به گزارش مشرق، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تلاش فعالان صنعتی و قطعه سازان برای تحقق جهش تولید در صنعت لوازم خانگی، اظهار داشت: در حوزه لوازم خانگی بزرگ ۱۰۰ درصد نیاز کشور را میتوانیم در داخل تولید میکنیم.
وی با اشاره به افزایش تولید در صنایع لوازم خانگی افزود: تولید تلویزیون در مقایسه با ۸ ماه نخست سال گذشته ۵۹ درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و یخچال فریزر ۲۸ درصد افزایش داشته است، اما تولید کولر آبی ۶ درصد کاهش یافته است.
وی گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ که بیشتر برندهای بین المللی در کشور حضور داشتند، میزان تولید تلویزیون ۸ درصد، لباسشویی ۱۹ درصد، یخچال فریزر ۴۵ درصد و کولر آبی ۶ درصد رشد داشت. نکته ای که در حوزه تولید لوازم خانگی در مقایسه با سال ۹۶ و ۹۷ بسیار حائز اهمیت به شمار میرود، افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است. هم اکنون میزان عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بزرگ ۷۰ درصد بوده و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست های وزارت صمت برای توسعه صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: امسال برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک برنامه ریزی کرده ایم و سال گذشته نیز ۹ میلیون دستگاه تولید کردیم.
صادقی نیارکی افزود: تولید لوازم خانگی حدود ۱ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین آن میکنیم که اگر این کالاها در داخل تولید نمیشد، باید ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میکردیم.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است.
صادقی نیارکی افزود: شاخص بهای تولیدکننده بیشتر از شاخص بهای مصرف کننده است.
وی گفت: مهمترین اولویت وزارت صمت تأمین مواد اولیه برای تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله توزیع عادلانه ورق و محصولات پتروشیمی برای این صنعت و همه صنایع کشور است.
صادقی نیارکی افزود: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم لوازم خانگی از تولیدکننده به مصرف کننده هستیم.