تانک سپاه - نمایه

در بحث مقابله نرم با موشکهای ضدزره، معمولا بعد از کشف شلیک موشک به سمت نیروهای خودی توسط سیستم های راداری تانک، اقداماتی جهت اخلال در مسیر حرکت پرتابه دشمن انجام می‌شود تا به هدف اصابت نکند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های هدایت شونده ضد تانک از جمله تهدیدات بسیار جدی علیه تانک ها و خودروهای زرهی محسوب می شوند. تجربیات و موارد ثبت شده خصوصا در سالهای اخیر در منطقه غرب آسیا نشان دهنده این مسئله است که موشک های ضد زره حتی با فناوری های تقریبا قدیمی مثل هدایت سیمی نیز همچنان می توانند به راحتی و از فاصله ای تقریبا مطمئن، انواع و تانک ها و خودروهای زرهی را نابود کنند. توسعه این سلاح های ضد زره، بسیاری از طراحان سیستم های دفاعی را به فکر فرو برده و باعث توسعه نسل جدیدی از سیستم های دفاعی در این زمینه شده است.

بیشتر بخوانید:

تحول بزرگ تانک‌های T-۷۲ سپاه با نصب سامانه‌های رزم شبانه و اخلالگر فروسرخ/ برادر «کرار» مجهز به موشک هدایت لیزری شد+عکس

جهش بزرگ مهندسان ایرانی برای ارتقاء تانک‌های نیروهای مسلح/ قلب T-۹۰ آماده نصب روی «کرّار» شد +عکس

شاید بتوان جنگ ۱۹۷۳ اعراب و رژیم صهیونیستی را یکی از اولین نبردهایی دانست که تیم های مجهز به سلاح های ضد زره ارزش واقعی خود را نشان دادند. تلفات سنگین واحدهای زرهی اشغالگران قدس در مقابل تیم های کوچک پیاده نظام مصری مسلح به موشک های ضد زره هدایت شونده مالیوتکا و راکت انداز آر پی جی ۷ نشان دهنده آغاز دوره جدیدی در رزم های زمینی بود.

طی دهه های گذشته، در غرب و شرق برنامه ها برای توسعه زره های جدید و قدرتمند تر که بتواند از تانک ها و زره پوش ها محافظت کند، آغاز شد. در شوروی سابق بیشتر تلاش ها در این بخش به سمت استفاده از زره های انفجاری واکنشی رفت که اساس آن بر پایه بسته هایی عمدتا مربع شکل است که روی نقاط حساس زره پوش نصب شده و در زمان برخورد یک پرتابه منفجر می شوند. انرژی حاصل از انفجار باعث نابودی پرتابه و حفظ شدن وسیله مورد نظر می شود.

یکی از نمونه های جالب در این خصوص زره کنتاکت ۵ روسی است که روی تانک تی ۹۰ نصب شده و در یک مورد ضبط شده در سوریه، موفق شد اصابت مستقیم یک تیر موشک ضد زره تاو از طرف تروریست ها را با وجود برخی آسیب ها به بدنه تانک دفع کرده و تانک و جان خدمه آن را نجات دهد.

دفع موشک تاو توسط تانک تی ۹۰ ارتش سوریه

غربی ها به سمت توسعه زره های مرکب و استفاده از مواد کامپوزیتی مثل خانواده چابهام و یا استفاده از لایه های اورانیومی رفتند. نمونه هایی از این زره ها در تانک هایی مثل چلنجر انگلیسی یا آبرامز آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته است. اما همین توسعه زره های پیشرفته تر باعث شد تا همه سازندگان سلاح در جهان به دنبال توسعه موشک های ضد زره قوی تر بروند. نسل جدید موشک های تاو و جاولین از آمریکا ، موشک های کورنت و گل داودی از روسیه و توسعه موشک های تاپ اتک در فرانسه و توسعه موشک های ضد زره هدایت شونده در چین و ایران ، همه و همه باعث شد تا عملا بسیاری از کارشناسان به این نتیجه برسند که حجم زره روی تانک ها و خودروهای زرهی از مقدار خاصی نمی تواند بیشتر شود و بایستی راه دیگری برای مقابله با تهدیدات ضد زره اندیشه کرد.

در اینجا بحثی به اسم حفاظت فعال مطرح می شود. حفاظت فعال به زبان ساده به اقداماتی گفته می شود که توسط یک سامانه که روی یک زره پوش نصب شده انجام می شود تا پرتابه را از وسیله مورد نظر دور یا نابود کند. به طوری کلی در جهان امروز ما با نوع سامانه حفاظت فعال طرف هستیم که یک مدل از آنها مقابله نرم ( Soft Kill) و دیگری مقابله سخت (Hard Kill) است. یکی از اولین سیستم های حفاظت فعال جهان که به صورت عملیاتی وارد خدمت شد Drozd ساخت شوروی سابق بود که در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی توسعه پیدا کرده و در جریان تجاوز نظامی به افغانستان در دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز عملکرد قابل قبولی خصوصا در برابر پرتابه های سری آر پی جی ۷ از خود به نمایش گذاشت.

سیستم های مقابله سخت معمولا با استفاده از رادار و یا سیستم های اپتیکی، پرتابه در حال حرکت به سمت زره پوش را شناسایی و سپس یک پرتابه انفجاری را به سمت آن پرتاب می کنند که انفجار آن باعث نابودی پرتابه ضد زره خواهد شد. البته این نوع برخورد دارایی یک سری محدودیت هایی است که برای افراد خودی حاضر در اطراف خودروی حفاظت شده به وجود می آید چراکه انفجار حاصل از نابودی پرتابه دشمن می‌تواند برای این افراد مرگبار باشد.

امروز در بحث سیستم‌های دفاع سخت، استفاده از پرتابه‌های ساچمه‌ای یا کاهش فاصله نقطه انفجار بین پرتابه و وسیله برای کم کردن احتمال آسیب به نیروی‌های خودی توسعه پیدا کرده است. از سیستم‌های دفاع فعال برخورد سخت عملیاتی فعلی در جهان می‌توان به Iron Curtain ساخت آمریکا، تروفی ساخت رژیم صهیونیستی و Arena ساخت روسیه اشاره کرد.

تانک تی ۸۰ روسی مجهز به سیستم دفاع فعال Arena

در بحث مقابله نرم هم معمولا بعد از اخطار تابش سیستم لیزر موشک انداز دشمن یا کشف آن توسط سیستم‌های راداری، اقداماتی جهت اخلال روی امواج هدایت لیزری، ایجاد پرده دود یا ایجاد اخلال در سیستم‌های اپتیکی هدف‌گیری برای موشک‌های هدایت سیمی جهت مختل کردن پروسه هدف‌گیری و منحرف کردن موشک انجام می‌شود. در بحث سیستم‌های دفاع فعال با برخورد نرم معروف در دنیا می‌توان به سامانه روسی Shtora-۱ و سیستم آلمانی MUSS اشاره کرد.

سنسور ها و سیستم اخلال گر فروسرخ سامانه MUSS نصب شده روی یک زره پوما

سوپرایز جدید سپاه در بخش حفاظت فعال

اگر بخواهیم بحث حفاظت فعال در ایران را مورد بحث قرار دهیم و نگاهی به اخبار رسمی و اعلامی در این خصوص داشته باشیم باید به مهر ماه سال ۹۵ بازگردیم که در جریان یک گفتگوی رسمی از آزمایش دو نوع سیستم حفاظت فعال با قابلیت برخورد سخت توسط صنایع دفاعی خبر داده شد. یکی از این سامانه ها از رادار پالس داپلر و دیگری از رادار آرایه فازی بهره برده و بر اساس خبر اعلامی در آن زمان، روی تانک ذوالفقار با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته بود. از آن زمان تا به امروز البته تصویری از این سیستم ها منتشر نشده است.

اشاره بعدی در خصوص سیستم های حفاظت فعال در کشور ما مربوط به جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران بود. در مصاحبه ای با سردار علی کوهستان فرمانده این بخش مهم از سپاه، در مرداد ماه سال ۹۸ از دستیابی این نیرو به سیستم های حفاظت فعال برای تانک ها خبر داده بود که البته در آن گفتگو نیز اشاره ای به جزییات این سامانه نشد. چندی پیش نیز در جریان یکی از مراسم های مربوط به جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه، مدلی از تانک تی ۷۲ ارتقاء یافته به نمایش درآمد که در آن زمان اعلام شد به سیستم های هشدار قفل لیزری و اخلالگر سیستم‌های هدایت لیزری و فروسرخ برای موشک‌های ضد زره مجهز شده است.

اما طی هفته‌های اخیر و در جریان نمایشگاهی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس در تهران برگزار شده، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه اقدام به نمایش جدیدترین دستاوردهای خود کرده که در آن، آزمایش سیستم حفاظت فعال ایرانی به نمایش درآمده است.

فیلم آزمایش سیستم دفاع فعال ساخت نیروی زمینی سپاه

در این تست، مشخص است که یک موشک ضد زره به سمت تانک روانه شده و سپس در نزدیکی هدف، به ناگاه منحرف شده و به کنار تانک برخورد می‌کند. این نوع از مقابله مشخصا سیستم مورد آزمایش در نیروی زمینی سپاه را در دسته سامانه‌های مقابله نرم قرار می‌دهد. تجربه درگیری‌های یک دهه اخیر در منطقه و خصوصا بحث مقابله با موشک‌های ضد زره هدایت‌شونده در خط دید مثل سری تاو ، کونکورس و کورنت تجربیات مهمی را در اختیار نیروی زمینی سپاه قرار داده است و از این مسئله دستاوردهایی مثل این سیستم دفاع فعال توسعه پیدا کرده اند.

این کلاس از موشک ها متاسفانه در سال‌های اخیر به مقدار زیادی با اسپانسری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و مشارکت تعدادی از دولت‌های غربی و اعضای ناتو، در اختیار گروه‌های تروریستی در منطقه قرار گرفته که البته با بکارگیری تمهیداتی مثل سامانه حفاظت فعال می‌توان تا حد زیادی از خطر آنها در میدان نبرد احتمالی جلوگیری کرد.

با توجه به اینکه اخیرا صنعت دفاعی کشور در حال نصب موتورهای با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار روی بخشی از تانک‌های ارتش و سپاه است و حالا نیز سپاه یک قدم مهم در حوزه حفاظت زرهی برداشته است، می‌توان امیدوار بود گام‌ها و قطعات پازلی که در نهایت جمهوری اسلامی ایران را به مرحله ساخت کامل یک تانک مدرن میدان نبرد خواهد رساند، به زودی کامل خواهد شد؛ ان‌شاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 52
  • سلام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    26 71
    اینطوری که میخوره به فراد پشت تانک
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      23 21
      باز دوباره یه بحث نظامی پیش اومد، تمااام متخصصین و نخبه های نظامی دنیا ریختند تو سایت مشرق.
    • سیاوش IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      15 6
      اطلاعات عمومی بیشتر عالیه؛ کسی هم ادعای متخصص بودن نکرده. ولی شماها کم سوادیتون رو با این حرف ها پنهان نکنید
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    11 26
    پیشنهاد میگردد اطراف بدنه تانک ، مثل سیستم ایربک خودرو از نوع زرهی ساخته شود .
    • سجاد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      10 21
      چی میگی برا خودت سیستم ایر بگ خودرو !!خود تانک زره پوشه بعد بیاد بازم زره اضافه کنن که مثلا باد کنه خخخخخ بعدشم مانور پذیریش خیلی کم میشه موتور خیلی قوی میخواد روسیه یه سیستم حفاظتی گذاشته که قبل از خوردن موشک به تانک اونو نابود میکنه
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      19 19
      1021 به سیستم های نظامی روسیه به غیر از AK47 هیچ وقت اعتماد نکن چون عمل نمیکنه
    • جواد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 0
      چشم حتما پیشنهاد شما در ساخت تانک بعدی لحاظ میگردد
  • ناصر IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    41 12
    ایول حال کردم از مطالعه این مطلب
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      46 0
      الان با این وضعیت جنگ اذربایجان و ارمنستان که یارو مثل بازی تمام ادوات حریف را با یه پهپاد از بین برد ادم به فکر فرو میره خدا کنه برا این چیزا هم فکری شده باشه چون واقعا مسخره است چهارتا پهپاد بخواد نسخه لشکر های زرهی را بچیچد
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      24 8
      10.49 بیخیال بابا ، ما که خودمان قدرت جنگ پهپادی هستیم ،
  • مغزمتفکر IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    27 5
    درود بر شما
  • نابغه علم فیزیک IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    51 23
    ما گردان های زرهی ابرامز و مرکاوا را به آهن پاره تبدیل میکنیم
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      10 8
      آفرین بر شما
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      3 0
      پرچم بالاست هنوز مرد با غیرت وطن پرست زیاده تو این مملکت برای تیک تیکه کردن دشمن
  • reza IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    53 13
    بعضی می گن دوران تانک خیلی وقته تمام شده و پیش به سوی نیروی سبک تکاور و پهباد اما در سرزمین ایران با این وسعت و تنوع محیطی وجود هر نوع جنگ افزاری واجب است.
    • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      34 1
      سرباز نبودی تا قدر تانک رو بدونی. تانک در میدان نبرد زمینی حکم فرشته محافظ برای پیاده است. نیروی هوایی و پهپادی جای خود دارد.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      32 2
      تانک یعنی توپخانه متحرک و استراتژیک ، در اخبار آمده بود که ایران نفربرهای زرهی را هم به موشک انداز احتمالا کرنت مجهز کرده . ضمنا دارند روی قدرت آتش به صورت روباتیک هم کار می کنند ، جالب است که ایران اسلامی در این زمینه هم محصولات قابل ارائه و کار آمد دارد. خلاصه هیچ بخشی از تجهیزات نظامی که می تواند معادله را در بخش قدرت آتشبار نظامی در زمین و هوا و فضا و دریا تقویت کند قابل چشم پوشی نیست .خدا قوت به نیروهای سلحشور ارتش و سپاه و انتظامی و بسیج و همچنین وزارت دفاع . اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    22 0
    تجهیزات نظامی کره شمالی هم بسیار جالب بود
  • سرباز IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    38 8
    ان شاء الله سال 1408 سال متفاوتی برای ملت باشه و در همه زمینه ها پیشرفت کرده باشیم و فقط دغدغه مون نبود امام زمان (ع) باشه
    • امیر IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      26 0
      از کجا معلوم شاید زمان ظهور امام نزدیکتز از تصورمون و 1408 شما باشه . ان شاالله
  • حسین ازارومیه IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    22 6
    انشاالله بهترین تانک وزدزرهی راسپاه میسازد
    • مهدی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      7 0
      خدا نگهدارشون باشه. وریشه اصلاح طلب ها رو بکنه
  • علیرضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    13 2
    نظر من اینه یه چیزی مث میدان مغناطیسی درست کنن اطراف تانک ک چیزی نتونه وارد این میدان بشه
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      فکر کنم این چیز جدیده مغناطیسی شاید باشه. چون موشکه نزدیک تانک سرعتش گرفته میشه. البته نمیشه به همین راحتی اینو گفت. چون برای اینجور چیزی میدان مغناطیسی خیلی قوی نیاز هست. میدانی که بتونه اینجور موشکی رو منحرف کنی، اسلحه انفرادی افراد نزدیک رو هم پرت میکنه به اطراف. بعدشم اون چیزی که نزدیک میشه آهنه. هم به قطب n میچسبه و هم به قطب p. در بعضی از شرایطبدتره و موشک رو با سرعت تر میکوبونه به تانک.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    8 30
    دلتون به چه چیزایی خوشه
    • ترابیان IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      18 7
      تا ۱۴۰۰ با افساد طلبان وطن فروش تعطیل کننده صنایع
    • امین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      27 5
      خطاب به 11:00،آره دلمون به این چیزا خوشه، چون امنیت کشورمون واسمون مهمه.چون بازدارندگی نظامی کشورمون واسمون اهمیت داره.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    9 2
    تو جنگ آذربایجان و ارمنستان .تعداد زیادی از تانکها - رادارها . و خودروهای زرهی ارمنستان توسط پهپاد ها به راحتی از بین رفتند یا باید راه حل مبارزه با پهپاد ها توسعه پیدا کنه یا تانکها و ادوات پیشرفته تر شوند چون تانکها مثل پنیر در مقابل چاقوی پهپاد هستند
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    10 1
    موشکهای لیزری از بالا به وسیله پهپاد به هدف می خورند باید سیستم هایی مثل «تروقی» که با موشکها ازهمه طرف میتواند درگیر شود تهیه کرد وپهپاد های رهگیر را برای منهدم کردن پهپاد دشمن به تولید انبوه رساند
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    8 12
    مقابله نرم دیگه چیه یعنی نوازش میکنند یا نصیحت میکنند دشمن را
    • بهار جان IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      13 1
      مثل ضربه مغزی خفیف میمونه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    4 3
    اولش برام سوال شد مقابله نرم چیه و فکر کردم نصیحتی نوازشی چیزیه بعد که خوندم دیدم چیز بسیار جالبیه دست مردان سپاه سالم و استوار باد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    17 25
    قابل توجه حضرات مشرق :::::::::::دلار مرز 32 هزار تومان را رد کرده پراید 140 میلیون ماینگین آپارتمان در در تهران 20 میلیون تومان
    • STEGHLAL HAMI PERSPOLIS IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      31 6
      خب چه ربطی به صنایع نظامی و دفاعی نداره ؟ اصلا دلار بشه خود خود طلای ۲۴ عیار ، بشه هر دلار یک ملیون ، ربطش به سیستم دفاعی کشور چیه ؟ تو تو خونتون گشنه بمونی ، ورمیداری درب اصلی و حفاظها و دزددگیرو قطع میکنی یا میبری خلاذیز ضایعاتیها میفروشی میری ابگوشت میخری میایی میشینی میخوری ؟ باشه حرف تو درست . وقتی شکم واموندت سیر شد یاد خونه ای که در نداره و سیستم دفاعی نداره ،( اونم تو محله م شوش مثلا ) میفتی و بعدش با سنگ خودت رو نمیزنی که این چه غلطی بود که کردم ؟ برو بابا جون خدا روزیت و زیاد کنه ، از ما بگیره بده به امثال تو همیشه انقدر سیرباشین که هوای حرف زدن به سرتون نزنه ، که اگه بزنه یه مملکت رو احمق جلوه میدین . اقا یارانه هارو بدین این گشنه ها . ابرومونو با این بی منطقی بردن . دشمن با خودش میگه ایران با اینجور ادمها چطوری تو دفاع مقدس نزاشت یه وجب خاکشو هم بگیرن ، دیگه نمیدونه امثال تو از اونهایی هستن که بحرین رو یه شبه ، کشورهای شمال ایران رو یه ساعته و مرزهایی که چسبیده به دریای سرخ بود رو چند دقیقه ای به نابودی عضما دادین . مشرق نیوز لطفا اطلاع رسانی بشه به مخاطب . ممنون از لطفتون
    • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      16 4
      چه ربطی به مشرق داره باید بگی قابل توجه دولت تدبیر وامید
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    7 4
    ماشاالله خداوند یاورتان باشد که اگر شما نبودید کشور نبود . این جریان اصلاحات که فقط یا وطن فروشی می کند یا مملکت را به آشوب می کشد درد و بلای شما به جان اصلاحات و اصلاحاتی ها بشود .
  • مجتبی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    11 7
    زنده باد اسلام زنده باد رهبر عزیز زنده باد سپاه اسلام
  • شهرام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 1
    به نظر من از فن اوری روکش نانو استفاده بشه
  • سعید IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 1
    خیلی خوبه اگه بتوانند سیستم زد موشکی که بر روی ناو جنگی که تیربار های خیلی سریع هست و رادار نصب کنند که موشک و دوش پرتاب رو قبل از رسیدن به تا روی هوا منهدم کند مثل ناو های جنگی این سیستم می‌تونه پهپاد و هوا پیما جنگی رو هم بطور خودکار نابود کنه . حتما بچه ها سپاه بهش فکر کنن خود این تانک میشه یک تانک شکست ناپزیر
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 4
    روی هواپیماهای مثل میگ 29 هامون یه مدل توسعه بدن تا رویین تن بشن و اف22 شکارکنن...
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    5 10
    RPG یک سلاح مکانیکیه، داخل چه چیزی میخوای اخلال الکترونیکی ایجاد کنی!
  • مرصاد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    12 1
    ارزش تجهیزات نظامی ساخت ایران ، دو برابر مشابه خارجی است ، زیرا در شرایط سخت تحریمی ساخته شده اند !
  • جهان IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 0
    باید از سیستم امواج الکترومغناطیس استفاده کنند
  • patriot IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    5 1
    خیلی حال کردم مرسی.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 0
    سپاه عزیز کشور و انقلاب را برای شما سپردند تا به خود بیایید کشور را باد برده یه کاری بکنید وطن فروشان کشور را به باد دادند با تورم ملت را خفه میکنند چه کسی کی برای نجات اقتصاد اقدام خواهد کرد با این سرعت تورم افت ارزش پول ملی میخواهند با ایران ما چکار کنن یعنی کشور ما از سوریه و یمن افغانستان و عراق هم عقب مانده تر هست
  • ح IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    4 2
    قبل توجه دوستمون،،دلاروپراید رو منتخب سلبریتیهای بیسواد کنترل میکنه و جنگ افزار رو سپاه و صنایع دفاعی...تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل
  • US ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    3 0
    چه فایده وقتی هیچ کدومشون تولید انبوه نمیشن و به شکل گستره وارد خدمت نمیشن و از مرحله ازمایش فراتر نمیرن ایران از نظر فناوری در همه سطوح و شاخه های نظامی فناوری های خوبی داره اما هیچوقت هیچکدومشون به جز پهپاد ها و موشک های بالستیک مورد استفاده قرار نگرفتن
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 1
    حالا حواستون باشه چینی ها روس ها جنس هاشون دو س تا کار میکنه باقی دکوری زدن فروختنا
  • PL ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 2
    درود بر سپاهیان سلحشور اسلام
  • حامد IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 1
    با سلام برای حفاظت از تانکها از یه سامانه پدافندی روی تانک ها نصب کنید مثل پانتیسر که برای زدن کاتیوشا و خمپاره و توپ یا موشک به کار میره نمونه کوچیک شده
  • امیر IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    خدایا تا کی ادمها به خاطر دنیا و حرث و طمع به هم حمله میکنند و ادمهای بی گناه را میکشن کی میفهمن که هر کس به خودش باید نگاه کنه و مشکلات خودشو رفع کنه و حق و حقوق دیگران را ضایع نکنه بشینه زندگیشو بکنه و به دیگران محبت کنه و با ارامش این دنیا را ترک کنه
  • علی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    باید بفکر خط تولید انبوه و مراکز تحقیقات و استفاده مناسب از نخبگان دانشگاهی باشیم.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 1
    تانک اگر حرارت نداشته باشه مورد هدف درست نمیتونه قرار بگیره
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    عالی
  • مهدی رنجبر IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 1
    ان شاالله این طورخواهدشدبه کوری چشم منافقین خائنین وعیادی آمریکاوبزدلان چه داخای وچه خارجی
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    ان شاءالله
  • علی IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    خدا نکنه جنگ بشه اسمش راحته قربونت توجنگ که نبودی حالا که توپ و تانک بدرد ۴۰سال پیش میخورد الان جنگ لیزر و الکترونیک و پهپاد بدون سرنشبین هست هنگار داری اتاری بازی میکنی با این موشکهای بالستیک ونقطه زن حرارتی دیگه مورچه هم میزنن گذشت
  • علی خدایی GB ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    ایران باید قوی باشد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    درود ب شما عزیزان خدا حفظتون کنه انشالله
  • https://www.instagram.com/p/CF6vV1EpRQi/?igshid=1p GB ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    خوب
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    حجم فیلمها سنگینه و بد لود میشه کلا فیلمهای رسانه شما اینطوریه آدم بیخیال میشه لطفا رسیدگی کنید
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 1
    لایک داری
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 1
    برادران نظامی چه ارتشی وچه سپاهی ،افتخار ملت ایران وباعث غرور وسرافرازی ملت وایران اسلامی هستند . کاش این دولت اصلاح طلب بفهمد که ایران حقیر وزبون به درد امریکا وغرب میخورد ،وتنها راه ملت ایران فرمایش رهبری ایران قوی وقدرتمند هست که پوزه امریکا را بخاک بمالد ،دولتمردان بیدار شوید
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    2 2
    **درود برسپاه پاسداران خارچشم دشمنان**
  • US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 1
    زنده باد سپاه .
  • ابراهیم IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام به همه متخصصین اقتصادی نظامی و سیاسی از نظرات شما استفاده کردیم
  • Alk IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    از نظر من مهندسان نظامی کشور باید یه فکری برای سیستم دفاع فعال بکنن که تازگی ها روی همه تانک های دنیا نصب شده !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس