کد خبر 1124859
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی دیتاک درباره دوئل انتخاباتی ترامپ  و بایدن نوشت: اولین مناظره ترامپ و بایدن که از مدت‌ها پیش از سوی رسانه‌ها مورد توجه بود درحالی آغاز شد که از ساعتی قبل رسانه‌های آمریکایی با پخش تصاویر محل برگزاری مناظره و ورود افراد به سالن و ... سعی در همراه‌سازی بیشتر افکار عمومی با این رویداد داشتند. مناظره‌ای که طبق نظرسنجی‌های قبل و بعد از آن، بایدن پیروز نسبی آن معرفی شده است.

در این مناظره ترامپ بدون اعتنا به قضاوت افکار عمومی و با هدف عصبانی کردن و برهم زدن تمرکز بایدن، مدام در حرف‌های او می‌پرید و حداقل ۷۳ بار سخنان او را قطع کرد، این مساله باعث شد بایدن در ابتدا با لبخند او را دعوت به سکوت کند و در ادامه از او بخواهد که خفه شود! بایدن در این مناظره ترامپ را دلقک و وراج توصیف کرد که به سختی می‌توان با او سخن گفت.

نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان که پیش از مناظره بایدن را ۵۶٪ و ترامپ را ۴۴٪ موفق پیش‌بینی کرده بود، پس از آن  با افت حدود ۲۰ درصدی ترامپ همراه شد که طبق آن بایدن ۶۰٪ و ترامپ را ۲۸٪ موفق اعلام شد. البته نظرسنجی سی‌بی‌اس ۴۸٪ جو بایدن و ۴۱٪ دونالد ترامپ را به عنوان پیروز مناظره معرفی می‌کند.

اما این رویداد سیاسی که باعث افت ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان و سهام وال‌استریت شد در میان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی ایران چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟

سامانه دیتاک نشان می‌دهد موضوع انتخابات آمریکا که براساس داده کاوی‌ها در یک ماه اخیر بیشتر از سابق مورد توجه بوده است، از ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد و همزمان با شروع مناظره تا ۱۱:۱۵ دقیقه نهم مهر ماه  ۲.۱ هزار پست تلگرام و ۸.۴ هزار توییت از جانب کاربران فارسی زبان توییتر داشته است.

هشتگ‌های پرکابرد مرتبط با این مناظره Debates2020، ترامپ، بایدن، کدام آمریکا و مناظره بوده است.

همچنین متن توییت‌ها نشان می‌دهد که توجه کاربران توییتر به حوزه رفتارهای ترامپ و بایدن بوده است تا متن سخنانشان و اکثرا تاثیرات رفتارهای بایدن بر روی ترامپ و واکنش‌های او را مورد توجه قرار دادند.

تا لحظه دریافت دیتا یعنی حدود ۷ ساعت بعد از برگزاری مناظره، توییت‌ها تاثیرات شناختی و روانی لبخند بایدن در میان سخنان ترامپ بر روی او، استرس بایدن در ابتدای مناظره و اینکه کدام یک از این دو بهتر و کم استرس‌تر بودند را نشان می‌دهد و البته سویه کاربران به سمت بایدن و در نقد ترامپ و در عین حال در گام بعد نگاه بایدن به برجام چه می‌تواند باشد، بوده است.

اما این موضوع در تلگرام معکوس بوده و به سخنان این دو کاندیدای انتخابات آمریکا بیشتر پرداخته شده است. فضای تلگرام به مواردی که درباره خانواده این دو کاندیدا، مدیریت ترامپ، پرداخت مالیات ترامپ و آغاز فعالیت ستاد انتخاباتی رقیب دموکرات با تولید تی شرت‌هایی با نوشته «خفه شو مرد» و ... پرداخته است. کاربران، این بخش از پاسخ ترامپ به سوال مجری که آیا شما قول می‌دهید که قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات، اعلام پیروزی نکنید؟ و پاسخ او که ممکن است انتخابات تقلبی برگزار شود؛ وقتی ده‌ها هزار برگ رای "دستکاری" می‌شود من نمی‌توانم نتیجه را بپذیرم چون اینها تقلب می‌کنند را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد این مناظره از منظر ارزیابی واکنش‌های کابران شبکه‌های اجتماعی حکایت از سنجش وزن هر دو کاندیدا در مواجهه با یکدیگر را داشته تا تلاش برای درک گرایشات پیدا و پنهان این دو. کاندیداها در این مناظره بیشتر سعی در به رخ کشیدن قدرت، وادار کردن طرف مقابل به سکوت یا منزوی کردن او و تهیه خوراک رسانه‌ای برای ترسیم راه ماه منتهی به انتخابات را داشته‌اند.

به قلم معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانه‌ای

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسين DE ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    2 0
    يك الاغ و يك خر با هم ديگه مناظره داشتند و ماهيت پليد و كثيف و جنايتكار يكديگر را براى ملت آمريكا و ساير ملتهاى جهان شناسائى كردند،بهتر از اين نميشه خيلى ممنون از اين افشاگرى ها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس