ویژه ها

حمایت فائزه هاشمی از اقدامات ضدایرانی ترامپ و در ادامه، سکوت لیدرهای جریان اصلاحات، چهره «کاسبان تحریم» و «ترامپیست‌های ایرانی» را به خوبی نمایش داد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حمایت «ترامپیست های ایرانی» از فائزه هاشمی

اگر یک فعال سیاسی منتقد دولت گفته بود «دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که به ایران می آورد» فعالین و رسانه های اصلاح طلب معرکه ای به راه می انداختند که نگو و نپرس؛ که ایها الناس ببینید چهره واقعی «کاسبان تحریم» را و چهره واقعی «ترامپیست های ایرانی» را و چهره بدون روتوش «یاران ترامپ در ایران» را و...

حالا اما فائزه هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب دقیقا همین اظهارنظر را بیان کرده و البته علیرغم انتقادها مجددا بر اظهارنظر خود مبنی بر حمایت از «تحریم ها و فشارها علیه ایران در دوره ترامپ» تاکید کرده است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که روزنامه های اصلاح طلب نه تنها به فائزه هاشمی انتقاد نکرده اند، بلکه از او حمایت کرده اند.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «همه علیه یکی» نوشت:«فائزه هاشمی...به اظهارات آوانگاردش(پیشرو و نوآورانه) شهره بوده و هست...بالاخره بعد از دو روز سکوت، فائزه هاشمی نامه‌ای صریح خطاب به برادرش نوشت؛ نامه‌ای ساده، با حداقل عبارات و لحن کنایه‌آمیز مرسوم برای این دست نامه‌نگاری‌ها...فائزه هاشمی...برای «حفظ اصل انقلاب و اصل نظام»، «تذکر» می‌دهد و از «تلاش» باز نمی‌ایستد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«فائزه تاکید کرده که در این مسیر «هزینه‌های زیادی» داده و ابایی از «دادن هزینه بیشتر و قربانی شدن» ندارد، موضوعی که در نامه محسن هاشمی نیز به آن اشاره شده و برادر بزرگ‌تر گفته‌ بود فشارهای وارد شده به خواهرش و خانواده او را درک می‌کند».

روزنامه اعتماد در بخش دیگری از این گزارش نوشت:«یاسر(در نامه ای خطاب به فائزه هاشمی) تاکید کرده که به آن بخش جنجالی سخنان خواهرش «نقد جدی» دارد اما معتقد است «این‌گونه اظهارنظرهاست که به آزادی بیان معنا می‌بخشد».

همچنین روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «همه علیه فائزه» نوشت:«ماجراهای خانواده هاشمی ادامه دارد. عمو و برادر کوچکش یاسر هم علیه او موضع گرفته‌اند اما فائزه هاشمی دو روز بعد از نامه سرگشاده برادرش محسن به او، پاسخش را متقابلا با نامه داده و گفته: به او حق می‌دهم چون برای خودش آینده‌ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در این میان بودند افرادی که سعی کردند از زاویه‌ای دیگر سخنان فائزه هاشمی را تحلیل کنند؛ مثلا پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم، سخنان اخیر فائزه هاشمی را بازتاب درماندگی جامعه‌ای می‌داند که تلاش‌هایش «برای تغییرات به نتایج ملموس منجر نشده» و چشم به دوردست دارد».

روزنامه شرق در بخش دیگری از این گزارش نوشت:«(فائزه هاشمی چندی پیش گفته بود)...‌معمولا دروغ نمی‌گویم و همیشه خیلی هم رک هستم. اگر بگویید آخرین بار چه وقت دروغ گفته‌ای و چه گفته‌ای یادم نمی‌آید ولی نمی‌توانم قاطعانه بگویم دروغ نگفته‌ام. حتما گفته‌ام گه‌گاهی. من فکر می‌کنم خیلی از ویژگی‌هایی که من الان دارم، از مادرم است. یعنی ارث و ژن ایشان است که به من رسیده است».

فائزه هاشمی در روزهای گذشته در مصاحبه با سایت اصلاح طلب انصاف نیوز گفته بود:«دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم».

وی در ادامه در نامه ای خطاب به برادرش -«محسن هاشمی»- بر اظهارنظر قبلی خود تاکید کرد و نوشت:«ترامپ را برای ایران ترجیح می‌دهم...چرا که...بخش‌هایی و افرادی خطرناک‌تر از ترامپ در قلدری و عدم‌پایبندی به اصول و قواعد و مقررات با عملکرد و بعضا سیاست‌های نادرست، کشور را در سراشیبی ناکارآمدی‌ها، سوءمدیریت‌ها، بی‌کفایتی‌ها، دگم‌اندیشی‌ها و حتی گاهی تا مرز تلاشی پیش برده‌اند، به مطالبات عمومی نه‌تنها توجهی ندارند؛ بلکه در خاموش کردن آن از هم سبقت می‌گیرند».

تعداد قابل توجهی از فعالین فتنه ۸۸ در آذرماه امسال در قالب «بیانیه‌ جمعی از اصلاح‌طلبان درباره‌ روابط ایران و آمریکا پس از انتخابات ۲۰۲۰» مدعی شدند که «انتخابات آمریکا با شکست ترامپ به‌پایان رسید و مردی که مصداق بارز مردم‌فریبی و خودشیفتگی بود و از حمایت آدمکشان و نژادپرستان شرم نمی‌کرد و ارمغانش برای مردم آمریکا نفرت‌پراکنی و ایجاد دودستگی، و درسطح جهانی تحقیر و تضعیف نهادها و قواعد و حقوق بین‌الملل، و برای ایران زورگویی و تحریم و ترور بود، از قدرت کنار گذاشته شد».

در بیانیه مذکور از ترامپ با القاب و عناوینی همچون  «مردم‌فریب»، «خودشیفته»، «حامی آدمکش ها»، «حامی نژادپرستان»، «عامل نفرت‌پراکنی»، «تضعیف کننده نهادها و قواعد و حقوق بین‌الملل»، «زورگو»، و «حامی تحریم و ترور علیه ایران»  و...نام برده شده است.

لازم به ذکر است که اشخاصی همچون «محمد خاتمی»، «سعید حجاریان»، «مصطفی تاجزاده»، «بهزاد نبوی»، «عباس عبدی»، «علیرضا علوی تبار»، «محمدعلی ابطحی»، «مجید انصاری»، «عبدالله رمضان زاده»، «معصومه ابتکار»، «علی مطهری»، «محمدرضا خاتمی»، «علی شکوری راد»، «آذر منصوری»، «محسن آرمین»، «ابراهیم اصغرزاده»، «علی تاجرنیا»، «حمیدرضا جلایی پور»، «احمد شیرزاد»، «عیسی سحرخیز»، «سعید شریعتی»، «عبدالله ناصری» و...هیچکدام اظهارات فائزه هاشمی را محکوم نکردند.

حمایت فائزه هاشمی از اقدامات ضدایرانی ترامپ و در ادامه حمایت روزنامه های اصلاح طلب از فائزه هاشمی و سکوت لیدرهای جریان اصلاحات، چهره «کاسبان تحریم» و «ترامپیست های ایرانی» را به خوبی و بدون سانسور، نمایش داد.

** اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با «کاندیدای اجاره ای» نمی آیند!

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ یک اجماع جدیدی راه‌اندازی کردند و در تلاش هستند تا با یک رویکرد جدید وارد صحنه انتخابات شوند. بعضی از اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که نباید در دولت آینده کاندیدای اجاره‌ای برای انتخابات معرفی کنند. آنها به دنبال آن هستند تا شرایطی را فراهم کنند که اگر کاندیدای آنها توانست در انتخابات پیروز شود، حتما بعد از پیروزی در انتخابات پاسخگوی مشکلات مردم باشد و به تعهداتی که قبل از انتخابات برای حل مشکلات مردم می‌دهد، پاسخگو باشد».

چندی پیش روزنامه اعتماد با انتقاد از تعبیر بکار رفته توسط برخی همفکران خود تحت عنوان «کاندیدای اجاره ای» در مطلبی نوشت:«اصلاحات با همه ادعاها درباره تحزب و کار تشکیلاتی، انگار فاقد توان فرزندآوری برای ۱۴۰۰ است...نه کاراکتری که سر و زلفی داشته باشد که دل‌ها را ببرد، نه کاریزمای شخصیتی جذابی، نه آنکه مستقل از دولتی نامحبوب باشد؛ یااینکه شخصا بتواند ثابت کند، حیاتی قوی در سیاست داشته و در آینده ایرانیان موثر است. درواقع کاندیدای اجاره‌ای اصلاحات بیشتر از روی همان مثال است که در خانه ماندن بی‌بی از بی‌چادری است. خودش نیرو ندارد یا توان توافق بر سر آن و متقاعد کردن مردم را برای رای به آن ندارد. لذا کاندیدا اجاره می‌کند و نق هم می‌زند که ما خود کاندیدا نداشته‌ایم! این بازی دیگر نخ‌نما و این کار فاقد حداقل مسوولیت سیاسی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در کمتر از یکسال، قدیسان شورای اصلاحات باید معجزه‌گری کنند و اعجازی بیافرینند که استراتژی‌شان، پیروزی این کاراکتر قوی باشد. کاندیدای اصلاحات البته ساختنی و حتی عصای مصلحت شمشیر کردنی است. ولی همه مشکل این‌است که شورای عالی اصلاح‌طلبان، اعتبارش را به سبب تصمیماتش از دست داده است و باید اول خود و برنامه دقیق ساختن  کشور را بسازد تا بتواند کاندیدا سازی کند. آیا برای این دو کار آمادگی دارد؟».

 چندی پیش روزنامه شرق با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان به جوان گرایی و کادرسازی بی اعتنا هستند، در مطلبی نوشته بود: «از جمله ضعف‌های جریان اصلاحات غفلت آن از کادرسازی یا همان پوست‌اندازی بوده استاصولگرایان، صرف‌نظر از اعتدالیون یا رادیکال‌هایشان، دست‌کم توانسته‌اند تعدادی چهره‌ جوان وارد سپهر سیاسی خودشان کنند. می‌توان بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم یا کادر شهرداری تهران یا دولت احمدی‌نژاد را از نسل‌های دوم و ‌سوم اصولگرایان دانست...اما...چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی اصلاحات، همان چهره‌ها و شخصیت‌های دو دهه پیش هستندهمان چهره‌هایی که دو دهه قبل در جریان اصلاحات ظاهر شدند؛ درحالی‌که در دو دهه گذشته، نسل جدیدی در کشور ظهور کرده است».

بنابراین، بکارگیری کلیدواژه توهین آمیز «کاندیدای اجاره ای» از سوی اصلاح طلبان صرفا ترفندی برای فرار از مسئولیت وضع موجود است. مسئله اصلی در طیف اصلاح طلب، «قحط الرجال» و تمجید از «ژنرال های خود خوانده» و حمایت از «آقازاده های بی هنر» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    13 1
    همه باید صحبت تفرقه افکنانه را کنار بگذارند مردم نجیب واقعا در تنگدستی تمامند
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      29 2
      مشکل اینجاست که نان افسادطلبان در تفرقه افکنی بین مردم و نظام است
    • US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      29 2
      بحمداللّه کم کم خداوند چهره خبیث منافقین را برای ملت رو می کند! کسانی که خود را پیرو راستین امام می خواندند و به دروغ مطیع رهبر، و مخالفین خود را کاسبان تحریم و خود را طرفدار جمهور، اینک یا ناچارند فائزه خانم را محکوم کنند که در واقع خود را محکوم می کنند و یا این که حمایتش کنند که می کنند و ملت به روشنی ستون پنجم دشمنشان در داخل را می شناسند!
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      21 0
      حمایت افسادطلبان از فائزه هاشمی مایه تاسف و شرمساری است.
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      16 0
      اصلاح طلبان و کارگزاران اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      15 0
      تا کی باید شاهد وراجی سرمایه های اسرائیل در کشور باشیم ؟
  • اشنا IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    4 16
    جامعه ی ایران دیگه فراتر از اصلاح طلب و اصولگرا شده بخشی از جامعه عضوی از بلوک غربد و بخشی عضوی از بلوک شرقند که تقریبا همه ی اصلاح طلبان و اصولگرایان شناخته شده عضوی از بلوک شرقند شما هم بهتره کم کم این بازیهاتون رو کنار بگذارید !!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      14 1
      جامعه ایران!!!!!!!! نظریه پرداز جدید جامعه شناس استاد پروفسور الیزات آشناسون!!!!!!
    • SE ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      11 0
      ایران از نظر جغرافیایی یک کشور متمدن شرقی محسوب میشه و از قدیم تا به اکنون همیشه با امپرطوری های غربی روم و یونان در تعارض بوده اما هیچ وقت یک کشور خاورمیانه ایی نمی تونه ثرقی یا غربی یا مستقل باشه اون مثل یک فلکه بر سر چهار راه بین المللی هست و محل تجارت و ترانزیت و اهمیت دیگه ایی داره فرا تر از این که شما تحقیرش کنی!
  • شیرازm IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    17 1
    باندهاشمیست بیشترازترامپ الان داره ضربه به وطن میزنن.مسجل شده عقده ی راه پیدا نکردن به قدرت داره.. اخه فکرکردی کی هستی؟ یزمان بابات ریس جمهوربودرفت... درودبه اقای احمدی نژادواولادش واقای رجایی چرافرزندان احمدی نژاداین ادعاهاندارن وحتی کسی نمیشناستشون؟ برای چی بایدمردم و نظام حرف توراگوش بدن اخه چه سمتی داری تو؟؟
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    15 1
    حال امروز اسلاحتلبان حال آن سوک دمرِ در حال دست و پا زدن قبل از مرگ است
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    7 0
    فائزه هاشمی راست می گویدبرودترامپ رانجات دهدنه اینکه ترامپ بیایدملت ایران راتحت فشارقراردهد
  • DE ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    14 0
    اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با «کاندیدای اجاره‌ای» نمی‌آیند!ما خودمون تا 1400 یک کاندید برای خودمون میسازیم. . از یکنفر پرسیدند شما آثار باستانی هم در شهرتون دارید .گفت نه ولی شهرداری داره یکی برامون میسازه .
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    18 0
    اصلاح طلبان چند سال گوش فلک رو با گفتن کاسبان تحریم کر کردند حالا معلوم شد خودشان کاسبان تحریم هستن.
  • DE ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    21 0
    این خانم با این چرندگویی ها فکر کرده تخم دو زرده گذاشته! نهایت نمک نشناسی این خانم اینه که نون نظام رو خورده و از امکانات این کشور استفاده کرده و در کمال وقاحت با حمایت از کثیف ترین ادم روی کره زمین یعنی ترامپ جنایتکار که سردار ایران رو به شهادت رسونده فکر کرده شق القمر راه انداخته! رفتار این خانم شجاعت و رگ گویی نیست بلکه کمی شعور و اهانت به مردم ایران و منافع ملی ایرانیان هستش.این خانم با تشویق تحریم ها بدست ترامپ جنایتکار علیه مردم مظلوم و مقاوم ایران رفتار و مواضع دشمنانه مشابه اسرائیل پلید ومنافقین خبیث مثل مریم رجوی داره. لعنت به همه تون.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    5 0
    اصلاح طلبان جبهه داخلى وانتخابات رياست جمهورى را به امان خدارها كرده اندوهمه حواسشان به پشت جبهه يعنى متوجه كاخ سفيد است
  • CA ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    6 0
    موضع ترامپ ضد لیبرالی هست چطور یک لیبرال از خاندان هاشمی می‌تونه طرفدار ترامپ باشه! بخاطر رای گرفتن یا بازی با افکار مردم جهت لذت روانی و اغنا خودکم بینی! چون این خاندان هاشمی خودشون رو خیلی بهتر از بقیه میدانند علتش هم در حملات سایبری عوامل اینها به مردم در داخل و خارج از ایران هست که احساس میکنند خیلی هنر کرده اند! البته پاسخ مناسب خواهند گرفت!!!!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    2 0
    از کی تا حالا به حرف های چرت و پرتی که از روی عصبانیت و بی عقلی زده میشه میگن آوانگارد و پیش روانه؟!!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    فائزه هاشمی شاید دورغ نگه ولی تا دلت بخواد چرت و چرت میگه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 0
    عصبانیت برخی اصلاح طلب ها از فائزه هاشمی به خاطر این نیست که با حرفاش مخالف باشن نه! میگن که " چرا نقشه رو لو دادی احمق؟"
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    پایان کار آمریکا و فتنه گران نزدیکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس