به گزارش مشرق، یک فعال عرصه نشر معتقد است: کرونا برای صنعت کتاب و نشر، فقط شروع یک بحران نبود، بلکه رویدادی بود که به دلیل اوضاع وخیمی که صنعت نشر در طول هفت سال گذشته تجربه کرده بود، در حکم تیری بر پیکرۀ نیمهجان این صنعت نشست؛ صنعت نشر در قبل از شیوع کرونا هم دچار بحرانهای نفسگیری بود، کرونا آمد و راه همان مقدار نفس را هم برای خیلیها بست.
محمدعلی مرادیان، معاون تشکیلات مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار کیهان ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: از اواخر سال ۹۲ تاکنون، به دلایل مختلف منجمله، افزایش افسارگسیخته قیمت نهادههای اولیه، کاهش روزانۀ قدرت خرید مردم، احتکار و کمفروشی نهادههای تولید و... مقدار بازار صنعت نشر سالانه کوچک و کوچکتر شده است؛ برای مثال از اواخر سال ۹۷، که دولت تصمیمگرفت کاغذ را از فهرست کالاهای اساسی خارج کند و برای وارداتش هیچ یارانه و ارز حمایتیای تخصیص ندهد، تا امروز که دولت علیرغم نظر کارشناسی دلسوزان فرهنگی، تصمیم خود را بهصورت کامل عملی کرده است، قیمت کاغذ حداقل شش برابر شده است و همچنان هم بهصورت تصاعدی در حال افزایش است؛ اینها را بیان کردم که بگویم حال بد این روزهای صنعت نشر قبل از شیوع کرونا هم خوب نبود و نباید کرونا را زیاد متهم کرد. قبلتر از شیوع کرونا، تدابیر و تصمیمهای غلط مسئولان دولتی ضربات سهمگینی به این صنعت مهم و راهبردی وارد کرده بود؛ اینها باید گفته شود و تبیین شود تا متهمان اصلی وضعیت غمگینکنندۀ مهمترین صنعت فرهنگی کشور مشخص شود و آنها نتوانند به راحتی تبعات تصمیمهای غیرکارشناسی، کمکاریها و بیتدبیریهایشان را به گردن کرونا بیاندازند.
وی افزود: اینجا نمیتوان از مردم انتظار کار خاصی داشت؛ اینجا دولت برای افزایش مصرف سرانۀ محصول فرهنگی باید از تولیدکننده و مصرفکننده حمایت کند. دولت موظف است با بهبود سطح معیشت مردم میزان سرانۀ مصرف محصول فرهنگی را هم بالا ببرد؛ در تنگناهای اقتصادی اولین هزینهای که کاهش مییابد و یا حذف میشود، هزینههای فرهنگی است و در حوزه خرید و مصرف محصول فرهنگی، اولین چیزی که حذف میشود معمولاً کتاب است.