ویژه ها

اینکه وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی در دولت روحانی می گوید که افتخار می کنم که حتی یک واحد مسکن برای مردم نساخته ام، به تحریم ها ربط دارد یا سوءمدیریت!؟

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با   «ویژه های مشرق»   همراه شوید.

*******

** ترکان: عده ای فکر می کنند «دین» یعنی «مبارزه با آمریکا»

«اکبر ترکان» مشاور سابق روحانی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «یکی از مهم‌ترین پیامدهای بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهدات همه طرفین پایان تحریم‌های ایران خواهد بود که این اتفاق در نهایت به سود اقتصاد ایران است و مشکلات عمده اقتصاد ایران را حل خواهد کرد...واقعیت این است که اثر تصمیمات دولت در مقابل اثر تحریم‌های بین‌المللی کوچک است. آن چیزی که به اقتصاد ایران آسیب ‌زده این است که کسانی که نقش تحریم‌ها را در وضعیت کنونی اقتصاد نادیده می‌گیرند، برداشت صحیحی از وضعیت موجود ندارند».

ترکان در ادامه گفت: «واقعیت این است که عده‌ای از روز اول گمان می‌کردند دین یعنی مبارزه با آمریکا. انقلاب اسلامی یعنی اینکه به معادلات و مناسبات بین‌المللی پایبند نباشیم؛ بلکه تنها باید به سمت مبارزه با ایالات متحده آمریکا حرکت کرد. برخی از ابتدا چنین رویکردی داشتند و به همین دلیل نیز از همان ابتدای مذاکرات با برجام مخالف بودند. در شرایط کنونی نیز شاید این افراد با اینکه در شرایط عادی تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، مخالف باشند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از مصاحبه در پاسخ به این سوال که «اگر بایدن قصد داشته باشد برای بازگشت به برجام پیش‌شرط تعیین کند موضع ایران در این زمینه چه خواهد بود؟» گفت: «بایدن هنوز هیچ موضع رسمی‌ای در این زمینه ندارد. هنگامی که هنوز اظهارنظری در این زمینه توسط رهبران سیاسی آمریکا مطرح نشده نمی‌توان به صورت قطعی درباره آن سخن گفت. ملاک عمل ایران، اظهارات رسمی رهبران سیاسی ایالات متحده آمریکا خواهد بود. به همین دلیل تا زمانی که در این باره اظهارنظری صورت نگرفته شرایط تغییر نخواهد کرد».

ترکان تاکید کرده است که اگر آمریکا به برجام بازگردد، مشکلات عمده اقتصاد ایران حل خواهد شد. این ادعا در حالی است که در حدفاصل تابستان ۹۴ تا بهار ۹۷ آمریکا در برجام حضور داشت؛ آیا در این مدت، مشکلات عمده اقتصاد ایران حل شد!؟

آقای ترکان در این مصاحبه تاکید کرده که بایدن درباره پیش شرط برای برجام هنوز هیچگونه موضع گیری نداشته است. این ادعا در حالی است که بایدن و اعضای ارشد تیم وی تاکید کرده اند که اولا ابتدا ایران باید به تعهدات خود به صورت کامل بازگردد و سپس آمریکا این کار را انجام می دهد، ثانیا شرط اجرای تعهدات توسط آمریکا این است که مذاکرات جدیدی برای تکمیل برجام در حوزه موشک ها و قدرت منطقه ای ایران باید کلید بخورد.

متاسفانه آقای ترکان و همقطاران وی در شرایطی که حتی نمی دانند که طرف آمریکایی چه گفته است، در مقام کارشناس، به تحلیل سیاست خارجی می پردازند.

ترکان در این مصاحبه مدعی شده است که «عده ای فکر می کنند دین یعنی مبازه با آمریکا». برخلاف این ادعا کسی فکر نمی کند که دین یعنی مبارزه با آمریکا، اما یکی از توصیه های بسیار مهم و کلیدی در دین اسلام و قرآن کریم، مبارزه با استکبار است.

ساختار حاکمیتی آمریکا- هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان-ساختاری غارتگر، زورگو، جنایتکار، آدم کش، مداخله گر، زیاده خواه، تروریست و به عبارتی مصداق کامل «استکبار» است. قطعا در مقابل چنین ساختاری که امام راحل(ره) آن را شیطان بزرگ نامیدند، نباید از موضع ضعف وارد شد.

متاسفانه یک جریان سیاسی خاص با کوچک نمایی توان داخلی، توانایی و استعداد جوانان نخبه ایرانی را در حد «قرمه سبزی» و «آبگوشت بزباش» می بیند و با بزرگنمایی توان آمریکا، در نهایت نسخه ضعف و حقارت می پیچد.

**جنیدی:فشار تحریم ها اجازه نمی دهد دولت رضایت مردم را کسب کند

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «باید باور کنیم که فشار تحریم‌ها آنچنان بود که دولت نمی‌توانست رضایت مردم را بالا نگه دارد، ضمن اینکه دولت‌ها همواره در دوره دومشان با نقدهای بیشتری دست به گریبانند».

جنیدی در ادامه گفت: «انصافا همه دولت دارند کار می‌کنند، ما سال‌های خیلی سختی را می‌گذرانیم. من می‌دانم مردم خیلی راضی نیستند و به آنها حق می‌دهم اما واقعا این روزها، روزهای دشواری است. فشار تحریم‌ها و فشار مضاعف کرونا بر اقتصاد ملی شرایط را بسیار سخت کرده و در چنین شرایطی طبیعی است که کاستی‌ها بیشتر دیده می‌شود و تلاش‌ها به‌ویژه تلاش‌های اقتصادی کمتر به چشم می‌آیند».

اینکه بگوییم دولتمردان هیچ کاری برای مردم انجام نمی دهند، کاملا غیرمنصفانه است؛ اما اینکه قصور و تقصیرها و سوءمدیریت ها را به گردن تحریم بیندازیم هم همانقدر غیرمنصفانه و نادرست است.

خانم جنیدی تاکید کرده که فشار تحریم ها اجازه نمی دهد که دولت رضایت مردم را کسب کند؛ این اظهارنظر اصلا دقیق و منطقی نیست. اینکه «عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد دولت روحانی با افتخار می گوید که «حتی یک واحد مسکن برای مردم نساخته ام» به تحریم ها ربط دارد یا سوءمدیریت!؟

اینکه تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، جیب رانت خواران را پر کرده و دهها میلیارد دلار از سرمایه ملت را بر باد می دهد، به سوءمدیریت ارتباط دارد یا تحریم!؟

اینکه «بیژن زنگنه» تاکید می کند که «به ساخت پالایشگاه اعتقادی ندارم» و «باید بنزین از خارج وارد شود» و کارت را حذف می کند و حدود ۱۵۰ هزارمیلیاردتومان به کشور خسارت می زند، به تحریم ربط دارد یا سوءمدیریت!؟

اینکه قیمت پراید در عرض حدود ۷ سال از ۲۰ میلیون تومان به بالای ۱۴۰ میلیون توامان افزایش پیدا می کند، مربوط به تحریم است یا سوءمدیریت!؟

افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار و افزایش ۶ برابری قیمت مسکن و ماجرای مرغ ۳۶ هزارتومانی و افزایش ۱۶ برابری قیمت سکه و...که همگی در دولت روحانی رخ داد، ناشی از تحریم است یا سوءمدیریت!؟

«حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر سابق بهداشت- که برای «حسین فریدون» برادر رئیس جمهور ۷ میلیارد تومان وثیقه تأمین کرد- چندی پیش درباره عملکرد دولت خطاب به مردم گفت: «بالاخره همینی که هست دیگه، چیکار کنیم مدیریت مان هم همینه دیگه، هر چی هست ...، بالاخره شما رای دادید رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردید، اینها وزیر انتخاب کردند و وزیر مدیر و استاندار و فرماندار انتخاب کرده و ... همیناس دیگه، بیخود به نظر من خیلی اعصاب و روح و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلا همینه»!

به این موارد دقت کنید: «محتویات مخزن که بسوزد آتش مجتمع پتروشیمی خودش خاموش می شود»!؛ «نگران نیستیم، مسافران قطار همگی بیمه بودند»!؛ «خودت بمال»!؛ «خانه نخرید تا ارزان شود»!؛ و...این موارد ناشی از سوءمدیریت است یا تحریم!؟

**ربیعی:خنثی سازی تحریم ها یعنی پیوستن به FATF

«علی ربیعی» سخنگوی دولت و وزیر کار استیضاح شده دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «راهبردهای خنثی سازی و رفع تحریم» نوشت: «رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود دو راهبـرد «خنثی کردن تحریم» و «رفع تحریم» را ادغام کرده و ضمن تأکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی‌سازی تحـــــریم فرمـــودند: «البتــه نمــی‌گویـــم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم.» رئیس‌جمهوری پیش‌تر در نشست خبری گفته بود: «عده‌ای هستند که می‌خواهند پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، ما یک دقیقه و یک ساعت هم به این رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد؛ تحریم باید بشکند.»  تأکید رهبری معظم و رئیس‌جمهوری بر اینکه نباید دقیقه و ساعتی را برای رفع تحریم از دست داد از آن اولویتی که برای «خنثی کردن تحریم‌ها» قائل شده‌اند جدا نیست.»

ربیعی در ادامه نوشت: «خنثی‌سازی تحریم‌ها به این اعتبار خنثی‌سازی آن مین‌هایی هم هست که امریکا در مسیر مبادله ایران و همسایگان کار گذاشته، خنثی‌سازی آن مین‌هایی هم هست که در نظام مالی جهان به شکل محدودیت‌های مالی اف‌ای‌تی‌اف در صورت عدم مواجهه منطقی و هوشمندانه علیه ما کارگذاری شده است. این موارد نشان می‌دهد که خنثی‌سازی تحریم و رفع آن توأمان نیازمند هماهنگی میان بخش‌های مختلف حاکمیت و فراتر رفتن از تعارضاتی است که امروز عرصه سیاست داخلی را پر کرده‌اند».

سخنگوی دولت تاکید کرد: «اکنون که راهگشایی رهبری، حجت را تمام کرده باید از امروز، گفت‌وگوی اجتماعی و سیاسی جامعه را نه حول مشاجره بی‌فایده پیرامون دوقطبی رفع تحریم و خنثی کردن تحریم، بلکه با اجماع در خصوص همبستگی این دو راهبرد و قرار گرفتن آنها در امتداد هم ادامه بدهیم و دولت را برای به ثمر نشاندن و به نتیجه رساندن هر دوی این اهداف به هم چسبیده و مشترک همراهی کنیم».

متاسفانه آقای ربیعی در یادداشت مذکور به بخش بسیار مهم بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره نکرده است.

مقام معظم رهبری- ۲۶ آذر ۹۹- در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید فرمودند: «به دشمن اعتماد نکنید، این توصیه‌ قطعی من است... دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّهاین فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین جور».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یکباره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده».

آقای ربیعی در یادداشت مذکور به تجربه پرهزینه و خسارت بار برجام هیچ اشاره ای نکرده است. یک سوال؛ چرا علیرغم اجرای برجام، از سال ۹۵ تاکنون نه تنها تحریم ها برداشته نشد، بلکه بیشتر هم شد!؟

حامیان برجام در پاسخ به این سوال می گویند که علت این مسئله، خروج دولت ترامپ از برجام است؛ در پاسخ باید گفت که برجام در تیرماه ۹۴ امضا شد و ترامپ در بهمن ۹۵ روی کار آمد؛ آقایان روحانی و ظریف تاکید کرده بودند که تحریم ها در دی ماه ۹۴ یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق؛ در آن مقطع هیچ خبری از ترامپ نبود و اتفاقا جو بایدن معاون اول رئیس جمهور بود.

ربیعی در یادداشت مذکور، یکی از مصادیق خنثی سازی تحریم ها را پیوستن به FATF ذکر کرده است؛ چندی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت آمریکا که از هیچ اقدامی علیه مردم ایران چشم پوشی نکرده است، با عصبانیت تاکید کرد که «ایران باید همین حالا به FATF بپیوندد»؛ به نظر شما پمپئو دلواپس خنثی سازی تحریم ها بود و برای اینکه ما بتوانیم تحریم ها را خنثی کنیم گفت که همین حالا به اف ای تی اف بپیوندیم!؟

پاسخ منفی است، علت اصرار پمپئو به این دلیل است که در صورت پیوستن ایران به FATF، تحریم های ضدایرانی به قابلیت «نقطه زنی» مجهز می شود و بانک های ایرانی ملزم می شوند که لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی علیه مردم ایران- را اجرا کنند؛ و این مسئله بسیار مهمی است که آقای ربیعی از آن غفلت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    26 1
    ترکان:عده‌ای فکر می‌کنند «دین» یعنی «مبارزه با آمریکا» . وعده ای دیگر فکر می‌کنند «دین» یعنی «نوکری آمریکا» ومهارت مردم ایران یعنی فقط پخت قرمه سبزی و آبگوشت بزاش.
    • SE ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      19 1
      آقای ترکان برو بزباشت را بپز!
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      18 2
      دین یعنی ایمان به خدا و کفر به طاغوت. طاغوت هم یعنی آمربکا. ان الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیائهم الطاغوت. آیه الکرسی.
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 26
      ظریف «امیرکبیر معاصر» و «مصدق عصر ماست».قدر او را بدانید
    • به 18.27 IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      17 1
      امیر کبیر و مصدق به خاطر امتیاز ندادن به استعمارگران و سیاست موازنه منفی درخشیدند. کجا ظریف که دیکته از روی دست جان کری می نویسند با آنها قابل قیاس است؟
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      14 3
      ترکان جان! تا جائی که ما یادمون میاد چپی های اول انقلاب فکر میکردن دین یعنی مبارزه با آمریکا. همون چپی ها از دیوار سفارتخونه بالا رفتن. همون چپی ها مرگ بر آمریکای از ته گلو میگفتن. همون چپی ها میگفتن بریم زیر یوغ شوروی برای مبارزه با آمریکا. همون چپی ها شدن اصلاحطلب!! امثال تاجزاده و زیباکلام و خاتمی و موسوی خوئینی ها و ... همه چپی و دُگم بودن و مردمو از دین زده کردن.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      14 1
      ظریف رفیق جان کری و بایدن و حافظ منافع آمریکا در ایران است
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 1
      آقایان اصلاحطلب مثل فتحعلی شاه قاجار و شاه سلطان حسین صفوی بودن که الکی هسته ای رو دادن رفت. قاجار نفتو گفتن کثیفه بدید به این انگلیسیا ببرنش. حالا هم یه مشت بیسواد اصلاحاتچی که از انرژی هسته ای هیچی نمیدونن گفتن اروپا داره هسته ای رو جمع میکنه بدیدش بره! البته مکرون دهن اینا رو گل گرفت چند روز پیش
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      18 0
      روحانی سال ۹۲ خطاب به احمدی نژاد؛ آقای احمدی نژاد ! نقدینگی را از ۶۸ ه.م.ت به ۴۶۰ه.م.ت رساندید. اینم کار آمریکاست. من سا ۹۹ خطاب به روحانی؛ روحانی جون! نقدینگی رو از ۴۶۰ ه.م.ت به ۲۵۰۰ ه.م.ت رسوندی. اینم کار آمریکاست؟ این که کسری بودجه تو با دزدی از جیب مردم تامین کنی تا حقوق ۶۰ و ۷۰ میلیونی به مدیران و حق اوقات فراغت فرزندان مدیران رو بدی کار آمریکاست؟ اینکه وام رو به جای من تولیدکننده به داداشت بدی کار آمریکاست؟
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      10 3
      یعنی اگه رهبری بگه الآن شبه، مردانی از اصلاح طالبان یه ایراد بنی اسرائیلی بهش میگیرن! یعنی فهماندن حرف رهبری به این جماعت مثل گردکان گذاشتن بر گنبده! بابا آقای ربیعی، حاج عباد! بفکر تولید و کم کردن فاصله دانشگاه ها با صنعت و جلوگیری از واردات بیرویه و ایجاد بانک مشترک با متحدانمون مثل سوریه و کنار گذاشتن دلار از مبادلات با ترکیه و روسیه و .... باشید . فاینانس یا خط اعتباری باز کنین برای تجار کشور های مقاومت. اوراق سالانه به مردم بفروشید ، پولشو بدید تجار کشورای مقاومت تا از کالاها ایرانی بخرن و ببرن کشورشون بعد سر سال پولی که دادید رو با سودش از تجار بگیرید و بازگردونید به مردم
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      10 0
      مردم من یه چیزی کشف کردم! تقصیر اینایی که با روزنامه افسادطلب مصاحبه میکنند مثل ترکان و ... نیست!کرم از درخته! روزنامه های افسادطلب!
    • حمید IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      12 0
      عزیز قورمه سبزی یادت رفت
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 0
      آبگوشتی یا سبزی قرمه؟ یآای ترکان لایق این حرفهان؟ خخخخخ
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      10 3
      عده ای فکر می کردند امریکا کدخداست اما حالا متوجه شدند که سخن امام خمینی(ره) درست بود و امریکا شیطان اکبر است.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 2
      عده ای تصور می کردند با هر روز تاخیر در انعقاد برجام 100 میلیون دلار ضرر می کنیم !!! اما اکنون باید متوجه شده باشند که هزینه سازش از مقاومت بیشتر است.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      9 2
      8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 800 درصدی سر سفره مردم گذاشتن حالا میگن مشکلات بدلیل کرونا و تحریم است !!!!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      7 0
      4 سال اول میگفتن مشکلات تقصیر دولت قبل است !!! حالا میگن مشکلات بدلیل فشار تحریم هاست !!! برای کسی که بهانه می آورد همیشه بهانه ای وجود دارد.
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 1
      FATF کلاه گشاد دیگری مثل برجام است و باعث فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریم ها خواهد شد.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      7 2
      تفکری که معتقد است ما بجز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی توانمندی دیگری نداریم !!! عامل اصلی مشکلات کشور است.
  • DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 0
    ترکان:عده‌ای فکر می‌کنند «دین» یعنی «مبارزه با آمریکا» . وعده ای دیگر فکر می‌کنند «دین» یعنی «نوکری آمریکا» و« مهارت » مردم ایران یعنی فقط « پخت قرمه سبزی» و « آبگوشت بزباش ».
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 7
      می توانیم با جو بایدن به توافق برد-برد برسیم
    • DE ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 0
      ۲۱:۱۱ می توانیم با جو بایدن به توافق برد-برد برسیم// اشتباه میکنی عزیزه برادر توافق برد برد با اوباماست بود که برد برد همه اش را برد خورد دیگر چیزی نمانده بدهید ببرند بخورند تا باز توافق شما برد برد شود.مگر در یک رآکتور چند بار میشود بتن ریخت؟
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    8 0
    دین یعنی مبارزه با جرثومه‌های فساد داخلی و خارجی، مفسدی که شریک دزد و رفیق قافله است و طاغوتی که ظلم و ستم را ترک نمیکند. والله خیر الماکرین ....
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 1
    عده ای هم فکر میکنن ایرانیها فقط میتونن آبگوشت بزباش درست کنن
  • محمدایوب IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 2
    برادران عزیز مشرق ترابه هرکه می پرستید چرندیات این بی همه چیزها رو انعکاس ندید اینا اینقدر حروم خوردن وشکمشون سیره که کر و کورند هزیون میگن بیشتر دل مردم رو خون میکنن اینها شب هم که تو رختخواب کناره خوابیدن خواب بایدن و امریکا را میبینن
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 0
      مشرق باید روشنگری کند تا این خبیثان نتوانند مردم را در زمان های حساس مثل انتخابات فریب دهند
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      7 0
      باید درباره جریان نفاق روشنگری کرد
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 1
    احمق مگر امام یادت نداده دین ومدهب یعنی مبارزه با ابرقدرتها استکبار اشعالگران...نه فقط نماز روره وحج و...وبدون سیاست
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 0
    مگر قرار نبود فتح الفتوح پوشالی برجام یک شبه و بالمره تحریم ها را در قبال تعطیلی و سیمان کردن صنعت استراتژیک هسته ای لغو کند؟؟
  • DE ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 1
    ترکان:عده‌ای فکر می‌کنند «دین» یعنی «مبارزه با آمریکا» الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا(سوره نساء، آیه ۱۴۱) منافقان آنانی هستند که نگران و مراقب حال شمایند، چنانچه برای شما فتح و ظفری پیش آید (برای اخذ غنیمت) گویند: نه آخر ما با شما بودیم؟! و اگر کافران را فتح و بهره‌ای رسد به آنها گویند: نه ما شما را به اسرار مسلمانان آگاه کردیم و شما را از آسیب مؤمنان نگهداری نمودیم؟! پس خدا فردای قیامت میان شما و آنان حکم کند، و خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.ترجمه الهی قمشه‌ای
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 1
    ترکان تو عالم هستی مجتهدی که می گی بعضی یا خیال می کنند دین یعنی مبارزه با آمریکا تا زمانی خوی گرگ صفتی آمریکا وجود دارد مبارزه با ستمگران هم ادامه دارد این مکتب اهل بیت رسول الله (ص )است
  • FR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    نه بابا برای امثال ترکان دین یعنی آبگوشت بز باش
  • DE ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 1
    اقای ترکان اگر را کاشتند و هیچوقت سبز نشد. وعده سرخرمن بسه! رویاهای کودکانه شما مثل داستان مردی هست که یک تغار ماست دستش بود و با اب دریا و اون تغار ماست میخواست یک دریا دوغ درست کنه! یک کم خرد و عقل هم خوب چیزیه تاکی میخواهید الکی دلتون رو به امریکا خوش کنید؟ واقعا مایه خجالته ! چرا به اراده جهادی و انقلابی پولادین یک ملت اعتماد نمی فرمائید؟ دل در گرو دشمنان دورو و حقه باز مثل امریکا داده وبه این نامردهای زمانه اعتماد می کنید. آزموده رو ازمودن حماقت محضه !مثل کبک سرتون رو زیر برف کردید و واقعیت ها رو نمیخواهید قبول کنید وباعث سرمایه سوزی و خسران زمان همه ایرانیان می شید،خودفریبی و مردم فریبی بسه! بجای تکیه بر توان داخلی و توکل بخدا همینطور تو خواب و رویای کودکانه تون منتظر گوشه چشم لطف بایدن باشید که خروار خروار خامه و کره هم روش میذاره تو کف ات اونم با وضع شدیدا بحرانی مالی و کرونازدگی میلیونی امریکا!!!!!!!!!!!! نتیجه اعتماد به کفار و مشرکین بلای خسران ابدی برای ایندسته هستش.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 1
    خاک بر سرتان که نه دین را فهمیدید نه سیاست را رهبر عزیز انقلاب هم هر چی فریاد می کشد نمی فهمید خداوند به عذاب دنیا و آخرت گرفتارتان می کند و اتشش دیگران را هم می سوزاند خداوند ریشه امثال ترکان و این جریان چپ را بخشکاند تا به آتش بی حرمتی اونها به اولیاء الهی دامن دیگران را هم نگیرد
  • بهرام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 1
    تركان عزيز، درست گفتي بعضي ها اصلا نفهميدن كه دين فقط مبارزه با آمريكا نيست!! دين يعني تسليم محض در مقابل آمريكا و اروپا!!! اينو فقط شما و همفكريهاي شما درك مي كنند !!! بقيه بي شعورند!!!
  • CA ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    7 1
    دین اسلام دقیقا علیه دین لیبرالیسم هست چون علیه برده داری می‌باشد پس اگر آمریکا منبع لیبرالیسم ‌باشد پس اسلام شیعه ولایی صد در صد علیه آن هست بخصوص اینکه این دین لیبرالیسم منشا تروریسم علیه مردم ایران می‌باشد. پس عده ای فکر نمی‌کنند که دین یعنی چه بلکه اساس دین علیه برده داری لیبرالیسم دهست.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    باز وقت ارائه کارنامه شد و دولت در مقابل همه بی کفایتی ها در برجام، گرانی و ارزش پول، ارتباط با همسایگان، توسعه فعالیتهای اقتصادی سفارت خانه ها، مثل زمان انتخابات چسبید به مسائل فرعی مثل دیوار کشیدن در پیاده رو، تفکیک کلاس دختر و پسر در دانشگاه و فیلترینگ و حضور زنان سرزمین در بین مردان در ورزشگاه.
    • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      4 0
      مردم بهوش باشید کرنای خطر ناک اصلاح طلبان هستند از روزی که قدرت را در دست گرفته از زمین و اسمان برای این مملکت شر باریده است دعا کنید خداوند متعال به ایشان مرضی عطا کند که نه خوب شود نه بمیرد بلکه نتواند از زمین بلند شود یعنی زمینگیر شود
  • پوریا IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 0
    عده ای غرب زده هم فکر میکنند پیشرفت و شکوفایی یعنی ارتباط با امریکا
  • DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    اقای ترکان خودتون رو به اون راه نزنید ! تا وقتی که دست امریکا به خون سردار شهید سلیمانی ها و خون شهید فخری زاده ها رنگین هست و خون چند صد هزار شهید ما از دستاش میچکه امریکا دشمن ایران هست تا وقتی که ادم نشن! اقای ترکان شما دین شناس نیستید و لطفادر مورد دین نمیخواد نظر بدید! در شیعه دین یعنی مبارزه با ظالم و مستکبر که امریکا هم شامل اش میشه! اینقدر برای امریکا تره فرنگی خورد نفرمائید! جز ذلت و خواری در این دنیا و اخرت هیچی نصیب تون نمی شه!
  • SE ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    برجام فشار اقتصادی بر ایران چند برابر کرد. برعکس توهمات دولت اصلاحاتی
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    نه اقا .. دین یعنی. جلوی تجاوز را بگیر .. جانم ،..حلا سما جلوی تجاوز امریکا رو بگیر .. لابد میگی من که احساس تجور ندارم
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    با سلام امیدواریم ربیعی و امثال وی از سرغفلت برخی از اقدامات را انجام دهند. اگر غیر از این باشد چه باید کرد؟ تحلیل شما در ذیل مطالب منسوب به آقای ربیعی موضوع دیگری بجز غفلت به ذهن مبادرت می نماید.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    و عده ای چون "ترکان" اعتقاد دارند دین یعنی "کرانش مقابل کدخدا..." کاری داره جواب جمله قصارتون جناب متخصص در امر قرمه سبزی و آبگوشت بزبا؟! دست از لفاظی و رفتن رو اعصاب مردم بردارین!
  • اکبر IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    نه آقا نوکریه آمریکا مبارزه با انقلاب پیروی از شیطان هم خودش دیده کی گفته شما دین ندارید
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    آقای ترکان دین یعنی همان چیزی که گفتید یعنی مبارزه با آمریکا و آمریکا صفتان مگر امام حسین (ع) و قبل از آن امام حسن (ع) و قبل از آن امام علی (ع ) و از همه اولاتر پیامبر اعظم (ص) با استکبار نجنگیدند اگر نمی جنگیدند که اسلام را پیاده نمی کردند اگر پیامر (ص) در شعب ابیطالب مقاومت نمی کرد و التماس دشمن می کرد اسلامی وجود نداشت این مسلمانی که تو داری نتیجه مجاهدتهای همانهایی است که شعب ابیطالب را تحمل کردند نتیجه همان شمشیر ذوالفقاری است که امام علی (ع) کشید نتیجه خون دلهای امام حسن (ع) است که زهرش دادند جان به فدایش که خیلی مظلوم بود نتیجه خون پاک شهیدان کربلا بخصوص سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) که در مقابل یزید سر خم نکرد شرایطش را قبول نکرد و جان شیرینش را فدای اسلام و قران کرد نتیجه اسارت زینب کبری است که همه سختی ها از جمله شهادت 18 نفر از خانواده عزیزش از چهار فرزند گرفته تا برادران و برادرزاده ها حتی برادرزاده شیر خوارش و تحمل همه سختی ها و زجرهایی که ائمه (ع) کشیدند و تحمل کردند حالا شما دارید از ملت مبارز ایران و که عده بیشماری از آنها به تبعیت از اولیای الهی بخصوص سرور و سالار شهیدان همان راهی را رفتند که آنها رفتند و عزت را به ایران باز گرداندند و همانطور که دینت را از امامان گرفتی عزت ایرانی بودنت را نیز از همان شهدایی گرفتی که با استکبار جهانی در همه جبهه های مختلف مبارزه کردند شهید شدند و عده ای جانباز شدند که شما هر گز آنها را نمیبینی که اگر میدیدی این حرفها را نمی زدی به جای این حرفهای بی خود که حرف دشمن است دست بردار و عزت خودت را به ایرانی گره بزن که برایش خودن دادند نه کسانی که جاسوس دشمند و نفوذ را سر مشق خود کردند عمر خیلی کوتاه است خود را دریاب که مرگ از رگ گردن به تو و ومن نزدیکتر است
  • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    عده ای بی دین هم معیشت مردم رو گروگان گرفتن برای تسلیم در برابر آمریکا
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 0
      مرگ بر آمریکا
  • رضا IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    آقای ربیعی: تحریم باید بشکند به هر صورت ممکن (حتی با بالا بردن دستها و تسلیم و دادن عزت. خاک بر دهان نوکرصفتان چند روز از شهادت آقای فخری زاده نمیگذره و این جماعت نوکر صفت مثل بز های اخفش سر ذر آخور برجام دارند.
  • رضا IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    آقای ربیعی: تحریم باید بشکند به هر صورت ممکن (حتی با بالا بردن دستها و تسلیم و دادن عزت. خاک بر دهان نوکرصفتان چند روز از شهادت آقای فخری زاده نمیگذره و این جماعت نوکر صفت مثل بز های اخفش سر ذر آخور برجام دارند.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    دین یعنی مبارزه با افکار و عمل پست و پلید که همه آن در آمریکاه واصلاح طلبان جمع شده آ یا بغیر از پلیدی در چهره آمریکا مشاهده میشود. آقای ترکان اگه لقمه حرام در شکمت نباشد خود حق و باطل و خوب تشخیص میدی و شرف خود را به چند روز خوشی دنیا نخواهی فروخت.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    آقای ترکان امسال شما 42 سال به اسم اسلام و انقلاب به این مردم خیانت کردید. یک موش آدم بی خاصیت و بوقلمون صفت که هر روز به یک رنگی در میآین. راستی آبگوش خان از آن دانشکده خودرو که میلیونها پول ملت را برایش به جیب زدی چه خبر. تو چه به صحبت کردن از اسلام.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    آقای ترکان امثال شما 42 سال به اسم اسلام و انقلاب به این مردم خیانت کردید. یک موش آدم بی خاصیت و بوقلمون صفت که هر روز به یک رنگی در میآین. راستی آبگوش خان از آن دانشکده خودرو که میلیونها پول ملت را برایش به جیب زدی چه خبر. تو چه به صحبت کردن از اسلام.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    ... طلبهای هم می گویند دین یعنی نورکری دریوزگی برای آمریکا و ذلت خوار شدن در برابر امریکا یعنی جاسوسی برتی امریکا یعنی ملت ناموست را به فروشی به آمریکا یعنی لیسیدن پای دولتمردان آمریکا پارس کردن دم تکاندن برای آنها ولی این مطالب در شان و شخصیت شما می باشد نه ملت حزب الهی و شهید پرور ایران .قابل توجه توو امثالهم وطن فروش نه سازش نه تسلیم نبر د با آمریکا مرگ آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • مجتبی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    دین را باید از متخصص دین پرسید که چ۹۴یست امام خمینی به عنوان برترین دین شناس معاصر فرمود آمریکا شیطان بزرگ است. پس این عده ای صد در صد درست فکر میکنند.دین یعنی مبارزه با آمریکا.
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 0
      آفرین
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    راستب جناب ترکان از خرجام تان چه خبر میواهایش را چه گونه استفاده کردین تا جابی معلومه میوه هایس کال بوده و مربضتان کرده و حناق گرفته اید بخاطر همین همیگیتان هر از چند گاهی توهم میزنید وز وز می کنید
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    بعضی ها هم خودرا به ابلهی زدند فکر میکنند اینها بگویند ما مذاکره میکنیم آمریکا هم راضی میشود. گرچه اکبر ترکان دیگر خیلی پیر شده به درد سیاست نمیخورد ولی اجازه بدهید ایشان با تاج زاده ودیگر غربگدایان بروند هرچه دلشان میخواهد به آمریکا التماس و مذاکره کنند منتها حق ندارند از منافع کلیدی کشور مایه نگذارند
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    بُرکان =آتسفشان . جنگیدن با ستمگر،است ، دین __ بر اهل ،خرد یقین بود این است __ پس معنی دین درست درک کن ___تهمت زدنت بخلق ترک کن __ نام تو قشنگ و هست ، ترکان __ ترکان که قوی تر ند ز بُرکان __ آتش بزنند خصم، ز ریشه __ خردش بکنند شبیه شیشه
  • محمد IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    هنراقای ترکان فقط نوکری امریکاتوهین وتحقیرجوانان لگدمال کردن غرورایران وایرانی است.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    استکبارستیزی، یکی از دستورات مهم در قرآن است
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    شایدمنظور آقای ترکان اسلام آمریکایی هست
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    این ترکان افساد طلب نمی فهمد که سیاست ما عین دیانت ماست
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 0
    چرت گفتی جنیدی همین!!
  • NL ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    خوشم میاد خیلی خوب چهره ی خودشون رو افشا میکنن!
  • عبدالله IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ؛ جناب آقای ترکان ، یکی از ارکان فروع دین ، تولی و تبری است و مبارزه با آمریکا همان تبری است.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    خخخخخخخ . ترکان هم دین شناس شده ؟؟؟؟؟ !!!!!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    آقای ترکان این چه مرضی در طیفهای همفکر شما است که تصورات خودتان و ذهنیات خودتان ار به دیگران تصدیق می مکنید - در این صورت که تو گفته ای اگر با آمریکا همراه شویم و کودک کشی کنیم و کمک کنیم منطقه به اسارت چپاولگران یانکی در بیاید - چرا شما این قدر سردرگم و پس از 80 سال سن با لیبل زدن به دیگران نفس می کشید - از خودتان برنامه تان بگوئید وقتی برنامه هایتان این در آمده مرغ سی پنچ هزار تومان یک فرقنی بنام پراید صد میلیون تومان و.. خروجی برنامه های شما است - این قدر مردم را آزار روانی ندهید - خدا در کمینگاه عالم است و قانون طبیعت مجازاتتان می کند - این هم از نتیجه همنشینی شما با یار غارتان لیبرالیسم است که در دوره جنگ سرد لیبل کمونیست بودن می زدید و زدند تا آمریکا ادامه حیات بدهد دوره فواره آمریکابسر آمده همانطور که عمر طبیعی شماها هم ... انا لله و الیه راجعون
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    قرار بود بعد از توافق تمام تحریم‌ها بالمره برداشته بشه .(از بیانات آفت گشوردولت )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس