کد خبر 1153459
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
ایران نمایه  تحریم نمایه

تجزیه و تحلیل آمار و ارقام نظام رتبه‌بندی سایمگو حکایت از صدرنشینی ایران در علم نانوفناوری منطقه و تلاش مداوم دانشمندان برای یکه‌تازی در این عرصه دارد.

به گزارش مشرق، رتبه‌بندی «سایمگو» هر سال کشورهای مختلف جهان را به لحاظ تحقیقات علمی و ارائه مقالات رتبه‌بندی و جایگاه جهانی آنها را در وب‌سایت خود منتشر می‌کند. آمار و ارقام این جدول نشان‌دهنده تلاش و زحمت دانشمندان ایرانی برای صدرنشینی در آسیای غربی و حفظ جایگاه علمی خود دارد. 

در این گزارش به روند پیشرفت ایران و دانشمندان ایرانی در ارائه اسناد علمی در نانوفناوری اشاره می‌کنیم که سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ را شامل می‌شود؛ این گزارش به جایگاه کشورهای منطقه و جهان نیز اشاره دارد. 

 بر اساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۹ به مقام نخست تولیدات علمی در زمینه فناوری نانو در سطح کشورهای آسیای غربی دست یافته و دانشمندان با مقالات علمی خود دانش نانوفناوری منطقه را در دست گرفته‌اند؛ گرچه شمار مقالات دانشمندان ما در سال ۲۰۱۹ کمتر از سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است، اما تلاش شده تا مقاله‌های علمی عملیاتی شوند و این علم به زندگی روزمره مردم ورود کند.

 * تسخیر علم نانوی منطقه توسط دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۹ 

بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تعداد ۷۰۲ مقاله در زمینه فناوری نانو در رتبه نخست و عربستان سعودی با ۴۴۱ مقاله در مقام دوم قرار دارد.

* جایگاه کشورهای منطقه در علم نانو

بر اساس آنچه که در جدول سایمگو دیده می‌شود، رژیم صهیونیستی،‌کشورهای مصر، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، کویت، قطر، اردن، عمان، لبنان، سرزمین‌های اشغالی، سوریه، بحرین و یمن به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران و عربستان سعودی قرار دارند.

از میان ۷۰۲ مقاله منتشر شده توسط محققان ایرانی در علم نانو ۶۹۱ مقاله قابل استناد بوده است. در حالی که عربستان سعودی به عنوان کشور حائز مقام دوم، تنها ۴۴۱ مقاله ارائه کرده که از این تعداد نیز تنها ۴۳۰ مقاله قابل استناد بوده است.

یمن به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال ۲۰۱۹ تنها سه مقاله در زمینه فناوری نانو ارائه کرده که هر سه مقاله نیز قابل استناد بوده است.

* ایران شانزدهمین رده از جدول جهانی در علم نانوفناوری

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان جایگاه شانزدهم در این علم را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشورهای جهان چین است که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

محققان چینی در سال ۲۰۱۹، ۱۵ هزار و ۷۹۰ مقاله در زمینه علم فناوری نانو منتشر و ارائه کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۰۱ مقاله قابل استناد بوده است.

کشورهای ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی،‌آلمان، هند، ژاپن، انگلیس، فرانسه، استرالیا، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، سنگاپور و تایوان به ترتیب بعد از صدرنشین جهان و قبل از ایران در نظام رتبه‌بندی سایمگو جای گرفته‌اند.

کشورهای هنگ‌کنگ، سوئیس، هلند، سوئد، عربستان سعودی، لهستان، بلژیک، رژیم صهیونیستی، برزیل، جمهوری چک،مصر، دانمارک، مالزی، ترکیه، مکزیک، اتریش، فنلاند، پرتغال، عراق، ویتنام، ایرلند، تایلند، یونان، نروژ، اوکراین، بلاروس، رومانی،‌ آرژانتین، آفریقای جنوبی،‌امارات متحده عربی، اندونزی، شیلی،مجارستان و نیوزلند به ترتیب بعد از ایران قرار دارند و جایگاه هفدهم تا پنجاه و یکم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

اطلاعات منتشر شده از این نظام رتبه‌بندی بیانگر آن است که آمریکا به عنوان دومین کشور در سطح جهان با یک اختلاف قابل توجه نسبت به دانشمندان چینی تنها ۷ هزار و ۴۸۲ مقاله در زمینه علم نانو منتشر کرده‌اند که از این تعداد نیز تنها ۷۳۰۶ مقاله قابل استناد بوده است.

* تسخیر علم نانوی منطقه توسط دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸ 

بر اساس آمار منتشر شده دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸، ۷۶۰ مقاله در زمینه نانوفناوری ارائه کرده‌اند که از این تعداد ۷۱۹ مقاله قابل استناد بوده است. 

* جایگاه کشورهای منطقه در علم نانو

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد عربستان سعودی به عنوان دومین کشور در منطقه با یک اختلاف قابل توجه نسبت به ایران تنها ۴۶۷ مقاله ارائه و منتشر کرده که از این تعداد نیز ۴۵۶ مقاله قابل استناد بوده است. 

رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، قطر، اردن، کویت، لبنان، عمان، بحرین، سرزمین‌های اشغالی و سوریه به ترتیب بعد از ایران و عربستان سعودی جایگاه سوم تا پانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. اما رژیم صهیونیستی با وجود آنکه سومین رده از جدول در علم نانو را به خود اختصاص داده و با وجود حمایت‌های گسترده آمریکا از این رژیم،  تنها ۳۴۲ مقاله در این زمینه ارائه کرده است. 

* از ۲۴۶ مقاله مصر تا ۳ مقاله سوریه 

داده‌های سایمگو نشان می‌دهد دانشمندان مصری در سال ۲۰۱۸ در علم نانو ۲۴۶ مقاله، دانشمندان ترکیه‌ای ۲۴۳ مقاله‌، دانشمندان عراقی ۸۷ مقاله، دانشمندان امارات متحده عربی ۵۰ مقاله، دانشمندان قطر ۴۶ مقاله، دانشمندان اردن ۱۸ مقاله، دانشمندان کویت ۱۴ مقاله، دانشمندان لبنان ۱۲ مقاله، دانشمندان عمان ۱۰ مقاله، دانشمندان بحرین ۹ مقاله، دانشمندان سرزمین‌های اشغالی ۸ مقاله و دانشمندان‌ سوریه تنها ۳ مقاله ارائه و منتشر کرده‌اند. 

* ایران شانزدهمین رده از جدول جهانی در علم نانوفناوری

جدول جهانی سایمگو نشان می‌دهد دانشمندان چینی با ارائه و نشر ۱۴ هزار و ۵۷۳ مقاله صدرنشین جایگاه جهانی هستند؛ از تمام مقالاتی که دانشمندان چینی در علم نانو ارائه کرده‌اند ۱۴ هزار و ۱۸۳ مقاله قابل استناد بوده است. 

بعد از کشور چین ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، آلمان، هند، ژاپن، انگلیس، فرانسه، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، سنگاپور، تایوان و کانادا قرار دارند؛ پس از کانادا، ایران شانزدهمین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده است. 

* کسب رتبه نخست تولید علم نانوفناوری توسط دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۷

براساس داده‌های موجود در سایمگو دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۷، ۷۲۰ مقاله در زمینه نانوفناوری ارائه و منتشر کرده‌اند و توانسته‌اند خود را به عنوان کشور صدرنشین در علم نانوی آسیا غربی به منطقه معرفی کنند.

از ۷۲۰ مقاله‌ای که توسط دانشمندان ایرانی نوشته شده است ۷۱۱ مقاله مورد استناد قرار گرفته است؛ عربستان سعودی به عنوان دومین کشور در منطقه تنها ۶۳۴ مقاله در علم نانو ارائه و منتشر کرده که از این تعداد ۶۲۶ مقاله قابل استناد بوده است.

* جایگاه کشورهای منطقه در علم نانو در سال ۲۰۱۷

بعد از ایران و عربستان کشور مصر، رژیم صهیونیستی، کشورهای ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، لبنان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، یمن، بحرین و سوریه قرار گرفته‌ و جایگاه سوم تا پانزدهم جدول سایمگو را به خود اختصاص داده‌اند.

* از ۲۹۹ مقاله دانشمندان مصری تا یک مقاله دانشمندان سوری 

آنچه که جدول سایمگو در اختیار کاربران قرار می‌دهد بیانگر آن است که دانشمندان مصری ۲۹۹ مقاله در علم نانو، دانشمندان رژیم صهیونیستی ۲۷۰ مقاله، دانشمندان ترکیه‌ای ۲۶۶ مقاله، دانشمندان عراقی ۸۴ مقاله، دانشمندان امارات متحده عربی ۷۲ مقاله، دانشمندان قطر ۴۶ مقاله، دانشمندان اردن ۲۹ مقاله، دانشمندان عمان ۱۲ مقاله، دانشمندان لبنان ۱۱ مقاله، دانشمندان کویت ۹ مقاله، دانشمندان سرزمین‌های اشغالی ۷ مقاله، دانشمندان یمنی ۷ مقاله، دانشمندان بحرینی ۵ مقاله و دانشمندان سوری تنها یک مقاله ارائه و منتشر کرده‌اند.

بررسی تولیدات دانشمندان ایرانی در نانوفناوری در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و تجزیه و تحلیل آمارهای آن به خوبی نشان می‌دهد که دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال گذشته آن در تولیدات این علم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. 

* جایگاه شانزدهمین جدول جهانی برای دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۷

براساس آنچه که سایمگو منتشر کرده است دانشمندان چینی با ارائه و نشر ۱۳ هزار و ۵۴۷ مقاله در علم نانو در سال ۲۰۱۷ صدرنشین کشورهای جهان بوده‌اند؛ از تمام مقالات دانشمندان این کشور ۱۳ هزار و ۴۲۳ مقاله قابل استناد بوده است. 

کشورهای آمریکا، کره جنوبی، هند، آلمان، ژاپن، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، اسپانیا، روسیه، کانادا، سنگاپور و تایوان به ترتیب بعد از چین و قبل از ایران قرار گرفته‌اند. 

* جایگاه دوم جدول برای آمریکایی‌ها  تنها با ۷۸۰۰ مقاله

دانشمندان آمریکایی تنها ۷۸۰۰ مقاله برای علم نانو در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده‌اند که تنها ۷۶۵۳ مقاله قابل استناد بوده است؛ با وجود آنکه شمار مقالات آمریکایی‌ها دست کم ۴۰ درصد از دانشمندان کشور چین کمتر بوده اما دانشمندان این کشور جایگاه دوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

همین روال درباره دانشمندان کره جنوبی نیز صدق می‌کند؛ آنها با ارائه و نشر ۳۲۳۴ مقاله در زمینه نانوفناوری جایگاه سوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه آماری شمار مقالات به خوبی نشان می‌دهد دانشمندان کره جنوبی حتی کمتر از نیمی از مقالات آمریکایی‌ها را در زمینه این علم ارائه کرده‌اند.

سایمگو که هند را به عنوان چهارمین کشور در علم نانو معرفی می‌کند ارقامی منتشر کرده که بر اساس آن دانشمندان این کشور ۲۱۷۷ مقاله در زمینه علم نانو ارائه و منتشر کرده‌اند. 

* کشورهای بعد از ایران در جدول جهانی علم نانو

کشورهای عربستان سعودی، سوئیس، هنگ‌کنگ، هلند، سوئد، لهستان، برزیل، بلژیک، مصر، مالزی، رژیم صهیونیستی، کشورهای ترکیه، اتریش، دانمارک، اوکراین، پاکستان، جمهوری چک، فنلاند، مکزیک، پرتغال، ایرلند، تایلند، رومانی، یونان، نروژ، آفریقای جنوبی، آرژانتین، مجارستان، عراق، نیوزلند، امارات متحده عربی، ویتنام، شیلی و تونس به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران قرار گرفته‌اند؛ شیلی به عنوان چهل و نهمین کشور در جایگاه جهانی تنها ۵۴ مقاله در علم نانو ارائه و منتشر کرده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    19 3
    براساس تعداد تولید مقالات نمیشه دقیق تفاوت ایران با این کشورهای منطقه را بررسی کرد، شما باید بودجه علمی کشورها را مقایسه کنی، بودجه علمی کشور از بعضی از جزایر منطقه هم متاسفانه کمتر است، و محققین کشور در حال مجاهدت شبانه روزی با دستان خالی هستند
    • محمد رضا KR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 2
      خب اونجوری باشه که تو میگی بودجه نظامی ما هم از تمام کشورهای جهان کمتره ولی همه میگن ایران قدرت اول نظامی منطقه هستش همه چی که پول نیستش.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 1
    چینو نگاه چرا اینقدر سرعت پیشرفتش بالاس !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس