f 35

توضیحات بیان شده توسط خلبانان عراقی نشان می‌دهد اکثر ناوگان اف ۱۶ های این کشور به خاطر عدم رسیدن قطعات لازم و پشتیبانی فنی از سوی شرکت سازنده که با چراغ سبز دولت آمریکا انجام شده، زمین گیر شده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از علنی شدن آنچه پیمان صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی خوانده می شود، یکی از مباحث بسیار داغ که در محافل نظامی و دیپلماتیک نیز مطرح شده احتمال خرید جنگنده اف ۳۵ توسط این شیخ نشین کوچک در حاشیه خلیج فارس است. مسئله خرید اف ۳۵ توسط امارات بحث جدید و مربوط به امروز و دیروز نبوده و از دو تا سه سال پیش مقامات این کشور به اشکال علنی و غیر علنی در حال ارسال سیگنال هایی به کاخ سفید در این زمینه بودند.

البته بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند یکی از شروط امارات برای علنی شدن روابط بین آنها و صهیونیست ها، چراغ سبز واشنگتن به بحث فروش اف ۳۵ به این کشور است.

بیشتر بخوانید:

درس مهمی که یانکی‌ها از فروش جنگنده به ایران گرفتند/ پرواز اف ۳۵ در آسیا و اروپا بدون مجوز آمریکا ممکن نیست!

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

البته اسراییلی ها از همان روزهای ابتدایی علنی شدن روابط بین دو طرف اعلام کردند که مخالف فروش اف ۳۵ به امارات هستند و این مسئله باعث ناراحتی اماراتی ها و لغو برخی از دیدارهای دو طرف شده و البته همین اوقات تلخی ها باعث شد تا داماد ترامپ یعنی جرالد کوشنر با سابقه طولانی در دوشیدن شیوخ منطقه در معامله های تسلیحاتی، با اولین پرواز مستقیم از سرزمین های اشغالی به امارات رفته و به لابی گری در این خصوص بپردازد.

برخی رسانه ها اعتقاد دارند میل و علاقه در آمریکا برای فروش اف ۳۵ به امارات بیشتر شده ولی از طرفی آمریکا تعهد خود به حفظ برتری تکنولوژیک اسراییل در منطقه را نیز بایستی حفظ کند. اما آیا چنین جنگنده هایی، یک تهدید مهم علیه منافع و امنیت کشور عزیزمان محسوب می شود؟ پاسخ را باید در دو عرصه نوع فروش هواپیماهای نظامی توسط ایالات متحده و نیز توان پدافندی و راداری کشورمان خلاصه کرد که در بخش اول گزارش، نگاهی به شرایط قابل تامل فروش جنگنده های آمریکایی به کشورهای همسایه یعنی عراق و پاکستان داشته و سپس به گزینه های آمریکا در خصوص اف ۳۵ های اماراتی خواهیم پرداخت.

از اف ۱۶ های تحت نظر پاکستانی تا زمینگیرهای عراقی!

کشور پاکستان به عنوان یکی از متحدان آمریکا در منطقه، از دهه ۱۹۸۰ میلادی به جنگنده های اف ۱۶ مجهز شده و این جنگنده ها همچنان به عنوان پیشرفته ترین پرنده های عملیاتی نیروی هوایی پاکستان به حساب می آیند. بعد از پایان حضور نظامی شوروی سابق در افغانستان و در عین حال آزمایش اتمی پاکستان، روابط واشنگتن و اسلام آباد رو به سردی رفته و بخشی از اف ۱۶ های سفارش داده شده در آن زمان توسط پاکستان، به همین بهانه توسط آمریکا به این کشور تحویل داده نشد.

با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی و لشکر کشی آمریکا به منطقه دوباره بحث پاکستان به عنوان یک متحد منطقه ای در واشنگتن گرم شده و سیل کمک های مالی و نظامی آمریکا به این کشور سرازیر شد. یکی از موارد مهم مورد درخواست پاکستانی ها جنگنده های اف ۱۶ جدید و البته ارتقاء جنگنده های قدیمی تر بود. این درخواست با پاسخ موافق آمریکا مواجه شد و اف ۱۶ های قدیمی پاکستانی توسط صنایع هوایی ترکیه ارتقاء پیدا کرده و تعدادی جنگنده اف ۱۶ جدید از استاندارد بلاک ۵۲ نیز به این کشور فروخته شد.

اما اخیرا اطلاعات جالبی در خصوص شرایط آمریکا برای فروش این جنگنده های پیشرفته و ارتقاء های مدل قدیمی منتشر شده است. اف ۱۶ های پاکستانی در دو پایگاه شهباز و موشاف قرار دارد. اولا که در بسیاری از موارد پاکستانی ها، مجبورند تصاویر مربوط به عملیات های خود و رها سازی مهمات علیه گروه های تروریستی و اهداف خود را برای آمریکایی ها ارسال کنند تا آنها دقیقا از نحوه پرواز و استفاده مهمات جنگنده های اف ۱۶ مطلع باشند.

مسئله دوم اینکه، دو پایگاه مورد نظر که در بالا نامشان ذکر شد، فقط مخصوص اف ۱۶ ها بوده و جنگنده های دیگر نیروی هوایی پاکستان در این پایگاه ها حضور ندارند. آمریکایی ها خصوصا نگران حضور چین در پاکستان هستند و اینکه چینی ها پروژه های مشترک زیادی را پاکستان در بخش های نظامی و هوایی در دست اجرا دارند.

جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی پاکستان

مسئله سوم، تیم های چند نفره آمریکایی هستند که به صورت ۲۴ ساعته نظارت روی جنگنده های اف ۱۶ پاکستانی را بر عهده دارند تا مواردی مثل نصب سیستم ها یا جنگ افزارهای دیگر روی این جنگنده ها توسط تکنسین های پاکستانی یا حضور افراد خارجی در نزدیکی این جنگنده ها صورت نگیرد که یادآور نحوه رفتار مستشاران آمریکایی با پرسنل فنی نیروی هوایی ارتش در دوران قبل از انقلاب اسلامی است.

البته در مواردی پاکستانی ها پروتکل های توافق شده را رعایت نکرده و مثل درگیری سال ۲۰۱۹ مرزی با هند، از جنگنده های اف ۱۶ خود در نبرد هوایی بهره بردند. نکته جالب این که پاکستانی ها شدیدا تلاش داشتند تا اعلام کنند میگ ۲۱ هندی توسط جنگنده های جی اف ۱۷ این کشور و نه اف ۱۶ ها ساقط شده که دلیل این مسئله همین توافقات خاص بین واشنگتن و اسلام آباد در خصوص این جنگنده ها بوده است. این مسئله باعث ناراحتی و اعتراض شدید آمریکا به پاکستان شده و البته با سرد شدن روابط دو طرف، آینده اف ۱۶ های پاکستانی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بخشی ازموشک امرام آمریکایی در اختیار هندوستان بعد از درگیری سال ۲۰۱۹ با پاکستان

اما دیگر همسایه ما که کاربر این جنگنده محسوب می شود، عراق است، لکن عراقی ها از چند سال پیش و بعد از بد قولی های فراوان طرف آمریکایی و تاخیرهای مداوم در زمینه تحویل جنگنده های اف ۱۶ در اوج نبرد علیه داعش، نسبت به تاثیر این پرنده ها روی توان رزم خود دچار شبهه شده اند.

جنگنده های اف ۱۶ عراق در ظاهرا از گونه بلوک ۵۲ هستند اما در بحث تسلیحاتی از جمله گونه های شدید ضعیف شده به حساب می آیند که به تسلیحات نظیر موشک هوا به هوای اسپارو مجهز بوده و خبری از تسلیحات دورایستا یا بمب های هدایت ماهواره ای یا موشک های ضد رادار برای آنها نیست. آنچه آمریکا به عراق فروخته است صرفا یک جنگنده برای پشتیبانی نزدیک هوایی و حمله به گروه های تروریستی مثل داعش است.

جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی عراق

اما مسئله به همین جا ختم نمی شود و در ابتدای سال جاری میلادی به بهانه آنچه ملاحظات امنیتی خوانده شده، شرکت لاکهید مارتین پرسنل پشتیبانی ناوگان اف ۱۶ را از عراق خارج کرده و اخیرا یک خلبان عراقی در مصاحبه با رسانه های آمریکایی اعلام کرده اکثر ناوگان اف ۱۶ های این کشور به خاطر عدم رسیدن قطعات لازم و پشتیبانی فنی تیم شرکت سازنده زمین گیر شده اند؛ همان رفتاری که آمریکایی ها با نیروی هوایی کشورمان نیز در سال ۵۷ انجام دادند.

گزینه های آمریکا برای اف ۳۵ اماراتی چیست؟

هواپیمای اف ۳۵ یک پرنده رزمی با سیستم های بسیار حساس و پیچیده الکترونیکی و کامپیوتری است و شبکه محور بودن و اتصال همیشگی به تیم سازنده یکی از ویژگی های آن به حساب می آید. که در این میان، بحث سامانه ALIS از سالها پیش به عنوان یکی از مسائل بسیار عجیب و سوال برانگیز در خصوص جنگنده اف ۳۵ مطرح بود.

این عبارت مخفف  Autonomic Logistics Information System یا سامانه خودمختار اطلاعات لجستیکی است. این سیستم به زبان ساده ستون فقرات این جنگنده از نظر اطلاعات است. از اطلاعات مربوط به عملیات تا تعمیر و نگهداری، تامین قطعات و پشتیبانی از مشتری های این جنگنده در سر تا سر جهان بر پایه سامانه ALIS است و تمام این اطلاعات به شرکت سازنده یعنی لاکهید مارتین رفته و آنها بر اساس آن به ایجاد تغییرات لازم در سامانه ها یا تعمین نیاز های عملیاتی کاربر اف ۳۵ اقدام می کنند.

این مسئله ای است که باعث نگرانی برخی از دارندگان اف ۳۵ شده چراکه نروژ و ایتالیا به طور مشترک در حال کار کردن روی یک سیستم امنیتی هستند که به شکل یک فیلتر، اطلاعات ارسال شونده از طریقALIS  را نظارت کرده و از ارسال اطلاعات محرمانه به شرکت لاکهید جلوگیری کند  و حتیاسترالیا نیز به چنین سیستمی ابراز علاقه کرده است. نکته جالب اینجاست که در صورتی که آمریکا بخواهد، اولا با قطع این سیستم می تواند دسترسی کشور مورد نظر به بسیاری از نرم افزارها و اطلاعات مورد نظر را مختل کرده و حتی در صورت لزوم، اقدام به حمله سایبری و از کار انداختن ناوگان اف ۳۵ کشور مورد نظر نیز کند.

البته نکته جالب ماجرا اینجاست که اف ۳۵ های اسراییلی بدون نیاز به این سامانه عملیات خواهند کرد و یک سیستم بومی که توسط شرکت های حاضر در سرزمین های اشغالی توسعه پیدا کرده جایگزین این سیستم شده است. در عین حال این مسئله نیز جالب است که به خاطر این توانایی اسراییلی ها توانسته اند تسلیحات هوا پرتاب خود را نیز به راحتی با اف ۳۵ های دریافتی یکی کرده و وارد وضعیت عملیاتی کنند.

جنگنده اف ۳۵ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

در حال حاضر خود آمریکا قصد دارد تا از سیستم ALIS به سیستم  Operational Data Integrated Network به معنی شبکه یکپارچه اطلاعات عملیاتی تغییر سامانه دهد. این سیستم که به صورت مخفف ODIN نامیده می شود به صورت کامل جزو اموال دولت آمریکا محسوب شده و این کشور با توجه به کشور دریافت کننده برای جنگنده اف ۳۵ می تواند از استانداردها و دسترسی های خاصی برخوردار یا محروم شود.

به فرض خرید اف ۳۵ توسط امارات صرفا با وجود هر کدام از این دو سامانه، کاملا مشخص خواهد بود که جنگنده های اماراتی در هر لحظه از ۲۴ ساعته روز در چه وضعیتی هستند، وضعیت قطعات یدکی، مهمات، طرح و برنامه ریزی و عملیات های آنها چه خواهد بود و در یک کلام کنترل کامل این جنگنده ها در اختیار آمریکا خواهد بود. اماراتی ها برای هر گونه عملیات، برای نصب هر سیستم یا سلاح جدید بر روی پرنده های خود به این سیستم ها و البته اجازه و دسترسی های ویژه ای نیاز دارند که صرفا توسط شرکت سازنده و با اجازه دولت آمریکا بدست خواهد آمد.

تعمیر و نگهداری ساده و پیش افتاده این پرنده حتی در حد حفظ و کنترل های مرسوم بعد از هر پرواز بر روی سطوح بدنه این پرنده که برای حفظ خواص پنهانکاری آن لازم است یکی دیگر از بخش هایی است که بدون کادر متخصص به راحتی می تواند خاصیت اصلی این جنگنده یعنی پنهانکاری آن را از بین ببرد. در حال حاضر جنگنده های اف ۳۵ در حال تولید در جهان در بلوک های مختلف عرضه می شوند و برخی از توانایی ها مربوط به بلوک های خاص ارتقا این جنگنده است. راه دیگر برای کنترل اف ۳۵ های اماراتی صرفا عدم دسترسی آنها به نرم افزارهای ارتقا بلوک های مورد نظر است که مشخصا توانایی های اف ۳۵ های اماراتی را در یک حد مشخص نگاه خواهد داشت.

یکی دیکر از نکات مهم در خصوص این هواپیما این مسئله است که قطعات حساس و خاص آن صرفا از خطوط تولید در آمریکا تامین شده و با یک تحریم عملا کل یا بخش زیادی از ناوگان مورد نظر نیز از خدمت خارج خواهد شد.

در عین حال یکی از مسائل مهمی که نباید فراموش کرد این مسئله است که این مسئله نیز ممکن است که مخالفت های فعلی رژیم صهیونیستی با فروش اف ۳۵ به امارات صرفا ظاهر سازی و آماده کردن شرایط برای دریافت کمک های نظامی بیشتر از آمریکا باشد. در حال حاضر یک گونه خاص از جنگنده اف ۱۵، برنامه جایگزینی بالگردهای CH-۵۳ و خرید تانکرهای سوخت رسان جدید از جمله برنامه های مورد نظر صهیونیست هاست که احتمالا آمریکایی ها در مقابله بحث فروش اف ۳۵ به امارات به سمت تامین این نیازها برای اسراییلی ها و تامین نظر آنها نیز خواهند رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 46
  • NL ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    12 22
    نه عروسی داره
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    49 27
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
    • US ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      52 49
      متاسفانه مشرق وراجی های تو رو پخش می کند!!
    • ناصر IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      16 5
      خوشم میاد همیشه هستی
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      12 18
      آره حیوونکی انگار راهی هم برای درمانش پیدا نشده! خخخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      16 13
      رادار تمام آواکسهای دنیا تو حلقت
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      3 0
      خدایی راست میگه
    • بنده خدا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 1
      بعد مشرق انتقادهای ملایم من رو پخش نمیکنه
  • قمپزیسیون IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    62 30
    ان شا الله با موشک شهاب چهار منافقان را با خاک یکسان میکنیم
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    53 6
    خودتان قوی شوید. قوی
  • سوخو قاتل داعش RU ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    46 47
    ما سوخوی 35 می خریم که این جنگنده با دیدنش فرار میکند
    • احمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      26 23
      از این پولها نخواهیم داد. از این چیزهایی که خرجش از فایده اش به مراتب بیشتره هم نخواهیم خرید. اگر چیزی بود که می تونست سرنوشت جنگها رو راحت عوض کنه. آمریکا در به در براش دنبال مشتری نمی گشت.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      23 1
      ازکجا معلوم که روسها هم شبیه آمریکاییها تو سیستم ناوبری این هواپیما از لحاظ سایبری خرابکاری نکنند ؟
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    لدفا فکر معیشت مردم باشید . به اقتصاد توجه شود نه این چیزا
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      مردم در صورت حیات به معاش نیاز پیدا می کنند
  • بزرگی IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    ما نون شب نداریم بخوریم این چیه می بافی مشرق خدا شفات بده
    • سرباز IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      79 75
      شما به جای نت خریدن برو غذا بخر که گرسنه نمونی
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      73 81
      مگه تو آلبانی به شما حقوق نمی دن که نون بخری؟؟؟آدم خالی بند کسی نون شب نداره گوشی انروید هم نداره اینقدر بی حوصله و داغون هست که نیاد مشرق نیوز بخونه بعد هم یه خبر به این طولانی آن هم در مورد جنگنده ها بر فرض محال که راست بگی باید اخبار اجتماعی و اقتصاد بخونی .
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      39 29
      همسایشون آدم خیری بوده رمز وای فای بهش داده خخخخ
    • ایرانی GB ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      32 44
      کسی در راه خدا بیاد یک تیکه نون بده به این بنده خدا که نون شب در عمرش ندیده تا ناکام از دنیا نره و رنگ نون شب رو بالاخره در طول حیاتش ببینه ! ... یک تیکه نون بدین به این بنده خدا !
    • متین IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      37 52
      کسی که نون نداره حال نداره این متن بلند تخصصی رو بخونه. خودتی عزیز!!
    • میراحمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      23 10
      نون شب را اونایی ازت گرفتن که عصر موشک ها را پشت سرگذاشته بودن و پشت میز لبخند میزدن. برو از سر کوچشون نان لبخند بگیر. دخالتتون تو انتخابات شد این. میخوای امنیت کشور را هم مثل نان حراج کنی بره.
    • صدا IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      10 10
      شما اگه گرسنه ای و داری میمیری و پول نداری و نون نداری زهر تنت کنی چه طور پول داری نت بخری بیای تو مشرق ، چی شده تو البانی دیگه نونم پیدا نمیشه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      17 10
      یک کم دیگه وراجی کنی بن سلمان نون و ابت میده وطن فروش
    • علی خدایی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      2 15
      تو برو خودتو بخور نادان ابلح
    • ممد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      0 13
      اگه نون اب داشتی میگفتی دفاع نداریم حالا که هردو رو داری نباید چرت بگی کوچولو
  • FR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    75 21
    فراموش نکنید ستون فقرات نیروی هوایی ایران همین جنگنده های ۴۰،۵۰ ساله آمریکایی است که نشون میده آمریکایی ها حداقل از کیفیت جنگ افزار نمی زنند بر عکس روس ها که دقیقا فقط ماکتی از نمونه اصلی رو جهت صادرات تولید می کنند
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      44 10
      فراموش نکنید که جنگنده های ایرانی بخصوص نوع خاص اف ۱۴ ها به واسطه هوش و دغدغه خاص برخی از ایرانیهای نیروی هوایی با بصیرت انتخاب شد و گر نه همه تسلیحات آمریکایی ...
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      7 22
      حرف شما تا حدی درسته ولی یادمون نره همین ابرامزی که به عراق فروختن توسط میلان شکار شد:( اخه ابرامز باید توسط میلان شکار شه:/ یا اف 16 های که دادن مالزی ناقص قابلیت حمله نداره:/
  • رحمن IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    35 38
    خیر ایران واهمه ندارد اسرائیل واهمه دارد در ضمن آف ۳۵برای امارات بشکل اسباب بازی ساخته خواهد شد .برای گردشگری خوب است .
  • UA ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    32 27
    من که فکر میکنم در این فکر هستند چقدر راحت میشه هدایت شون کرد و حسابی پرندشون . . حالا خواهید دید . همه این ها در صف استفاده علیه اسرائیل توسط لشکریان مسلمان بکار خواهد رفت . جا دوری نمیره . مال خومونه .
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      11 18
      ان شاءالله
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    والا این عرب‌های مزدور خلیج فارس اگه اف 1000 هم بهشون بدن ما نمی‌ترسیم چون عرضه اش ندارن کاری کنن ترسو اند ا
    • حسن IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      7 37
      عرب ها برادران دینی ما هستن
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      18 2
      من چندین سال با وهابی ها زندگی کردم در کل ایرانی ها رار کافر و نجس میدانند ولی بنا به شرایط صدایشان را در نمیاورند
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    20 6
    بوق هم داره
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      4 12
      برای گوش کر و چشم کور تو فایده نداره
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      4 8
      واقعا که نادانی!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    9 10
    بزار بخرن، به زودی برای ما خواهد شد هر آنچه دارن
  • ع IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    13 5
    خلاصه بریم سوخو یا میگ روسی بخریم یا جنگنده چینی، حله
  • علی US ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    14 8
    جنگنده های روسی هزینه تعمیر و نگه داری پایین دارند و اصولاً تعهد سیاسی چندانی بر مشتری این جنگنده نیست هرچند در سامانه های آن ضعیف تر از نمونه روسی است
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    15 14
    کارشناسان نظامی خوب میدانند ایران قادر است اف 35 احتمالی امارات را در اشیانه اش منهدم کند .
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    18 20
    اف 35 با اشیانه اش توسط شیر مردان نیروی هوایی ایران منهدم خواهد شد ان شاء الله
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    10 28
    منطق قرانی ما در برابر لشکر کشی و چنگ و دندان نشان دادن جبهه باطل و نمایش اف 35 و.. این است : " قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل " اری / عربده کشی جمع اراذل و اوباش حاکمان جائر امارات و بحرین و ال سعود و صهیونیستها مومنین را نمی ترساند بلکه ایمانشان را افزایش میدهد . خداوند برای مومنان کافی است و او خوب پشتیبانی است ." خدای طبس" در کمین ستمکاران است .
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    8 22
    امریکا فقط به درد اسراییل میخوره
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    9 19
    من فکر می کنم ما باید بنا را براین بگذاریم که کشورهای متطقه کامل همه چیز را دارند و برای اون آماده شویم
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      23 12
      کاملا درست است حتی ما باید منتظر و اماده اعلام اتمی شدن عربستان حتی در حوزه سلاح باشیم .
  • سید IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    5 17
    اگر خدای ما همان خدای هشت سال دفاع مقدس است، که هست! خواهید دید که با همین اف 14 های 40 سال پیش هم کارمون راه میفته. مهم خلبان با اعتقاده که ما زیاد داریم. البته که اگر بتونیم خودمون بسازیم و نسل نوی جنگنده هارا در اختیار داشته باشیم هیچ منافاتی با اعتقاداتمون نداره و خیلی هم عالیه.
  • سعید IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 16
    یه ناو هواپیمابر با همه غنیمت هاش انشالله برای ما کنار گذتشته شده.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    5 7
    انشا الله این تجهیزات برای جهان اسلام (مهور مقاومت)مثل اف14 های ایران منشاء خیر و برکت خواهد بود و انقلابیون امارات این تجهیزات را مدیریت خواهند کرد
  • حیدر IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 7
    به خدا غول ساختن این آمریکایی ها از این اف ۳۵ به نظرتون اگه هواپیمای خییلی پیشرفته ای بود کنگره اجازه فروشو میداد؟ اما هنوز که هنوزه اجازه فروشه اف22 رو نداده و پس گول رسانه ها رو نخورید
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    7 11
    خیر. ایران از فروش اف۳۵ به امارات هیچ واهمه ای ندارد .
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 17
    سوال: آیا ایران از فروش اف-۳۵ به امارات واهمه دارد؟ پاسخ: اگر امارات 150 میلیون نفر جمعیت داشت بله ایران واهمه داشت؛ ولی در هر حال خوشش نمیآید امارات اف-۳۵ داشته باشد.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 27
    اف ۳۵اگر به امارات فروخته شود با هر بار پروازاطلاعاتش به پدافند ایران داده میشود مثلا اگر یک رادار نبو که مخصوص برای کشف رادار گریز ها طراحی شده در بوموسی ایران نصب شود فاصله اش با امارات زیر۸۰کیلومتر است واف۳۵ به محض بلند شدن تمام مشخصاتش لو میرود که از چه فاصله ای میشود کشفش کرد چه باند راداری بهتر میتواند کشفش کند باندهای مختلف راداری از چه فاصله ای میتوانند اف۳۵را کشف کنندوبعلت نزدیک بودن مرز با ایران شاید به امارات نفروشند واگر هم بفروشند یا باید در شیلتر خاک بخوردویا پروازش سالی چند سورتی بیشتر نباشد
  • CA ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    3 25
    حتی اف ۲۲ رپتور هم سامانه هوشمندی دارد که قابل دسترسی توسط شرکت سازنده هست.و حتی ارتقا این هواپیماهای نسل پنجم به بعد همه بگونه ای است که بایستی قدم به قدم با توافق شرکت سازنده باشد چون تمامی سامانه هوشمند آن کلا اجازه نمی‌دهد که هیچ کشوری بتواند آنرا کپی کند و یا دست به داخل سامانه هوشمند آن ببرد! برای همین میبینیم کشورهایی که این هواپیما را بدون ارتقا خریده اند به امید اینکه خودشان و یا کشور سومی آنرا ارتقا دهند سخت در اشتباه هستند و در واقع نوع ارتقا نیافته مثل یک آهن پاره بیشتر نیست! بخاطر همین آمریکا در حال فروختن آهن پاره هست. حتی خیلی از سامانه های دیگر هواپیماهای قدیمی تر هم بدین صورت شده حتی زیردریایی و هلیکوپتر و غیره! کاری کرده اند که کپی نتوانند بزنند! بنظر من روسیه و ایران هم بایستی سلاحهای خود را هوشمند مرحله ای کنند تا قابل کپی زدن نشود!
  • حسن IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    5 18
    به امارات هم f35 می فروشند بخاطر مالی . هواپیمایی می فروشند که دندان ندارد !!!
  • بنده خدا IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 11
    در بدترین حالت اگه نتونیم خود هواپیماها رو بزنیم، فرودگاههاشون رو که میتونیم بزنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس