به گزارش مشرق به نقل از فارس، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نزدیکی سالروز شهادت شهید مطهری و ضرورت بهرهبرداری از اندیشههای وی گفت: شهید مطهری دارای اندیشه زلال، پاک و اصیل بود؛ در واقع اندیشههای شهید مطهری ریشه در مبانی وحیانی و سنت اهل بیت عصمت و طهارت دارد.
وی با بیان اینکه شهید مطهری با قدرت خلاقیت و اندیشه توانست دریچههای جدیدی از علم الهی را در اختیار دلهای تشنه قرار دهد، افزود: رویکرد شهید مطهری در مطالعات و نوشتههایشان نیازسنجی و پاسخ به جگرهای عطشانی بود که به دنبال زلال اندیشه کوی به کوی میچرخیدند.
سلیمی با بیان اینکه شهید مطهری با قلم و بیان رسا و عمق فکر و اندیشه توانست در برابر سیل شبهات بنیانکن که اعتقادات جامعه را هدف گرفته بود، سدی استوار ایجاد کند، تصریح کرد: این استاد گرانقدر با روشن کردن چراغ دانش، بینش و جهت دادن به گرایشهای معنوی، توانست جامعه را به سر منزل معارف حقیقی رهنمون سازد.
عضو کمیسیون آموزش درباره ویژگیهای شهید مطهری اظهار داشت: نیازسنجی براساس نیازهای واقعی و قلم زدن در این مسیر، یکی از ویژگیهای شهید مطهری بود.
وی با بیان اینکه ویژگی دوم شهید مطهری نگاه جامعی است که ایشان به مقولات مختلف داشت، خاطرنشان کرد: شهید مطهری ابعاد مختلف اسلام را اعم از مسائل اعتقادی، فکری، فسلفی و اجتماعیات کاملا میشناخت؛ تاریخدان زبردست و ادیب مسلط به مبانی ادبی بود و همن نگاه جامع خروجی مناسبی از ایشان به جا گذاشت و مسیر عبور را برای جامعه ترسیم کرد.
سلیمی ویژگی سوم شهید مطهری را شناخت نقاط ضعف و قوت مکاتب مادی عصر خود و دفاع از اسلام در برابر هجوم این مکاتب دانست و افزود: شهید مطهری علاوه بر اینکه براساس اقتضائات روز به میدان آمد، نوگرایی و ارتباط با نسل جوان را حفظ کرد و از این طریق فکر نو و بالنده را در اسلام نهادینه کند.
وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه نتوانستیم افرادی به جامعیت، طهارت نفس و قدرت قلم شهید مطهری تربیت کنیم، خاطرنشان کرد: شهید مطهری با انحرافات مبارزه میکرد؛ در فتنه اعتقادی که کمونیستها و حزب توده به وجود آورده بودند شهید مطهری به میدان رفت.
وی همچنین یادآور شد: شهید مطهری در انحرافاتی که گروهک فرقان و منافقین به وجود آوردند به مبارزه با انحرافات پرداخت؛ در واقع شهید مطهری با تیغ علم و تقوا هم ریشه انحرافات را زد و هم آتش فتنه را خاموش کرد.
این نماینده مجلس درباره تکلیفگرایی شهید مطهری هم گفت: شهید مطهری علاوه بر اینکه ریشه در حوزه علمیه داشت و از اندیشه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) سیراب شده بود، دستی نیز بر دانشگاه داشت؛ نه تحجر برخی در حوزهها توانست شهید مطهری را از مسیر خود باز دارد، نه روشنفکری و غربزدگی دانشگاه در عزم شهید خللی وارد کرد.
سلیمی با بیان اینکه ما امروز بیش از گذشته به امثال شهید مطهری نیاز داریم، گفت: وجود مکاتب جعلی توسط استعمارگران، نیازهای رو به افزایش نسل جدید حوزه و دانشگاه و ترسیم مسیرهای موازی توسط دزدان اندیشه، نیاز ما را برای توجه بیشتر به اندیشههای شهید مطهری بیش از گذشته میکند.
وی با اشاره به کاربردی نکردن اندیشههای شهید مطهری تصریح کرد: واقعیت این است که ما هنوز نتوانستیم اندیشه شهید مطهری را در دانشگاه عملیاتی کنیم؛ البته گاهگاهی اقدامات مقطعی و شکلی در این زمینه انجام میشود اما تاکنون اقدام ماندگار و اصیل و ادامهدار نداشتیم.
نماینده مردم محلات و دلیجان یکی از علل بیتوجهی به اندیشههای شهید مطهری را عدم درک ضرورت طرح این اندیشه توسط مسئولین دانست و افزود: شاید بخشی هم مربوط به این است که هنوز آنگونه که باید با همه ابعاد اندیشهای شهید مطهری آشنا نشدیم.
وی درباره اسلامی کردن دانشگاه بدون استفاده از اندیشههای امام خمینی(ره) و شهید مطهری گفت: اسلامی کردن دانشگاه بدون نگاه جدی به اندیشههای امام(ره) سخنی بیش نیست.
سلیمی امام را طراح اصلی مسائل اسلامی و شهید مطهری را معمار قدرتمند این طراحی دانست و گفت: در بحث اسلامی کردن دانشگاهها متاسفانه نسبت به اندیشه امام خمینی(ره) کم توجهی صورت گرفته است که همین مسئله اسلامی کردن دانشگاهها را به یک بازی تبدیل کرده که سرانجامی نخواهد داشت.
سلیمی خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این آمادگی را دارد که در قانونگذاری و باز کردن نقاط کور زمینه را برای کاربردی کردن اندیشههای امامخمینی(ره) و شهید مطهری فراهم کرده و با ورود جدی به این موضوع، هر اقدام بایستهای را که مجریان به آن نیاز داشته باشند را با قانونگذاری فراهم کند.
کد خبر 115215
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
- ۰ نظر
- چاپ
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اسلامی کردن دانشگاهها بدون نگاه جدی به اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) و شهید مطهری محقق نمیشود.