کد خبر 1160162
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
image-20201226133011-1.png

تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهیزات متفاوت به بازار عرضه می‌شود.

«تارا» محصول جدیدی از ایران‌خودرو است که رونمایی آن طی هفته گذشته به انجام رسید و اکنون اطلاعات بیشتری از این محصول در دسترس است. تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهیزات متفاوت به بازار عرضه می‌شود و همراه با شاهین سایپا، جدیدترین محصولات خودروسازان داخلی در ماه‌های آتی خواهند بود. در ادامه نگاهی کلی به «تارا» خواهیم داشت.

پیشرانه و قوای فنی

قسمت قوای فنی تارا یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU5 پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه 1.6 لیتری می‌تواند حداکثر 115 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.

گیربکس مورد استفاده در تارا نیز از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است، هرچند ایران‌خودرو وعده داده که نسخه اتوماتیک این خودرو را با پیشرانه EF7 توربوشارژر و گیربکس شش سرعته روانه بازار کند. بنابراین می‌توان گفت که نسخه اتوماتیک آن از نظر قوای محرکه شباهت فراوانی با دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک خواهد داشت.

با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین 1150 تا 1190 کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

ابعاد و طراحی

ظاهر ایران‌خودرو تارا در رندرهای اولیه و نسخه‌هایی که هنگام معرفی در سال 1398 رونمایی شدند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بسیاری آن را خودرویی زیبا لقب دادند. با این حال هنگامی که نمونه‌های آزمایشی این خودرو در خیابان‌های تهران مشاهده شدند، انتقاداتی در حوزه طراحی و ساخت روانه ایران‌خودرو شد که طبق اعلام این شرکت خودروساز، مربوط به استفاده از چراغ‌های نهایی‌نشده به جای نمونه‌های اصلی به خاطر تسریع در ادامه کار پروژه بوده است. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به انتقادات واردشده نیز توجه کرده و نسخه‌هایی که طی هفته‌های اخیر رونمایی شده یا مشاهده شده‌اند، به لطف پیشرفت پروژه و نهایی شدن اجزای آن، ظاهر به مراتب بهتری دارند.

ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از 4505 میلیمتر طول، 1748 میلیمتر عرض و 1466 میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز 2652 میلیمتر عنوان شده است، از این رو می‌توان گفت، با سدانی روبه‌رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی 640 لیتر عنوان شده که رقمی فوق‌العاده برای یک سدان با این اندازه محسوب می‌شود و کمبودی از این نظر وجود نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

با ورود انبوه خودروهای چینی طی دهه گذشته و رقابتی شدن هر چه بیش‌تر بازار، خودروسازان ایرانی نیز رویه خود برای نصب امکانات رفاهی را تغییر دادند و خودروهایی مجهز روانه بازار کردند. تارا نیز جدیدترین محصول ایران‌خودرو است و بنابراین مشتری انتظار دارد که امکانات و تجهیزات مناسبی را در این خودرو مشاهده کند.

از جمله تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دنده‌ای می‌توان به مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینه‌های برقی، رینگ‌های 15 اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. نسخه اتوماتیک تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است از جمله رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، تریم چرمی کابین، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار، اتولایت، حسگر باران، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید.

در زمینه امکانات ایمنی نیز تارا کاملا رضایت‌بخش ظاهر می‌شود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فن‌آوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه می‌شود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، سامانه کنترل پایداری ESC، EBA و سنسور پارک عقب از جمله تجهیزات ایمنی تارا در نسخه دنده‌ای هستند. نسخه اتوماتیک علاوه بر این موارد، در بخش ایمنی دو کیسه هوای جانبی، کمک حرکت در سربالایی (HSA) و دوربین عقب را نیز در خود جای داده است.

کلام آخر

در مجموع می‌توان گفت بخش ایمنی در خودرو تارا پررنگ‌تر دیده شده و حتی در نمونه دنده دستی آن نیز مواردی چون برخورد با عابر پیاده، ESC و بدنه مستحکم دیده شده است. تارا در نسخه اتوماتیک که پیش‌بینی می‌شود با قیمتی در حدود 400 تا 450 میلیون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتریان تحویل شود، از تجهیزات خودروهای روز برخوردار است و می‌تواند با این قیمت و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آن در مقایسه با خودروسازان خصوصی، به تهدیدی جدی برای خودروهای چینی بدل شود.

منبع:خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    قصه پر غصه خودرو ........ تولید و فروش یکجانبه و انحصاری ظالمانه است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس