کد خبر 1163965
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: یک عده هشتگ زدند ما جنگ طلب نیستیم. بله. اما حالا چرا این هشتگ؟ چون ناو آمریکایی برگشت.

خیلی دنبال استدلال شان نباشید. بعضی ها اول استرس می گیرند بعد استدلال می نویسند. روانی قلم شان از سر لکنت زبان شان است.  

اجازه دهید ماجرا را سوادرسانه ای ببینیم.

این ۵ گزاره را مرور کنید:

یک تناقض بامزه؛ نتایج یک نظرسنجی درباره میزان بی‌اعتمادی مردم به آمریکا بیانگر نفرت ۸۵ درصدی است. جالب اینکه یک نظرسنجی دیگر نشان می‌داد که ۴۵ درصد مردم با مذاکره ولو با ترامپ موافقند. چرا؟

هشتگ میزد: واکسن بخرید.گفتم چرا؟ گفت من نان‌آور خانه‌ام. اگر کرونا بگیرم از بیماری نمیرم، از فقر می‌میرم.  

 به نظرشما چرا تاج‌زاده با انتقام جمهوری اسلامی بعد از ترور سردارها و دانشمندها مخالف است؟

نفر جلویی من در بقالی یکباره تصمیمش عوض شد و بجای یک لیتر روغن، ۵ لیتر خرید؛ او از فروشنده شنید که روغن هفته آینده گران می شود.

همه دار و ندارش را فروخت و بدون کمترین اطلاعی از سهامداری رفت بورس. واقعا برخی چطور دست به چنین ریسک خیره کننده‌ای می زنند؟

نخ تسبیح این مثال هاچیست؟

ما یک خرده روایت داریم و یک ابرروایت. خرده روایت بازنمایی رویدادها است. اینکه شما چطور یک رویداد را فهم میکنید.

ابرروایت چیست؟ مهمترین متغیر موثر برای فهمیدن خرده روایت. مثلا وقتی شما سر شوک بنزین به دولت بی‌اعتماد شدید، اگر بگوید قیمت گازوئیل هیچ وقت افزایش نمی‌یابد، می‌گویید خبر دروغ ست.

اما ابرروایت فقط یک خبر پیشینی نیست. خیلی وقت‌ها ابرروایت به ویژگی‌های شخصیتی شمامرتبط است. مثلا آدم غیرتی با آدم بی‌رگ توئیت‌های ضدایرانی ترامپ را متفاوت می‌فهمد. شخصیت شما در روایت شما از رویداد موثر است. مثلا اگر ترسو باشید، صحنه را از سرترس روایت می‌کنید.

در ماجرای تعارض نفرت از آمریکا با تمایل به مذاکره، کلید این تناقض در ترس است. وقتی جامعه به جهت بی‌کفایتی دولت در دوگانه مرگ و زندگی قرار می گیرد به ترامپ دیوانه هم ممکن است دل ببندد.

در ماجرای هشتگ واکسن بخرید هم ماجرا ترس است. در موضوع خرید روغن نیز ترس از کمیابی. اقدام متهورانه برای ورود به بورس هم؛ ترس از دست دادن ارزش دارایی.

تحلیل رفتار تاج زاده چطور؟

شهید مطهری به نقل از حکمای قدیم، تعبیری دارد بنام استسباع. می‌گوید برخی حیوانات وقتی مقابل یک حیوان درنده قرار می گیرند، مستسبع می‌شوند یعنی اراده و همه چیز خود را از دست می‌دهند و از ترس بلعیده‌شدن، بدتر به سمت حیوان وحشی حرکت می‌کنند.

آدم ها در ژرفای وجودشان ترس دارند. ترس از فقر، محرومیت، از دست‌دادن عشق‌شان، پیری، از دست‌دادن زیبایی و ...

حالا اگر با عقلانیت، این ترس درونی را کنترل نکنید، جریان مکر رسانه ای به اسم صیانت از شما بر شما سوار می‌شود. به قول شما طنازها ایستگاه تان می کنند.

ترس از دیوار کشیدن در پیاده رو را خاطرتان هست؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • GB ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 0
    اونا میخوان ایران رو بگیرن مثل عراق و افغانستان ولی ایران عراق و افغانستان نیست!
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 0
    آفرین! تحلیل درستی بود هر چند گستره و ژرفای این بحث بسیار بیشتر از این حدود است و به واقع جبهه رسانه ای و اطلاع رسانی در جنگهای آینده اهمیت خطیری خواهد داشت و باید به پدافندهای متناسب با آن فکر کرد؛ همانطور که از کلاش و توپ در جنگ شیمیایی کاری ساخته نبود، در جنگ اطلاعاتی و روانی هم جنگ افزارها و شیوه های جنگی ویژه آن می توانند مؤثر باشند ... #مسئولیت افسران و رزمندگان جنگ نرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس