حجاب نمایه حیا نمایه

یکی از بایدهایی که در سبک زندگی اسلامی به تمامی افراد و خصوصاً به بانوان بسیار سفارش شده، داشتن حیا است. تا آنجا که فرد بی‌حیا در مضامین دینی، فردی بی‌ایمان معرفی شده است.

به گزارش مشرق، دین را می‌توان در یک تعریف کلّی به معنای باور به خدا و دستورات عملی مناسب با این اعتقاد دانست. لذا فردی که چنین نباشد را نمی‌توان متدیّن معرّفی کرد!

بیشتر بخوانید:

چرا خداوند به انسان ۸ برتری نسبت به دیگران داده است؟

از سوی دیگر می‌دانیم که ایمان داشتن تنها به این نیست که ادعایی را بر زبان جاری کنیم، بلکه باید در مقام عمل ثابت شود که یک فرد به چه میزان دارای باور و اعتقاد است. چنانکه سعدی می‌فرماید:

سعدیا گرچه سخن‌دان و مصالح گویی
به عمل کار برآید، به سخن‌دانی نیست

یکی از بایدهایی که در سبک زندگی اسلامی به تمامی افراد و خصوصاً به بانوان بسیار سفارش شده، داشتن حیا است. تا آنجا که فرد بی‌حیا در مضامین دینی، فردی بی‌ایمان معرفی شده است. چنانکه در روایتی حضرت صادق (ع) می‌فرماید: «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ[۱] ایمانی نخواهد بود برای کسی که حیا ندارد»، حتی آن حضرت در حدیثی دیگر تفاوت بین انسان و حیوان را در بودن و یا نبودن حیاء معرفی می‌کنند: «اُنْظُرْ یَا مُفَضَّلُ إِلَی مَا خُصَّ بِهِ الْإِنْسَانُ دُونَ جَمِیعِ الْحَیَوَانِ مِنْ هَذَا الْخَلْقِ الْجَلِیلِ قَدْرُهُ الْعَظِیمِ غَنَاؤُهُ أَعْنِی الْحَیَاءَ[۲] ای مفضّل! در آنچه که خداوند جلیل القدر و عظیم الغناء در میان‏ آفریدگان تنها انسان را به آن آراست بنگر و آن چیزی نیست مگر حیاء»؛ پس اهمّیت مسئله حیا در سبک زندگی اسلامی انکار ناشدنی است.

بعد از ذکر موارد فوق سؤالی که ایجاد می‌شود این است که منظور از «حیا» چیست؟

حیا را در یک تعریف جامع می‌توان به معنای شرم داشتن معرفی کرد، لذا شخصی را که از دیگران و یا انجام کاری شرم دارد را با حیا لقب خواهند داد. منتها از این نکته نیز نباید غافل بود که هر حیائی را ما پسندیده نمی‌دانیم، بلکه حیاء را بر اساس حدیث نبوی (ص) به دو دسته کلّی تقسیم می‌کنیم: «الْحَیَاءُ حَیَاءَانِ حَیَاءُ عَقْلٍ وَ حَیَاءُ حُمْقٍ فَحَیَاءُ الْعَقْلِ الْعِلْمُ وَ حَیَاءُ الْحُمْقِ الْجَهْلُ[۳] حیا دو گونه است: حیاء عقل و حیا حماقت، حیا عقل، علم است و حیا حماقت نادانی» که در توضیح این روایت بیان شده: «حیای عقل آن است که انسان از روی عقل، احساس حیا کند، مثل حیا در هنگام ارتکاب گناه و یا حیا در مقابل کسانی که احترام‌شان لازم است و این حیا، علم است یعنی رفتاری عالمانه است و حیای جهل، آن است که (مثلا) از پرسیدن و یادگرفتن یا از عبادت‌کردن و امثال آن، حیا کند (مثل کسانی که در بعضی محیط‌ها، از نماز خواندن، خجالت می‌کشند) و این حیا، رفتاری جاهلانه است.»[۴]

آری «حیا» مسئله‌ای مهمّ است که رعایت صحیح و عاقلانه آن، گواه بر بودن ایمان است و عمل به آن، سبب رسیدن به قله‌های انسانیت خواهد شد و از آن سو نیز باید بدانیم بهره‌گیری توأم با افراط یا تفریط از آن در مسائل مختلف، ممکن است اسباب نابودی و جهالت را فراهم کند.

حال که اهمّیت «حیا» واضح شد و بر اساس روایاتی که آمد دانستیم، حیای عاقلانه از ضروریات ایمان محسوب می‌شود، شایسته است از خداوند متعال با نهایت تضرّع بخواهیم تا حیایی عالمانه را به ما و تمامی عزیزان‌مان عنایت فرماید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عبدالله IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    علت غلبه حیا زن بر مرد را چگونه از روایات استنادی استنباط کردید فضلیت حیا در نوع انسان بر حیوان به صورت کلی آمده است و هیچگونه غلبه ای راجع به زن و مرد ندارد شاید بهتر بود میگفت نوع پوشش حیا برای مرد و زن متفاوت است
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 1
    برای تولید و گسترش و تقویت حیا در یک جامعه ، باید ضمانت قانونی وجود داشته باشه وگرنه تا ابد میشه شعار داد و مقاله نوشت
  • . IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    دیدگاه شما از بی حیا چی هست؟
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    حیای عقلی رشد جامعه را نشان می دهد و عقربه آن در مدار زرد وقرمز جامعه را متلاشی و به حیای جهالت وانجماد می رسد مسئولان خیلی مراقب باشند ودیگران از شما کپی می کنند
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    انسان بی ایمان چرا حیا ندارد؟
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    صلوات مریزاددستتان .
  • FR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    3 2
    دوست عزيز حيا پوشيدن چادر سياه نيست زيرا خداوند متعال رنگ سياه را تاريكي و ظلمات و مكروه دانسته است ، لذا عكس اين مقاله نامورد است به اميد روزي كه متخصصين جنگ نرم مقاله نويسي كنند و يا لايقل بازنگاري در عكس و فيلم با مقاله كنند
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      1 1
      از خودت بجای خدا حرف در نیار
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    5 1
    اره راست میگی حیا یعنی زدن تو گوش بچه مردم
  • حامد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    8 0
    ای کاش مسوولین دولت هم یه کم حیا داشتن!!!!!!!!!!
    • علی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      1 1
      آره عزیزم ولی دشمن کهنه دوست نمیشه
  • US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    حیا به چشم و دل پاکیه نه پوشش زیاد یه پرسشی از مردم بکنین خودتون مت جه میشین
  • مهدی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    انسان گرسنه دین و ..... هیچ چیز برای از دست دادن ندارد
  • رضا IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    شماها خودتون با اونهمه اختلاس و غارت كه ميكنيد حيا داريد شرافتاً ؟!
  • حسین IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    چادر و حجاب تنها مولفه های حیا نیستند. ارزش‌هایی چون تفکر و عقلانیت، دانش، اخلاق نیکو، تلاش و کار در جهت بدست آوردن روزی حلال و... هم حیا آفرینند.
  • ق IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم_۲۵ ذیقعده روز دحو الارض است،روزی که خداوند انسان کامل را در نهاد بشر اولیه قرار داد، بشر اولیه که اختیار و تکلیف نداشت ،هیچ نمیدانست(بلد نبودند مرده هایشان را دفن کنند،لباس برایشان معنا نداشت و در کل هیچ اثری از تمدن نبود) دحو الارض روز پا گذردن انسان به دنیا بود که دیگر ظاهر بشر نداشت.انسان دارای عقل و اختیار است و تکالیفی بر او واجب شده برای رسیدن به کمال .(والارض بعد ذلک دحیها*اخرج منها ماءها و مرعاها*والجبال ارسیها) ارض فهم و شعور و آگاهی از حقیقت عالم است،ماءها همان اذن خداوند به اختیار داشتن انسان و ،الجبال، ارادهٔ پیامبران و انسانهای محبوب خداوند هست که با تحمل رنجها و عمل به فرامین الهی به سر بلندی وکمال رسیده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس