مقام اسبق آمریکایی: پایان جنگ یمن در اولویت جو بایدن قرار دارد - کراپ‌شده

یک سیاستمدار کهنه‌کار و مقام اسبق آمریکایی گفت که پایان جنگ یمن در اولویت دولت بایدن قرار دارد، اما او سیاست دریافت پول از دولت سعودی را ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، «گری سیک» استاد دانشگاه کلمبیا و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در سه دولت «جرالد فورد»، «جیمی کارتر» و «رونالد ریگان» گفت که پایان جنگ یمن در اولویت سیاست «جو بایدن» در خصوص غرب آسیا است.

او به نهاد حقوق بشری «اکنون، دموکراسی برای جهان عرب» گفت که پیش‌بینی می‌کند در خلال ماههای ابتدایی دولت بایدن، دولت سعودی به طور بی سر و صدا زندانیان حقوق بشری را آزاد کند اما از اینکه دولت آمریکا بخواهد تلاشی برای محاکمه عاملان قتل جمال خاشقچی انجام دهد، ابراز ناامیدی کرد.

«گری سیک» در پاسخ به اینکه با توجه به سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، دولت بایدن تا چه حد می‌تواند یا تمایل دارد که تغییری در سیاست ترامپ در غرب آسیا انجام دهد، مدعی شد: «این موضوع به مسائل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن ایران و چگونگی واکنش و پاسخ این کشور است. بایدن اشاره کرده است که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باز خواهد گشت که تعهداتی را برای ایران و آمریکا در پی دارد. در همین همین حال کشورهای عربی خلیج [فارس] امیدوارند که آمریکا به نیابت از آن‌ها در مذاکرات با ایران حاضر شود.» 

«گری سیک» در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص سیاست دولت جدید آمریکا در یمن نیز گفت که جو بایدن به شدت با ایده جنگ علیه یمن مخالف بود و همزمان کنگره نیز راضی به دخالت در جنگ یمن نبود و به نظر او بایدن گفت‌وگوهای جدی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در خصوص کاهش نقش آمریکا و همچنین ایجاد سازوکار حل و فصل سیاسی جنگ یمن خواهد کرد.

این مقام اسبق آمریکایی همچنین گفت که سعودی‌ها سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در یمن کرده و هرگز از این کشور عقب نخواهند نشست، بنابراین خود را برای گفت‌وگو با دولت بایدن آماده کرده‌اند.

او تأکید کرد که اگر آمریکا، انگلیس و فرانسه حمایت لجستیکی خود را از عربستان سعودی قطع کنند، این کشور دیگر توانایی حفظ و نگهداری جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی را نخواهد داشت و کارها برایشان دشوار می‌شود و برای مدت زیادی نمی‌توانند دوام بیاورند.

این استاد دانشگاه کلمبیا افزود: «دولتمردان آمریکایی شاید به سعودی‌ها بگویند: ببینید ما آماده‌ایم که از شما در مذاکراتتان حمایت کنیم، اما اگر با حسن نیت گفت‌وگو نکنید ما نیز نمی‌توانیم که با شما بمانیم.»

نهاد حقوق بشری «اکنون، دموکراسی برای جهان عرب» سپس پرسید که آیا ممکن است که جو بایدن اسناد محرمانه مرتبط با قتل جمال خاشقچی را افشا و محمد بن سلمان را مسئول این قتل معرفی کند؟ «گری سیک» در پاسخ به این سؤال گفت که بعید می‌داند بایدن چنین تصمیمی بگیرد و معتقد است که او از این اطلاعات به عنوان اهرم فشاری علیه ولی‌عهد سعودی استفاده می‌کند، اما نمی‌خواهد که با دخالت در امور داخلی عربستان، بن سلمان را طرد کند.

عضو اسبق شواری امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که در ارتباط با عربستان سعودی، یمن در رأس اولویت‌های بایدن قرار دارد و پس از آن زندانیان سیاسی هستند.

او در پایان گفت که پیش‌بینی می‌کند روابط آمریکا و عربستان سعودی سرد شود. اما بایدن نیز همان سیاست ترامپ را در قبال عربستان یعنی دریافت پول هنگفت را ادامه می‌دهد و  این سیاست ثابت آمریکاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس