پا درد و کمردرد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و با توجه به شرایط هر فرد این درد برای افراد تشدید یا تسکین شود. قابل توجه است که آشنایی با هر یک از دلایل بروز این درد می‌تواند به پیدا کردن مناسب‌ترین روش درمان درد پا و کمر در سالمندان کمک کند. در ادامه به این دلایل اشاره خواهد شد.

درد کمر در سالمندان می‌تواند به علت‌های وجود مشکلات مختلفی پدیدار شود، عمده‌ترین دلایل بروز درد کمر، فشار و آسیب جسمی ناشی از عوامل محیطی است. گرفتگی عضلانی، شکستگی و صدمات ناشی از آن، شایع‌ترین عوامل ایجاد کمردرد سالمندان هستند. حرکت‌های ناگهانی دست و پا، روش نادرست بلند کردن اجسام از روی زمین و همین‌طور بلند کردن اجسام خیلی سنگین، آسیب‌های جدی به سالمندان وارد می‌کند.

آرتروز و تنگی نخاع، پوکی استخوان که بیشتر در زنان سالمند مشاهده می‌شود، انحنای غیرطبیعی ستون فقرات و دیسک‌های پاره شده و برآمده، عوامل دیگری هستند که در ایجاد درد کمر موثرند.

  • چاقی: در برخی از افراد سالمند اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی را به پاها وارد کند و عامل ایجاد پا درد در بین آن‌ها شود. در این شرایط پیشنهاد می‌شود که سالمندان به کنترل وزن خود بپردازند و با این کار وزن اضافی را از روی پاها و زانوها بردارند.
  • پوشیدن کفش نامناسب: در برخی از افراد انتخاب کفش نامناسب می‌تواند باعث بروز پا درد شود. تمامی افراد و به خصوص سالمندان باید توجه کنند که هر چه محافظت بیشتری از پاها صورت بگیرد و هر چه پاها راحت‌تر باشند در کاهش درد آن‌ها موثرتر خواهد بود.
  • خستگی زیاد: راه رفتن مداوم و برای زمان‌های طولانی یا ایستادن زیاد روی پاها موجب بروز پا درد در بین افراد و مخصوصا سالمندان می‌شود. در این حالت بهتر است تا سالمندان برای پیاده‌روی‌های طولانی از عصا استفاده کنند و در بین مسیر زمانی را جهت استراحت توقف کنند.
  • تغییرات هورمونی: این علت که بیشتر باعث شیوع پا درد در بین خانم‌ها و به خصوص در دوران یائسگی، باعث تشدید پا درد در بین افراد شود. تغییرات هورمونی باعث بروز درد در ناحیه لگن و پاها می‌شود. در صورتی که این دردها زیاد باشند بهتر است به پزشک زنان مراجعه شود.
  • به درمان مشکل خود بپردازد تا اثرات منفی این مشکلات بر سلامتی خود را کنترل کند.
  • دیابت: دیابت یکی از بیماری‌های رایج در بین افراد سالمند است. این بیماری ممکن است تا مدت‌ها به صورت نهان در بدن فرد سالمند وجود داشته باشد و آن فرد از بیماری اطلاعی نداشته باشد. در صورتی که دیابت کنترل نشود باعث بروز بیماری‌ای به نام نوروپاتی یا آسیب به اعصاب می‌شود که علائمی از قبیل گزگز و خواب رفتن پا به خصوص در ناحیه انگشتان و کف پا را با خود به همراه دارد.
  • مشکلات نخاعی در ناحیه کمری: تنگی کانال نخاع در ناحیه کمری یکی از دلایل بروز پا درد به ویژه در هنگام ایستادن و پیاده‌روی برای افراد سالمند به شمار می‌آید. در این حالت افراد مبتلا درد زیادی را در پاها و به ویژه از زانو به پایین حس خواهند کرد و آن‌ها برای کاهش از میزان درد و رنج ناشی از این بیماری مجبورند تا مدتی بنشینند.
  • روماتیسم: روماتیسم و مشکلات مفصلی که در خانم‌ها بیشتر رخ می‌دهد یکی دیگر از علل شایع پا درد در بین افراد است. در این بیماری فرد با درد شدید در استخوان‌ها مواجه خواهد بود که وی را در انجام فعالیت‌های روزانه به مشکل می‌اندازد.

روش‌های درمان درد پا در سالمندان

  • ماساژ پا: یکی از روش‌ها درمان درد پا در سالمندان ماساژ دادن است. انجام ماساژ می‌تواند جریان خون در رگ‌ها را تقویت کند و درد پا را کاهش دهد. لازم است تا در هنگام ماساژ نقاط حساس بدن شناسایی شوند تا ماساژ تاثیر بیشتری را داشته باشد.
  • حمام آب گرم: قرار دادن پاها در حمام آب گرم را می‌توان به عنوان روشی جهت درمان درد پا در سالمندان به شمار آورد. در صورتی که در زمان قرار گرفتن پاها در آب گرم از نمک اپسوم استفاده شود درد، ورم و کوفتگی پاها زودتر برطرف خواهند شد.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی که ترکیبی از روش‌های کششی، پیاده‌روی، ماساژ و تحریک الکتریکی است، یکی از راه‌های درمان سالمندان جهت کمک به کاهش درد و نیز افزایش توانایی آن‌ها جهت انجام کارهای روزمره‌شان است. تعداد جلسات فیزیوتراپی بنا به نظر پزشک معالج و با توجه به شدت بیماری مشخص می‌شود. این روش به عنوانی گزینه‌ای با سرعت تاثیر گذاری‌ بالا جهت درمان درد پا در سالمندان مورد استقبال این افراد قرار گرفته است.
  • درمان دارویی: در صورتی که درد پا در افراد سالخورده زیاد باشد، مانند هر نوع بیماری دیگری، می‌توان از داروها و مسکن‌ها به عنوان روشی جهت درمان درد پا در سالمندان کمک گرفت.
  • سایر درمان‌ها: گرفتگی شبانه مشکلی رایج برای افراد مسن است. آسیب شناسی پاتوفیزیولوژی چنین گرفتگی نامشخص بوده و هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نشده است. اما استفاده از حرکت‌های کششی و ریلکسیشن می‌تواند به کاهش درد کمک شایانی کند. این حرکات به عنوان روشی خانگی برای درمان درد پا در سالمندان توصیه می‌شود.

روش های درمان کمردرد

درمان درد کمر در سالمندان با اصلاح فرم نشستن و ایستادن

نشستن به مدت طولانی می‌تواند برای هر فردی در هر سن و سالی تولید درد کند. در سالمندان هم یکی از شایع‌ترین دلایل درد کمر، عادت‌های غلطی است که آن‌ها هنگام ایستادن و نشستن دارند. با رعایت چند نکته ساده، می‌توان تا حد زیادی به درمان درد کمر در سالمندان و حتی بقیه گروه‌های سنی، امیدوار بود.
 

درمان درد کمر در سالمندان با تغییر نوع کفش

شاید ساده به نظر برسد ولی کفش‌ها عوامل به شدت تأثیرگذاری در ایجاد و یا درمان درد کمر در سالمندان و یا حتی افراد گروه‌های سنی دیگر هستند. کفش‌هایی که کف تختی دارند، هنگام راه رفتن، نیروی زیادی بر پاها و کمر وارد می‌کنند و در دراز مدت، سبب ایجاد دردهای مزمن می‌شوند.

درمان درد کمر در سالمندان با کمک ورزش

انجام حرکات نرمشی روزانه برای درمان کمر درد مفید است. البته قبل از هر حرکت ورزشی، سالمند یا کسی که به او در انجام حرکات کمک می‌کند، باید حتما از صحیح بودن حرکات و مناسب بودن آن‌ها مطمئن شود. حرکات ورزشی و نرمشی ملایم مانند پیاده‌روی آرام، پیلاتس و یوگا، به شدت در درمان درد کمر در سالمندان مؤثر هستند.
 

درمان درد کمر در افراد مسن به کمک ماساژ

ماساژ آرام عضله درگیر، می‌تواند در کاهش تنش و درد کمر سودمند باشد. ماساژ، یک روش درمانی کامل به حساب نمی‌آید و وجود آن مکمل روش‌های درمانی دیگر مثل درمان دارویی و فیزیوتراپی است. ماساژ به سالمندان کمک می‌کند تا علاوه بر احساس کاهش درد، از عملکرد بهتری در ناحیه ستون فقرات خود بهره ببرند.

درمان درد کمر در سالمندان با دارو

پزشک متخصص ممکن است برای دردهای خفیف، کدئین و یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را در دوره‌های کوتاه مدت تجویز کند. شل‌کننده‌های عضلای و داروهای ضد افسردگی مانند آمی‌تریپتیلین هم در مواردی توصیه می‌شوند. اگر درد شدید باشد، پزشک متخصص از فیزیوتراپ کمک می‌گیرد و از بیمار می‌خواهد که در صورت بهبود هم به انجام تمریناتی که متخصص فیزیوتراپ تجویز کرده است، بپردازد.

و در انتها برای مشاهده انواع آموزشهای سالمندان مقالات سایت زیمد را بصورت روزانه مطالعه کنید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس