کد خبر 1170126
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

به گزارش مشرق، یک فعال رسانه‌ای درباره مزیت استفاده از هوش مصنوعی در پهپادها طی توییتی نوشت: در رزمایش اخیر سپاه و ارتش اعلام شده که از هوش مصنوعی برای عملیات‌های پهپادی استفاده شده، نکاتی درباره این قابلیت جدید در این رشته توییت عرض می‌کنم.

 یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، امکان پرواز جمع (فرمیشن) پهپادها هست؛ همونطور که می‌دونید فرمیشن حتی در جنگنده‌ها هم که توسط خلبان هدایت می‌شوند، یک چالش و ماموریت پیچیده است چراکه هم آهنگ کردن سرعت، ارتفاع و فاصله پرنده‌ها یا ساده‌ترش، «تمیز درآوردن کار» نیازمند مهارت است.

حالا تصور کنید در پهپادی که خلبان ندارد و پرواز آن توسط اپراتوری روی زمین انجام می‌شود که تنها متکی به دوربین‌ و سنسورهای پرنده است، این کار چقدر مشکل است؛ پس اینجاست که هوش مصنوعی ضرورت خودش رو نشون میده و با استفاده از اون پرواز جمع پهپادها امکان پذیر می‌شه.

 اما پرواز جمع تمام کاربرد هوش مصنوعی برای پهپاد نیست؛ هدف دیگری که استفاده از هوش مصنوعی را توجیه می‌کند، استراتژی «یک هدف-یک پهپاد انتحاری» است؛ افزایش دقت عملیات و استفاده از «یک پهپاد» برای «یک هدف» دیگر علت استفاده از هوش مصنوعی است. حالا چگونه؟

 یکی دیگه از مزیت‌های هوش مصنوعی، ایجاد قابلیت انتخاب هوشمند هدف و حمله دقیق به اون برای پهپادهای انتحاری هست. به این صورت که یکی از پهپادها در نقش «لیدر» به دیگر پهپادهای انتحاری دستور میده که به چه هدفی حمله کنند.

هدف سامانه‌های پدافندی یک پایگاه دشمن است. مشخصات هدف برای پهپاد تعریف میشه، اما در دقیقه نود دشمن به اون سامانه جابجایی می‌ده و مکانش تغییر می‌کنه. اینجا پهپاد لیدر محل جدید سامانه رو شناسایی و پهپاد انتحاری رو به سمت اون هدایت میکنه. **تصویر هارپی اسلام قبل از اصابت به هدف!

 یا تصور کنید از پهپاد انتحاری علیه یک پایگاه هوایی استفاده شود؛ با جابجایی روزانه هواپیماها در رمپ‌، مکان ثابتی برای آنها وجود ندارد؛ با هوش مصنوعی این قابلیت وجود دارد که سایز و ابعاد هواپیماهای مد نظر تعریف شود تا مثلا فقط هواپیماهای سوخترسان را هدف قرار دهد

 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ََReza Aslani IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    7 3
    دقیقا
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    11 4
    دوست عزیز قطعا دست اورد بزرگیه ولی اون هوش مصنوعی هم از خروجی سنسور ها و دوربین هاش استفاده می کنه!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    10 1
    سلام.من تصور میکنم،یکی از قابلیت ها هوش مصنوعی،امروز و شاید اینده،عدم دریافت،دستور و نیاز به ارتباط وایرلس با مرکز است! مسیر براش مشخص شود! انعطاف و نحویه انالیز شرایط براش تعریف شود.. و برود هدف را بزند..
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس