کد خبر 1177466
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
بورس نمایه

روند دادوستد سهام شرکت‌ها هفته گذشته تحت تاثیر موج عظیم فروشندگان سهام قرار گرفت.

به گزارش سرویس بورس مشرق، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در روزهای ابتدایی معاملات هفته گذشته موفق به کسب بازدهی مثبت ۶/ ۳درصدی شده بود، در حالی هفته منتهی به پانزدهم بهمن ماه را پست سر گذاشت که دماسنج اصلی بازار در مجموع هفته با ۹/ ۲ درصد افت به کار خود پایان داد. روند دادوستد سهام شرکت‌ها هفته گذشته تحت تاثیر موج عظیم فروشندگان سهام قرار گرفت؛ به‌طوری‌که خرید حقوقی‌ها که غالبا در صنایع بزرگ و شاخص‌ساز صورت گرفت هم نتوانست مانع از ریزش بازار شود.

بیشتر بخوانید:

بورس در فاز جدید اقتصادی

بر همین اساس شاخص‌کل سطح روانی ۲/ ۱ میلیون واحدی را از دست داد و به کانال ۱/ ۱میلیون واحدی بازگشت. شاخص کل هموزن که از تمام نمادهای معاملاتی به یک میزان اثر می‌پذیرد نیز با کاهش ۴/ ۰درصدی مواجه شد. به اعتقاد صاحب‌نظران بازار سرمایه، رفتارشناسی معامله‌گران به‌خصوص قشر حقیقی نشان از یک ترس دسته‌جمعی دارد؛ ترسی که روی داد وستدها سایه افکنده و موجب خروج بخشی از سرمایه‌گذاران شده است. با این حال چشم‌انداز مبهم اقتصادی و غیر اقتصادی کشور حتی برای کوتاه‌مدت با رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ و عدم تعیین تکلیف آینده سیاسی در حوزه برجام از جمله مواردی هستند که زمینه‌ساز خروج نقدینگی از گردونه معاملات بورس و فرابورس شده‌اند. 

هر چند برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند کف قیمتی دلار در محدوده‌های فعلی بوده، صورت‌های مالی به خصوص گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها و چشم‌انداز ۳ماهه چهارم سال نیز مطلوب ارزیابی می‌شود؛ اما در شرایط فعلی، جریان دادوستدها از نبود هیچ‌گونه استراتژی معامله‌گری بین فعالان بازار حکایت دارد و خروج از بازار حتی با تحمیل ضرر و زیان از جمله اقدامات آخرین قافله سهامداران تازه‌وارد محسوب می‌شود.

با اینکه قیمت اغلب سهام شرکت‌ها در محدوده ارزندگی قرار گرفته است، اما برآیند معاملاتی هفته گذشته در بین صنایع ۳۹گانه، نشان از بازدهی منفی ۲۸ صنعت بورسی دارد. به هر روی با اینکه هفته گذشته خالص خرید حقوقی‌ها عمدتا در صنایع شاخص‌ساز صورت گرفت، اما با این حال گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی با ۶/ ۶درصد، فرآورده‌های نفتی با ۹/ ۵درصد، استخراج نفت و گاز با ۴/ ۵درصد و محصولات شیمیایی با ۲/ ۳درصد کاهش همراه شدند.

در نقطه مقابل نیز گروه محصولات چرمی با ۶/ ۱۷درصد، زراعت با ۹/ ۱۴درصد، سایر معادن با ۱/ ۲درصد رشد هفتگی مواجه بودند. در جریان معاملاتی هفته منتهی به ۱۵بهمن ماه صنعت خودرو با ۱/ ۱ درصد افت بازدهی، بیشترین ارزش معاملات معادل ۵ هزارو ۷۸۶ میلیارد تومان را به خود اختصاص  داد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 1
    خودتی
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 0
    من فقط اینو می‌دونم مردم را دارند کافر میکنند.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 0
      من هم احساس که خدا ما بدبختا رو نمیبینه ولی هنوز کافر نشده ام. خدا رحم کند.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 1
    شکایت میکنم از بورس
  • علی GB ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 1
    این بهمن خونین و ماههای قبلتر نتیجه سر بریده شدن اعتماد ملت توسط دولتی است که از جیب مردم نوسان میگیرد و تقصیر کسانی که کاری جز حرف زدن در مقابل او بلد نیستن.اعتماد ملت را لگد مال کردن
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    به نظر این تازه وارد تا موقعی که حقوقی ها به سهم هایشان رنج منفی می دهند و باعث ضرر بیشتر سهام داران می شوند نتنها کسی خرید نمی کند بلکه آنها هم قسط فروش نداشتند از ترس اینکه حتی چند سال دیگه هم به پولشان نرسند با هر ضرری می فروشند و فرار میکنند من هر روز به خودم می گویم از اینجا پایین‌تر نمی‌رود مثبت بپیوند قافل از اینکه این حقوقی قرار است سهمش را به قیمت واقعی اش که صد تومان می باشد برساند در کل با بودن حقوقی مثل بپیوند سهمی که خریده نمی شود که هیچ همه هم فروشنده می شوند در این بازار
  • سوس ماس IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 2
    تنها راه نجات بورس، رای دوباره به جریان اصلاحاته. ظریف و جهانگیری ناجی ایران
    • خ IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 0
      مزخرف حرف نزن
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      تنها راه نجات ، اتمام دوره دولت ضد مردمی روحانی است و البته بعد ، پیگیری قضایی میلیونی مردم صدمه دیده از این گروه ضد ملی .
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    با ید بطور جدی از حقوقمون دفاع کنیم دولت کلید باید پاسخگو باشد
  • تانیا IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    خدایا ظلم این قوم کافر رو میبینی واگذار همشون به خودت.دلم میخاد اینقدر عمر داشته باشم که ببینم چطوری همتون تقاص خوردن مال یتیم و فقیر رو پس میدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس