این شکایات که این هفته در نیویورک مطرح شد، تعرفههای ۲۵ درصدی اعمال شده توسط نماینده بازرگانی آمریکا بر فهرستی از محصولات شامل قطعات یدکی مانند پایانهها (در تجهیزات خودرو) را شامل میشود.
در شکایت نامه شرکت تسلا به دادگاه تجارت بین الملل آمده است که این عوارض «خودسرانه، دمدمی مزاجی و مبتنی بر سوء استفاده از اختیارات» بوده است.
بیشتر بخوانید
وقتی سخنان تسلا ۵۰ میلیارد دلار ضرر در پی داشت
در این دادخواست رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، به عنوان متهم نام برده شده است. دفتر او سال گذشته درخواست تسلا مبنی بر معافیت از تعرفههای رایانه و نمایشگرهای وارداتی از چین را که این شرکت در خودروی الکتریکی مدل ۳ خود استفاده میکند، رد کرد. این شرکت که توسط «ایلان ماسک» تاسیس شده است اعلام کرد که با پرداخت هزینههای بیشتر برای قطعات خودرو، ضرر خواهد کرد.
شرکت خودروسازی مرسدس نیز در شکایت خود، دولت ترامپ را به «پیگیری جنگ تجاری بی سابقه، بی حد و حصر و تأثیرگذاری بر بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات از جمهوری خلق چین» متهم کرد.
در این شکایت نامه چنین استدلال شده که قوانین آمریکا «به متهمان این اختیار را نداده است که یک جنگ تجاری گسترده را برای مدت طولانی و به هر روشی که خودشان انتخاب میکنند، اینچنین ادامه دهند.»
این تعرفهها در بحبوحه تشدید اختلافات تجاری گسترده بین واشنگتن و پکن و به عنوان بخشی از تلاش واشنگتن برای قطع وابستگی تولیدکنندگان خود به فناوری چینی و کاهش کسری تجاری فزاینده با چین وضع شده است.
چین بزرگترین بازار خودرو جهان و عامل اصلی رشد برای بسیاری از شرکتهای خودروسازی، به ویژه برای تسلا به شمار میرود که قصد دارد از اهداف بلند پروازانه پکن برای کاهش انتشار آلایندههای CO۲ بهرهمند شود.