به گزارش مشرق، استاد حسن رحیم پور، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، طی توییتی به ارزیابی تاثیر کرونا بر عرصه های مختلف زندگی بشر امروز پرداخت و نوشت: بلای جهانی کرونا جز ابعاد پزشکی، به لحاظ فرهنگی و حقوقی چگونه ارزیابی میشود؟
در چنین بحرانهایی، کار اخلاق پزشکی به تشریفات آکادمیک و سوگند بقراط و وجدان انتلکتوال، دوا نمیشود. همه سوداگران دارو، تاجران درد، قاچاقچیان جسم، کارگزاران سقط جنین و اتانازی و سازندگان بمبهای میکروبی،به خدایان بقراط،آپولون و پاناکیا و همه الههها سوگند رسمی را خورده بودند.
پدیدههایی چون کرونا وقتی جدیتر شوند علوم تشریفاتی و پوشالی را از غیرپوشالی و کارآمد غربال خواهندکرد.
به نقش فکر و ابزار مدرنیته در تولید بیماریهای جدید و جهانی،نگاه دوباره خواهد شد.
نقش تاریخی وبا و طاعون در زیر و رو کردنهای ژئوپولیتیک در هرم سیاست و اقتصاد جهان، دیده خواهدشد.
بازنگری در فلسفه علم و میزان صدق مفهوم "انقلاب علمی" و خوانش انتقادی "عصرروشنگری"، و نقش امثال نیوتن و بیکن در تعریفی از علم که به عواقبش ملتزم نیست.
توجه دوباره به بیماریهای واگیردار(حتی اگرجنگ میکروبی نباشد)و نسبت آن با حقوق بشر و محیط زیست و ابعاد منفی دهکده جهانی در جهانیسازی بیماریهای خطرناک،گریزناپذیرمیشود.
توسعه آنارشیزم در اخلاق علمی ازطریق تبدیل هر ایده در فیزیک به یک بمب متافیزیک که اساسا مقصد علم رامشوش میکند.
ابهام در قدرت برنامهریزی بشر که توان آن چیست و تا کجاست؟ و کدام مولفهها تحتتاثیر انقلاب کرونایی در جهان به تدریج زیر سوال خواهدرفت. در درازمدت، و بسته به ابعاد تلفات، همچون ساختار"فلسفه اخلاق" و "فلسفه علم"، برنامهریزی شهری و شهرسازی نیز باید تحول یابد زیرا معنای همزیستی و معنای پیشرفت، دوباره اندازهگیری خواهدشد.
باید منتظر ماند و دید چه یقینهایی به شک و شکهایی به یقین بدل خواهدشد؟ از طاعون قرن شش و تاثیرش در روم بیزانس و کمی هم ایران ساسانی تا طاعون و وبای قرن ۱۴ که نیمی از مردم اروپا را کشت و موارد مشابه، اثر انگشت خود را روی اخلاق و سیاست و اقتصاد و علم اروپا گذارد و هر ضربه به علوم طبیعی، دیر یا زود، واکنشی در علوم مابعدالطبیعی داشت. ازمکانیک سماوی تا رنجهای انسانی و شرور زمینی و از دروغهای دیروز، که هر بار به مصائب امروز و رنجهای فردا میانجامید و پس از هر فاجعه، ابتدا شیمی، زیست شناسی، متابولیزم مواد، ژنتیک و پاتوفیزیولوژی و...زیرنگاه عصبی و متوقعانه دنیا قرارگرفتند وسپس بسیاری محکمات بشری هردوره به آسانی و سرعت در دوره بعد میپکید و هر مدرنیته برای سنت پیشین،یک سنت برای مدرنیته بعدیست پس هیچ مدرنیتی نمیتواند برای همیشه،مدرن بماند.
اینک از سارس و ایدز و ابولا به ورژن جدید کرونا رسیدیم بلکه آنها به ما رسیدند.اما کدام انسانشناسی،انسان را در برابر رفتار غیرانسانی، بیدفاع گذارده،اگرخود،عامل حمله نبوده باشد؟
غولهای داروسازی و تجارت"درد و درمان"،چه نقشی در بحران جهانی بهداشت دارند،و اگر اقتصاد کشورهای بی برنامه و ناخودکفا از کنترل خارج شود، به کنترل کجا درمیآید؟