کد خبر 1151611
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
مجلس نمایه

بر اساس این قانون مهم و جنجالی سازمان انرژی اتمی موظف می شود سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را تولید و ذخیره کند.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر در خصوص طرح  اقدام راهبردی مجلس نوشت: مجلس شورای اسلامی دیروز در یک طرح دوفوریتی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب و پس از یکبار اصلاح به تایید شورای نگهبان رسانید.

در خصوص مفاد این طرح چند نکته باید ذکر شود.

 بر اساس این قانون مهم و جنجالی سازمان انرژی اتمی موظف می شود سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را تولید و ذخیره کند.

این مقدار اورانیوم با غنای ۲۰ درصد حدودا برای ساخت ۲ بمب اتمی کافی ست. نکته مهم اینجاست بر اساس معاهده NPT تولید و ذخیره هر مقدار اورانیوم غنی شده با هر درصدی به ۲ شرط مجاز است ؛ اول ، ۶ ماه قبل از تزریق هگزافلوراید اورانیوم (uf6) به سانتریفیوژها آژانس اتمی باید مطلع گردد و دوم کشور اقدام کننده نباید از آن برای مصارف نظامی استفاده نماید.

با توجه به تاکید ایران بر عدم ساخت سلاح اتمی این ماده از قانون مجلس منع حقوقی ندارد.

 ایضا سازمان انرژی اتمی مکلف است کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان را ظرف ۵ ماه به بهره برداری برساند؛ همچنین باید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده اضافی ذخیره ، ۱۰۰۰ دستگاه سانتریفیوژ نسل ۲ نصب و حداقل یک آبشار ۱۶۴ تایی سانتریفیوژ از نوع ir6 را راه اندازی کند.

این موارد نیز به هیچ عنوان نافی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی نیست اما نقض اساسی برجام است.

 بر طبق ماده ۵ قانون فوق الذکر، سازمان انرژی اتمی باید رئاکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین جدید در خنداب اراک بسازد. این نیروگاه از آن جهت حساسیت ایجاد می کند که پسماندهای آن پلوتونیوم است که کاربرد دوگانه نظامی و صنعتی دارد لکن بازهم برخلاف نص NPT نیست.

 ماده مهم این قانون یعنی ششم به دولت دستور می دهد در صورت رفع نشدن تحریم های نفتی ، بانکی و ... اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

پروتکل الحاقی نام سندی ست که نظارت های آژانس اتمی بر کشورهای عضو را به شدت افزایش داده و بازرسی های آن فراتر از تعهدات اعضای معاهده NPT است.

 برای مستنکفین از این قانون نیز مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده است.

با بررسی موارد فوق باید گفت این قانون نافی تعهدات ایران در معاهده منع گسترش سلاح های اتمی نبوده و تنها ناقض برجام است.

 با توجه به عدم توفیق ایران در بهره برداری از مزایای برجام و ایرادات ساختاری آن (که در دوره ترامپ به وضوح نمایان شد) برخلاف جنجالهای رسانه ای اخیر، نگارنده معتقد است قانون مصوب اخیر، پشتوانه ای برای دولت روحانی در مواجهه با رئیس جمهور جدید آمریکا بوده و می تواند ضعف های برجام را پوشش دهد.

به عبارت دیگر این قانون شرایط سخت و سنگینی را برای طرف آمریکایی ایجاد خواهد کرد و در صورتی که ایالات متحده عزم حل مسئله با ایران را داشته باشد، باید امتیازات بیشتری پرداخته و تحریم های نفتی و بانکی را لغو (و نه تعلیق) کند.

قانون مزبور مطمئنا راه جو بایدن را برای بستن پرونده هسته ای ایران به شک دلخواه و ورود به سایر مولفه های قدرت جمهوری اسلامی چون صنایع موشکی و فعالیت های منطقه ای را مسدود خواهد کرد زیرا مجلسیان به مرگ گرفته اند تا رئیس جمهور آمریکا به تب راضی شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    6 2
    آمريكا به مرگ راضي مي شود نه به تب
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      7 2
      امریکا... می‌خورد با ایادی داخلیش!!!!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      14 2
      امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    وقتی امضاءکنندگان برجام علاقه ای به رشد و پیشرفت ایران قدرتمند ندارند. باید هم از پروتکل الحاقی خارج شد و غنی سازی بیست درصد هم انجام داد. و امضاءکنندگان برجام را مجبور به عملیاتی کردن مفاد برجام کرد. تا حواسشان جمع شود که در صورت عدم اجرای تعهدات باید منتظر ایران قدرتمتد هسته ای در توان بسیار بالا باشند و بدانند که در صورت عدم لغو تحریمها همه تعهدات برجامی بطورکامل از طرف ایران به صورت یکطرفه لغو و فعالیت هسته ای با افزایش توان حداکثری به انجام خواهد رسید.و این تنها راه به زانو درآوردن آمریکا و اروپا خواهد بود.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    مزاکره بی مزاکره اگر بخواند برگردنند باید خسارت های خروج از برجام را بدهند وتحریم رایکجالغو کنند
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      همان خسارت که از صدام گرفتیم برای هفت پشتمان بس است.حالا باز خسارت می خواهید.اصلا شما مشرقی ها که هر کدامتان دوسه بار کامنت می گذارید.یکبار خودتان را راحت کنید بگید زنده باد تحریم.حاشیه هم نرید
  • حسين DE ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    در پاسخ به نكاتى كه موئسسه پژواك خرد معاصر عنوان كرده تنها باين نكته اشاره كنم كه اگر مواردى از اين قانون بر خلاف برجام و يا ناقض آن است،چرا زمانيكه طرف مقابل آنرا بسادگى نقض ميكند ما نتوانيم آنرا نقض كنيم؟
  • GB ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    طرح خوبیست و حق ایران است به جای تهدید نابودی فلان شهر و فلان کشور و فریادهای مرگ بر این و مرگ بر ان مجلس باید تا میتواند از این طرح ها بدهد و خوشبختانه شورای نگهبان هم خیلی سریع و به موقع اقدام نمود .
  • امین IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 1
    اروپا وآمریکا باج به ایران نمی‌دهند فقط تحریم‌ها بیشتر وبعد حمله نظامی
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    خدا قوت بر مجلس انقلابی
  • رضا IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    كاش اعلام مى كرديد اين مؤسسه پژواك خرد معاصر ، ناظر به خرد كدامين خردمند معاصر است ؟! من كه در ميان مسؤلين محترم خردمندى نمى بينم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس