فانتوم

در ادامه نصب موفق هواپیماهای رزمی ایرانی به سلاح‌های دورایستا، رزمایش جدید نهاجا نشان داد جنگنده بمب‌افکن‌های اف ۴ فانتوم نیروی هوایی ارتش نیز به بمب هدایت ماهواره‌ای و مدرن «یاسین» مجهز شده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بحث حملات دورایستا مدتهاست که بدل به یک مسئله مهم و حیاتی برای نیروهای هوایی جهان شده و داشتن این توانایی خصوصا با پیشرفت سیستم های پدافند هوایی و موشک های هوا به هوای دور برد برای هر نیروی هوایی و هواپیمای تهاجمی یک برگ برنده بزرگ محسوب می شود. به همین خاطر انواع موشک های سطح و البته بمب های هدایت شونده که معمولا مجهز به بالک یا سیستم پیشران هستند در سالهای اخیر در کشورهای مختلف توسعه پیدا کرده و جزو سازمان رزم و تسلیحات استاندارد جنگنده مختلف قرار گرفتند.

همان طور که از این توضیحات مشخص است هدف اصلی از توسعه این تسلیحات، دور نگاه داشتن هواپیماهای رزمی و خلبانان از گزند سیستم های دفاع هوایی یا پرنده های رهگیر دشمن است. در سالهای اخیر با توجه به پیشرفته در بحث الکترونیک و ارائه ارتقاء های مختلف برای جنگنده ها در نسل های گوناگون شاهد این هستیم که بمب های هدایت شونده و موشک های دورایستا حتی برای جنگنده های نسل سوم نیز قابل بهره برداری شده اند.

بیشتر بخوانید:

ایران انحصار اسراییل در شلیک موشک بالستیک از آسمان را شکست/ تجهیز جنگنده‌های سپاه به اولین «موشک مافوق صوت» +عکس

۸ ویژگی بسته شگفت‌انگیز سپاه برای تحول در «سوخو ۲۲»/ از غلاف پهپادی و سیمرغ تا گلاید ۱۰۰ کیلومتری بمب جدید +عکس

چشمان تیزبین‌تر و مدرن‌تر برای اشباح ارتش ایران/ فانتوم‌های نهاجا آماده حمل نسل جدید تسلیحات می‌شوند +عکس

فیترهای سپاه؛ مشتری اول بمب های دورایستا در ایران

در مرداد ماه سال ۹۵ یک دستاورد بزرگ برای نیروی هوافضای سپاه رخ داد و آن هم عملیاتی شدن مجدد هواپیماهای تهاجمی سوخو ۲۲ برای این نیرو بود؛ هواپیماهایی برای سالها در ایران در وضعیت غیر عملیاتی قرار گرفته بودند. با عملیاتی‌شدن مجدد این پرنده‌های بال متغیر و مافوق صوت، سری جدیدی از سلاح‌ها نیز برای آنها تعریف شد که یکی از این سلاح‌ها، بمب‌های هدایت‌شونده سری یاسین بودند. در زمان رونمایی از این بمب‌ها مشخص نبود که در حقیقت ما با یاسین رو به رو هستیم چراکه در مراسم رونمایی از هواپیماهای اورهال شده با دو بمب بالدار در مقابل این هواپیما رو به رو بودیم اما در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که ایران به بمب‌های هدایت ماهواره‌ای دورایستا دست پیدا کرده است.

مجموعه تسلیحات جدید برای سوخو ۲۲ از جمله بمب خوشه ای (شماره ۱)، موشک بینا (شماره ۲) و بمب های یاسین(شماره ۳)

این بمب از سر جنگی ۵۰۰ پوندی یا ۲۲۵ کیلوگرمی استفاده می‌کند و وزن کلی آن با کیت افزایش برد و افزایش دقت شامل بالها و بالک‌ها و سامانه‌های ناوبری و هدایت، به حدود ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد. یاسین با برخورداری از سامانه‌های ناوبری و هدایت ماهواره‌ای به دقت اصابتی بسیار بالا می‌رسد که در حد خطای کمتر از ۱۰ متر در آزمایش‌های قبلی دیده شده است.

بمب هدایت شونده و دورایستای یاسین

در عین حال، در جریان رزمایش نیروی هوایی ارتش در دی ماه سال ۹۵ نیز برای اولین بار تصاویری از یک بمب جدید منتشر شد که زیر جنگنده های اف ۷ نهاجا نصب شده بود. این بمب همان یاسین بود که مدتی قبل در خدمت فیترهای سپاه دیده شده بود. در اخبار مربوط به رزمایش ارتش مشخص شد که این بمب یاسین نام داشته و حدود ۶۰ کیلومتر برد دارد.

جنگنده‌های اف ۷ در حقیقت کپی چینی از روی جنگنده میگ ۲۱ ساخت شوروی سابق که در تعداد بسیار بالا توسط این کشور تولید شده و هم در نیروی هوایی چین وارد خدمت و هم در حجم بالایی به متحدین این کشور صادر شده است. اف ۷ در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی و به عنوان یک هواپیمای جت آموزشی و دفاع هوایی نقطه‌ای وارد سازمان رزم نیروی هوایی ارتش شد. این هواپیما در خدمت نیروهای ارتش ایران، قبلا به غیر از توپ، موشک‌های هوا به هوای هدایت فروسرخ و البته بمب‌های سقوط آزاد و راکت‌های غیر هدایت شونده، توان رزمی دیگری نداشت.

جنگنده اف ۷ نهاجا مجهز به بمب دورایستای یاسین

توان پرتاب بمب از فاصله حدود ۶۰ کیلومتری هدف به این معنا است که این پرنده می‌تواند به دور از تیررس تقریبا تمامی سیستم‌های پدافند هوایی کوتاه برد و بخشی از سیستم‌های پدافندی میان برد، به راحتی عمل کرده و به هدف خود حمله کند. این توانایی خصوصا در حمله به اهداف گروهک‌های تروریستی مجهز به سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد دوش پرتاب بسیار مؤثر بوده و امنیت پرنده‌های خودی را تضمین می‌کند. البته در طول زمان با اضافه کردن سیستم‌های جستجو گر لیزری، اپتیکی یا اضافه کردن سیستم‌های پیشران به این بمب‌ها، می‌توان برد و دقت آنها را نیز افزایش داد و حتی از آنها برای درگیر شدن با اهدافی متحرک در فاصله بالای ۱۰۰ کیلومتر نیز بهره برد.

اشباح نهاجا؛ سومین کاربر بمب های یاسین

نمی توان در ایران حرفی از بحث حملات هوایی سنگین زد و نامی از بمب افکن افسانه ای نهاجا یعنی اف ۴ فانتوم نبرد. این پرنده نیرومند ستون فقرات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و در ۸ سال دفاع مقدس بخش زیادی از بار نبرد خصوصا در بحث حملات هوا به سطح را بر عهده داشت. در سالهای پس از جنگ صنایع دفاعی کشور پروژه های زیادی را برای ارتقاء توان رزمی فانتوم ها به انجام رساند که بیشتر شامل حمل موشک های کروز بود. در سالهای اخیر شاهد بحث نصب سیستم رادار کنترل آتش جدید بر روی فانتوم ها نیز بودیم که قدمی مهم برای ارتقاء این پرنده های ارزشمند به حساب می آید.

اما در جریان رزمایش اخیر نهاجا به نام مدافعان آسمان ولایت ۹۹ که به میزبانی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان برگزار شد شاهد بودیم که فانتوم های نهاجا نیز به بمب های سری یاسین مجهز شده اند.

نصب بمب یاسین در زیر جنگنده فانتوم در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۹

نکته مهم در خصوص این دستاورد این است که فانتوم اولین جنگنده غربی موجود در ایران است که به این کلاس از تسلیحات مجهز می شود چراکه پرنده های پیشین در این رده که در داخل کشور ما به این بمب مجهز شده بودند ساخت بلوک شرق هستند. این مسئله نشان می دهد که کارشناسان ایرانی به یک نرم افزار و سیستم پذیرش جامع بر روی هم پرنده‌های شرقی و هم غربی موجود در داخل کشور رسیده و می‌توانند بمب‌های مورد نظر را بر روی تمام پلتفرم‌های موجود در کشور نصب کنند. می‌توان این طور گمانه زنی کرد که احتمالا کاندید بعدی نصب بمب‌های هدایت شونده سری یاسین، پرنده‌های ضربتی سوخو ۲۴ نیروی هوایی ارتش باشند. در هر صورت این توان تهاجم دورایستا یک گام بسیار مهم در افزایش توان رزمی کشور و خصوصا جنگنده های اف ۴ فانتوم است.

تا به امروز مشخص نیست که فرآیند دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به بمب‌های هدایت ماهواره‌ای به چه صورت بوده، اما هرچه است این مسئله در یک سکوت رسانه‌ای و با تلاش و برنامه‌ریزی فراوان در اوج شرایط تحریم و بدون نیاز به مشاوره‌ها و تجهیزات خارجی به انجام رسیده و حالا امروز نشانه‌هایی از آن آشکار شده؛ اقدامی که می‌تواند یک انقلاب در توان رزمی نیروی هوایی سپاه و ارتش ایجاد کند و جوابی غافلگیرانه به آنهایی باشد که دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به نسل جدید سلاح‌های هواپرتاب را غیرممکن می‌دانستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    55 9
    «در اوج شرایط تحریم و بدون نیاز به "مشاوره‌ها و تجهیزات خارجی" به انجام رسیده». ناقلا اصلا معلوم نیست داری به ترکیه تیکه میندازی....خخخخخ...دمت گرم
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    مشرق جان مثل همیشه گزارش های دفاعیت عالی هستن.عالی عالی
    • خداپرست IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      78 7
      از روی آرای منفی میشه فهمید که فعالیت وحوشِ مستقر در آلبانی زیاد شده.
    • FI ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      9 16
      خیلی هم عالی.اما سیستم هدایتش بر اساس ماهواره های GPS هست که دیگه هیچ.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
      4 0
      سالهای قبل خیلی بهتر بود . چند سالی است به برکت دولت بی تدبیر دیگه اون هیجان گذشته رو نداره
  • بابک NL ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    7 1
    مشرق ایا ایران هم بمب های سنگرشکن هم داره ؟ و یک سوال دیگه اینکه برفرض اسراییل اگه بخواد به تاسیسات اتمی حمله کنه این حملات چطوری انجام میشه ؟ از راه دور ؟ یا جنگنده میفرسته داخل ایران ؟ یا با پهپاد ؟ البته این فقط یک سوال هستش و جدی نگیرید
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    9 27
    با کدوم ماهوارتون ؟
    • سرباز IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      12 3
      حالا اونم میسازیم
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      19 12
      صحت خواب ! پس اون ماهواره سپاه چی بود ؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    25 0
    برد این بمب یاسین خیلی بیشتر از این حرفهاس ، تو رزمایش پیامبراعظم14 ، یک سوخو-22 سپاه ، یه بمب یاسین رو شلیک کرد که بمب هدفش رو در فاصله 100 کیلومتری جنگنده ، با دقت تمام منهدم کرد. این مسئله ، یه مسئله خیلی بزرگه چون اکثر پدافندهای کوتاه برد و میانبرد همونطور که گفتید ، 60 کیلومتر براشون کافیه ولی این بمب 100 کیلومتر رو پوشش میده و به عنوان مثال میتونه پدافند هوایی پیشرفته Hawk امریکا (آخرین نسخه اش) رو به راحتی منهدم کنه در حالی که پدافند اصلا جنگنده رو نمیبینه و توان درگیری باهاش رو نداره. دقیقا مثل همون کاری که جنگنده روسی در لیبی بر سر پدافند هوایی Hawk ترکیه انجام داد و این رو هم در نظر داشته باشید که این بمب روی پهپاد کرار هم با موفقیت تست و عملیاتی شده و احتمالا پهپاد شاهد 149 (در آینده نزدیک) هم امکان نصب این بمب رو خواهد داشت و واقعا یه تحول اساسی ایجاد میکنه.
  • US ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    15 47
    بمب افکن افسانه‌ای F-۴ ؟؟ آمریکایی‌‌ها به آن می‌گویند قوطی پرنده. اگر هدایت شونده ماهواره‌ای ساخته اید پیشرفت خوبیست، اما با کدام ماهواره هدایت می‌کنید؟
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      20 14
      ماهواره پرتابی سپاه فراموش کردی ؟ البته بعدیهاش هم إن شاء الله در راهند
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    10 1
    منتظر موشک کروز هواپایه 1500 کیلومتری هم هستیم (نسخه هواپایه شده موشک کروز شهید ابومهدی)
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    20 2
    یاسین اسم جت اموزشی بود ، اسمهای تکراری خوب نیست
    • علی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      احسنت👌👌👌
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    17 34
    4 تا جنگنده از زمان بوووق دارید این همه هم تبلیغ میکنید. الان که تحریم تسلیحاتی برداشته شده چندتا از برادران چین یا روس بخرید
  • CA ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    16 16
    ﻧﻤﻴﺸﻪ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎ ﺑﺨﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺎﻧﺘﻮﻡ ﻧﮕﻴﻦ ﺟﻨﮕﻨﺪﻩ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ? اﻳﻦ ﻣﺎﻝ ﺟﻨﮓ ﻭﻳﺘﻨﺎﻡ ﺑﻮﺩ, ﺣﺘﻲ اﺯ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻫﻢ ﻳﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺨﺮﻳﻢ ﺧﻮﺑﻪ, ﺩﺭﺳﺘﻪ ﻛﻪ ﺟﻨﮕﻨﺪﻩ ﻧﺴﻞ ﭘﻨﺠﻢ ﻭاﺳﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺪاﺭﻩ اﻣﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﻧﺴﻞ ﻗﺒﻠﻲ ﺭﻭ ﺩاﺭﻩ
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    17 4
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    14 24
    لابد می تونه با این ترقه ها جلوی f35 مقاومت کنه
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    8 2
    جای خالی میگ 31 بروز شده و بمب افکن پنهان کار روسی در نیروی هوایی احساس میشه البته اگه اسرائیل موش ندونه
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      4 2
      داریم اونا رو به وقتش نشون میدیم
  • TR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    18 33
    یه مشت اسباب بازی مزخرف
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      7 1
      ناراحتی زیاد خوب نیست
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    16 1
    ۵۰ تا سوخو ۳۵ بخریم
  • مهدی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    20 2
    عالی.خداقوت
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      7 2
      شکست دشمن به ضرس قاطع میگم صد در صده
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    16 21
    آین جنگنده ها تیک آف نکرده توسط هواپیماهای نسل پنجم دشمن نابود شدن
    • GB ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      16 13
      هواپیماهای نسل پنجم دشمن هم تیک آف نکرده توسط موشک های هایپرسونیک و نقطه زن ما منهدم خواهند شد إن شاءالله
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    12 13
    ضمن تشکر از ساخت یاسین. بهتر است از وزن بمب کم کنیم و برد انرا اضافه کنیم. با توجه به اینکه هواپیماهای ایران جدید نیست و امکان دارد توسط موشک های هوا به هوا مورد هدف قرارگیرد باید از فاصله دورتر دشمن را زد
  • علی LU ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    5 7
    کدوم ماهواره واقعا سواله چون نمیدونم
    • US ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      1 0
      ماهواره نظامی نور 1 و 2 که توسط سپاه در مدار قرار گرفتند
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    19 5
    احسنت به حزب الله ایران و جهان....
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    51 5
    احسنت...
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    19 1
    خداوند یاریتان کند که خطاب خداوند متعال به شماهاست . و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه ....ما هم با جانمان پشتیبان شما هستیم و هر وقت فرا خوان بدهید با سر میاییم .
  • امیر IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    9 0
    به هرحال پیشرفت در این صنایع بسیار عالی هست، اما نیروی هوایی ما واقعا نیاز به نوسازی داره .. حداقل برای دفاع از مرزها ما نیاز به جنگنده های پیشرفته تر دارین اف 4 و اف 14 با توجه به تکنولوژی هواپیماهای رپتور عملا شانسی برای مقابله ندارند... چقدر خوب میشد بتونیم سوخو 30 وارد کنیم
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    33 0
    درود بر نیروی همیشه قهرمان هوایی ارتش بی ادعا
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    10 4
    f4 هواپیمای 60 سال پیش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • AT ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    22 21
    آخه شما تروریستهای داعشی ماهواره تون کجا بود‌
    • امیر IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
      3 2
      تروریست داعشی اربابت ترامپ هست نه ما و اینکه همون ماهواره ای رو میگع که چند ماه پیش فرستادن فضا و خود شما غرب پرستا کلی ترسیدین
  • کامران IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    10 9
    عزیز دل همین امسال سپاه در برد 100 کیلومتری با موفقیت تستش کرد!!! نیازی به پیشران و ارتقا برای برد 100 کیلومتری نداره و همین الانم این توان موجوده! انشالله با نصب پیشران و سایر ارتقاعات بریم به سمت 150 و حتی 200 کیلومتر.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    17 19
    ترامپ ایران را در همه زمینه ها شکست داد و مردم هزینه شکست را تحمل کردند و کرونا ترامپ را شکست داد . اما به جای اصلاح سیاستهای اشتباه گذشته در دشمن تراشی ، باز در حال تکرار است
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      8 14
      ترامپ عرضه تصور چنینی رو نداره چه برسه ... مشکل ما از داخله همونهایی که شماها بهشون رای دادین
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      7 13
      جناب ! دشمن تراشی ؟ با دشمنی که معاهده نمی شناسه چطور میخای ... ؟ یه ذره شعور بد نیست
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    8 11
    عالی بود
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    4 1
    باید امام زمان بیاد باید دعاکنیم اقا بیاد
  • GB ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 1
    ای صهیونیستهای دیکتاتور منتظر اون روز باشید که آقا رهبرمون لب تر کنه...وای به حالتون...با جنگنده های قاهر ۳۱۳ تل آویو و حیفا رو به تل خاک بدل میکنیم...وای اگر رهبرم حکم جهادم دهد
  • رهام حسامی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    2 1
    باید به مردان علم کشور افتخار کرد خوب ببینیدبمب هدایت ماهواره ای Joint Direct Attack Munition یک ابزار بمب غیر هدایت پذیر را بمب هدایت پذیر هوشمند تبدیل میکنه .اما چطور کار میکنه این سامانه پیشرفته که در اختیار چند کشور هست خوب ابتدافاز جدا شدن از هواپيما، مسلح كردن فيوز، گرفتن اطلاعات ماهواره تعيين موقعيت جهاني، بهينه سازي هدايت، تنظيم مسيرنهايي حركت و برخورد به هدف است.در ضمن Guidance Control Unit) GCU)هم هستواحد کنترل هدایت .خوب به هر دلیلی سیگنال ماهواره دریافت نشد سیستم هدایت اینرسی و سیکرهای موشک یا بمب وارد عمل میشه که به صورت دوگان هستند اینها شامل هدایت لیزری و فرو سرخ و اطلاعات از قبل داده شده هستند ولذا موشک به هدف میخورد مگر نابود شود.رهام حسامی دانشجوی هوافضا
  • مهدی IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس