی رفت. نیروی هوایی انگلیس نیز در نهایت تصمیم به خرید همین مدل از جنگنده اف ۳۵ گرفت. در نهایت و بر اساس گزارشی که بر اساس برآورد دفاعی سال ۲۰۱۵ انگلستان منتشر شده، قرار بر این بود که این کشور در طول مدت تولید این جنگنده در نهایت ۱۳۸ فروند از آنها را از آمریکا خریداری و در نیروی دریایی و هوایی خود وارد خدمت کند.

تمرین های نشست و برخاست توسط جنگنده اف ۳۵ بی از روی ناو هواپیمابر ملکه الیزابت

در حال حاضر خرید ۴۸ فروند اف ۳۵ بی برای نیروی دریایی انگلیس و دو ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و پرنس ولز قطعی شده چرا که در صورت لغو شدن این قرارداد، اصولا پرنده ای برای عملیات از روی این ناوها وجود ندارد که در مجموع، این قرارداد چیزی در حدود ۹.۱ میلیارد پوند برای انگلیسی ها هزینه در بر خواهد داشت. البته برخی منابع نزدیک به دولت انگلیس این مسئله را طرح کرده اند که برآورد ۹.۱ میلیاردی با افزایش رو به رو بوده و در نهایت رقمی در حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار بر روی دست لندن خرج خواهد گذاشت. در کنار تمام مشکلات و افزایش قیمت ها و تاخیرهای برنامه اف ۳۵ که به نوعی تمامی کشورهای عضو برنامه را درگیر کرده بود، انگلیسی ها از سال ۲۰۱۶ و با نزدیک شدن زمان تحویل ناوهای هواپیمابر، فشارها را بیشتر و بیشتر احساس کرد. اولا قرار بود تا سال جاری میلادی یعنی ۲۰۲۰، شرکت لاکهید مارتین آمریکا تعداد ۴۸ فروند از این جنگنده ها را به انگلستان تحویل دهد که تا به امروز این رقم تنها ۱۸ فروند است و حتی برای تکمیل توان عملیاتی کامل یک ناو هواپیمابر انگلیس نیز کفایت نمی کند. بخشی از این ۱۸ فروند در اختیار نیروی هوایی انگلیس قرار گرفته و تعدادی از آنها نیز برای تمرین خلبانان نیروی دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت از سال ۲۰۱۷ میلادی رسما وارد خدمت نیروی دریایی انگلیس شده ولی همچنان می توان گفت بدون اسکادران عملیاتی در حال انجام یک سری از تمرین ها و بازبینی ها قرار دارد. در چندین نوبت جنگنده های اف ۳۵ بی تحویلی به انگلستان روی این ناو اقدام به نشست و برخاست کرده اند اما هنوز تا رسیدن به وضعیت داشتن اسکادران های عملیاتی، فاصله زیادی وجود دارد. ناو پرنس ولز نیز در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی وارد خدمت نیروی دریایی انگلیس شده اما هنوز خبری از جنگنده برای آن نبوده و صرفا به انجام یک سری آزمایش های دریایی مشغول است. خود ناو ملکه الیزابت نیز تاکنون چندین بار دچار مشکلات فنی در حد ایجاد شکاف در بدنه و نفوذ آب به درون آن نیز شده که این مشکلات بارها باعث بازگشت آن به بندر و طی مدتی در ساحل برای تعمیرات بوده است.

اما مشکلات از زمانی حادتر شد که در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مسئله بسیار عجیب در خصوص مدل های بی و سی این جنگنده عیان گشت چراکه بر اساس آزمایش های انجام شده مشخص شد که در صورت ادامه پرواز مافوق صوت توسط جنگنده های اف ۳۵ در این دو مدل، سازه پرنده در بخش دم دچار مشکل شده و وضعیت پنهانکاری آن دچار مشکل می شود. شرکت لاکهید نیز اعلام کرد که حل این مسئله به صورت فنی نیازمند تغییرات گران و طولانی بوده و کاربران بایستی پروازهای مافوق صوت را در فاصله های زمانی بسیار کوتاه انجام دهند. این مسئله خود در سناریوهای درگیری، خصوصا رهگیری اهداف پر سرعت یک مشکل بزرگ برای این جنگنده ها خواهد بود. از مشکلات دیگر برای جنگنده اف ۳۵ هم می توان لیست طولانی مثل مشکلات فنی روی زمین، محدودیت وزنی خلبان برای صندلی، پیچیدگی های سیستم های پشتیبانی و تامین قطعات، انفجار تایر، دشواری های نرم افزاری و نیاز به ارتقاء های گران قیمت برای نصب هر سیستم جدید اشاره کرد.

مسئله دیگر که در ابتدای گزارش نیز به آن اشاره شد مربوط به استاندارد های نرم افزاری مربوط به این جنگنده است. در اوایل تابستان سال جاری برای اولین بار مشخص شد که دولت انگلیس موافقت کرده که ۴۸ فروند جنگنده اف ۳۵ بی مورد نظر را که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی تحویل بگیرد با بهای ۲۷ میلیون دلار به ازای هر جنگنده به استاندارد بلوک ۴ ارتقا بدهد. در حال حاضر عمده سلاح قابل حمل توسط این پرنده بمب های هدایت لیزری پیوی ۴ و موشک کوتاه برد هوا به هوای آسرام است.

بدون این ارتقاء عملا این جنگنده توان استفاده از تسلیحاتی مثل تسلیحات دورایستای سری GBU-۵۳/B و AGM-۱۵۴ در کنار موشک های هوا به سطح SPEAR ۳ را نخواهد داشت. همچنین بهره گیری از نسل جدید سیستم های هدف گیری و اطلاع یابی از شرایط اطراف جنگنده اف ۳۵ نیاز به این ارتقاء برای فعال شدن خواهد داشت. منابع خبری همچنین اطلاع پیدا کردند که انگلستان پاد توپ های ۲۵ میلی متری که برای مدل بی توسعه پیدا کرده را خریداری نکرده و جنگنده های اف ۳۵ انگلیسی بدون توپ در میدان ظاهر خواهند شد.

صبر انگلیس به سر رسیده؟

اما اخباری که برای اولین بار طی چند روز گذشته توسط روزنامه تایمز انگلیس منتشر شده نشان می دهد که ظاهرا صبر انگلیسی ها از بد قولی و دروغ گویی های آمریکایی ها به به سر آمده و قرار است اتفاقات مهمی در خصوص پروژه اف ۳۵ در انگلیس رخ بدهد. بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، قرار است مقامات این کشور تصمیم بگیرند که احتمالا یا صرفا به همان ۴۸ فروند اف ۳۵ برای دو ناو هواپیمابر خود بسنده کرده و یا در نهایت چیزی در حدود ۷۰ جنگنده خریداری کرده و مشارکت در این برنامه را متوقف کنند. قرارداد و ضمانت اولیه انگلیس صرفا خرید ۴۸ فروند از جنگنده های اف ۳۵ بوده است.

این احتمال طرح شده که بودجه در نظر گرفته شده برای باقی جنگنده های اف ۳۵ در انگلیس، جهت توسعه برنامه جنگنده نسل ۶ بومی تمپست هزینه خواهد شد. این برنامه یک طرح بر اساس تلاش شرکت BAE سیستمز بوده که قرار است قابلیت های خاص مثل بهره گیری از هوش مصنوعی یا توان پرواز با سرنشین یا بدون سرنشین انتخابی داشته و در دهه آینده میلادی به پرواز درخواهد آمد.

ماکتی از جنگنده نسل ۶ تمپست

این که تصمیم نهایی انگلیس در این زمینه در خصوص اف ۳۵ چه باشد مسئله ای است که در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. اما تجربه آنچه تا به امروز بر سر این شریک و دوست قدیمی ایالات متحده در این برنامه آمده نشان دهنده آن است که آمریکا برای سود بیشتر و کسب درآمد، حتی بر سر متحد بزرگ خود نیز کلاه گذاشته و جنگنده ای را با قیمت بسیار گران تر از مبلغ توافق شده، بسیار دیر تر از زمان لازم و البته با توانایی هایی پایین تر از آن چه گفته شده تحویل دهد. با این اوصاف، حدس این که آمریکا با دیگر متحدان خود و سایر کشورهای دنیا چگونه رفتار خواهد کرد نباید خیلی سخت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 21
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    16 62
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • US ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      34 5
      برو بساز، اوجب جان
    • ورماخت شب IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      13 3
      باش.
    • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      27 12
      این جنگنده نسل شش تمپست چقدر کابینش شبیه قاهر خودمونه بعد چقدر ایراد گرفتن که چرا کابین قاهر چرا این شکلیه!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    43 34
    اینا رو وا کن قاهر چی شد؟
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      47 17
      نکن برادر من نکن موشک ها رو هم می گفتین فتوشاپه. دیدی چجوری خوردین؟ هنوزم به صورت ملایم دارید افقی می شید. آدم شو، از این یکی هم می خوریا :)
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      31 15
      این بدبخت صهیونیست هنوز فرق ول کن و وا کن را نمی فهمد. گرگ ها از ترس انکه دوستاشان انها را بکشد یا سرش کلاه بگذارد باید با یک چشم باز بخوابند . انگلیس لحظه ای چشمش را بست و سرش کلاه رفت
  • آرش RO ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    43 55
    چرا این تحلیلهای تخیلی شما رو در سایتهای نظامی معتبر دیگه نمیبینیم . اگه f35 جنگنده ی بدی بود کشورهای دیگه براش سرودست نمیشکستند.
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      21 40
      این تحلیل ها خیلی تخیلی نیست. من برادر کوچیکم کلاس سوم دبستان می رود. اون همیشه میگه f35 جنگنده بدی هست و یک ترک روی بال چش دارد. این تحلیل ها خوب است و موجب افزایش علم بچه ها می شود.
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      22 14
      کدام سایت ها ؟ اونهایی که شیدای غربی ها هستند بیان این حرفا بزنند ؟! مگه تحلیل بالا چه می گه ؟ اصلا بحث خوبی و بدی اف ۳۵ هست یا نارو زدن آمریکا به انگلیس ؟ حالا نقد شما تخیل بود یا تحلیل مشرق ؟
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      42 14
      00:14 اگر سایت های نظامی معتبر منظورت من و تو و عنتر نشناله که اشتب رفتی! از روز اول این جنگنده ناقص به دنیا اومد و تو همهٔ سایتهای معتبر این مطالب نوشته شده، حالا تو میخوای شک و شبهه بندازی تو مقالهٔ مشرق اون موضوع دیگه ایه ولی باید قبول کنی اربابتون رو به افوله و با همین جنگنده و بوئینگ 737 مکس و غیره داره لیز میخوره ته دره!!! برای نشون دادن دروغگوییت دوستان بی غرض برن سرچ کنن UK problems with F-35 ، ده تا مقاله از dailymail, ukdefencejournal, defencenews و غیره که معتبرترین سایت ها هستند پیدا میکنین. حتما سالومه و مصی علی‌نژاد سایت نظامی معتبرن، آره؟؟!
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      24 9
      اینم مثل دمکراسی آمریکایی است که خیلیا براش سر ودست میشکستن ولی تهش هیجی در نیامد و حالا داره از درون می پاشه
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 10
      ۰۶:۱۵ - هوش تو هم در حد هوش همدم و داداش کوچیکته برو باهاش بازی کن
  • علی IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    32 24
    الان امارات اول باید عرض خاکساری جلو اسرائیل داشته باشد تا اگه اجازه دادن فقط چند فروند اف ۳۵ در حد پلی استیشن وان بهشون با کاربر های آمریکایی تحویل بدن خاک توسرشون
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      23 8
      امارات حتی اگر بتونه همون اف 35 های نسخه ضعیف شده و اولیه را هم بگیره نمی تونه روی بروزرسانی و پشتیبانیش صد در صد حساب کنه فقط کشورهای هم نژاد آمریکا می تونن این جنگنده را با خیال راحت تر بخرن .
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    33 15
    از قدیم می گفتن دزدی که از دزد بدزدد شاه دزد است حکایت آمریکاست!!!
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      10 13
      بهتره یکیش رو بده به ایران هم ایرادهاشو براشون بگیره هم براشون مهندسی معکوس کنه.
  • GB ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    46 18
    یه مقدار هم در خصوص تاخیر s300 به ایران از طرف برادر پوتین بنویس مشرق
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      13 11
      پوتین به زودی به درک خواهد رفت
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 2
      تحریم انگلوساکسونهای کثیف باعث وقفه شد
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    35 22
    از روزی که اف35 عملیاتی شد صد تا مقاله کار کردید که القا کنید جنگنده شکست خورده ای هست و هر روز که گذشت بر مشتریان و تعداد سفارشاتش افزوده شد تا جایی که قیمتش به جنگنده‌های نسل 4 و 4++ رسید، الان هم که زمزمه‌های خرید اف35 توسط امارات به گوش می رسد، البته انگلیس دومین سازنده جنگنده اف 35 بعد از آمریکا است و خارج شدن انگلیس از مشارکت در تولید اف35 یعنی توقف خط تولید اف 35 که امری محال و غیر ممکن هست، حالا رفتید سراغ کارایی پایین اف35 برای انگلیس و همینطور گرون فروختن اف35 به دومین سازنده این هواپیما؟ خودتون خسته نشدید از این مقاله‌های بیهوده؟ فقط موندم بعد از اینکه انگلیس تمام سفارشاتش رو تحویل گرفت می خواید چه مقاله‌ای کار کنید.
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      16 7
      و برای فروختن جنس گران با کارایی پایین (نسبت به ادعاهای مطرح شده) و دارای مشکلات عدیده و ندیده بهترین راه ایجاد ایران هراسی و راه انداختن جنگ است. با رسانه هایشان طوری کار میکنند که انگار داشتن یک اف 35 معادل بردن جنگ است. اتفاقا مقالات متعدد درباره تکنولوژی های نظامی با زوایای مختلف خیلی هم خوب است تا مردمی که شنیدن نام اف 35 برایشان معادل قدرت بلامنازع جنگ است فهم شان بیشتر شود.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      10 14
      تو انگار زدی به اون راه؟! اینکه چند تا کشور متحد آمریکا خریدنش مهم نیست، چرا نمیگی ترکیه حاضر شد تحریم بشه و نخردش؟ آمریکا به زور به کشورهای تحت سلطش میگه یا اینو میخرین یا فردا صبح معلوم میشه نخست وزیرتون بچه باز بوده یا برای چینی‌ها جاسوسی میکرده یا یه دلیل دیگه و باید تحریم تون کنیم، اموالتونو بلوکه کنیم و..... پاتریوت های آرامکو یکیش. بعدشم شما این همه مقاله تو مجله های معتبر نظامی راجع به اشکالات این پرنده نوشته شده رو نخوندی؟ حالا مشرق به یکی از اونها اشاره کرده که خیلی هم کار خوبی کرده جیغ شما غربگداها رو در آورده؟؟ خوب برو یه سرچ ساده بکن راجع به UK problems with F-35 ببین مشرق چیزی از خودش در آورده؟! مشرق جون دمت گرم، چند وقت بود منتظر این مقاله بودم، ادامه بده لطفأ. ممنون!!
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      10 8
      وزیر دفاع ترکیه بارها گفته که حاضریم نگرانی های آمریکا درمورد اف35 رو حل کنیم و همچنان به دنبال راضی کردن آمریکا برای فروش اف35 هست، چندی پیش مقامات مصر گفتند آمریکا به دلیل به خطر افتادن برتری هوایی اسرائیل به ما اف35 نمی دهد و بنابراین رفتن سراغ سوخو35 وگرنه همون اف35 رو می خریدن، به انگلیسی و همینطور به فارسی این کلمه( UK problems with F-35)رو سرچ کردم، مشکلاتی مثل دیر عملیاتی شدن و همینطور ارتقا این جنگنده مشکلات مربوط به خود انگلیس است و گرنه اسرائیل تا به حال دو اسکادران اف35 رو تحویل گرفته و عملیاتی کرده همینطور ژاپن یک اسکادران 12 تایی رو عملیاتی کرده و به دنبال خرید بیشتر جنگنده اف35 هست مشکلات داخلی دولت انگلیس ربطی به جنگنده نداره.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 5
      معلومه اسرائیل که ارباب آمریکاست نمیگه اف 35 مشکلی داشته بنابر این ملاک نیست، بقیه رو هم که بزور بهشون میفروشن واگه یک کلمه راجع به مشکلاتش بگن ترتیبشونو میدن. در مورد انگلیس هم اصلا اینطور نیست، دیر عملیاتی شدنشون دقيقأ بخاطر مشکلات فنی هست که خیلی‌ها ذکر کردن ولی یانکی‌ها به هر ترتیب سعی کردن خفه شون کنن. اگه منبع اطلاعاتتون رسانه های آمریکائیه که خوب معلومه هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه!!
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      6 1
      مثل اینکه نمی خوای بفهمی انگلیس دومین سازنده اف35 هست و بخش های حساسی از این جنگنده مثل سامانه‌های جنگ الکترونیک رو کمپانی انگلیسی BEA سیستمز ساخته و کلاه گذاشتن سر انگلیس یه لطیفه مسخرست و جملاتی مثل ارباب آمریکا اسرائیل هست و به زور به بقیه فروختن هم دلایل مسخره تری هستند، بهتره واقعیت رو بپذیرید که اف35 یک جنگنده برتری هوایی است که تا چند سال دیگه در خیلی از ارتش های دنیا از جمله در تعداد بالا در ارتش آمریکا عملیاتی می شه.
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    16 7
    الان طرف میاد میگه آواکس از اوجب واجباته...
  • CA ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    15 12
    هزینه هر ساعت پرواز با آف ۳۵ چهل و چهار هزار دلار هست!
  • CA ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    15 7
    اﻑ 35 ﺧﻮﺏ ﻧﻴﺴﺖ, ﭘﺲ ﭼﻲ ﺧﻮﺑﻪ? ﺷﻤﺎ ﺗﺎﻳﻔﻮﻥ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ, ﺑﻌﺪﻱ ﺑﮕﻴﺪ اﻭﻥ ﺧﻮﺏ ﻧﻴﺴﺖ. اﻑ 14 ﻣﺎﻝ ﺑﻴﺶ اﺯ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺸﻪ, ﻣﺎ اﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﻫﻮاﻣﭙﻴﻤﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺩاﺭﻳﻢ
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      12 14
      معلومه، سوخو و میگ خیلی بهتره و حتی J-10 یا J-20 هرکدومشون که متخصصین نیروهای مسلح ما تشخیص بدن از نظر کارایی، قیمت به بازدهی، تضمین تامین قطعات یدکی، راحتی و ارزانی سرویس و نگهداری و تعمیرات، دشمن خونی نبودن فروشنده با ما !! و غیره بهتره باید برن تهیه کنن و بصورت موازی تکنولوژی ساخت اینها رو هم بدست بیارن مثل خود چین و هند . ایرانیها اکثرا عاشق آخرین مدل و گرون ترین مدل و با کلاس ترین برند هستن بدون اینکه به بقیه مسائلش فکر کنن، همه F-35 میخوان حتمأ هم بلوک 4 مدل 2021، دیگه 2020 قدیمی شده میدونین که!!! یه دوستی دارم ماشاء الله وضعش خیلی خوبه خونشم بالا شهره یه لندکروزر آخرین مدل داره باهاش میره شرکتش دوتا کوچه پایین تر!! بهش گفتم خوب برای این کار یه ماشین کوچیک تر خوب بخر و ازون لندکروزر برای مسافرت استفاده، گفت خداییش کلاس لندکروز یه چیز دیگس!!! خخخخخخخ
    • CA ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      2 4
      اﻳﻦ ﺗﺨﺘﻪ ﻳﻌﻨﻲ ﭼﻲ, ﻫﺮ ﻛﻲ ﻫﺮﭼﻲ ﻣﻴﮕﻪ ﺁﺧﺮﺵ ﻣﻴﮕﻪ ﺧﺨﺨﺦ, ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻨﺲ اﺯ ﭘﺎﺭﻙ ﺧﺮﻳﺪن ﺭﻭ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﻛﻨﻦ ﺗﻮﻱ اﻭﻥ ﻣﻤﻠﻜﺖ, ﻫﺮ ﺣﺮﻑ ﺟﺪﻱ ﻛﻪ ﻣﻴـﺰﻧﻲ ﻳﻜﻲ ﻣﻴﺎﺩ ﺯﻳﺮﺵ ﻳﻚ ﭼﻴﺰ ﺑﻴﺮﺑﻄ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻟﻨﺪﻛﺮﻭﺯ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﻣﻴﮕﻪ ﺭﻳﺰﺵ ﻫﻢ ﻣﻴﮕﻪ ﺧﺨﺨﺨﺦ. اﺳﺘﺎﺩ ﻟﻨﺪﻛﺮﻭﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﺵ ﺑﺎ ﭘﺮاﻳﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻴﺴﺖ, ﻣﻮﺗﻮﺭ اﻑ 35 ﻫﻢ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮﺭ j-20 ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻓﺮﻕ ﺩاﺭﻩ. ﺳﺎﺩﻩ ﮔﻔﺘﻢ ﺑﻔﻬﻤﻲ
  • US ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    21 24
    شرکت رولز رویس انگلیس در کنار پرات اند ویتی سازنده ی اصلی موتور اف 35 هه ! در کل نصف اف35 توسط شرکت بی اِی ایی سیستمز انگلیس ساخته میشه. این مقاله ها فقط به درد خودت میخوره
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      30 6
      البته بعضي ازكاربران جوري طعنه تكنولوژي آمريكا را به كشور ايران ميزنند كه ظاهراً يا از لحاظ شعور در سطح پاييني هستند يا اينكه به كلي نميخواهند واقعيات رو ببينند. اين كشور 2500 سال پيش امپراتوري هخامنشيان را داشته كه در آن زمان آنگلوساكسن ها نبودند يا اگه بودند در جنگل و غارها مشغول مبارزه با حيوانات براي بقا بودند، حالا كشوري كه بعد از گذشت چهل سال از انقلاب شكوهمند اسلامي ، با وجود تحريمها ، جنگ و خراب كاري و جاسوسي و هزار جوري سنگ اندازي ديگر تازه وارد بومي سازي تكنولوژي بدون كمك ديگران شده ، نبايد با آمريكايي مقايسه شود كه با هزار دوز و كلك مشغول دزدي دستاوردهاي همه كشورهاي دنياست ، ولي با اين وجود ما ملت با سابقه اي هستيم كه از اين مبارزه نفس گير پا پس نخواهيم كشيد و پوزه آمريكاي جنايتكار را به خاك خواهيم ماليد چون وعده اين كار را پيامبر به سلمان فارسي داده است ، ما ملت ايرانيم كه فرهنگ بزرگ و غني مان را با اسلام كامل كرديم و اگر اينهمه خرابكاري بر سر راهمان نبود هم طي همين چهل سال تكنولوژي آمريكا را شكست داده بوديم و دقيقاً به همين دليل است كه آمريكاي وحشي و نوچه هاي بي ارزشش اينهمه بر سر راه ما سنگ اندازي ميكنند
  • ناشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    20 13
    F35 یه هواپیمای آشغال و قراضه و داغونه شما لطفا یه پراید آسمانی هم بسازید تا ما دلمون خوش باشه و حداقل مثل همیشه الکی خوش باشیم خوبه ؟ راضی شدین ؟
  • ناشناس IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    18 12
    F35 یه هواپیمای آشغال و قراضه و داغونه شما لطفا یه پراید آسمانی هم بسازید تا ما دلمون خوش باشه و حداقل مثل همیشه الکی خوش باشیم خوبه ؟ راضی شدین ؟
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    9 6
    اصلا بگیم جنگنده اف 35 یک جنگنده فنی و بدون نقصه همین که هر فروند آن چنین قیمت فوق العاده سنگینی دارد و نیاز به بروزرسانی های گرانقیمت هم دارد یعنی نقطه ضعف بسیار بزرگ چراکه پایه اصلی یک جنگ ، اقتصاده هر جنگنده ایی که به دلایل فنی یا خطای خلبان سقوط کند یا پدافند و جنگنده دیگر بزند ضربه بزرگی خواهد بود بالاخره پدافندها هم در حال توسعه هستند و سایر جنگنده های دراختیار کشورها هم ارتقا پیدا می کنند اینجور نیست که نشه اف 35 ها را زد و آنطرف شاید مثلا انگلیس یا استرالیا مطمئن باشند که آمریکا بروزرسانی ها را تامین خواهد کرد اما سایر کشورهایی که این جنگنده را می خرند این ریسک فوق العاده را هم کنارش می خرند که آمریکایی ها مخصوصا در شرایط خاص بروزرسانی نکنند .
  • ایرانی DE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    15 4
    به کوری چشم آمریکا ما اف ۳۵ نمیخریم...به آمریکا قاهر ۳۱۳ نمیفروشیم تا از غصه بمیرن
  • پويا نوري IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    9 7
    البته بعضي ازكاربران جوري طعنه تكنولوژي آمريكا را به كشور ايران ميزنند كه ظاهراً يا از لحاظ شعور در سطح پاييني هستند يا اينكه به كلي نميخواهند واقعيات رو ببينند. اين كشور 2500 سال پيش امپراتوري هخامنشيان را داشته كه در آن زمان آنگلوساكسن ها نبودند يا اگه بودند در جنگل و غارها مشغول مبارزه با حيوانات براي بقا بودند، حالا كشوري كه بعد از گذشت چهل سال از انقلاب شكوهمند اسلامي ، با وجود تحريمها ، جنگ و خراب كاري و جاسوسي و هزار جوري سنگ اندازي ديگر تازه وارد بومي سازي تكنولوژي بدون كمك ديگران شده ، نبايد با آمريكايي مقايسه شود كه با هزار دوز و كلك مشغول دزدي دستاوردهاي همه كشورهاي دنياست ، ولي با اين وجود ما ملت با سابقه اي هستيم كه از اين مبارزه نفس گير پا پس نخواهيم كشيد و پوزه آمريكاي جنايتكار را به خاك خواهيم ماليد چون وعده اين كار را پيامبر به سلمان فارسي داده است ، ما ملت ايرانيم كه فرهنگ بزرگ و غني مان را با اسلام كامل كرديم و اگر اينهمه خرابكاري بر سر راهمان نبود هم طي همين چهل سال تكنولوژي آمريكا را شكست داده بوديم و دقيقاً به همين دليل است كه آمريكاي وحشي و نوچه هاي بي ارزشش اينهمه بر سر راه ما سنگ اندازي ميكنند
    • GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      11 13
      مشکلت اینه که در گذشته زندگی میکنی یه کم دو رو برت رو نگاه کن ،ایران کشور پنجم دنیا در منابع ببین به چه روزی افتاده ،اره راست میگی ما خوبیم عالی هستیم همش تقصیر دژمنان هست
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 7
      عزيز دل برادر11:49 دقيقه چون خودتو به خواب زدي من نميتونم از خواب بيدارت كنم خودت بيدار شو
  • رضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    10 7
    اگر جنگنده خوبی بود آمریکا نمی فروخت،، مثل اف 22 تنها خودش داره یااف 14 که تنها دو کشور ازش دارن
  • US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    7 3
    شما که میگید اف ۳۵ بده چرا توضیح نمیدید چرا روسها و چینیها دنبال تکنولوژی دزدی از آمریکا مخصوصا این پروژه هستن؟؟؟؟ کشورهای اگر خریدشون رو کم میکنن یا کلا کنسل میکنن به خاطر اینه که پولش رو جای دیگه خرج کنن و هواپیمای ارزونتر بخرن به خاطر بد بودنش نیست به خاطر مخارج بالاش هست و اولویتهای اون کشور. مثلا کشوری مثل دانمارک که چرا باید پولش رو بده اف ۳۵ بخره. مسئله مرگ و زندگی براش نیست. اصلا دست ساخته بشر کامل نیست ولی ببین در مقابل جنگنده های مثلا نسل ۵ روسیه و چین خیلی بهتره.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    7 3
    اگه بده پس چرا ترکیه اینقدر التماس میکنه برای خریدش.یا ژاپن و کره ی جنوبی که غولهای تکنولوژی هستند هر روز سفارشاتشون رو اضافه میکنن.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 6
    خرید یک جنگنده چند رکن داره که یک رکنش شامل ابعاد فنی می شه بحث قیمت هست بحث پشتیبانی و بروزرسانی هم هست که کشور سازنده قطعا پشتیبانی و بروزرسانی داشته باشد والا خرید آن جنگنده درست نیست همین اف 35 خریدش ، نگهداریش ، تعمیراتش ، پشتیبانیش و بروزرسانیش حتی برای اقتصادهایی مثل اقتصاد انگلیس هم سنگینه و فقط دو سه کشور هم نژاد و مشترک المنافع می تونن مطمئن باشند آمریکا جریان پشتیبانی و بروزرسانی را قطع نمی کند ، یعنی حتی اگر برای ما امکان خرید اف 35 هم بود گزینه خوبی نمی شد .
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    3 14
    ما می توانیم فرغون بسازیم ما ایرانی هاخنگ و تنبل هستیم و باید نوکری و توالت شویی اروپایی ها را کنیم
    • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      5 5
      شغل خانوادگی خودتو به همه توصیه نکن
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      3 4
      خوب اگه آدم بودی که اینقدر مااااا!مااااا! نمیکردی گاوی دیگه نمیتونی فقط از خودت مایه بزاری با ماما کردن تو ارزش ایران و ایرانی پایین نمیاد
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      2 3
      باشه همه باور کردیم تو ایرانی هستی
  • ناشناس IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    7 12
    آیا ما می توانیم یک فرغون 35 بسازیم . راستی اگر فانتوم های F4 و F5 و F14 رو در زمان جنگ نداشتیم می توانستیم عملیات غرور آفرین کمان 99 و مروارید و حمله به اچ 3 رو انجام بدیم ؟ یا زنده یاد خلبان جلیل زندی با چه چیزی 11 فروند هواپیمای عراق را نابود می کرد و بزرگترین خلبان تک خال دنیا می شده
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    3 7
    ۰۶:۱۵ تو مشغول تماشای کارتونت بودی که ایران پیشرفته ترین پهباد امریکایی رو به خاک سیاه نشوند منتها سن و حافظه شما قد نمیده انگار
  • فلاح IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 1
    گربه دستش به گوشت نمی رسه می گه بو می ده پکفا بهتره که هنوز بعد از 10 سال عملیاتی نشده باتشکر
  • علیرضاطالب آبادی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 4
    تملم جنگنده های آمریکایی کدگذاری شده باقابلیت پایین هستند.ماهاتیرمحمدنخست وزیرسابق مالزی گفت وقتی کارشناسان ماf16آمریکایی رابررسی کردندفهمیدندکدگذاری شده وقابلیت تهاجمی کمی داردوسرشان کلاه رفته بود.نمونه آن موشکهای آمریکایی زمان شاه بودوقتی ایران وآمریکادردریادرگیرشدندموشکهای آمریکایی ایران به ناوهای آمریکایی نمیخورد.ترس امروزآمریکاازایران سلاحهای بومی وموشکهای بومی ایران است که برای آمریکاناشناخته است.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 2
    بخش عمده از قطعات ونرم افزار وجنگ الکترونیک اف۳۵را انگلیس درست میکنه وبخش زیادی از فروش این جنگنده به شرکتهای انگلیسی میرسد پس امریکا هر چی گرانتر بفروشد به نفع شرکتهای انگلیسه ودرضمن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه گوشت بو میده
  • کامران IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    10 1
    در جواب بعضی دوستان؛ همه دوست داریم همین الان 50 تا جنگنده قاهر رونمایی و تحویل انبوه بشه اما واقعیت در صنعت هوایی چیز دیگری است مثلا همین اف 35 حدود 22 سال طول کشید تا عملیاتی شد!! و همین جنگنده نسل 6 روباه پیر که رونمایی شده خودشون گفتن احتمالا تا 15 سال دیگه عملیاتی نمیشه!!!! اگه اینطوره پس آنها هم ماکت هستن!؟ قاهر که 8 سال از رونمایی نسخه اولیه اش گذشته طبق قانون معمول دنیا یه چند سال دیگه زمان می خواد تا عملیاتی بشه، تازه بودجه هر کدام جنگنده های غربی اندازه 10 سال بودجه کشور ماست!!!و اینهمه هم زمانبر هست واقعا کار وزارت دفاع ما مانند معجزس که بتونه با این بودجه های مضحک حتی چند سال دیگه عملیاتی کنه. ازین هم بگذریم تجربه آنها کجا و ما کجا
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 1
      چه عجب یک نفر یه تحلیل درست در رابطه با جنگنده‌ی قاهر نوشت!
  • شهاب IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    9 1
    اگه وضع این جنگنده اینقدر خرابه پس ببینین اف ۴، اف ۵ و اف ۱۴ چه آشغال هایی بودن که آمریکا به ما انداخت بنظرم بهتره همین حالا این جنگنده ها رو دور بندازیم
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 3
    قاهر رو به انگلیس بفروشید بهتره
  • شهریار IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    کلاه گذاشتن؟ من موندم انگلیس متوجه نشد و ما شدیم؟! عجب کارشناسای خبره و دقیقی داره کشورمون . عزیز من اگه میخوای کسی و خراب کنی یه جوری خراب کن که کمتر کسی بفهمه ! متاسفم براتون که دشمنی تون عقل از سرتون و پرونده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس