کد خبر 1171590
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳
قرآن کریم نمایه قرآن نمایه قرآن مجید نمایه

قرآن کریم کتاب دینی مسلمانان است که از ۱۱۴ سوره تشکیل شده است و خواندن هر یک از این سوره‎‌ها خواص و برکاتی دارد.

به گزارش مشرق، سوره طور هفتاد و ششمین سوره‌ای است که به پیامبر(ص) نازل شده، و در مصحف پنجاه و دومین سوره قرآن کریم قرار گرفته است. این سوره ۴۹  آیه دارد و در مکی به پیامبر(ص) نازل شده است.

بیشتر بخوانید:

کدام سوره حافظه نوزادان را بیشتر می کند

سوره طور کافران را تهدید به عذاب می‌کند و ویژگی‌هایی از آن عذاب را بیان می‌کند. سپس بخشی از نعمت‌های بهشتیان را شرح می‌دهد و منکرانِ نبوت پیامبر (ص) را توبیخ می‌کند.

این سوره را از آن رو سوره طور نامیده‌اند که در آیه نخست آن به «طور» سوگند یاد شده است. علامه طباطبایی در المیزان‌ می‌نویسد: منظور از طور همان کوهی است که در آن به حضرت موسی(ع) وحی می‌شد.

طور سینا در جنوب صحرای سینا قرار گرفته و صحرای سینا نیز در بخش شمال شرقی کشور مصر و هم‌مرز با فلسطین، اردن و عربستان است. در آن ناحیه، کوه‌های متعددی وجود دارد که کوه سینا در میان آن‌ها است. ابن منظور، طور سیناء را به عنوان کوهی در شام معرفی می‌کند.

برخی احتمال داده‌اند که مقصود از طور سیناء، مجموعه‌ای از کوه‌ها بوده است و وقایع مختلف طور سیناء، در مجموعه این کوه‌ها رخ داده است نه یک کوه خاص. همچنین بنابر اعتقاد برخی محققان، استفاده قرآن از دو تعبیر «سیناء» و «سینین» اشاره به همین نکته دارد؛ زیرا یاء و نون در انتها کلمه دلالت بر کوچک بودن دارد و طور سینین در واقع بخشی از طور سیناء است.

امروزه در جنوب صحرای سینا، کوهی به نام کوه سیناء وجود دارد که در نزدیکی دِیر کاترین مقدس قرار گرفته است.

فضیلت سوره طور 

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره طور را قرائت نماید و بر قرائت آن مداومت ورزد، اگر در زندان و در غل و بند باشد خداوند راه خروج و آزادی او را آسان می‌کند هر چند جرم‌های بزرگ داشته باشد.

امام جعفر صادق علیه السلام در برکات این سوره فرموده اندک هر کس بر قرائت سوره طور مداومت ورزد اگر زندانی باشد خداوند راه خروجش را آسان می‌کند هر چند بر گردنش حدّ واجب شده باشد و اگر مسافر باشد در طول مسافرتش از امور ناخوشایند و خطرات در امان می‌ماند و اگر بر موضع عقرب گزیدگی بپاشند به اذن خدا بهبود می‌یابد.

منبع: تفسیر البرهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس